Concert report: The Mission
Photo report: Toto @ 013
Photo report: Toto @ 013
Photo report: Goose Non Stop for Life 2018

Een dikke zoen van je achterlijke Kapoen

“Liefste peter, hoe meer dat je geeft hoe beter, geef je niets … wel dan zal ik je later niet veel bezoeken in het rusthuis”

Ik herinner me nog goed nieuwsjaarsdag in mijn bescheten kindertijd. Ik lig moe in de zetel omdat mijn wettelijke voogden mij veel te lang lieten opblijven om oudejaarsavond te vieren. De dieren zijn net terug genormaliseerd nadat marginale Noord-Fransen ons bombardeerden met goedkoop Chinees vuurwerk. Opa is er nu pas van overtuigd dat het daadwerkelijk vuurwerk was en geen nieuwe Duitse invasie. Moeder loopt over gestresseerd rond terwijl ze tegen iedereen roept uit angst dat ze niet op tijd zal klaar zijn. En dan het geluid dat de chaos aankondigt: ding-deurbel-f*ck-dong. Opa en oma, meters en peters, tantes en nonkels, … Ze zijn allemaal aanwezig in ons bescheiden middenstandskasteel om het nieuwe jaar al drinkend en vretend in te zetten. Een beetje zoals de week voordien, maar dan met goedkope champagne en minder cadeautjes. En dan komt het moment waar wij allen evenzeer naar uit keken als het volgende tandartsbezoek: het voorlezen van de nieuwjaarsbrief! “Please kill me”

Daar sta je dan moederziel alleen voor een oger-achtig leger van half aangeschoten volwassenen. Je enige wapen is een dom, samen geknutselde kroon of toverstaf met daarop uw nieuwjaarsbrief. De rijmende, geconstrueerde rommel die meer weg heeft van ordinaire, literaire diaree is vol trots door juf Ann samengesteld en wij krijgen de eer om dit voor te lezen samen met de bijhorende gebaren en/of dansjes. Na deze helse beproeving komt de magere financiële beloning van opa en oma. Amper genoeg om een paar snoepen mee te gaan kopen. Zelfs niet voldoende voor een pakje Pokémonkaarten! Pure afzetterij als je het mij vraagt! Wij hadden in die tijd meer recht op protest voor deze onderbetaling van onze jeugdige kunsten dan de ‘gele hesjes’ tegenwoordig het recht hebben! Maar wij zijn geen autostrades beginnen afzetten hoor! Dat mocht niet van de mama en de papa, veel te gevaarlijk. Dus slikten wij dit onrecht zoals ‘Hot Marijke’ de volledige ‘Erolife’-beurs in 2012 moest slikken met haar pijpmarathon. En terwijl de hele familie zich aan het volproppen is gaan we verder naar de volgende helse laag in Dantes nieuwjaars diner: de goede voornemens.

Het is geen toeval dat de psychiatrische ziekenhuizen van ons kleine landje een plotse stijging van bezette bedden kunnen waarnemen in januari, voornamelijk te observeren op de ontwenningsafdelingen. In het Kruidvat zien we plots lege rekken waar ooit de pseudo-geneeskundige medicijnen stonden die je zogezegd helpen met afslanken. Er is een boost in reclamespotjes op de televisie van Nicorette en Basic-fit en TLC doet een marathon van ‘My 600-lb Life’. Na een maand of twee zie je ze echter, fietsend op de hometrainer, hun vette reet vol nicotinepleisters, al dromen van het worstenbroodje die ze als beloning achterna zullen binnenwerken. De meeste van die arme stakkers houden het dus niet langer vol dan een maagds eerste vrijbeurt met zijn sokken. Na talloze opeenvolgende jaren van falen, moet men het misschien eens over een andere boeg gooien. Daarom stem ik voor een meer paradoxale aanpak. Laten we de raad van Sandra Bekkari opvolgen: nooit meer diëten! In plaats het risico te lopen op anorexia met die belachelijke shakes en crash-diëten, gaan we voor een all-you-can-eat Maggie style. Dat resulteert dan misschien in genoeg gewichtstoename om in aanmerking te komen bij meneer de plastische chirurg. Dan is dikke tante Maggie toch nog eens geringeld in haar leven. Verder kan ik voor de niet-rokers onder ons ook nog een oplossing bieden. Ze noemen sigaretten niet voor niets ‘thin sticks’ hoor! Wanneer dit allemaal geen soelaas brengt kan je nog naar de fles grijpen, om al je zorgen weg te drinken. Een goede coma af en toe doet wonderen!

Daarmee eindig ik graag deze nieuwjaarsboodschap. Nog een laatste tip: Heb je zelf goede voornemens voor dit jaar? Goed voor jou! Hou ze voor jezelf, niemand is geïnteresseerd.

This is The Odd Man saying, “Hopelijk kan ik nog elf maanden vullen met zulke zever”.

