Deurdedeurdeur - Cultuurhuis De Leest
Deurdedeurdeur - Cultuurhuis De Leest
Cult Corner: Waar is Ken
Cult Corner: Waar is Ken

De Ronde

“Wielrenners gooien drinkfles op de grond en de kudde koeien doet mee”

‘De Ronde Van Vlaanderen’, zo Vlaams als ‘chicongs in espe’ en de hoogdag van het wielerseizoen. Ondertussen zit de ganse familie aan tafel en laat moeder de kroketten rond gaan, terwijl de televisie 60° wordt gedraaid zodat de penishangende gezinsleden kunnen volgen hoe andere penishangende gasten (want voor de vrouwenkoers is er beduidend minder interesse) strijden voor de eer en het respect van het Vlaamse volk en onderling aan het kijken zijn wie het beste spul heeft ingespoten (maar dit gegeven gooien we ter zijde zoals mama de dag na moederdag).

Daarnet was er bij het aperitief nog een hevige discussie gaande over de brossende jeugd op donderdag (ja, nog steeds dit verhaal) en al het afval dat dit zogezegde hypocriete gespuis achterlaat op Pukkelrock en Pop Werchter. Gelukkig bezit de generatie van onze ouders het ware morele kompas. Zonder hen was alles om zeep en heerste er pure chaos!

Na de heerlijke maaltijd eindigt deze Vlaamse familietraditie met de extase van de dag: ‘den arrivee’, uiteraard met een koffie en een koekske ‘dabei’. Jammergenoeg ebt het enthousiasme snel weg: wederom geen Vlaamse/Belgische winnaar (of kleurling met Belgisch pasport, want wanneer ze winnen zijn dit natuurlijk wel altijd echte Belgen). Mij kan het echter weinig schelen, dus ga ik maar naar huis om me af te vragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat mijn kat aan zijn eigen ballen kan likken en ik niet. Jaloers!

Diezelfde avond verschijnt een traditioneel artikel met bijhorende fotoreportage op verschillende nieuwssites. We zien een ravage van achtergelaten afval op de Kwaremont (die ligt niet meer open trouwens), een opvallende gelijkenis met het jaarlijks rapport over de Pukkelpop camping. Stilaan vormen de barsten in de perceptiemuur van de “goede Vlaamse burgers” eerder kloven waar Maggie haar reet in zou passen. In tegenstelling tot onze Vlaamse modelburger die op de eerste rij stond om stenen te gooien naar de jeugd en hun afval, onthoudt onze jeugd zich van oordelen en “hoog intelligente opmerkingen”.

Hypocrisie ligt aan de basis van deze marginale bilspleet van een kloof. Hypocrisie is het begrip dat steeds naast deze brave burgers heeft gewandeld, samen met alcoholisme, racisme en nationalisme. Al deze beestjes worden ook nauw gevolgd door polarisatie, de vijand van redelijkheid. Tegen deze cocktail van stupiditeit valt niks te beginnen. Alle inspanningen om deze narcistische bevolkingsgroep tot inzichten te brengen zijn vruchteloos. Wanneer je een goed argument aanbrengt, gaan de oren onherroepelijk dicht zoals de vulva van je vrouw wanneer je de naam van haar zus scandeert tijdens het stoeien.

Hoe kunnen wij de wereld redden van stupiditeit en hypocrisie die de mensheid nog meer overheersen dan mijn wens om aan mijn eigen ballen te likken? De oplossing van dit probleem kunnen we misschien vinden in de gedachtenspinsels van de grondlegger van het absurdisme, de heer Albert Camus, namelijk collectieve suïcide. Te? Hoewel het een eerder controversiële oplossing zou zijn, kan je niet ontkennen dat het bijzonder doeltreffend zou zijn. Deze aanpak zou namelijk niet enkel dit probleem oplossen, maar tevens alle problemen die we in de laatste jaren op ons bord kregen: immigratiecrisis, gillets jaunes, milieu, … You name it. Nog steeds te radicaal? Goed dan, misschien moeten we beginnen bij het begin: praten, luisteren en verdraagzaamheid. Of met andere woorden: doe NORMAAL.

This is The Odd Man saying: jullie kunnen allemaal de pot op!

Cd Review: Fleddy Melculy - Live at GMM 2018

01 DEC 2018

Fleddy Melculy - Live @ Graspop Metal Meeting ’18:

Next up, Fleddy on ice - The Musical, en ik word ook altijd kwaad als ik een Fiat Multipla zie”.

