Sum 41
Francesco and The Black Swans
Meltheads - Decent Sex
Magnum - Here Comes The Rain
Five Finger Deatch Punch
Evergrey
Agenda
24 APR
Keane
26 APR
Beyond The Black
26 APR
Dyscordia
29 APR
Teddy Swims
02 MEI
Axelle red
04 MEI
Dool
04 MEI
Hellfest Warm-up Tour 2024
07 MEI
VV
09 MEI
Son Mieux
10 MEI
Teddy Swims
11 MEI
Dunkfestival 2024
17 MEI
Landmvrks
18 MEI
Miracle Metal Meeting
18 MEI
Antwerp Metal Fest
23 MEI
I Prevail
28 MEI
Bruce Dickinson
30 MEI
Pennywise
31 MEI
Kim Gordon
01 JUN
Vestrock 2024
04 JUN
Machine Head
08 JUN
Sweden Rock Festival
09 JUN
Into the grave
10 JUN
Judas Priest
10 JUN
Hatebreed
12 JUN
Vicious Rumors
18 JUN
Live /s Live 2024
18 JUN
Sivert Hoyem
18 JUN
Tom Morello
23 JUN
Les Negresses Vertes
24 JUN
Mr. Bungle
25 JUN
Megadeth
26 JUN
Thievery Corporation
27 JUN
Rammstein 2024
29 JUN
Garbage
29 JUN
Grensrock 2024
30 JUN
Hellfest 2024
02 JUL
Bruce Springsteen
07 JUL
Sjock 2024
07 JUL
Mainsquare Festival 2024
13 JUL
Helmond Open Air
13 JUL
Les Deferlantes
14 JUL
Rock Zottegem
14 JUL
Cactusfestival 2021
19 JUL
Rock Herk
21 JUL
Beach Festival Nieuwpoort
07 AUG
Opeth
10 AUG
Massive Attack 2024
11 AUG
Lokerse feesten 2024
11 AUG
Alcatraz 2024
17 AUG
Dynamo Metal Fest 2024
25 AUG
W-Festival 2024
25 AUG
Pelagic Fest 2024
07 SEPT
Pellicu-Live 2024
10 SEPT
Schippersweekend
15 SEPT
Heilung
21 SEPT
Within Temptation (Nl)
25 SEPT
Battle Beast
29 SEPT
Our Last Night
01 OKT
Frog Leap
04 OKT
Within Temptation
06 OKT
Imminence
11 OKT
John Coffey
13 OKT
Arch Enemy - In Flames
18 OKT
FM
19 OKT
Y&T 2024
19 OKT
DI-RECT
20 OKT
Desertfest 2024
20 OKT
The Ghost Inside
22 OKT
Starset
30 OKT
Kamelot
30 OKT
Nick Cave
31 OKT
Accept 2024
01 NOV
Beartooth
01 NOV
Stake
03 NOV
Sepulfest
05 NOV
Sepultura
06 NOV
Dark Tranquility
08 NOV
Frank Boeijen
10 NOV
Hells Balls Belgium 2024
10 NOV
Hot Water Music
12 NOV
Hardcore superstar
16 NOV
Helldorado 2024
17 NOV
Smash Into Pieces
19 NOV
Wardruna
06 DEC
You Me At Six
15 DEC
Kreator - Anthrax
09 FEB
Thundermother

Concertreport: Radiohead - Main Square Festival

05 JUL 2017
Concertreport: Radiohead - Main Square Festival

 

Radiohead @ Main Square Festival  (4,5/5)

 

Legendarische live-reputatie wordt bevestigd zonder grootste klassiekers

 

Main Square Festival te Arras is en blijft een geval apart in vergelijking met het gros van zijn Belgische collega’s. De feeërieke grote markt van de Noord-Franse stad werd enkele jaren geleden ingeruild voor de historische site van de Citadelle Vauban die logistiek veel meer mogelijkheden te bieden heeft. Een perfect decor om excentrieke topbands te programmeren. En dan denken wij meteen aan niemand minder dan Radiohead.

