Photo report: Status Quo - 013
Photo report: Thurisaz
Photo report: Thurisaz
Concert report: Parkway Drive
Concert report: Parkway Drive

Het grote sinterklaas complot

Het is weer bijna zover. De magische winterperiode waarbij alle mama's en papa's van de Benelux hun lieve, perfecte oogappeltjes een onzichtbaar “braaf zijn of anders krijg je de roe”-halsbandje kunnen aandoen. Op hun beurt stellen die voorbeeldige jongens en meisjes een peperduur, kapitalistisch lijstje op, dat de goede meneer Sinterklaas (Sint-Maarten in de Westhoek) zal brengen op voorwaarde dat ze het hele jaar door braaf zijn geweest. Zo kunnen ze triomfantelijk de ogen uitsteken van hun klasgenootjes die jammergenoeg tot de klasse der ‘helaasheid der dingen’ behoren en die zelfs omwille van de kansarme situatie helemaal geen lijstje kunnen maken omwille van de dure papierkosten! (De cara-pint-voor-sint staat daar echter vast wel iedere avond op de schouw.)

Ikzelf kijk nostalgisch terug naar deze periode vol pracht en praal, samen met mijn Action Man-helikopter, Thunderbirds-eiland en VHS-cassette van ‘The Lost World Of Jurassic Park’. Aan deze gloriedagen kwam echter abrupt een einde, zo rond mijn negende levensjaar. Ik kreeg het te horen van een mede gedupeerde klasgenoot. Andere kinderen kregen het te horen via een broer of zus. Nog andere kinderen vonden het opeens verdacht dat Sinterklaas Nike Air Classics droeg of kregen hun twijfels wanneer de goedheilig man al tien jaar lang bij opa op bezoek kwam terwijl opa telkens weer toevallig genoeg op de porseleinen droltroon zat.

Ikzelf had een ‘homeschooled’ vriendje, die op twaalfjarige leeftijd van mij te horen kreeg dat zijn geliefde Sint en Piet een verdomde leugen zijn van zijn ouders om hem mooi in het gareel te doen lopen als een hamster in zijn radje. Ik zag zijn laatste sprankeltje fantasie ontsnappen als een hevig flatuleus kontconcert na een intense Mexicaanse avond. En wie werd met alle zonden van Israël beladen? IK! Die klootzakken hadden hun bloedeigen zoon jarenlang voorgelogen, maar ik werd aanzien als de duivel in eigenste persoon. Where’s the logic in that?

Eénmaal dit infantiele kindercomplot aan het licht was gekomen, kwam natuurlijk al snel de vraag “wil dat dan zeggen dat we nu geen speelgoed meer krijgen?”. Gelukkig werden de meesten onder ons gerustgesteld met een positief antwoord. Face it, we waren allemaal kleine hoeren. Met het feit dat we werden voorgelogen konden we leven, zolang we nog cadeautjes kregen. Het resultaat is dat we ons jaren later als cooping mechanisme nog steeds volproppen met chocolade en nog maar eens onze VISA bovenhalen om nog meer kleren en andere brol die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben te kopen. En dit allemaal onder de kutnoemer YOLO…

Je ouders hebben je bedrogen en belogen, terwijl jij zelf behoorlijk gestraft zou worden moest je hetzelfde doen. Hypocrisie ten top. Toch zal ik (en ik vermoed de meesten onder ons), wanneer ik gezegend ben met het wonder der reproductie, me ook schuldig maken aan dit bedrog. Waarom? Het is leuk voor de kindjes, maar als je er goed over nadenkt is het toch vooral plezant voor onszelf. Ik vind het fantastisch om alle sinterklaasboekjes te doorbladeren en mezelf in te beelden wat mijn 10-jarige geest in dit 30-jarige lijf zou vragen aan de heilige man (gelukkig niet Roger Vangheluwe). Daarbovenop mogen wij de avond ervoor, terwijl we ons volsteken met mariatjes, chocolade en piknikken, alles klaarzetten (wees nu eerlijk, stiekem spelen we zelf nog graag met die brol). Kindjes blij, mama en papa blij, middenstand blij, iedereen blij. Het is een vicieuze cirkel van christelijk plezier. Dat we ons kinderen ‘in’t zak zetten’, nemen we er graag bij.

The Odd Man Out!

