Stake – Critical Method
King Hiss - Earthquaker
Opeth – In Cauda Venenum
Tool - Fear Inoculum
Killswitch Engage - Atonement
Baroness – Gold & Grey
Agenda
18 JAN
Dyscordia
24 JAN
Danko Jones
29 JAN
Sunn O)))
01 FEB
Editors
02 FEB
Slipknot
02 FEB
Sabaton
22 FEB
The Darkness
13 MAA
Morcheeba
03 APR
Millionaire
04 APR
Fleddy Melculy
04 APR
Within Temptation & Evanescence
19 APR
Lamb Of God
30 APR
Nick Cave
17 JUN
Green Day
18 JUN
Eric Clapton

The odd man

Maar één op tien poogt de wereld te redden


 

“BMW 3-bedrijfswagens voor allen in de zorgsector! #maakzelfuwbegroting”

 

Om aan geestelijke zelfbescherming te doen, volg ik de actualiteit zo weinig mogelijk en toch kan ik elke maand een volledige pagina vullen met mijn, misschien niet altijd even gewenste, mening over de debielen van onze samenleving. Ook deze maand botste ik terug op een figuurlijk vrachtschip aan stupiditeit. Om te beginnen was dit politiek vrachtschip zwaar geladen met de nieuwe begroting/besparing op cultuur. In iedere sector moet bespaard worden, punt. Maar het effect van alle BV’s op straat is blijkbaar groter dan 5000 overwerkte verpleegkundigen. Soit, zolang Klara maar kan opstaan en we een Monet-prentje aan de muur van het ziekenhuis hebben hangen, kunnen we de wachttijden van ‘het belletje’ beter trotseren hé? Waar de debiliteit echter astronomische proporties begint aan te nemen, is wanneer Jan Jambon de cultuursector dan maar zelf hun begroting laat opmaken. Tha Fack? Als het zo zit, wil ik dat ook wel voor mijn eigen sector! Trek dat door voor alle sectoren en voor je het weet heeft iedereen van de groendienst een iPhone 11. Stefaan Degand zwaffelde in ‘De Afspraak’ de piemel recht tegen de kaak als het over de vertrekpremies van de volksvertegenwoordigers gaat: “Geef die pot eens door!” Voor wie vindt dat ik hier niet moet over kakken, grijp ik terug naar een quote van dezelfde Stefaan: “Aj moe kakken moej kakken!”

 

Voor wie er nog niet genoeg van heeft, geef ik de laatste “warme” stunt van het Vlaams Belang nog mee. Zij willen met de verkoop van Vlaamse identiteitskaarten de VZW ‘Boven De Wolken’ steunen. Los van het feit dat ik denk dat het vervaardigen en verspreiden van valse identiteitskaarten een klein beetje illegaal is, zijn de andere partijen toch iets subtieler in het verwerven van politiek gewin verborgen als “giften” voor het goede doel (de sluwerds). Of is dit nu net de bedoeling van het Vlaams Belang? Bad publicity is publicity! De Pano-uitzending over ‘Schild & Vrienden’ heeft Dries Van Langenhove immers ook geen windeieren gelegd. Any-whore, goed dat ‘Boven De wolken’ de opbrengst van deze actie zal weigeren, of ze konden hun naam wijzigen naar “Uber Dieser Wolke Auf Der Rechten Seite”.

 

Ten slotte wil ik het nog hebben over het promoten van elektrische broodroosters met een servostuur, waarvan het produceren van de batterijen een piek van kinderarbeid teweegbrengt in de derde wereldlanden. Daarbovenop zou het verwerken van een gigantische hoeveelheid gebruikte batterijen een ramp betekenen voor onze planeet. Lekker groen, he? Gelukkig bestaan er nog enkele slimme koppen zoals Dr. L. Sileghem die meer toekomst ziet in haalbare en groenere opties zoals waterstof en Jupiler. Geïnteresseerden moeten maar eens het fleet.be-artikel ‘Rijden op alcohol’ lezen. Dank aan de één op de tien chauffeurs die tijden de week geïntoxiceerd achter het stuur kruipen! #groeneridders #koplopers

 

This is The Odd Man saying: mijn tijdloze is Steak Number Eight - The Sea Is Dying, Gorki - De Olifant Is Grijs en Cyndi Lauper - Time After Time. Happy New Year Fakkers!

