The Dead Daisies - Holy Ground
Trixie Whitley - Lacuna
Elder Brother - I won't Fade On You
Seether - Si Vis Pacem Para Bellum
Reckless! - Not As Think As You Drunk
Valkyrie – Fear
Agenda
29 MEI
Annisokay
29 MEI
Waregemse Metal Day 2021
04 JUL
Indochine
15 AUG
Alcatraz 2021
17 SEP
Exhorder

The odd man

The Final Rant


 

 

“Lees deze laatste wijze woorden... ’

 

De meeste wijven in mijn omgeving hebben altijd beweerd dat de tijd zo snel gaat eens je kinderen hebt. En dat blijkt dus nog f*cking te kloppen ook. Ik ben dus genoodzaakt de drie à vier losers die dit lezen teleur te stellen. Deze column, die meer weg heeft van een zelftherapeutische ‘rant’ dan van een hoogwaardige literaire prestatie, kent hier zijn eindstation. Om dit hoofdstuk af te sluiten vroeg mijn hoofdredacteur of ik nog een laatste universele column uit mijn aars kon persen. Dus voor de laatste keer ‘all aboard the poopoo train!’ Na lang (half geïnteresseerd) na te denken over deze moeilijke opgave, werd het thema in mijn schoot geworpen door niemand anders dan die covid A-hole himself.

 

Sinds woensdag is de Belgische covid-tracking app, ‘Coronalert’ (how cleaver) online. Tot niemands verbazing heeft slechts een fractie van de Belgische bevolking deze reeds geïnstalleerd. Dus ofwel wil niemand deze app gebruiken, ofwel zijn er meer ‘bapple oogphones’ in omloop dan dat er schaamluizen in Hot Marijke haar kelderbos zitten. Na een uitvoerige bespreking met al mijn vrienden, zijn we alle drie tot de conclusie gekomen dat het de eerste optie moet zijn.

 

Als je dan eens gaat rondvragen waarom men de app niet wil gebruiken krijg je meestal hetzelfde debiele standaard antwoord: “Ik moet niet weten dat Vaderke Staat weet wat ik zoal doe. Ik hou van mijn privacy.” Een standpunt dat ik enigszins begrijp. Je kan dan de discussie voeren of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Misschien kan deze app de versoepelingen van onze “competente” (ex-)regering uitbalanceren? De echte absurditeit van dit verhaal komt echter naar boven wanneer je gaat doorvragen naar die zogezegde privacy. De regering mag niet aan mijn gewaardeerde privacy zitten hoor, maar internetgiganten mogen uw privacy wel volproppen met Rohipnol en lekker verkrachten. Say wutt?! Ik verduidelijk even.

 

Het blijkt dat de meeste mensen ‘Google’ als standaard search engine gebruiken. De ruwe versie dan nog, waarvan ze de privacy-gegevens van hun account nog nooit bekeken, laat staan gewijzigd hebben. Met andere woorden: Google mag alle verkregen informatie van zaken als ‘Google Maps’, zoekopdrachten, internetgedrag, ... morgen doorverkopen aan derden. Bovendien worden de opnames van hun ‘Google-assistant’ die ze in huis hebben, naar echte mensen geoutsourcet om te analyseren. En laten we het dan zeker nog eens hebben over Suckerberg en zijn Smoelboek, die niet alleen hetzelfde doet, maar nog zoveel meer. Zoals bijvoorbeeld video-opnames en foto’s naar derden (meestal in lage loonlanden) sturen om ze te laten analyseren. Dankzij Face-fuck en Insta-kak zit er dus ergens in Somalië een gozer naar jouw vakantiefoto’s te gluren, zodat Facebook nog beter informatie kan verzamelen over jou, zodat ze “hun producten nog beter kunnen maken”. But, who cares wanneer je veel likes kan halen, hé... Maar dat Big Brother jou zou kunnen volgen in tijden van een pandemie, “No way, José”.

 

Please, curb your narcissism! We zijn ruw geschat met zo’n 11,5 miljoen belgen. In de begroting is er nog geen plaats voor essentiële zaken. Denk je dan dat ze geld en middelen over hebben om 11 miljoen Belgen te begluren? Denk je nu echt dat JIJ, uitgesproken JIJ, zooooooo belangrijk bent voor de staat dat ze per sé jouw doen en laten willen volgen? De meesten onder ons zijn grijze muizen en val jij vandaag dood, kan dat de staat geen zier schelen. En moest je nu toch zo stout zijn, dat je toch wel een beetje interessant bent voor de regering, hebben ze heus geen Covid-app nodig om jou te volgen. Dus opnieuw: curb your narcissism. Jij bent niemand en totaal niet relevant of speciaal. Een ‘niemand’ zijn kan trouwens nog zijn voordelen hebben. Denk maar aan het verhaal van Odyseus en de cycloop: “Niemand heeft mijn oog uitgestoken en is ontsnapt!”. Stop dus met janken bende Calimero’s en installeer die app. De staat is niet geïnteresseerd in een niemand zoals jij. Het kan alleen maar het collectief ten goede komen.

