Cd-review: MIAVA – Essay On Bentham
Spring op de tank met de gitaar in de hand
MIAVA, die eerder door het leven ging als Maria Isn’t A Virgin Anymore, is een instrumentale stonerband uit het landelijke Lichtervelde. In 2009 zag de groep het levenslicht en na twee EP’s en een hele reeks liveshows was in september 2013 de eerste LP een feit. De debuutplaat werd goed onthaald en kon her en der op goeie kritieken rekenen. Ook wij vallen als een blok voor dit gitaargeweld uit de West-Vlaanders.
MIAVA bouwt gitaarriffs als appartementsblokken. Statig en uitgebalanceerde melodieën die je aan de koptelefoon gekluisterd houden. Essay On Bentham begint met een beukende openingstrack. Intifada is een rebels stuk graniet die aankomt. History On Blank Pages en No Wealth But Life zijn van het zelfde spring-op-de-tank-met-de-gitaar-in-de-hand-achtige allooi. Opruiend gesnaar en getrommel à la Steak Number Eight maar dan wel zonder geschreeuw. Bij Every Heart is A Beating Piece Of Shit horen we voor het eerst stemgeluiden. Een indoctrinerende toespraak is de prelude voor de langste track van de plaat, een dikke streep post-metal op het scherpst van de snee. Lust komt iets trager op gang dan de rest. De ingehouden riffs die opbouwend herhaald worden, monden uit in een brok stonerrock eersteklas. De prijs voor origineelste songtitel gaat naar Raped Sheep, Stoned Priest. Een tot de verbeelding sprekende slagzin die er zoals de track zelf geen doekjes om windt. Fantastische gitaarfantasietjes volgen elkaar vlotjes op. Er wordt ons geen adempauze gegund en het hoge niveau houdt stand tot op het einde.
Dit album is een oerdegelijk muziekstuk dat bij iedere liefhebber van het genre op het platenschap moet liggen.
(BG)