Mooneye - Big Enough
King Buffalo – The Burden Of Restlessness
Gojira - Fortitude
The Dead Daisies - Holy Ground
Elder Brother - I won't Fade On You
Seether - Si Vis Pacem Para Bellum
Agenda
26 SEP
Leffingeleuren Op en Tent 2021
02 OKT
Headbanger's Balls Fest 2021
02 OKT
Hardrock Fest x
09 OKT
Rave Rebels 2021
30 OKT
Desertfest
01 NOV
Sinners Day 2021
06 NOV
Vestrock Downtown 2021
26 NOV
The Sore Losers
27 NOV
Troyfest
07 DEC
Brutus
11 DEC
Blast from The Past 2021
22 DEC
The RG's
16 JAN
Accept
10 FEB
Cheap Trick
18 FEB
Hell Over Europe 4
09 MAA
Stake
15 MAA
David Knopfler
05 MEI
a-ha
06 JUN
Kiss
12 JUN
Eric Clapton
26 JUN
Hellfest 2022
05 JUL
Rammstein (Nl)
09 JUL
Mad Cool Festival
21 JUL
Toto
03 AUG
Rammstein (BE)
05 SEP
Factory of Sweetness
23 OKT
Kansas
02 NOV
Blue Oyster Cult

The odd man

The Final Rant


 

 

“Lees deze laatste wijze woorden... ’

 

De meeste wijven in mijn omgeving hebben altijd beweerd dat de tijd zo snel gaat eens je kinderen hebt. En dat blijkt dus nog f*cking te kloppen ook. Ik ben dus genoodzaakt de drie à vier losers die dit lezen teleur te stellen. Deze column, die meer weg heeft van een zelftherapeutische ‘rant’ dan van een hoogwaardige literaire prestatie, kent hier zijn eindstation. Om dit hoofdstuk af te sluiten vroeg mijn hoofdredacteur of ik nog een laatste universele column uit mijn aars kon persen. Dus voor de laatste keer ‘all aboard the poopoo train!’ Na lang (half geïnteresseerd) na te denken over deze moeilijke opgave, werd het thema in mijn schoot geworpen door niemand anders dan die covid A-hole himself.

 

Sinds woensdag is de Belgische covid-tracking app, ‘Coronalert’ (how cleaver) online. Tot niemands verbazing heeft slechts een fractie van de Belgische bevolking deze reeds geïnstalleerd. Dus ofwel wil niemand deze app gebruiken, ofwel zijn er meer ‘bapple oogphones’ in omloop dan dat er schaamluizen in Hot Marijke haar kelderbos zitten. Na een uitvoerige bespreking met al mijn vrienden, zijn we alle drie tot de conclusie gekomen dat het de eerste optie moet zijn.

 

Als je dan eens gaat rondvragen waarom men de app niet wil gebruiken krijg je meestal hetzelfde debiele standaard antwoord: “Ik moet niet weten dat Vaderke Staat weet wat ik zoal doe. Ik hou van mijn privacy.” Een standpunt dat ik enigszins begrijp. Je kan dan de discussie voeren of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Misschien kan deze app de versoepelingen van onze “competente” (ex-)regering uitbalanceren? De echte absurditeit van dit verhaal komt echter naar boven wanneer je gaat doorvragen naar die zogezegde privacy. De regering mag niet aan mijn gewaardeerde privacy zitten hoor, maar internetgiganten mogen uw privacy wel volproppen met Rohipnol en lekker verkrachten. Say wutt?! Ik verduidelijk even.

 

Het blijkt dat de meeste mensen ‘Google’ als standaard search engine gebruiken. De ruwe versie dan nog, waarvan ze de privacy-gegevens van hun account nog nooit bekeken, laat staan gewijzigd hebben. Met andere woorden: Google mag alle verkregen informatie van zaken als ‘Google Maps’, zoekopdrachten, internetgedrag, ... morgen doorverkopen aan derden. Bovendien worden de opnames van hun ‘Google-assistant’ die ze in huis hebben, naar echte mensen geoutsourcet om te analyseren. En laten we het dan zeker nog eens hebben over Suckerberg en zijn Smoelboek, die niet alleen hetzelfde doet, maar nog zoveel meer. Zoals bijvoorbeeld video-opnames en foto’s naar derden (meestal in lage loonlanden) sturen om ze te laten analyseren. Dankzij Face-fuck en Insta-kak zit er dus ergens in Somalië een gozer naar jouw vakantiefoto’s te gluren, zodat Facebook nog beter informatie kan verzamelen over jou, zodat ze “hun producten nog beter kunnen maken”. But, who cares wanneer je veel likes kan halen, hé... Maar dat Big Brother jou zou kunnen volgen in tijden van een pandemie, “No way, José”.

