Stake – Critical Method
King Hiss - Earthquaker
Opeth – In Cauda Venenum
Tool - Fear Inoculum
Killswitch Engage - Atonement
Baroness – Gold & Grey
Agenda
18 JAN
Dyscordia
24 JAN
Danko Jones
29 JAN
Sunn O)))
01 FEB
Editors
02 FEB
Slipknot
02 FEB
Sabaton
22 FEB
The Darkness
13 MAA
Morcheeba
03 APR
Millionaire
04 APR
Fleddy Melculy
04 APR
Within Temptation & Evanescence
19 APR
Lamb Of God
30 APR
Nick Cave
17 JUN
Green Day
18 JUN
Eric Clapton

The odd man

Maar één op tien poogt de wereld te redden


 

“BMW 3-bedrijfswagens voor allen in de zorgsector! #maakzelfuwbegroting”

 

Om aan geestelijke zelfbescherming te doen, volg ik de actualiteit zo weinig mogelijk en toch kan ik elke maand een volledige pagina vullen met mijn, misschien niet altijd even gewenste, mening over de debielen van onze samenleving. Ook deze maand botste ik terug op een figuurlijk vrachtschip aan stupiditeit. Om te beginnen was dit politiek vrachtschip zwaar geladen met de nieuwe begroting/besparing op cultuur. In iedere sector moet bespaard worden, punt. Maar het effect van alle BV’s op straat is blijkbaar groter dan 5000 overwerkte verpleegkundigen. Soit, zolang Klara maar kan opstaan en we een Monet-prentje aan de muur van het ziekenhuis hebben hangen, kunnen we de wachttijden van ‘het belletje’ beter trotseren hé? Waar de debiliteit echter astronomische proporties begint aan te nemen, is wanneer Jan Jambon de cultuursector dan maar zelf hun begroting laat opmaken. Tha Fack? Als het zo zit, wil ik dat ook wel voor mijn eigen sector! Trek dat door voor alle sectoren en voor je het weet heeft iedereen van de groendienst een iPhone 11. Stefaan Degand zwaffelde in ‘De Afspraak’ de piemel recht tegen de kaak als het over de vertrekpremies van de volksvertegenwoordigers gaat: “Geef die pot eens door!” Voor wie vindt dat ik hier niet moet over kakken, grijp ik terug naar een quote van dezelfde Stefaan: “Aj moe kakken moej kakken!”

 

Voor wie er nog niet genoeg van heeft, geef ik de laatste “warme” stunt van het Vlaams Belang nog mee. Zij willen met de verkoop van Vlaamse identiteitskaarten de VZW ‘Boven De Wolken’ steunen. Los van het feit dat ik denk dat het vervaardigen en verspreiden van valse identiteitskaarten een klein beetje illegaal is, zijn de andere partijen toch iets subtieler in het verwerven van politiek gewin verborgen als “giften” voor het goede doel (de sluwerds). Of is dit nu net de bedoeling van het Vlaams Belang? Bad publicity is publicity! De Pano-uitzending over ‘Schild & Vrienden’ heeft Dries Van Langenhove immers ook geen windeieren gelegd. Any-whore, goed dat ‘Boven De wolken’ de opbrengst van deze actie zal weigeren, of ze konden hun naam wijzigen naar “Uber Dieser Wolke Auf Der Rechten Seite”.

 

Ten slotte wil ik het nog hebben over het promoten van elektrische broodroosters met een servostuur, waarvan het produceren van de batterijen een piek van kinderarbeid teweegbrengt in de derde wereldlanden. Daarbovenop zou het verwerken van een gigantische hoeveelheid gebruikte batterijen een ramp betekenen voor onze planeet. Lekker groen, he? Gelukkig bestaan er nog enkele slimme koppen zoals Dr. L. Sileghem die meer toekomst ziet in haalbare en groenere opties zoals waterstof en Jupiler. Geïnteresseerden moeten maar eens het fleet.be-artikel ‘Rijden op alcohol’ lezen. Dank aan de één op de tien chauffeurs die tijden de week geïntoxiceerd achter het stuur kruipen! #groeneridders #koplopers

 

This is The Odd Man saying: mijn tijdloze is Steak Number Eight - The Sea Is Dying, Gorki - De Olifant Is Grijs en Cyndi Lauper - Time After Time. Happy New Year Fakkers!

