Sum 41
Francesco and The Black Swans
Meltheads - Decent Sex
Magnum - Here Comes The Rain
Five Finger Deatch Punch
Evergrey
Agenda
24 APR
Keane
26 APR
Beyond The Black
26 APR
Dyscordia
29 APR
Teddy Swims
02 MEI
Axelle red
04 MEI
Dool
04 MEI
Hellfest Warm-up Tour 2024
07 MEI
VV
09 MEI
Son Mieux
10 MEI
Teddy Swims
11 MEI
Dunkfestival 2024
17 MEI
Landmvrks
18 MEI
Miracle Metal Meeting
18 MEI
Antwerp Metal Fest
23 MEI
I Prevail
28 MEI
Bruce Dickinson
30 MEI
Pennywise
31 MEI
Kim Gordon
01 JUN
Vestrock 2024
04 JUN
Machine Head
05 JUN
Billy Talent
08 JUN
Sweden Rock Festival
09 JUN
Into the grave
10 JUN
Judas Priest
10 JUN
Hatebreed
12 JUN
Vicious Rumors
18 JUN
Live /s Live 2024
18 JUN
Sivert Hoyem
18 JUN
Tom Morello
23 JUN
Les Negresses Vertes
24 JUN
Mr. Bungle
25 JUN
Megadeth
26 JUN
Thievery Corporation
27 JUN
Rammstein 2024
29 JUN
Garbage
29 JUN
Grensrock 2024
30 JUN
Hellfest 2024
02 JUL
Bruce Springsteen
07 JUL
Sjock 2024
07 JUL
Mainsquare Festival 2024
13 JUL
Helmond Open Air
13 JUL
Les Deferlantes
14 JUL
Rock Zottegem
14 JUL
Cactusfestival 2021
19 JUL
Rock Herk
21 JUL
Beach Festival Nieuwpoort
07 AUG
Opeth
10 AUG
Massive Attack 2024
11 AUG
Lokerse feesten 2024
11 AUG
Alcatraz 2024
17 AUG
Dynamo Metal Fest 2024
21 AUG
The Amighty Affliction
25 AUG
W-Festival 2024
25 AUG
Pelagic Fest 2024
07 SEPT
Pellicu-Live 2024
10 SEPT
Schippersweekend
15 SEPT
Heilung
21 SEPT
Within Temptation (Nl)
25 SEPT
Battle Beast
29 SEPT
Our Last Night
01 OKT
Frog Leap
04 OKT
Within Temptation
06 OKT
Imminence
11 OKT
John Coffey
13 OKT
Arch Enemy - In Flames
18 OKT
FM
19 OKT
Y&T 2024
19 OKT
DI-RECT
20 OKT
Desertfest 2024
20 OKT
The Ghost Inside
22 OKT
Starset
30 OKT
Kamelot
30 OKT
Nick Cave
31 OKT
Accept 2024
01 NOV
Beartooth
01 NOV
Stake
03 NOV
Sepulfest
05 NOV
Sepultura
06 NOV
Dark Tranquility
08 NOV
Frank Boeijen
10 NOV
Hells Balls Belgium 2024
10 NOV
Hot Water Music
12 NOV
Hardcore superstar
16 NOV
Helldorado 2024
17 NOV
Smash Into Pieces
19 NOV
Wardruna
06 DEC
You Me At Six
15 DEC
Kreator - Anthrax
09 FEB
Thundermother
09 FEB
Bullet For My Valentine - Trivium
14 FEB
Motionless In White

Concert report: Gorillaz

23 NOV 2017
Concert report: Gorillaz

 

Gorillaz

 

22/11/17 - Vorst  Nationaal Bxl

 

Na 7 jaar was het nog eens zover:  Gorillaz was in het land! Het eclectische ensemble met opperaap Damon Albarn, bijgestaan door een oerwoud van helpers,  zorgde voor een bijna 2 uur durend oorgasme.

