Dan Auerbach – Waiting On A Song (3,5/5)
De sleutel tot solosucces
Op Waiting On A Song, de tweede soloplaat van Dan Auerbach (Black Keys), bewijst de frontman uit Nashville nog maar eens dat hij bij de beste songwriters van zijn generatie hoort. Het laatste album van de Black Keys, Turn Blue, dateert weeral van drie jaar geleden en in 2015 loste Auerbach nog een plaat met zijn zijproject The Arcs die ons niet volledig kon bekoren. Maar hier is Dan terug van niet zo lang weggeweest en heeft hij de sleutel tot solosucces gevonden. Vooral niet moeilijker willen doen dan wat je bij je hoofdband ten berde brengt is de boodschap.
Shine On Me was het schitterende voorsmaakje, dé oorwurm waar iedere artiest naar snakt, dé brandstof voor een zwoele zomer. Daarom wordt het ook grijs gedraaid op de Vlaamse radiostations van uiteenlopend pluimage. Misschien tot vervelens toe van bepaalde azijnpissers maar de dochters des huizes gaan er spontaan van dansen en huppelen, dus ons deert het niet. De volwassen titeltrack zet de toon als verfrissend aperitiefje. De zoete cocktail van opgewekte melodieën wordt ook bij Malibu Man geserveerd op een bedje van Auerbachs zeer herkenbare vocals. Wij zien de wapperende palmbomen aan een zonovergoten Californisch strand naar keuze al voor ons. Livin’ In Sin en King Of A One Horse Town zijn eveneens niet complex en luisteren lekker weg. Ook al zit Auerbach op zijn albumcover in een dikke laag gevallen herfstbladeren, deze plaat is één en al zomer. Cherrybomb gooit er net over de helft nog een goedgemutst bommetje tegen. De funky bluesrock werkt aanstekelijk en de lyrics zijn niet al te ver gezocht waardoor Auerbach een zeer breed publiek kan/zal aanspreken met deze plaat. Undertow en Show Me, beide riedelend als een America-classic, sluiten af in schoonheid.
En nu wachten tot Auerbach zijn maatje Carney opzoekt voor een volgende Black Keys-schijf. Meer van dit graag.
(BG)