 

Please, curb your narcissism! We zijn ruw geschat met zo’n 11,5 miljoen belgen. In de begroting is er nog geen plaats voor essentiële zaken. Denk je dan dat ze geld en middelen over hebben om 11 miljoen Belgen te begluren? Denk je nu echt dat JIJ, uitgesproken JIJ, zooooooo belangrijk bent voor de staat dat ze per sé jouw doen en laten willen volgen? De meesten onder ons zijn grijze muizen en val jij vandaag dood, kan dat de staat geen zier schelen. En moest je nu toch zo stout zijn, dat je toch wel een beetje interessant bent voor de regering, hebben ze heus geen Covid-app nodig om jou te volgen. Dus opnieuw: curb your narcissism. Jij bent niemand en totaal niet relevant of speciaal. Een ‘niemand’ zijn kan trouwens nog zijn voordelen hebben. Denk maar aan het verhaal van Odyseus en de cycloop: “Niemand heeft mijn oog uitgestoken en is ontsnapt!”. Stop dus met janken bende Calimero’s en installeer die app. De staat is niet geïnteresseerd in een niemand zoals jij. Het kan alleen maar het collectief ten goede komen.

 

Mijn eindboodschap zou dus eigenlijk moeten zijn: wees rationeel als mens (en gebruik uw richtingsaanwijzers). Maar ik mag ook niet teveel verwachten van onze maatschappelijke evolutie. Het heeft ons ruw geschat zo’n 150.000 jaar gekost om deftig onze handen te leren wassen. Laat staan mens te worden.

 

This is The Odd Man saying: bye bye sletjes. Bye bye. X

 

 

Meer lezen...

Alcatraz 2021

18 AUG 2021
Alcatraz 2021


 

Alcatraz 2021, 13-15 Augustus, Kortrijk

 

Alcatraz 2021 was een bevrijdingsfeest zonder weerga. Een metalbuffet waar je kon blijven aanschuiven zonder een indigestie te krijgen. Ongestoord en vrolijk over de festivalwei huppelen met 'dé bende' maten, want het woord bubbel mag weer op de magnumfles. Toevallige ontmoetingen met familie, frontmannen en riffmeisters van headliners. Uit het niets Slayeriaanse kreten produceren en op tijd eten en drinken. Een machtige metalhorn naar de organisatie die op alles was voorbereid.

 

Ram bam BAM! 

 

 

ALCATRAZ Vrijdag 13 augustus 2021.

 

Om 12:15 uur mocht Channel Zero op Prison (main) stage de spits afbijten en deed dit met een hommage aan hun overleden vriend en drummer Phil Baheux. Het was immers op hun Alcatraz festivaldag in 2013 dat hij het leven liet. Franky en Mikey namen dit voor hun rekening met een ingetogen song. Ik had in de wandelgangen vernomen dat hun set enkel uit nieuwe nummers zou bestaan. Maar na de opener weerklonk “Suck My Energy” al over hoog Kortrijk. De band kreeg een goed geluid. De inmiddels 5-koppige band was gedreven en speelde strak. De aftrap van een driedaagse was gegeven.

 

Om 14:25 uur beklom The Vintage Caravan het podium in de Swamp. Deze geweldige band had geen enkele moeite om het publiek muzikaal te verwennen. Hun mix van vintage met psychedelische, progressieve invloeden en heavy rhythm & blues rock werkt perfect.

 

Om 15:50 uur was het opnieuw België Boven met Brutus in de Swamp. Metal? Verre van..Hard-rock? Nee. Het trio Brutus brengt stevige alternatieve rock. Niet de gemakkelijkste songs maar wél zeer genietbaar. Velen waren aangenaam verrast. Zangeres en drumster Stefanie Mannaerts heeft geen moeite om haar aparte zanglijnen te combineren met het uitstekende drumwerk. Wat een talent.

 

Om 16:30 uur trapte Thorium figuurlijk deuren in in La Morgue. Deze Belgische band brengt eighties heavy metal en het gaat vooruit! Een zeer sterke ritmesectie bijgestaan door stevig gitaarwerk en een uitstekende zanger die zó de muzikale tweelingbroer kan zijn van een jonge Geoff Tate. Wat een strot heeft die man. En kijk, nadat ik in mijn hoofd de vergelijking maakte met Queensrÿche passeert een cover: The Needle Lies uit Operation: Mindcrime. Perfect gebracht. True heavy metal is alive and kicking!  Op naar de Swamp waar Moonspell om 18:40 uur hun show start. Hier had ik veel vertrouwen in want ik heb Moonspell nog nooit weten ontgoochelen. En inderdaad. De Portugezen deden wat moest. Met een uitstekend geluid en lightshow zetten ze de tent in lichterlaaie. Ze presenteren hun twintigste (!) worp ‘Hermitage’. Vier songs brengen ze uit dit album. Die worden goed onthaald. Verder krijgen we een lel rond de oren met ‘Extinct’ en verder het sterke ‘Alma Mater’ en afsluiter ‘Full Moon Madness’ . Moonspell: ongetwijfeld één van de hoogtepunten van de dag.

