Concert Review: Headbangers Ball fest 2015
Desert Drones @ De Kreun
Photo report: Evil or Die Fest 2015
Photo report: Evil or Die Fest 2015

De Grillen van Gheysen

2016, a bad year for...

2016, a bad year for ...

Bommen in Aleppo, Istanbul, Brussel... Doe-het-zelf-terroristen in Nice, Berlijn, Orlando... Een boze man met blonde toupée en oranje tronie wordt verkozen tot nieuwe leider van het Vrije Westen. Poetin en Erdogan laten zich niet doen en rollen hun dictatoriale spierballen. Zwarte piet wordt bleek van schrik en de Britten gooien roet in het Europese zevengangenmenu. En de schaapjes mekkeren bij nachte over een kerststal, begot. Een bende onderschatte Welshmen spelen een zootje overschatte Belgen volledig uit Vertonghenverband. Een club uit het Brugse wordt na elf jaar nog eens kampioen. Olli gokt en … verliest. Samsonseks – what's in a name – wordt tot woord van het jaar verkozen. En rood vlees blijkt nog iets ongezonder te zijn dan eerst gedacht. Bazart wordt purper gedraaid. Rihanna miste haar kans op eeuwige Limburgse roem en ook Fred Durst en de zijne tekenen present om één van de slechtste vertoningen op Belgische festivalbodem ten berde te brengen. Bowie wordt voorgoed the starman waiting in the sky. Cohen is voor altijd last year's man, hallelujah. Prince scheert weg in zijn little red Corvette. The Voice of Europe zal als marktkramer blijven bestaan. Voor George Michael was het zijn laatste Kerst. En ook Thielemans tootst ctr+alt+del, Bluesette for national anthem, please.

A good year…

DiCaprio krijgt eindelijk een blinkend Oscarbeeldje. Pikachu zorgt samen met zijn Japanse vrienden voor lege smartphonebatterijen en een nieuw soort (a)sociaal gedrag. Er zijn nog zekerheden want de Belgische biercultuur wordt eindelijk immaterieel erfgoed. Daar drinken we voortaan niet meer dan tien eenheden alcohol op. En Jay Vleugels mist een belangrijke vergadering terwijl de tijd soms mannequingewijs leek stil te staan. We kregen een van trots glimmende Greg op de goudgele stranden van Copacabana. Voetbalkoning Cristiano kan een trofeekast van Ibrahimokea bijzetten terwijl de immer beschaafde Jan Balliauw een onzachte knuffel kreeg van een voetbalfan die iets meer dan tien eenheden alcohol op had. Op de Mont Ventoux wappert voortaan een Belgische vlag neergeplant tussen de witte keien dankzij ene hardtrappende Thomas. En Peter S. kon zich in de verzengende zandbak van Qatar voor de tweede keer op rij in een regenboogtrui laten hijsen. Tom Boonen vreet een kassei te veel in Noord-Frankrijk en Florian ‘Poef’ Van Acker zorgt op zijn beurt voor het eerlijkste sportmoment van het jaar. Gilles ‘De Mol’ Van Bouwel leidt tot tweemaal toe half Vlaanderen om de tuin. En een ontluikende Lize Spit zorgt voor de zotste boekenverkoopcijfers sinds Dagelijkse Kost 23. Ramsey Bolton (GoT) wordt vakkundig verwerkt tot hondenvoer. Radiohead en Metallica brengen nog eens een dikke dijk van een plaat uit. Een oerdegelijke Paul McCartney wordt niet door iedereen herkend op de wei van Werchter. En Keith Richards en Iggy Pop leven nog!

Voor 2017 wens ik iedereen een federale begroting in evenwicht, veel machtige muziekmomenten en een goede gezondheid.

En dan nu toastjes smeren en meekwelen met De Tijdloze.

Cd Review: Red Vultures – Damn Pretty

08 MEI 2015
Cd Review: Red Vultures – Damn Pretty

Cd-review: Red Vultures – Damn Pretty  (3,5/5)

Gierend in het rood

Drie jaar geleden werden de fundamenten gelegd voor deze nieuwe Nederlandse rocktrots. Red Vultures bestaat uit zanger-gitarist Tony De Bruijn, bassist Patrick de Kok, gitarist Frank Kleuskens (Heideroosjes) en drummer Mike Coolen (Within Temptation). Met ‘no nonsense pure rock’ voortdurend in het achterhoofd en een portie Hollandse energie werd gretig aan een debuutplaat gewerkt. Damn Pretty mag er wezen.

Met The Sound Of The Homeless Man vliegt het dak er meteen af. Met een stem die iets meeheeft van Eddie Vedder en strak gespannen snaren wordt een stel opzwepende songs neergezet. Bij nummer twee, Slave, wordt slaafs het klassieke rock & roll patroon gevolgd dat iets te veel herhaald wordt. Maar met de hitsingle New York kunnen de kornuiten heel wat goedmaken. Deze track staat rijzig te blinken als een opgeboende skyscraper en test grondig de grondvesten. De riffs tekenen een scherpe skyline af met de dravende drums als kloppend hart. The Big Apple is wederom een stad die voor knallende inspiratie zorgt. Zo gaat het de hele plaat door en de ervaren rotten doen duidelijk waar ze zin in hebben. De ronkende plaatjes laten de geluidsbalkjes gewillig gierend in het rood gaan. Ook Beam It Up, Long Gone Enemy en vooral Jane op het einde doen wat van hen verwacht wordt. Onze voeten tappen mee terwijl het hoofd op zijn eentje op onze brede bast danst. De rockmuziek, de klinkende naam en een deftige dosis juichende joligheid zijn aanwezig, dus laat het feestje maar beginnen.

Enthousiasme troef voor het verdomd mooie Damn Pretty.