 

Op werk uit hun nieuwe plaat Humanz, een roetsjbaan van soulvolle dansnummers, rap en hip hop, was het even wachten. Een volgepakt Vorst werd eerst getrakteerd op een trip door het oudere werk. M1 A1 uit debuutalbum Gorillaz trapte de set af  met “Hello, is anyone there?” waarna Last Living Souls de existentiele vraag nog wat verdiepte. De toon was gezet, Rhinestone Eyes - uit het onvolprezen Plastic Beach - sleurde ons nog wat dieper het universum van de ex-Blur frontman binnen:  “Under sunshine pylons we'll meet, while rain is falling like rhinestones from the sky.”
Nu het publiek was opgewarmd bleek het tijd voor een intiem moment. Albarn liet een jonge fan de micro voor zijn Melodica – een blaasinstrument dat een kruising lijkt tussen een mondharmonica en een synthesizer – houden terwijl hij de ongelooflijk catchy tune uit Tomorrow Comes Today blies. Tijdens Every Planet We Reach Is Dead raasden apocalyptische machines over het scherm terwijl de ritmische beat het publiek in trance probeerde te brengen. Geen bekende hits uit de oude doos maar oerdegelijke nummers waarbij de toon voor de rest van het optreden was gezet: Damon Albarn als volksmenner en focuspunt van een bont gezelschap aan rasmuzikanten die ons een ganse avond in vervoering zouden brengen.

 

 

Met Saturn Barz brachten ze als eerste nummer uit het nieuwe album meteen de radiovriendelijke single. Terwijl Dancehall ster Popcaan thuis rustig zijn Jamaicaanse kruiden in een sigaret aan het rollen was, zagen we hem larger than life op het grote scherm zijn ding doen. Een live act waar – een deel van – de zang niet live gebeurt? Enkel Gorrilaz komt ermee weg. Meer zelfs, het is deel van wat hen uniek maakt. Het visuele aspect, bedacht door striptekenaar Jamie Hewlett, is bij de Britse band even fascinerend als het muzikale. Dit werd bevestigd tijdens de live show waar elk nummer zijn eigen visuele ‘smoel’ kreeg aangemeten, soms zelfs letterlijk. Het resultaat was een totaalspektakel dat zijn gelijke niet kent in de muziekwereld.

 

De tijd was rijp om de eerste van hun schijnbaar ontelbare oorwurmen op een in vervoering gebrachte massa los te laten: 19-2000, waarna diezelfde massa voluit kon meezingen “Get the cool, get the cool shoeshine.” De lichtvoetige melodie ging vlot over in een fantastische uitvoering van On Melancholy Hill, het moment voor verliefde koppels om elkaar diep in de ogen te kijken “Cause you are my medicine, when you're close to me” waarna het terug wat donkerder werd met El Manana uit het album Demon Days. Tijd om er de eerste keer het dak af te knallen dacht Albarn en liet Dirty Harry los op de zaal. De energieke rap en dans van The Pharcyde’s  Bootie Brown wist de laatste stijve harken uit hun stoel te krijgen, waarna Peven Everett met z’n zwoele soulstem kwam om Strobelite, het beste nummer van het nieuwe album, nog beter te maken dan op plaat. Nu was de primatenpartytrein echt vertrokken en kregen we bij elk nieuw nummer een andere samenstelling van zangers en muzikanten op het podium. De enige constante was het achtergrondkoor, bestaande uit 6 van gospel doordrenkte stemmen die als engels waakten over de kwaliteit van elke song: De langgerekte groove van Seks Murder Party, het bevreemdende Out of Body en de sublieme manga visuals tijdens Garage Palace vormden één langgerekt voorspel naar megahits Stylo (met een opmerkelijke gastrol voor Bruce Willis) en Feel Good Inc. In het publiek keken mensen elkaar aan met een blik van What! The! Fuck! terwijl de zaal in lichterlaaie kwam te staan. Met het optimistische We Got The Power kregen we een Kumbaya moment voor de band het podium verliet.

 

Rev: Inge Vanhoorne

 

 

 

Een flauwe plezante fluisterde me in het oor dat de band nooit voor een bis terugkeert. Ik trakteerde hem op m’n beste Dirty Harry blik terwijl de band het podium – uiteraard - opnieuw betrad met het ingetogen Hong Kong. Na de meezinger Kids With Guns ontplofte de boel opnieuw toen de Melodica intro van Clint Eastwood werd gespeeld. Met het betoverende tweeluik Don’t Get Lost In Heaven en Demon Dayz stuurde de geniale Damon Albarn ons met een spirituele boodschap huiswaarts. Een boodschap van verbondenheid en innerlijke kracht die doorheen het ganse optreden voelbaar was. Beats en poëzie; kleurrijk en harmonieus; intens en onthecht:
“Feelings, sensations that you thought was dead.
No squealing, remember that it’s all in your head.”

 

 Inge Vanhoorne