Meer lezen...

Concert report: Baroness

20 NOV 2019
Concert report: Baroness


 

Baroness @ Trix  20/11/19 (5/5)

 

Kroniek van een aangekondigde topavond

 

Twee weken geleden waren we aanwezig in het Sportpaleis om het veel te groot geworden Volbeat te aanschouwen. Hun zeer middelmatige laatste worp in het midden gelaten waren we die avond vooral afgezakt naar A’pen voor het voorprogramma. Michael Poulsen en zijn gevolg hadden het slim gezien en beslist om cultfiguur Danko Jones en de rijzende sterren van Baroness als in het oog springende opwarmers mee te nemen op tournee. Zonder hun aanwezigheid hadden we hoogstwaarschijnlijk een avond voor de buis achter de kiezen.

 

Baroness weet ons sinds Yellow & Green (2012) te bekoren en in de ongezellige metalen bunker van het Sportpaleis was dit niet anders. Frontman John Baizley en co deden die avond zeker enkele Volbeat-harten sneller slaan met hun overtuigende vertoning die recht voor de raap gebracht werd en als een prikkelende aperitief op een edelmetalen dienblaadje werd afgeleverd. Daarna kon het hoofdgerecht van chef Poulsen en co alleen nog maar een indigestie opleveren.

 

Na het prachtige Purple (2015) en de kersverse loeier Gold & Grey (2019) heeft Baroness een discografie opgebouwd waar vriend en vijand, als ze die al zouden hebben, jaloers op kan zijn. De steeds terugkerende spelvreugde die ze live ten berde brengen maakt hen zowel binnen als buiten de VS een graag gezien gast. De fanbase groeit even gestaag als de baard van Beazly. Als de tournee van Volbeat de pauzeknop indrukt, trekt Baroness er alleen op uit om hun riedels in de kleinere club ‘om de hoek’ te etaleren. Trix, een dikke kilometer van het Sportpaleis, was dan ook de zaal bij uitstek om dit te doen.

 

Er werd gegrossierd uit de vijf albums met Gold & Grey voorop. Met Throw Me An Anchor meerde mammoettanker Baroness aan in de Antwerpse haven. De daaropvolgende ruwe parel A Horse Called Golgotha en crowdpleaser March To The Sea maakten de verschroeiend intrede compleet. Het instrumentale Green Theme kon op heel wat bijval rekenen. Een glimlachende Baizley, wederom gehuld in Amenra-shirt en bulkend van het enthousiasme en zelfvertrouwen, zag dat het na een half uur goed zat. Er was ook ruimte om de meer gevoelige songs, doordrongen van melancholie, naar voor te schuiven. Zo werden Tourniquet en Eula met passie voor perfectie en een goed oog voor doelgerichte opbouw als een ongeduldige zaadje in ons gehoorkanaal geplant. Met een bezwerende versie van If I Have To Wake Up (Would You Stop The Rain?) die door merg en been ging, werd de eindsprint ingezet. Vervolgens werden Shock Me en Chlorine & Wine, beide van Purple, mee gekweeld als nieuwe nationale hymnes. Bij The Gnashing zag gitariste Gina Gleason haar kans schoon om al snarend met haar hele hebben en houden een strakke stagedive te placeren. Tijdens de bisronde werden we nog getrakteerd op enkele Baroness-classics uit de oude doos. We kregen opeenvolgend The Sweetest Curse, Isak en Take My Bones Away als drieste mokerslagen tegen ons van de kou geweerd gelaat.

 

Na Tool was dit de beste live-vertoning die we dit jaar mochten meemaken. We hopen uit de grond van ons hart dat Gina, John, Sebastian en Nick ook volgend jaar willen halt houden in ons land. Podium groot of klein, subsidies of geen subsidies, Baroness is altijd op de afspraak.

(BG)