 

 

ALCATRAZ Zaterdag 14 augustus 2021.

 

 

De aanvang van dag 2 op het Alcatraz-festival zorgde voor een moeilijke keuze. Op Prison (main) stage stond immers DYSCORDIA gepland terwijl in La Morgue CARNEIA klaar stond.  Mijn nieuwsgierigheid naar de evolutie van DYSCORDIA gaf de doorslag. Het werd snel duidelijk dat DYSCORDIA geen risico’s zou nemen en een set neerzetten die moest en zou perfect klinken. En dat gebeurde. Er viel geen enkel muzikaal foutje te bespeuren en het geluid was zeer zuiver. Iedere muzikant was 100% geconcentreerd en zat in zijn eigen muzikale “bel”. Het geheel klonk als een klok en zanger Piet Overstijns heeft nog maar eens zijn grote klasse bewezen. Precies of hij geen enkele moeite heeft om die hoge noten te halen en bovendien goed te laten klinken. Indrukwekkend. Het optreden loste méér dan de verwachtingen in. Dat was duidelijk aan de reactie van het in grote getale aanwezige publiek. De favoriete songs van de Dyscordia army (fanclub) werden als laatst op de setlist geplaatst. Iedereen kon met een goed gevoel naar de volgende act.

 

Om 12:15 uur stond PSYCHONAUT geprogrammeerd in La Morgue. Dit trio uit regio Mechelen brengt een mix van post-rock met sludge en psychedelische stoner. Aan originaliteit geen gebrek want hun keuze voor afwisselende schreeuwzang (geen gekrijs) met cleane zang is een schot in de roos. Neem er dan nog bij dat deze heren perfect op elkaar ingespeeld zijn én de man achter de knoppen een tovenaar blijkt te zijn, dan gebeurt er iets wonderlijks. PSYCHONAUT deed de tent ontploffen. Het publiek werd uitzinnig. Mezelf incluis. Ook voor de band werd dit optreden iets om in te kaderen. Bassist THOMAS MICHIELS nam na afloop enkele slokken water in de mond en terwijl hij rond zijn as draaide proestte hij het uit. Kwestie van UW territorium af te baken. Grote klasse!

 

ATOMIC VULTURE begon aarzelend aan hun set. Er was wat onzekerheid en dat was duidelijk merkbaar. Bij de uitvoering van hun derde nummer kwamen ze los. Vanaf dan verliep alles op wieltjes. Hun instrumentale stoner rock werd gesmaakt en de band kreeg er meer en meer zin in. Alles kwam goed. Daarna was FEED aan de beurt. Een voor mij totaal onbekende groep. FEED zou in de nineties groot kunnen geworden zijn maar het is anders uitgedraaid. Gitarist Peter en bassist Carlo hebben samen met een nieuwe drummer de draad terug opgepikt. Als trio brengen ze rock met een stoner randje. Opvallend zijn de  zwevende klanken van de dragende basgitaar. Naarmate het optreden vordert kunnen de songs mijn aandacht niet vasthouden. FEED was nochtans goed gestart.

 

Men neme enkele leden uit verschillende bands en sluiten ze op. Liefst in een muziekstudio. Resultaat: RAWDRIGUEZ . Een project met Gunther Uytterhoeven (ex-Kill Your Idols), John Pollentier (Cowboys & Aliens), Stefaan Bonte (Locus Control) en Christophe Depree (Channel Zero). Ze brengen stevige melodieuze stoner rock. Uiteraard staat hun album “Asylum of the Arcane” in de kijker. Hun sympathie voor Corrosion of Conformity steken ze niet weg. Ze brengen zelfs een cover: ‘Albatros’. Sterke prestatie.

 

Om 21:30 uur betreed COWBOYS & ALIENS het podium van La Morgue. Reeds 25 jaar zijn ze het west-vlaamse uithangbord voor stoner rock en we zullen het geweten hebben. De muziek neemt het publiek in een wurggreep. De ene gitaarriff na de andere wordt de tent ingeslingerd. Het publiek is laaiend enthousiast. Het crowdsurfen stopt nooit. De superstrakke ritmesectie doet de grondvesten daveren. Wat een toestand. Ik moet 60 minuten zien te overleven. De band vist gretig uit hun repertoire. Vijf albums…we worden verwend. “Horses of Rebellion” mag afsluiten. Dit was de tweede passage van C&A op Alcatraz in zijn bestaan. Volgend jaar terug, aub!