Karmaflow: The Rock Opera Videogame OST

11 APR 2015
Karmaflow: The Rock Opera Videogame OST

Recensie Karmaflow: The Rock Opera Videogame OST (4/5)

Disney on Metal.

Op donderdag 30 april 2015 is het namelijk zover: dan verschijnt na een aanloop van tweeënhalf jaar de muziek van 's werelds allereerste interactieve Rock Opera Videogame Karmaflow als Original Soundtrack (OST) op cd en online.

Die dag zal behalve de OST ook het tweede en laatste deel (Act II) van de videogame worden gepresenteerd in W2 Poppodium in Den Bosch (support act is Little Devil Allstars). De nieuwe teaser van Act II staat sinds gisteren online.

Karmaflow: in tweeënhalf jaar tijd van afstudee​​rproject naar​​ multimediaal fenomeen

W​at in oktober 2012 begon als Ivo's afstudeerproject groeide in tweeënhalf jaar tijd uit tot het ​multidisciplinaire Karmaflow. Hieraan werk(t)en behalve een eigen team van vijftien mensen ook de top van de internationale rock- en metalscene alsmede het gerenommeerde Nederlandse Metropole Orkest intensief mee. Ivo van Dijk: ,,Die periode is als een fantastische heavy ride in de achtbaan geweest voor mij en voor het hele team -met veel hoogtepunten maar ook met enkele tegenslagen. Ik denk dat het na 30 april wel even wennen zal zijn dat we Karmaflow de wereld hebben ingestuurd en dat het project niet meer "van ons alleen" is."

Karmaflow - live! Ivo: "Na de releaseparty op 30 april gaan we echter niet op onze lauweren rusten. Integendeel! Het doel van Karmaflow is namelijk om muziek, games en theater op een unieke en bijzondere manier te verenigen. Karmaflowwordt daarom ook live in een steeds weer andere en dus wisselende bezetting uitgevoerd als interactieve rockopera. Een immer verrassende multimediale samensmelting van epische rock, klassiek, etnische klanken & videogames. Hou dus vooral onze concertagenda goed in de gaten!"

Alle informatie over Karmaflow (inclusief het team, de muzikale cast, beeld, trailers van de game en de muziek - en meer) staat op de sites Karmaflow: The Rock Opera Videogame en Karmaflow in Concert.

Cd Review:

Als je denkt, "Wow, dit zou perfect passen in een rockopera-videogame!", dan heb je een goede neus voor muziek. Want ik ga het hier wel degelijk hebben over de Original Soundtrack van Karmaflow: The Rock Opera Videogame.

Het begon allemaal in 2012 als het afstudeerproject van de Nederlander Ivo van Dijk. Intussen is Karmaflow een multidimensionaal epos dat zich uitstrekt over verschillende disciplines: videogames, opera, metal, … Een heus manusje-van-alles, die Ivo. Het verhaal van deze puzzelgame is volledig opgebouwd in de vorm van een rockopera, met personages die doorheen de nummers een meeslepend en diepgaand verhaal vertellen. Voor de soundtrack, die eind april samen met Act II van de videogame zal verschijnen, schakelde van Dijk een clubje van bekende en minder bekende - doch geweldig getalenteerde - artiesten in. Dani Filth van Cradle of Filth en Ruud Jolie van Within Temptation zijn maar enkele voorbeelden.

Sommige tracks hebben een hoog musical-gehalte en doen hard denken aan de meligheid die je continu voorgeschoteld krijgt in een Disneyfilm als Frozen. Maar laat dit nu een compliment zijn voor Ivo, want dat was eigenlijk net hetgeen hij voor ogen - of beter gezegd, voor oren - had bij het componeren van dit deel van de soundtrack. Gelukkig maken de roze en babyblauwe watten al snel plaats voor diepe growls en duistere, bombastische metalsymfonieën die niet moeten onderdoen voor, laten we zeggen, S&M van Metallica. En als kers op de metal-opera-Disneytaart zorgt van Dijk in de laatste nummers nog voor een vleugje electronica.

Of je nu van videogames houdt of niet, dat doet er helemaal niet toe. Haal gewoon deze veelzijdige soundtrack in huis en laat de karma uit je speakers flowen!

(NB)

Karmaflow: The Rock Opera Videogame OST (4/5)