Eefje de Visser @ De Kreun (4,5/5)
Boter bij de Visser
De Nederlandse Eefje de Visser doet in haar thuisland al een klein decennium mee op het hoogste niveau. Bij de singer-songwriters en frontvrouwen die in de moedertalen kwinkeleren is ze momenteel bij het beste wat het genre te bieden heeft. Ook in onze contreien steekt Eefje sinds haar laatste worp, Nachtlicht (2016), haar neus aan het Vlaamse venster. De term kleinkunst zou ook hier oneerbiedig zijn voor het brede klankbord dat de Visser in haar breekbare songs naar voor schuift. We zagen een multi-instrumentaliste op naaldhakken die zich volledig solo met grandeur voor de leeuwen gooide.
Met een gestripte versie van het wondermooie Scheef zette de Visser de zintuigen op scherp. De zoetgevooisde vocals vulden de zaal en ontnamen ze van de overgebleven zuurstof. Naar adem happende monden vielen open in de bij momenten muisstille Kreun. Met een gitaar en bas in de aanslag en enkele synths, aangevuld met experimentele elektronica als beschutting, zette Eefje zich spreekwoordelijk naakt op de bühne. Ook Luister, Wacht en een onuitgebracht nieuw nummer zorgden moeiteloos voor kippenvel. Zonder verpinken, zelfs niet toen haar microfoon even begon te kraken, bracht de Visser haar gedachten en muizenissen in stukken proza van de 21ste eeuw. Met niemand om op terug te vallen, werden we naar hogere sferen gebracht. Jong zorgde met een soort dierlijk instinct zelfs heel even voor een bescheiden dansfeestje. Eefje genoot en wij bedankten met krachtige applausjes waarbij de decibels recht evenredig waren met het aantal gespeelde songs. Het fragiele Ongeveer zorgde finaal voor het orgelpunt dat dit concert ontegensprekelijk verdiende.
We zijn al in volle verwachting van de volgende plaat, Eefje.
Rev: BG
Pics: BG - Steven T'joen