 

Eveneens een tweede passage voor het Zwitserse MONKEY 3. Hun optreden stond in het teken van hun recentste plaat “Sphere”. En sfeer was er. Een zeer goed geluid en visueel entertainment ten top. Het viertal had er echt zin in. Een verrassende grote opkomst in La Morgue. Hun psychedelische spacey rock viel in de smaak van vele nieuwsgierigen. Maar opvallend: MONKEY 3 heeft duidelijk aan erkenning gewonnen. Veel aanwezigen kennen hun muziek tot in de details. Dat is mooi. Gelukkig kwam ook hun (top)plaat “The 5th Sun” aan bod. Weergaloos gitaarwerk. Een prachtige afsluiter van een prachtige dag. En ik heb het niet enkel over het weder..

 

 

ALCATRAZ Zondag 15 augustus 2021.

 

 

De derde dag Alcatraz eist zijn tol. Vermoeidheid slaat toe. Ik verzamel alle moed en kracht en sleep mij tot La Morgue want GROWING HORNS komt er aan. Deze sludge/doom formatie uit ons belgenland heeft reeds een stevige reputatie opgebouwd. Uiteraard wordt hun EP “The Nobility of Pain” in de verf gezet. Het geluid zit goed. De zanger/brulboei weet precies hoe hij het publiek moet bespelen. Advies van de gitarist heeft hij zeker niet nodig. (Houd ne kier uw muile gij!) Muzikaal moet je het zoeken in het straatje van Crowbar, Down en ietwat Mastodon. Sabbath-riffs zijn altijd dicht in de buurt. Het publiek is er wég van. De zanger wordt letterlijk op handen gedragen: crowdsurfend tot achteraan en terug. Zo’n muzikale pletwals op een zonnige zondagnamiddag heb ik zelden meegemaakt. Benieuwd wat hun toekomst brengt.

 

 

Om 16:30 uur betreedt HURACAN het podium in La Morgue. Deze band heeft al heel wat podia afgeschuimd in België. Hun bij momenten snelle sludge verdrinkt wat in een muur van geluid. Neem daarbij de schreeuwzang en het wordt iets te veel van het goede. Tijdens het tweede nummer vindt de gitarist dat de tijd al rijp is voor een crowdsurfpartij. Sorry man, maar ik vond het toch iets te vroeg. De sfeer was er (nog) niet. Het geluid wordt er niet beter op. Soms zelfs irriterend. Jammer.

 

 

Om 17:55 uur staat LALMA op de planken. Dit is een project van JOHN ROAN, zanger bij het beroemde ARSENAL. John laat zich omringen door een bende jonge wolven en brengt uitstekende songs met prachtige zanglijnen. In de media wordt de band als Black-Metalband omschreven. Dat vind ik ietwat kort door de bocht. De wall of sound heeft inderdaad een black metaltouch maar om de band daar volledig in onder te brengen? Nee. Postrock is té dichtbij. De combinatie van de zang met de kwaliteiten van de jonge musici is gewoonweg verbluffend. Ik ben zo blij dat hier bewezen wordt dat cleane zangpartijen wél degelijk in het genre horen. Hopelijk is LALMA een blijver. Top!

 

 

In de Swamp ging FREEDOM CALL van start. Ze namen de plaats in van VIO-LENCE die geannuleerd had. FREEDOM CALL brengt eighties metal met een hoog pop-gehalte. Meezingrefreintjes en veel OOO’s en AAA’s. Het moet aan u besteed zijn. Niet aan mij. Goeie gitaarsolo’s kunnen een song niet redden. Leuk voor nostalgische fans, dat wel.

 

In La Morgue kwamen de mannen van THURISAZ aan de bak. Deze band uit Wervik timmert al lang aan de weg en hebben reeds vijf studioalbums op hun naam. Hun brute doom/death combinatie blijkt te werken. Persoonlijk vind ik het gitaarwerk super. Het agressieve drumwerk en de bulder- en schreeuwzangpartijen doen wat met een mens. Het is allemaal zeer strak en het valt op dat er hard aan de songs is gewerkt. Er wordt geconcentreerd gespeeld. Het is ook duidelijk dat de band een vracht aan fans heeft. Die zullen zeker niet teleurgesteld zijn na zo’n prestatie op dit festival.

 

 

Review: Guido Grymonprez

Foto's: Heidi Mares

 

 

Full photo report: 

 

Alcatraz Day 1

Alcatraz Day 2

Alcatraz Day 3   

Alcatraz Live Moments       

 

  

Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021
Alcatraz 2021