 

Mijn eindboodschap zou dus eigenlijk moeten zijn: wees rationeel als mens (en gebruik uw richtingsaanwijzers). Maar ik mag ook niet teveel verwachten van onze maatschappelijke evolutie. Het heeft ons ruw geschat zo’n 150.000 jaar gekost om deftig onze handen te leren wassen. Laat staan mens te worden.

 

This is The Odd Man saying: bye bye sletjes. Bye bye. X

 

 

Meer lezen...

The Dead Daisies - Holy Ground

28 JAN 2021
The Dead Daisies - Holy Ground


 

THE DEAD DAISIES – Holy Ground

 

Soms is een band zoals een voetbalteam. Als de prestaties (verkoopcijfers) ondermaats blijven dienen spelers te gaan en te worden vervangen. Een voorbeeld: de huidige drummer Tommy Clufetos is de zevende die de revue passeert. Maar of dit definitief is, is onzeker. Clufetos werd gevraagd om

Deen Castronovo te vervangen. De brave man sukkelt met zware rugproblemen. En wie staat sinds september 2019 aan het roer van de band? De onvermijdelijke Glenn Hughes. Bas én leadzang neemt hij voor zijn rekening.

 

The Dead Daisies zijn tot een viertal herleid. En dat hoor je. De toetsen zijn niet uitdrukkelijk aanwezig. Bij opener ‘Holy Ground’ hoor je meteen waar de basis voor hun muziek vandaan komt. De hard-rock beukt er op los. Heerlijke groovy bluesy sfeer.

 

Gitarist Doug Aldrich voelt zich als een visje in het sprankelende water. Uiteraard klopt het muzikaal plaatje als een bus. Hughes en Aldrich kennen mekaar zeer goed. Op “Like No Other’ (bassline) zet Hughes zijn stempel. De bas zet de song in en off we go again..Stevig beukwerk, uitstekende zang en het gitaarwerk is verbluffend. “Can you feel my bassline?”  Jazeker! Wat een power.

 

De schijf dendert verder met ‘Come Alive’. Het complete gezelschap start onmiddellijk en de song heeft een geweldige gitaarriff. (hoor ik daar een Hammond op de achtergrond?)

 

‘Bustle and Flow’ is een mid-temposong met een dreunende bas. De zanglijn is om duimen en vingers af te likken. Je hoort dat snarenplukker Aldrich er veel plezier aan beleeft.

 

Bij ‘My Fate’ wordt het gaspedaal gelost. Een slow bluesy tune waarbij een heftige gitaarsound de zangpartijen ondersteunt. 

 

‘Chosen And Justified’ is een heerlijk swingende song waarbij Hughes zich duidelijk amuseert. Zijn zangpartijen zweven over de song. Bij ‘Saving Grace’ is het weer headbangen op een heavy bluesy song geblazen. Wat een riff!

 

‘Unspoken’ start voorspelbaar maar al gauw wordt bij het refrein de snelheid opgedreven.

 

De draak op de schijf blijkt ’30 Days In The Hole’ te zijn. Een radiovriendelijk meezingertje met een flauwe meerstemmige zanglijn en een refreintje in één zin. Een afknapper.

 

Righteous Days’ is ietwat te traditioneel en voorspelbaar.

 

Afsluiter ‘Far Away’ is een soort ballade waarbij de synths een mooie stringsachtergrond neerzetten. Halfweg ontbindt Aldrich zijn duivels op een stevig ritme om daarna weer balladegewijs naar het einde te zwalpen…denk je. De laatste anderhalve minuut komt het nog tot een hevige climax.

 

 

Dit album zal potten breken als het kan gepromoot worden tenminste. Het staat bol van bluesy hard-rock waarbij alle typische kenmerken aanwezig zijn. Dit album verliest wat aan kwaliteit naar het einde toe wat songs betreft. Buiten afsluiter ‘Far Away’ zijn de songs niet te lang en vervelen niet. Het is een topproductie en de gitaarsolo’s zijn nooit uitgesponnen. Dit behoort tot het beste wat Hughes heeft uitgebracht de laatste jaren.

 

 

Geen twijfel mogelijk. Live zal dit vonken geven.

 

 

Guido Grymonprez.