 

Op de laatste dag van editie 2017 werden enkele puntige subtoppers geprogrammeerd om een uitverkocht festival op te warmen voor de headliner. Rond 15.30u mocht Mark Lanegan (3,5/5) vanop de Main Stage met zijn grofkorrelige schuurpapieren stembanden de vermoeide zielen wakker schudden uit hun middagdutje. Een mak publiek met hier en daar een superfan die met het vermanend vingertje andere festivalgangers probeerde stil te leggen, kon de moeilijk verteerbaar mastodonten van songs wel smaken. Jammer genoeg werd de volumeknop van Lanegans stem niet volledig open gedraaid en door de gelaagde melodieën op de achtergrond gedrukt. De Darth Vader-achtige ‘thank you’s’  kwamen wel toe. Spoon (4/5) kon iets later op het tweede podium op heel wat aanwezigen rekenen. Met mondjesmaat en wat frivoliteit lepelden ze hun hippe indie rock riedels binnen bij iedereen die wilde proeven. Meer airplay op Vlaamse radio zou de populariteit van deze Amerikanen uit Austin alleen maar doen stijgen. Met Savages (4/5) kreeg Radiohead een atypisch voorprogramma. De vier dames uit Londen hebben reeds twee dijken van platen afgeleverd waar ze live uit kunnen kiezen. Frontvrouw Jehnny Beth ging schreeuwend en crowdsurfend als een kleine maar krachtige pletwals over de drummende massa.

 

Zonder enige aankondiging en met de grote projectieschermen op zwart kwamen de heerschappen van Radiohead iets later dan verwacht de Main Stage opgewandeld. Opener Daydreaming, zowat het enige dat deze tournee onveranderd bleef aan de setlist, greep ons meteen bij het nekvel. De binnenkoer van de Citadelle werd overspoeld met melancholie en de fans smulden lekker mee. Thom Yorke en zijn gevolg huppelden ongedwongen door hun discografie van album naar album, van klassieker naar obscuurder werk. Zo werden My Iron Lung, Myxomatosis en All I Need zonder verpinken achtereenvolgens naar voor gebracht. There There zorgde op zijn beurt voor het eerste uitgelaten meezingmoment. Er werden een stel extra trommels bij gesleurd om de klassieker uit Hail To The Thief (2003) nog wat kracht bij te zetten. Bij The Gloaming, eveneens uit Hail To The Thief, kregen ze tot twee keer toe te maken met technische problemen. Na wat binnensmonds gevloek werd de song afgebroken en herpakten ze zich met het meer toegankelijke The Numbers. Exit Music (For a Film) kreeg het publiek volledig op de knieën. Het werd muisstil en we zweefden mee op het buitenaards geriedel. No Surprises zette de eerste bisronde in met de nodige toeters en bellen. De oerklassieker werd met een korte inleiding opgedragen aan de Brexit, die niet op de goedkeuring van Radiohead moet rekenen. De lyrics: ‘Bring down the government/ they don’t, they don’t speak for us’ werden dan ook uit volle borst meegezongen. Dat Thom zeer toonvast door de setlist freewheelde was ondertussen duidelijk. Maar bij Nude, waar zijn vocals volledig in hun blootje worden gezet, heeft hij moeiteloos bewezen dat hij bij de beste frontmannen aller tijden hoort. Meer kippenvel konden we niet meer krijgen. Het uiteenlopende You And Whose Army? en Paranoid Android maakten de boel in schoonheid af.

 

Geen Karma Police, geen Street Spirit en geen Creep. Radiohead bewees wederom met een oerdegelijk optreden dat ze geen Foo Fighters of Muse (met alle respect want dit zijn ook twee toppers!) zijn die hun fans de ene hit na de andere voorschotelen op een bedje van lange gitaarsolo’s. Er zijn maar weinig formaties van dit niveau die hun live-reputatie kunnen bevestigen zonder al hun grootste klassiekers als parels voor de zwijnen te gooien. Radiohead blijft al twintig jaar zichzelf en zonder gehypet te worden, blijven ze onmetelijk populair bij menig muziekliefhebber.

(BG)

  (4,5/5)

 

Legendarische live-reputatie wordt bevestigd zonder grootste klassiekers

 

Main Square Festival te Arras is en blijft een geval apart in vergelijking met het gros van zijn Belgische collega’s. De feeërieke grote markt van de Noord-Franse stad werd enkele jaren geleden ingeruild voor de historische site van de Citadelle Vauban die logistiek veel meer mogelijkheden te bieden heeft. Een perfect decor om excentrieke topbands te programmeren. En dan denken wij meteen aan niemand minder dan Radiohead.