Cd Review: Fleddy Melculy - Live at GMM 2018

01 DEC 2018

Fleddy Melculy - Live @ Graspop Metal Meeting ’18:

Next up, Fleddy on ice - The Musical, en ik word ook altijd kwaad als ik een Fiat Multipla zie”.

Enkele jaren gelden vroeg een vriend me voor de eerste keer: “Hé, moet je de nieuwe van Fleddy Melculy eens horen?”. Ik dacht meteen: “Say what motherf*cker?” Ik schrok me rot wetende dat de conspiracy theoristen gelijk hadden. Freddy Mercury leeft nog! En dus ook Elvis, Kurt Cobain en noem maar op! Alle hoop vervloog echter nog sneller dan het vervagende aroma van mijn flatus (synoniem voor scheet, voornamelijk gebruikt door Knack abonnees) toen het nummer ‘Brood’ door de speakers knalde. In plaats van de gesnorde meesterzanger hoorde ik deze metalband die de wens van Radio 2 om meer Vlaamse muziek te spelen ter harte had genomen en dat zonder afscheid te nemen van hun harde gitaren en dito drums. Dit alles afgewerkt met een hilarisch sausje op basis van de ‘dikke pisse’ van Freddy De Vadder en Alex Agnew. Kort samengevat: Vlaamse metal die je, net als de zatte nonkel op het familiefeest, totaal niet serieus mag nemen. Hun eerste twee platen ‘Helgië’ en ‘De Kerk Van Melculy’ (een kleine “wink” richting de Amun-Ra beweging) maakten dit al overduidelijk.

Eerder dit jaar gaven de mannen nog een spetterend optreden op Graspop Metal Meeting. Een perfect moment om een live cd op te nemen vonden ze en dus hebben ze één of andere zatlap aangesteld om het volledige optreden met zijn iPhone 7 op te nemen. Die opnames hebben ze bewerkt zoals die keer dat mijn broer mijn gezicht had bewerkt toen ik zijn volledige cd-collectie had geruild voor flippo’s in de lagere school et voilà: een live plaat zodat de mensen die te geïntoxiceerd waren om het zich te herinneren de mogelijkheid hebben om het volledige optreden te herbeleven. Ook handig voor de arme stakkers die moesten thuis blijven van het vrouwtje of de mama.

Het optreden begint met die zelfde oorverdovende klank als ik die net ejaculeer: duizenden mensen die juichen en mijn naam roepen. Hierna volgt een overdreven hilarische intro die al snel duidelijk maakt wat je kan verwachten. De set opent met de nummers ‘Varken’, ‘Foto Van Uw Hoofd’ en ‘Feestje In Uw Huisje’. (Een review van de nummers zelf zal er niet inzitten gezien ze al meer onder de loep zijn genomen dan Paris Hilton’s you-know-what-video.) Daarna volgen nog een 12-tal nummers waaronder ‘Brood’ en ‘668’. Dat laatste is het nummer in coalitie met ‘King Hiss’. Fun fact: wanneer je de (zalige) cover van het album goed bekijkt kan je hun gitaar tech en tevens bassist van King Hiss ontdekken.

De laatste twee nummers op de plaat zijn beide ’T-shirt Van Metallica’. En neen ze hebben je niet in het zak gezet, dus houd uw advocaten met hooivorken maar op stal! Er is een verschil tussen de twee. De eerste is de live versie van het gekende nummer. Bij de opnames moet er op dit moment echter iets zijn misgegaan waardoor de basgitaar power verliest in de bridge van het nummer. Hoewel het allemaal wel meevalt, wordt je er op voorhand toch voor gewaarschuwd. Voor het nummer aanvangt komt Fleddy namelijk met een fantastische uitleg op de proppen waardoor je er van kan uitgaan dat deze mannen het in de lagere school ook al goed konden uitleggen aan de geile juf Joke. De tweede versie is ’T-shirt From Metallica’, een Engelstalige versie dus. Leuk, maar geef me toch maar het origineel.

Lang zal je niet meer moeten wachten op de herbeleving van uw Desselse zomerdagen. De dag nadat sinterklaas alle brave ettertjes van ons land heeft bezocht zal Fleddy ons een aangenaam bezoekje brengen met deze creatie. Je moet er geen pint en wortel voor klaar zetten maar eerder een bak bier. Goed om te weten is dat de plaat niet op vinyl zal gereleased worden en de cd maar in beperkte oplage beschikbaar zal zijn. Snel zijn is dus de boodschap want op is op! In een videoboodschap zei de band dat ze wel bereid waren om er meer te drukken indien de massa het eist. De plaat zal ook te streamen zijn voor wie het graag digitaal houdt.

This is The Odd Man saying: mijn buur is niet de duivel, maar gewoon Dirk.

(The Odd Man)