Meer lezen...

Killswitch Engage - Atonement

21 AUG 2019
Killswitch Engage - Atonement


 

Cd-review: Killswitch Engage – Atonement (4,5/5)

 

Ze zijn los, Michel!

 

Killswitch Engage is hip and happening en op het hoogtepunt van hun kunnen. Overduidelijk bewijs daarvan is hun laatste zoenoffer, Atonement. I Am Broken Too en Unleashed werden vooraf al gelost. Vooral de laatst genoemde is zoals de titel doet vermoeden: ontketenend en door merg en been. Deze kras op de ziel zou zomaar eens één van dé platen van het jaar kunnen zijn, de zware concurrentie in acht genomen. ‘Ze zijn los, Michel!’ zou José De Cauwer met overslaande stem kraaien.

 

Naast de twee vooraf geloste pareltjes staat er nog heel wat niet te versmaden gerief op deze plaat. Popelend vol ongeduld om de horde fans uit hun battle jackets te blazen. Om een edelmetalen klassieker in wording te maken, ga je niet over één nacht ijs. Er hangen bloed, zweet en tranen aan deze plaat en er werden ook oude vrienden uitgenodigd om bepaalde songs nog wat extra dynamiek te geven. Zo werden Howard Jones, ooit nog aan het roer van deze grootmacht, en Chuck Billy (Testament) gevraagd om enkele lyrics naar hun hand te zetten. Gedeelde smart is nu eenmaal halve smart.

 

Met Unleashed als speerpunt vliegt Atonement verschroeiend uit de startblokken. Frontman Jesse Leach onderging in 2018 nog een operatie aan de stembanden en dat heeft hem vocaal geen windeieren gelegd. De snedige grunts beuken in op de stormachtig golvende riffs. Het vuurtje dat Jones als ex-frontman weet op te poken op The Signal Fire is voor Leach het alarmsignaal om er zelf nog een knetterende houtblok op te gooien. In een interview vergelijkt Leach dit duet met zijn vriend als de aangestoken vuurbakens uit Lord Of The Rings. Dit gastoptreden waar het wederzijdse respect met dikke druppels van druipt zal voor Killswitch Engagers van het eerste uur vooral heel wat los maken.

 

The Crownless King komt loeihard binnen en is misschien qua luidheid letterlijk de ongekroonde koning van dit messcherpe gezelschap. Het opperhoofd van Testament laat zijn strijdkreten over de KSE-prairie draven en trekt het spreekwoordelijke laken hard naar zich toe. Als je deze oude rot op visite vraagt, krijg je waar voor je geld en bij Killswitch zullen ze het geweten hebben.

 

Het is zonneklaar dat Killswitch Engage een stevige rotsformatie zijn geworden waar de bandleden elkaar steunen en één geheel vormen. Ook al verliet frontman Leach voor een dikke tien jaar de band, de brulboei is helemaal terug en heeft nog steeds een stevige achterhoede om op terug te vullen. Na het intense I Am Broken Too laat As Sure As The Sun Will Rise de plaat met een glorierijke zonsopgang [BG1] ontwaken voor het tweede deel. Deze track zou titelgewijs als opener ook niet misstaan. Op Know Your Enemy, Take Control en Ravenous worden tussendoor nog enkele gratuite muilperen uitgedeeld.

 

 

Bij I Can’t Be The Only One staan de rollende roffels van drummer Justin Foley centraal. Deze vette streep metalcore is de perfecte prelude voor Bite The Hand That Feeds, het straffe sluitstuk van deze plaat. Het laatste streepje energie wordt hier als parels voor de zwijnen te grabbel gegooid. Atonement is naar onze bescheiden mening misschien wel de beste worp sinds hun debuut Alive or Just Breathing (2002), die ons 17 jaar geleden ruw uit onze nu-metal-trip sleurde. Het is van begin tot einde een serenade, zelfbewust met het hart op de tong.

 

Op 22 oktober komen ze dit blinkende pareltje voorstellen in de AB. We konden ons geen betere zaal voorstellen.

 

BG