 

Op de laatste dag van editie 2017 werden enkele puntige subtoppers geprogrammeerd om een uitverkocht festival op te warmen voor de headliner. Rond 15.30u mocht Mark Lanegan (3,5/5) vanop de Main Stage met zijn grofkorrelige schuurpapieren stembanden de vermoeide zielen wakker schudden uit hun middagdutje. Een mak publiek met hier en daar een superfan die met het vermanend vingertje andere festivalgangers probeerde stil te leggen, kon de moeilijk verteerbaar mastodonten van songs wel smaken. Jammer genoeg werd de volumeknop van Lanegans stem niet volledig open gedraaid en door de gelaagde melodieën op de achtergrond gedrukt. De Darth Vader-achtige ‘thank you’s’  kwamen wel toe. Spoon (4/5) kon iets later op het tweede podium op heel wat aanwezigen rekenen. Met mondjesmaat en wat frivoliteit lepelden ze hun hippe indie rock riedels binnen bij iedereen die wilde proeven. Meer airplay op Vlaamse radio zou de populariteit van deze Amerikanen uit Austin alleen maar doen stijgen. Met Savages (4/5) kreeg Radiohead een atypisch voorprogramma. De vier dames uit Londen hebben reeds twee dijken van platen afgeleverd waar ze live uit kunnen kiezen. Frontvrouw Jehnny Beth ging schreeuwend en crowdsurfend als een kleine maar krachtige pletwals over de drummende massa.

 

Zonder enige aankondiging en met de grote projectieschermen op zwart kwamen de heerschappen van Radiohead iets later dan verwacht de Main Stage opgewandeld. Opener Daydreaming, zowat het enige dat deze tournee onveranderd bleef aan de setlist, greep ons meteen bij het nekvel. De binnenkoer van de Citadelle werd overspoeld met melancholie en de fans smulden lekker mee. Thom Yorke en zijn gevolg huppelden ongedwongen door hun discografie van album naar album, van klassieker naar obscuurder werk. Zo werden My Iron Lung, Myxomatosis en All I Need zonder verpinken achtereenvolgens naar voor gebracht. There There zorgde op zijn beurt voor het eerste uitgelaten meezingmoment. Er werden een stel extra trommels bij gesleurd om de klassieker uit Hail To The Thief (2003) nog wat kracht bij te zetten. Bij The Gloaming, eveneens uit Hail To The Thief, kregen ze tot twee keer toe te maken met technische problemen. Na wat binnensmonds gevloek werd de song afgebroken en herpakten ze zich met het meer toegankelijke The Numbers. Exit Music (For a Film) kreeg het publiek volledig op de knieën. Het werd muisstil en we zweefden mee op het buitenaards geriedel. No Surprises zette de eerste bisronde in met de nodige toeters en bellen. De oerklassieker werd met een korte inleiding opgedragen aan de Brexit, die niet op de goedkeuring van Radiohead moet rekenen. De lyrics: ‘Bring down the government/ they don’t, they don’t speak for us’ werden dan ook uit volle borst meegezongen. Dat Thom zeer toonvast door de setlist freewheelde was ondertussen duidelijk. Maar bij Nude, waar zijn vocals volledig in hun blootje worden gezet, heeft hij moeiteloos bewezen dat hij bij de beste frontmannen aller tijden hoort. Meer kippenvel konden we niet meer krijgen. Het uiteenlopende You And Whose Army? en Paranoid Android maakten de boel in schoonheid af.

 

Geen Karma Police, geen Street Spirit en geen Creep. Radiohead bewees wederom met een oerdegelijk optreden dat ze geen Foo Fighters of Muse (met alle respect want dit zijn ook twee toppers!) zijn die hun fans de ene hit na de andere voorschotelen op een bedje van lange gitaarsolo’s. Er zijn maar weinig formaties van dit niveau die hun live-reputatie kunnen bevestigen zonder al hun grootste klassiekers als parels voor de zwijnen te gooien. Radiohead blijft al twintig jaar zichzelf en zonder gehypet te worden, blijven ze onmetelijk populair bij menig muziekliefhebber.

(BG)