Photo report: Palehound - Canshaker pi
Concert report: Goose
Concert report: Goose

De Grillen van Gheysen

Bail me out!

Bail me out!

Een helgroen grasveld aan de Kortrijkse stadsgrenzen werd in een vingerknip omgetoverd met stalen constructies tot een sacraal gazon voor aanhangers van het hardere genre. Een pretpark voor jong en oud, gevuld met vele kleine en twee grote attracties. Twee bühnes waar veertig hardrock-, stoner rock-, grunge rock-, pyschedelic rock-, heavy metal-, death metal-, thrash metal-, black metal-, gothic metal-, speed metal-, groove metal-, doom metal-, nu metal-, glam metal-, power metal-, sludge metal-, bpost metal-, viking metal-, progressieve metal-, avant-garde metal, industrial metal, San Francisco Bay Area metal-, metalcore- en last but not least hair metal bands. Forse formaties met uiteenlopende carrières afkomstig uit the UK, the US of A, Duitsland, Zwitserland, Nederland, Noorwegen, Zweden, Portugal, Denemarken en ons eigen kleine Belgenlandje. Ondergedompeld in een uitnodigend gevangenisdecor zonder corrupte cipiers. Een muziekfeest badend in ongedwongen kameraadschap beklonken met high fives, fistbumps en puntige metalhorns. Een gezellige sfeer opgehitst door strak gespannen gitaarsnaren en dreunende bassen vanuit de onderbuik. Overgoten met een schuimende waaier aan Belgische bieren en andere suikerhoudende en geestverruimende dranken. Een culinaire keuze uit pulled pork, een inferno burger, frockadel of een wokschoteltje van Mr. Long. Maar bovenal met snoeiharde edelmetalen riffs centraal in de spotlights. Te beginnen met Dyscordia, Evil Invaders, Ghost en Dirkschneider. Gevolgd door King Hiss, Death Angel, High On Fire, Iced Earth, Testament en Saxon. En om af te ronden op zondag hoogdag met UFO, Sacred Reich, Life Of Agony, Trivium, Amon Amarth, Paradise Lost en mijn grote jeugdhelden van Korn. Daarnaast nog heel wat ensembles om te ontdekken tijdens ons penitentiair verblijf op the prison grounds van de Lange Munte. Meer is er niet nodig om een weekend vol leute, plezier en metalvertier van het hoogste niveau met al je zintuigen te beleven.

Alcatraz Hardrock & Metal Festival, het niet zo kleine broertje meer van Graspop en het Tomorrowland voor metalheads, kan beginnen. Bail me out on Monday, around 2:00 AM please.

Cd Review: Red Vultures – Damn Pretty

08 MEI 2015
Cd Review: Red Vultures – Damn Pretty

Cd-review: Red Vultures – Damn Pretty  (3,5/5)

Gierend in het rood

Drie jaar geleden werden de fundamenten gelegd voor deze nieuwe Nederlandse rocktrots. Red Vultures bestaat uit zanger-gitarist Tony De Bruijn, bassist Patrick de Kok, gitarist Frank Kleuskens (Heideroosjes) en drummer Mike Coolen (Within Temptation). Met ‘no nonsense pure rock’ voortdurend in het achterhoofd en een portie Hollandse energie werd gretig aan een debuutplaat gewerkt. Damn Pretty mag er wezen.

Met The Sound Of The Homeless Man vliegt het dak er meteen af. Met een stem die iets meeheeft van Eddie Vedder en strak gespannen snaren wordt een stel opzwepende songs neergezet. Bij nummer twee, Slave, wordt slaafs het klassieke rock & roll patroon gevolgd dat iets te veel herhaald wordt. Maar met de hitsingle New York kunnen de kornuiten heel wat goedmaken. Deze track staat rijzig te blinken als een opgeboende skyscraper en test grondig de grondvesten. De riffs tekenen een scherpe skyline af met de dravende drums als kloppend hart. The Big Apple is wederom een stad die voor knallende inspiratie zorgt. Zo gaat het de hele plaat door en de ervaren rotten doen duidelijk waar ze zin in hebben. De ronkende plaatjes laten de geluidsbalkjes gewillig gierend in het rood gaan. Ook Beam It Up, Long Gone Enemy en vooral Jane op het einde doen wat van hen verwacht wordt. Onze voeten tappen mee terwijl het hoofd op zijn eentje op onze brede bast danst. De rockmuziek, de klinkende naam en een deftige dosis juichende joligheid zijn aanwezig, dus laat het feestje maar beginnen.

Enthousiasme troef voor het verdomd mooie Damn Pretty.