Garbage
Epica - Aspiral
Silverstein - Antibloom
Machinehead - Unatoned
STYG - Keep planting flowers
Avantasia - Here Be Dragons
Agenda
06 JUN
Heilung
07 JUN
Sweden Rock Festival
07 JUN
Heavy Sound Festival 2025
08 JUN
South of Heaven Fest
10 JUN
Falling in Reverse
11 JUN
King Diamond
13 JUN
Break the Dark
15 JUN
Best Kept Secret 2025
17 JUN
Lorna Shore
18 JUN
Eagles Of Death Metal
19 JUN
Skillet
24 JUN
Satchvai
25 JUN
Public Enemy
26 JUN
Santana
28 JUN
Concert at Sea
28 JUN
Grensrock
05 JUL
Hellmond Open Air
06 JUL
Pirate Metal Party
06 JUL
Main Square Festival
07 JUL
Time To Rock (Swe)
11 JUL
Sjock festival
13 JUL
Rock Zottegem
13 JUL
Massive Attack
19 JUL
Rock Herk
19 JUL
MAF festival 2025
03 AUG
LF: Electric Callboy
05 AUG
LF: Gojira
10 AUG
Alcatraz 2025
10 AUG
Lokerse Feesten 2025
11 AUG
Wardruna
13 AUG
Crypta
17 AUG
Dynamo Metalfest 2025
22 AUG
The Browning
24 AUG
Pelagic Fest
31 AUG
Drift Festival 2025
13 SEPT
Ayreon 30TH anniversary
19 SEPT
Nova Twins
21 SEPT
Primal Fear
24 SEPT
Volbeat
01 OKT
Parkway Drive
04 OKT
Pierce The Veil
07 OKT
Morcheeba
08 OKT
Bleed from Within
11 OKT
Y&T 2025
12 OKT
Thrash of Titans Tour 2025
15 OKT
Wind Rose
15 OKT
Disturbed
18 OKT
Helloween
19 OKT
Desertfest
24 OKT
Ad Infinitum
26 OKT
Bruges Is Doomed
26 OKT
Blackbriar
31 OKT
Leprous
02 NOV
Battle Beast
06 NOV
Paradise Lost
07 NOV
Janez Detd
09 NOV
Hanabie
12 NOV
Electric Callboy
13 NOV
Mono
13 NOV
Marilyn Manson
15 NOV
Helldorado
17 NOV
Son Mieux
25 NOV
Coldrain
25 NOV
Girlschool
27 NOV
Perturbator
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
05 DEC
LANDMVRKS 2025
05 DEC
Ice Nine Kills
16 DEC
Imminence
18 JAN
Epica
12 FEB
Avatar
28 FEB
Motionless In White

Festival report: Vestrock 2025

02 JUN 2025

Vestrock 2025

 

30 & 31 Mei – 1 Juni, Hulst (NL)

 

Pics: Koen Polfliet - Jonathan Verschuere

 

Full photo report Vrijdag.

Full photo report Zaterdag.

 

Het festival van de vriendschap!

 

Vestrock is intussen al heel  lang een gevestigde waarde in onze Dump-agenda. De locatie is ronduit prachtig, want het terrein ligt op een eiland midden in de oude vestingstad Hulst (NL)

De gevarieerde affiche, waar naar goede gewoonte een mooie mix van grote beloften en gevestigde waarden uit Nederland, België en het buitenland in allerlei muzikale genres op staan te blinken, een uitgekiende selectie foodtrucks en speciale bieren zorgen voor een aangename, familiale sfeer en doen het festival een weekend lang  vollopen.

 

De line-up was een eclectische mix van internationale en nationale acts. Headliners als Within Temptation en Stereophonics zorgden voor krachtige optredens, terwijl Rudimental en The Bloody Beetroots het publiek lieten dansen met hun energieke sets. Nederlandse favorieten zoals Kensington en Kraantje Pappie brachten het publiek in vervoering met hun bekende hits. Opkomende artiesten zoals Beth McCarthy en Kingfishr toonden hun potentieel en werden enthousiast ontvangen door het publiek.

 

De introductie van Vestrock Next Gen op zondag 1 juni was een schot in de roos. Deze dag richtte zich op een jonger publiek met optredens van onder andere Bankzitters en Roxy Dekker. De combinatie van muziek en interactieve activiteiten maakte het een ideale dag voor gezinnen en jonge festivalgangers

 

Vestrock 2025 bewees opnieuw waarom het een geliefd festival is in de regio en ook in ons Belgenland. Met een sterke line-up, een vernieuwend concept met Next Gen en een ongedwongen sfeer was het een editie om niet snel te vergeten. Voor zowel de die-hards  van het festival  als nieuwe bezoekers bood Vestrock een onvergetelijke ervaring.

 

Meer lezen...

Garbage

24 MEI 2025

 

Garbage will release their highly anticipated new album "Let All That We Imagine Be The Light", their eighth studio record, on 30th May."Let All That We Imagine Be The Light" was recorded at Red Razor Sounds in Los Angeles, Butch Vig’s studio Grunge Is Dead, and Shirley Manson’s bedroom. The record was produced by the band and longtime engineer Billy Bush.

"Let All That We Imagine Be The Light" is the follow-up to 2021’s critically acclaimed "No Gods No Masters", which charted at Number 5 on the UK album charts and led to some of the best reviews of Garbage’s career.