Enkele jaren gelden vroeg een vriend me voor de eerste keer: “Hé, moet je de nieuwe van Fleddy Melculy eens horen?”. Ik dacht meteen: “Say what motherf*cker?” Ik schrok me rot wetende dat de conspiracy theoristen gelijk hadden. Freddy Mercury leeft nog! En dus ook Elvis, Kurt Cobain en noem maar op! Alle hoop vervloog echter nog sneller dan het vervagende aroma van mijn flatus (synoniem voor scheet, voornamelijk gebruikt door Knack abonnees) toen het nummer ‘Brood’ door de speakers knalde. In plaats van de gesnorde meesterzanger hoorde ik deze metalband die de wens van Radio 2 om meer Vlaamse muziek te spelen ter harte had genomen en dat zonder afscheid te nemen van hun harde gitaren en dito drums. Dit alles afgewerkt met een hilarisch sausje op basis van de ‘dikke pisse’ van Freddy De Vadder en Alex Agnew. Kort samengevat: Vlaamse metal die je, net als de zatte nonkel op het familiefeest, totaal niet serieus mag nemen. Hun eerste twee platen ‘Helgië’ en ‘De Kerk Van Melculy’ (een kleine “wink” richting de Amun-Ra beweging) maakten dit al overduidelijk.

Eerder dit jaar gaven de mannen nog een spetterend optreden op Graspop Metal Meeting. Een perfect moment om een live cd op te nemen vonden ze en dus hebben ze één of andere zatlap aangesteld om het volledige optreden met zijn iPhone 7 op te nemen. Die opnames hebben ze bewerkt zoals die keer dat mijn broer mijn gezicht had bewerkt toen ik zijn volledige cd-collectie had geruild voor flippo’s in de lagere school et voilà: een live plaat zodat de mensen die te geïntoxiceerd waren om het zich te herinneren de mogelijkheid hebben om het volledige optreden te herbeleven. Ook handig voor de arme stakkers die moesten thuis blijven van het vrouwtje of de mama.

Het optreden begint met die zelfde oorverdovende klank als ik die net ejaculeer: duizenden mensen die juichen en mijn naam roepen. Hierna volgt een overdreven hilarische intro die al snel duidelijk maakt wat je kan verwachten. De set opent met de nummers ‘Varken’, ‘Foto Van Uw Hoofd’ en ‘Feestje In Uw Huisje’. (Een review van de nummers zelf zal er niet inzitten gezien ze al meer onder de loep zijn genomen dan Paris Hilton’s you-know-what-video.) Daarna volgen nog een 12-tal nummers waaronder ‘Brood’ en ‘668’. Dat laatste is het nummer in coalitie met ‘King Hiss’. Fun fact: wanneer je de (zalige) cover van het album goed bekijkt kan je hun gitaar tech en tevens bassist van King Hiss ontdekken.

De laatste twee nummers op de plaat zijn beide ’T-shirt Van Metallica’. En neen ze hebben je niet in het zak gezet, dus houd uw advocaten met hooivorken maar op stal! Er is een verschil tussen de twee. De eerste is de live versie van het gekende nummer. Bij de opnames moet er op dit moment echter iets zijn misgegaan waardoor de basgitaar power verliest in de bridge van het nummer. Hoewel het allemaal wel meevalt, wordt je er op voorhand toch voor gewaarschuwd. Voor het nummer aanvangt komt Fleddy namelijk met een fantastische uitleg op de proppen waardoor je er van kan uitgaan dat deze mannen het in de lagere school ook al goed konden uitleggen aan de geile juf Joke. De tweede versie is ’T-shirt From Metallica’, een Engelstalige versie dus. Leuk, maar geef me toch maar het origineel.

Lang zal je niet meer moeten wachten op de herbeleving van uw Desselse zomerdagen. De dag nadat sinterklaas alle brave ettertjes van ons land heeft bezocht zal Fleddy ons een aangenaam bezoekje brengen met deze creatie. Je moet er geen pint en wortel voor klaar zetten maar eerder een bak bier. Goed om te weten is dat de plaat niet op vinyl zal gereleased worden en de cd maar in beperkte oplage beschikbaar zal zijn. Snel zijn is dus de boodschap want op is op! In een videoboodschap zei de band dat ze wel bereid waren om er meer te drukken indien de massa het eist. De plaat zal ook te streamen zijn voor wie het graag digitaal houdt.

This is The Odd Man saying: mijn buur is niet de duivel, maar gewoon Dirk.

(The Odd Man)