Stake – Critical Method
King Hiss - Earthquaker
Opeth – In Cauda Venenum
Tool - Fear Inoculum
Killswitch Engage - Atonement
Baroness – Gold & Grey
Agenda
18 JAN
Dyscordia
24 JAN
Danko Jones
29 JAN
Sunn O)))
01 FEB
Editors
02 FEB
Slipknot
02 FEB
Sabaton
22 FEB
The Darkness
13 MAA
Morcheeba
03 APR
Millionaire
04 APR
Fleddy Melculy
04 APR
Within Temptation & Evanescence
19 APR
Lamb Of God
30 APR
Nick Cave
17 JUN
Green Day
18 JUN
Eric Clapton

The odd man

Maar één op tien poogt de wereld te redden


 

“BMW 3-bedrijfswagens voor allen in de zorgsector! #maakzelfuwbegroting”

 

Om aan geestelijke zelfbescherming te doen, volg ik de actualiteit zo weinig mogelijk en toch kan ik elke maand een volledige pagina vullen met mijn, misschien niet altijd even gewenste, mening over de debielen van onze samenleving. Ook deze maand botste ik terug op een figuurlijk vrachtschip aan stupiditeit. Om te beginnen was dit politiek vrachtschip zwaar geladen met de nieuwe begroting/besparing op cultuur. In iedere sector moet bespaard worden, punt. Maar het effect van alle BV’s op straat is blijkbaar groter dan 5000 overwerkte verpleegkundigen. Soit, zolang Klara maar kan opstaan en we een Monet-prentje aan de muur van het ziekenhuis hebben hangen, kunnen we de wachttijden van ‘het belletje’ beter trotseren hé? Waar de debiliteit echter astronomische proporties begint aan te nemen, is wanneer Jan Jambon de cultuursector dan maar zelf hun begroting laat opmaken. Tha Fack? Als het zo zit, wil ik dat ook wel voor mijn eigen sector! Trek dat door voor alle sectoren en voor je het weet heeft iedereen van de groendienst een iPhone 11. Stefaan Degand zwaffelde in ‘De Afspraak’ de piemel recht tegen de kaak als het over de vertrekpremies van de volksvertegenwoordigers gaat: “Geef die pot eens door!” Voor wie vindt dat ik hier niet moet over kakken, grijp ik terug naar een quote van dezelfde Stefaan: “Aj moe kakken moej kakken!”

 

Voor wie er nog niet genoeg van heeft, geef ik de laatste “warme” stunt van het Vlaams Belang nog mee. Zij willen met de verkoop van Vlaamse identiteitskaarten de VZW ‘Boven De Wolken’ steunen. Los van het feit dat ik denk dat het vervaardigen en verspreiden van valse identiteitskaarten een klein beetje illegaal is, zijn de andere partijen toch iets subtieler in het verwerven van politiek gewin verborgen als “giften” voor het goede doel (de sluwerds). Of is dit nu net de bedoeling van het Vlaams Belang? Bad publicity is publicity! De Pano-uitzending over ‘Schild & Vrienden’ heeft Dries Van Langenhove immers ook geen windeieren gelegd. Any-whore, goed dat ‘Boven De wolken’ de opbrengst van deze actie zal weigeren, of ze konden hun naam wijzigen naar “Uber Dieser Wolke Auf Der Rechten Seite”.

 

Ten slotte wil ik het nog hebben over het promoten van elektrische broodroosters met een servostuur, waarvan het produceren van de batterijen een piek van kinderarbeid teweegbrengt in de derde wereldlanden. Daarbovenop zou het verwerken van een gigantische hoeveelheid gebruikte batterijen een ramp betekenen voor onze planeet. Lekker groen, he? Gelukkig bestaan er nog enkele slimme koppen zoals Dr. L. Sileghem die meer toekomst ziet in haalbare en groenere opties zoals waterstof en Jupiler. Geïnteresseerden moeten maar eens het fleet.be-artikel ‘Rijden op alcohol’ lezen. Dank aan de één op de tien chauffeurs die tijden de week geïntoxiceerd achter het stuur kruipen! #groeneridders #koplopers

 

This is The Odd Man saying: mijn tijdloze is Steak Number Eight - The Sea Is Dying, Gorki - De Olifant Is Grijs en Cyndi Lauper - Time After Time. Happy New Year Fakkers!

Meer lezen...

Stake – Critical Method

18 NOV 2019
Stake – Critical Method


 

Cd-review: Stake – Critical Method (4,5/5)

 

Stake recht de rug

 

2 november 2018, Steak Number Eight is dead, long live Stake. Na tien jaar, vier albums en menig binnen- en buitenlandse concertzaal te vullen met Belgische sludge van de bovenste plank was het hoog tijd voor een reboot. De zwaar beladen bandnaam werd opgeborgen en frontman Brent Vanneste en zijn gevolg maakten een doorstart. Op Critical Method klinken ze als herboren met een ietwat andere sound. De sludge sluimert nog steeds in het rond maar het gros van de nieuwe composities gaan iets meer thrashy van het platgetreden padje af. Een richting waarmee op de laatste Steak Number Eight-plaat (Kosmokoma), één van de beste Belgische metalplaten allertijden trouwens, al gewillig geflirt werd. Één ding is zeker: Critical Method raakt ons diep en speelt iedere vezel in ons vege lijf aan steak tartare, moeha.

 

Een weerbarstige titeltrack opent de debatten. Met enkele vlotte ritmewissels wordt er roffelend naar een eerste summum toegewerkt. Critical Method start zoals we het vroeger ook gewoon waren van deze jongens, recht voor de banane. De klinkende naam op de gevel mag dan ingekort zijn, brulboei Brent schreeuwt zijn geasfalteerde stembanden nog steeds met graagte naar de verdoemenis. Ook The Absolute Center weet vrijwel meteen de juiste snaar te raken. De nieuwe naam wordt met deze loeier van formaat nogmaals extra in de gitzwarte verf gezet.

 

Careless, de vierde track van de plaat die een official video kreeg aangemeten, bewijst dat de wandelgang van deze Belgische metaltrots na al de jaren nog steeds onveranderd is. Radiovriendelijke producties voor de massa zijn hen sinds jaar en dag vreemd, je eigen zin doen is veel leuker én het loont. Op Human Throne tonen ze zich van hun ‘zachtste’ kant, al moet dit met een grove korrel zout genomen worden. Op YouTube staat trouwens een heerlijk gestripte versie van dit nummer, opgenomen in een lege AB. Het beeld van een vleugelpiano-spelende Brent komt in al zijn eenvoud rauw binnen.

 

Het absolute zwaartepunt vinden we bij Catatonic Dreams. Onze persoonlijke favoriet zal het nooit schoppen tot inzending voor het Eurosongfestival. Maar we zijn er ook zeker van dat de coupe brillantine van Alex Calier hier niet onbewogen bij zou kunnen blijven. Ook deze videoclip is de moeite waard op even op te zoeken. Ook Doped Up Salvations valt niet uit te toon en heeft die extra punch in zijn mars om Critical Method op het einde naar nog een hoger niveau te tillen.

 

Dat het steeds groter wordende Belgische metalimperium voor een groot stuk rust op de brede schouders van deze nog steeds jonge roedel wolven – twintigers bijgod – is een zege voor ons dierbare patrimonium. We bestellen graag een belpop-aflevering over dit fenomeen, beelden van kotsende bandleden nemen we er zonder verpinken bij.

 

(BG)