MSG - Universal
All I Know - Vanity Kills
Oh Hiroshima – Myriad.
Ernst - Sad Seasons - Winter
King Buffalo - Acheron
Monolord - Your Time To Shine
Agenda
03 JUL
Ieper Hardcore Fest
09 JUL
Mad Cool Festival (ES)
09 JUL
Bos Festival 2022
10 JUL
Cactus Festival
10 JUL
Rock Zottegem 2022
10 JUL
Bospop 2022
10 JUL
Sjock 2022
11 JUL
The Rolling Stones
21 JUL
Toto
03 AUG
Rammstein (BE)
06 AUG
Coldplay
07 AUG
Lokerse feesten - Metalday
07 AUG
Dranouter 2022
14 AUG
Cirque Magique 2022
14 AUG
Alcatraz Open Air 2022
27 AUG
Roadrock 2022
28 AUG
W-fest 2022
03 SEPT
Epica
05 SEPT
Factory of Sweetness
12 SEPT
Arcade Fire
14 OKT
Godsmack
17 OKT
Sting
23 OKT
Kansas
30 OKT
Fleddy Melculy
02 NOV
Blue Oyster Cult
10 DEC
BFTP 2
11 DEC
WMD 2022

The odd man

The Final Rant


 

 

“Lees deze laatste wijze woorden... ’

 

De meeste wijven in mijn omgeving hebben altijd beweerd dat de tijd zo snel gaat eens je kinderen hebt. En dat blijkt dus nog f*cking te kloppen ook. Ik ben dus genoodzaakt de drie à vier losers die dit lezen teleur te stellen. Deze column, die meer weg heeft van een zelftherapeutische ‘rant’ dan van een hoogwaardige literaire prestatie, kent hier zijn eindstation. Om dit hoofdstuk af te sluiten vroeg mijn hoofdredacteur of ik nog een laatste universele column uit mijn aars kon persen. Dus voor de laatste keer ‘all aboard the poopoo train!’ Na lang (half geïnteresseerd) na te denken over deze moeilijke opgave, werd het thema in mijn schoot geworpen door niemand anders dan die covid A-hole himself.

 

Sinds woensdag is de Belgische covid-tracking app, ‘Coronalert’ (how cleaver) online. Tot niemands verbazing heeft slechts een fractie van de Belgische bevolking deze reeds geïnstalleerd. Dus ofwel wil niemand deze app gebruiken, ofwel zijn er meer ‘bapple oogphones’ in omloop dan dat er schaamluizen in Hot Marijke haar kelderbos zitten. Na een uitvoerige bespreking met al mijn vrienden, zijn we alle drie tot de conclusie gekomen dat het de eerste optie moet zijn.

 

Als je dan eens gaat rondvragen waarom men de app niet wil gebruiken krijg je meestal hetzelfde debiele standaard antwoord: “Ik moet niet weten dat Vaderke Staat weet wat ik zoal doe. Ik hou van mijn privacy.” Een standpunt dat ik enigszins begrijp. Je kan dan de discussie voeren of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Misschien kan deze app de versoepelingen van onze “competente” (ex-)regering uitbalanceren? De echte absurditeit van dit verhaal komt echter naar boven wanneer je gaat doorvragen naar die zogezegde privacy. De regering mag niet aan mijn gewaardeerde privacy zitten hoor, maar internetgiganten mogen uw privacy wel volproppen met Rohipnol en lekker verkrachten. Say wutt?! Ik verduidelijk even.

 

Het blijkt dat de meeste mensen ‘Google’ als standaard search engine gebruiken. De ruwe versie dan nog, waarvan ze de privacy-gegevens van hun account nog nooit bekeken, laat staan gewijzigd hebben. Met andere woorden: Google mag alle verkregen informatie van zaken als ‘Google Maps’, zoekopdrachten, internetgedrag, ... morgen doorverkopen aan derden. Bovendien worden de opnames van hun ‘Google-assistant’ die ze in huis hebben, naar echte mensen geoutsourcet om te analyseren. En laten we het dan zeker nog eens hebben over Suckerberg en zijn Smoelboek, die niet alleen hetzelfde doet, maar nog zoveel meer. Zoals bijvoorbeeld video-opnames en foto’s naar derden (meestal in lage loonlanden) sturen om ze te laten analyseren. Dankzij Face-fuck en Insta-kak zit er dus ergens in Somalië een gozer naar jouw vakantiefoto’s te gluren, zodat Facebook nog beter informatie kan verzamelen over jou, zodat ze “hun producten nog beter kunnen maken”. But, who cares wanneer je veel likes kan halen, hé... Maar dat Big Brother jou zou kunnen volgen in tijden van een pandemie, “No way, José”.

