Behemoth, At The Gates en Wolves In The Throne Room
Ancienne Belgique, Bxl, 03/02/2019
Post-apocalyptische proporties
Met I Loved You At Your Darkest hadden Behemoth (4/5) met voorsprong één van dé metalplaten van 2018 afgeleverd. Loeihard vanuit de donkerste krochten, maar tegelijk zeer toegankelijk voor al wie het wil proberen. De AB werd op een paar ticketjes na net niet uitverkocht maar zat toch al vroeg op de avond afgeladen vol.
Menig metalband met naam en faam maakt er de laatste jaren een goeie gewoonte van om een voorprogramma samen te stellen die haast even kwalitatief gespeend is als de hoofdact zelf. Ook Nergal en co hadden twee kleppers op de line-up geposteerd om de boel op te warmen. Wolves In The Throne Room (3,5/5) mochten als eerste de Brusselse bühne bestijgen. Met een trio tracks van hun jongste album, alle drie van om en bij de tien minuten, op een bedje van wierook was hun speeltijd snel gevuld. Met de bloeddorstige overtuiging van een wolfpack op jacht konden ze op heel wat bijval rekenen. Maar het waren uiteindelijk At The Gates (4,5/5) die de zaal een eerste keer echt in lichterlaaie zetten met klassieker Slaughter Of The Soul, ‘Go!’. Deze Zweden zijn na een lange afwezigheid sinds 2015 volledig terug. Na Lokerse Feesten vorig jaar konden deze heerschappen met zowel ouder als nieuw gerief ook hier moeiteloos overtuigen.
Iets over 21u zetten de kinderstemmetjes van Solve de poorten naar de hel wagenwijd open. Deze onheilspellende prelude deed spanning in het publieke naar een ongekende hoogte stijgen. Gemaskerd als duiveltjes uit een doosje kwam het Poolse viertal tevoorschijn om ons met Wolves Ov Siberia, Daimonos en Ora Pro Nobis Lucifer voorgoed naar het vagevuur te verbannen. Om nu nog een aflaat te kopen waren we schromelijk te laat. Met Ecclesia Diabolica Catholica en Blow Your Trumpets Gabriël nam de show post-apocalytische proporties aan. We werden van onze zwarte metalsokken geblazen en van de ene in de andere infernale bezwering meegesleurd. Lucifer zorgde een uur en half later voor een orgelpunt die de lichtbrenger zelf zou doen gniffelen van geluk.
Volgende afspraak, op één van de main stages van Graspop, staat al met bloedrode Damiaanstift op de kalender.
(BG)