 

Please, curb your narcissism! We zijn ruw geschat met zo’n 11,5 miljoen belgen. In de begroting is er nog geen plaats voor essentiële zaken. Denk je dan dat ze geld en middelen over hebben om 11 miljoen Belgen te begluren? Denk je nu echt dat JIJ, uitgesproken JIJ, zooooooo belangrijk bent voor de staat dat ze per sé jouw doen en laten willen volgen? De meesten onder ons zijn grijze muizen en val jij vandaag dood, kan dat de staat geen zier schelen. En moest je nu toch zo stout zijn, dat je toch wel een beetje interessant bent voor de regering, hebben ze heus geen Covid-app nodig om jou te volgen. Dus opnieuw: curb your narcissism. Jij bent niemand en totaal niet relevant of speciaal. Een ‘niemand’ zijn kan trouwens nog zijn voordelen hebben. Denk maar aan het verhaal van Odyseus en de cycloop: “Niemand heeft mijn oog uitgestoken en is ontsnapt!”. Stop dus met janken bende Calimero’s en installeer die app. De staat is niet geïnteresseerd in een niemand zoals jij. Het kan alleen maar het collectief ten goede komen.

 

Mijn eindboodschap zou dus eigenlijk moeten zijn: wees rationeel als mens (en gebruik uw richtingsaanwijzers). Maar ik mag ook niet teveel verwachten van onze maatschappelijke evolutie. Het heeft ons ruw geschat zo’n 150.000 jaar gekost om deftig onze handen te leren wassen. Laat staan mens te worden.

 

This is The Odd Man saying: bye bye sletjes. Bye bye. X

 

 

Meer lezen...

Festival report: Desertfest Gent 2021

31 OKT 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021


 

Desertfest 2021

 

Vooruit - Gent, 30/10/21

 

 

HEMELBESTORMER

 

Deze Belgische doom/sludge/post-rock formatie stond op Canyon Stage. Persoonlijk vond ik deze zaal iets minder qua akoestiek. Maar toch heeft deze band nooit ontgoocheld. Zeer strak en visueel een plezier om mee te maken. De muzikanten leven zich totaal in bij hun muziek. Hun instrumentale songs staan als een huis. Loodzware sludgeriffs doen De Vooruit op zijn grondvesten daveren. Hun muziek is één en al melancholie. Je wordt als het ware meegezogen in het drama. Uitstekend!

 

IGNATZ

 

De Belg Bram Devens blijkt Ignatz te zijn en heeft al heel wat albums op zijn naam al dan niet met zijn begeleidingsband “De Stervende Honden”. Hij heeft ook albums uitgebracht in samenwerking met andere artiesten. Op Desertfest verschijnt hij als soloartiest. Zittend met een akoestische gitaar brengt hij eigenzinnige songs gebruik makend van elektronische snufjes. Zijn akoestische gitaar wordt versterkt en allerlei sounds worden gecreëerd door toevoeging van verschillende stompboxes. De gitaarpedalen zorgen wèl dat de akoestische sound nooit verdwijnt. Het geluid van de zangmicrofoon klonk mij te dof. De teksten waren zeer moeilijk te verstaan. Maar toch..Ignatz bracht hier iets speciaals. Vernieuwend.

 

STONED JESUS

 

Deze Oekraïners draaien al een tijdje mee en hebben ondertussen een horde fans. Ze spelen op Desert Stage. Dit is de concertzaal zoals we die kennen. Het drietal start hun show met ‘Black Woods’. Een mooi voorbeeld van hoe een eenvoudige melodie of riff een zaal op stelten zet.  Het vraagt lef om een optreden te starten met zo’n traag ritme. Naar het einde versnelt het. Hier komt wat jatwerk bij kijken. Er werd goed geluisterd naar Ozzy’s zanglijn van ‘Children of the Grave’. Daarna is het headbangen geblazen met ‘Thessalia’. Wat een onweerstaanbare riff en dito groove.

Bij ‘Electric Mistress’ wordt enkel het eerste gedeelte gebracht. Het slepende laatste gedeelte van de song haalt het niet. ‘Apathy’ doet de zaal swingen. De sfeer is uitstekend. Uiteraard ontbreekt ‘I am the Mountain’ niet in hun set. Deze song wordt volop meegezongen door het publiek. Dit nummer heeft een groot aandeel in het huidige succes van de band. Hun uithangbord zeg maar. De set wordt afgesloten met ‘Here Come the Robots’. Het gaspedaal wordt ingedrukt en de fans gaan compleet uit de bol. Dit optreden was een feestje.

 

KING BUFFALO

 

Corona geeft ook voordelen. King Buffalo moest tijdens hun toer in de USA twee optredens afgelasten wegens covid. Dus hebben de organisators van Desertfest niet getwijfeld, onmiddellijk contact opgenomen en deze superband kunnen strikken. Ze nemen Desert stage in. Er wordt afgetrapt met ‘Silverfish’ uit hun recentste album “The Burden of Restlessness”. De eerste minuut heeft de geluidsman wat problemen met de microfoon van zanger/gitarist Sean McVay. Een hardnekkige feedback stoort nu en dan. Na het wegwerken van dit probleem komt de band helemaal los. Vervolgens klinkt ‘Hebetation’ uit de speakers. Eveneens uit hetzelfde album. Het publiek wordt ingepalmd. Het geluid is schitterend. ‘Red Star part I & II’ wordt tot in het kleinste detail op ons losgelaten. ‘Part II’ zorgt voor heel wat beweging in de zaal. Daarna volgt het meesterlijke ‘Longing to be the Mountain’ uit het gelijknamige album. Muzikale duizendpoot McVay moet zijn gitaar in een andere toonaard stemmen terwijl hij de keyboard bespeelt. De song klinkt fantastisch. Uit ‘Orion’ wordt ‘Drinking from the River Rising’ gebracht. Het publiek wordt meegesleept. De hoofden van het publiek wiegen van voor naar achter op het ritme. Een prachtig spektakel. Uit hun debuut, de mini CD ‘Repeater’, krijgen we ‘Centurion’. Een rustige start en halfweg de onvermijdelijke uitbarsting net zoals op de plaat. Het publiek geniet met volle teugen. Om te eindigen wordt nogmaals uit het uitstekende album ‘The Burden of Restlessness’ getapt met ‘The Knocks’. Er wordt zeer strak gespeeld. Na afloop waagt het publiek zich aan een “We Want More”.  Maar bij een festival als dit, met zo’n drukke programmatie, is dit quasi onmogelijk.

King Buffalo heeft hier laten horen dat zij klaar zijn om de wereld te veroveren. Live staat deze band als een huis. Dit optreden was ongetwijfeld een hoogtepunt van Desertfest. Sean McVay, Dan Reynolds en Scott Donaldson: you guys make me happy!

 

LILI REFRAIN

 

Deze jonge Romeinse deerne was voor de eerste maal in België als podiumartieste. Wat dit zou worden was een complete verrassing. Met haar gezicht vol toneel make-up en een kleed tot op de grond zag ze er uit als een figuur uit één of andere fantasy-movie. Het podium lag er bij als een elektronische ravage. Op een tafel voor haar: een mini-keyboard vol met effectpedalen. Naast haar een grote floortom en twee elektrische gitaren op statief. Op de grond een groot pedalboard vol effecten. Ze brengt songs met psychedelische inslag en maakt gretig gebruik van loopers zowel voor stem, trom als gitaarwerk. Ze heeft een stem die je op momenten doet denken aan een jonge Kate Bush. Het ritme met de trom door de looper werkt aanstekelijk. Het gitaarwerk met veel delay en reverb is apart. Ik vond het bijzonder gewaagd maar geslaagd om dit te programmeren voor Desertfest. Een artieste om in de gaten te houden.

 

ELECTRIC MOON

 

Deze Duitse band brengt psychedelische instrumentale spacerock. Het geluid zit goed maar hun muziek is wat eentonig. Uiteraard zijn de speciale effecten op de gitaren indrukwekkend maar variatie in de songs ontbreekt. De geweldige drummer en een mooie bassiste kunnen daar geen verandering in brengen. Gevolg: na een dik half uur loopt de zaal half leeg. Inclusief mezelf.

 

1000 MODS

 

We bevinden ons terug in de zaal Desert stage waar de soundcheck is begonnen van 1000 MODS. Achter de twee gitaristen van deze Griekse band staan twee torens van het merk Orange. Dus beide kanten van het podium twee cabinets met bovenop de amp. Ik sta naast het mengpaneel in de zaal als de geluidsman letterlijk met de handen in het haar naar zijn apparatuur staart. Enkele cijfertjes in rode kleur staan te flikkeren. Het is duidelijk: het geluid afkomstig van op het podium is te hard. De geluidsman gaat dit dan ook duidelijk maken. Bij aanvang van dit optreden heeft de tussenkomst van de geluidsman weinig opgebracht. Tijdens het openingsnummer verlaat ik de zaal. Zo’n volume is ongezond.

 

FIRE DOWN BELOW

 

Mijn maag protesteerde en zo heb ik aan haar eisen moeten voldoen. Daardoor heb ik maar van de laatste twee songs van hun setlist van onze Belgische vrienden Fire Down Below kunnen genieten. En dat was zeer overtuigend. Het was strak en het geluid zat zeer goed. Na afloop zag ik aan de reactie van het publiek dat ik iets gemist had. Jammer voor mij.

 

 

Guido Grymonprez.

 

Pics:  Steven Tjoen

 

Full photo report:  Dump Fb: Desertfest Gent 2021

 

Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021
Festival report: Desertfest Gent 2021