Speaking about Garbage’s new album, Shirley Manson says: “Going into making this record, I was determined to find a more hopeful, uplifting world to immerse myself in. The title of the album, Let All That We Imagine Be The Light is the perfect descriptor for this new record as a whole. When things feel dark it feels imperative to seek out forces that are light, positive and beautiful in the world. It almost feels like a matter of life and death. A strategy for survival”. 
 
"Let All That We Imagine Be The Light" is unmistakably Garbage. All the hallmarks and signatures for which they are known are present here. Big angular guitars, precise, propulsive beats and cinematic soundscapes all lurk beneath Shirley Manson’s unmistakable voice, her lyrics bristling with attitude. This is the sound of a group at the peak of their creative powers - characteristically harnessing sonic juxtapositions and moods to create an album that thrums equally with both light and shade.
 
Butch Vig says; “We used a lot of analogue synths and sound design on the album, as they seemed to fit the dystopian vibes we were all experiencing. We started recording the album with a clean slate, although given what’s happening in the US and the rest of the world, it’s inevitable that the madness starts to infiltrate the songs. But we definitely wanted the record to have some hope, some light, to convey the feeling that people have the power”.

Our last album was extremely forthright. Born out of frustration and outrage – it had a kind of scorched earth, pissed off quality to it. With this new record however, I felt a compulsion to reach for a different kind of energy. A more constructive one. I had this vision of us coming up out of the underground with searchlights as we moved towards the future. Searching for life, searching for love, searching for all the good things in the world that seem so thin on the ground right now. That was the over-riding idea during the making of this record for me - that when things feel dark, its best to try to seek out that which is light, that which feels loving and goodWhen I was young, I tended towards the destruction of things. Now that I’m older I believe it’s vitally important to build and to create things instead. I still entertain very old romantic ideals about community, society and the world. I don’t want to walk through the world creating havoc, damaging the land and people. I want to do good. I want to do no harm.” Shirley Manson

 

Speaking about the album’s opening track "There’s No Future In Optimism"Shirley says: “I really wanted that song to open the album. It starts out with an anthemic call to arms, a clarion call. It’s pretty much a rallying cry to all likeminded people. If you are interested in meeting this world with love, if you are willing to invest in tenderness and not violence or hate, then we are with you. You should come with us.
 
I have to believe that music and art can still impact culture. I know it still impacts me - that mysterious power which no government on earth can co-opt or buy. Great music exists entirely within its own microcosm in a way - without any interference or corruptive influences. That’s what always makes it so pure and precious. Even though all the pointers in our society say otherwise, I do feel music still has the power to shift atoms, shift thinking and shift positions.”
 
Discussing the record’s final track, "The Day That I Met God"Shirley adds: “This is the opus on the record and explores the grand theme of great love, something I haven’t written about very much before now. The idea came to me when I was recovering from major surgery and I felt so raw, vulnerable and scared.  I was on the treadmill for the first time following an operation when I suddenly felt this powerful sensation of healing love around me - it was a moment that uplifted me. It took me out from what had felt like hell. The vocal you hear is the writing demo, the first take. Just me sitting on the edge of my bed, in recovery, singing into a handheld microphone. I was feeling so vulnerable and I think that’s what lends the song added poignancy. It’s really a song about mortality but it’s also an expression of gratitude. Gratitude for getting older, gratitude for the longevity of our band, for good health, for the great mystery and for the ongoing, creative adventure of life”. 
 
Garbage consists of all four original band members, Shirley MansonDuke EriksonSteve Marker and Butch Vig. Over the 30 years since their inception in 1995 they have sold over 20 million albums. Their unique sound, songwriting and electric live performances have inspired worldwide adoration, chart success and critical acclaim. They are considered one of the most influential bands of their generation.

 

 

Meer lezen...

Festival report: Obsidian Dust

16 MEI 2025

Obsidian Dust

 

Botanique, Brussel – 15/05/2025

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Koen Timmerman

 

Full photo report here!

 

Le Botanique organiseert al sinds 1988 jaarlijks het eigen festival ‘Les Nuits Botanique’, in 2025 zijn we al aan de 32ste editie toe. Nieuw dit jaar is dat de aftrap van het 11 dagen durende ontdekkingsfestival op 15 mei wordt gegeven door Obsidian Dust, een nieuwe telg in ons festivalland. Nu ja, het festival is nieuw maar Le Botanique sloeg hier de handen in elkaar met Metadrone en die concertorganisatie kennen we ook van het onvolprezen Desertfest Antwerp. Het hoeft niet te verbazen dat er dan meteen een zeer interessante, eclectische en heavy line-up met 9 bands over 3 podia bij elkaar gepuzzeld werd. Het komt natuurlijk goed uit dat verschillende acts beschikbaar zijn door de Desertfest-edities in Oslo, Londen en Berlijn die in deze periode plaatsvinden. Het werd een bijzonder geslaagde avond in Brussel met Zeal & Ardor als absolute uitschieter en we hopen van harte dat dit festival een blijver kan worden!

 

De hele site van Le Botanique is opengesteld voor de hele duur van het festival en dan stel je toch weer vast wat een wonderlijk mooie oase dit is in de drukke chaos van onze hoofdstad. Ongetwijfeld is deze locatie mee verantwoordelijk voor de relaxte sfeer die er de hele avond voelbaar was. Naast de indoorconcertzalen Museum en Orangerie is er in de tuin, onderaan de trappen, ook de prachtige Fountain Stage aangelegd. Rondom dat podium is er met stellingen een soort balkon gebouwd, inclusief trappen naar beneden, waardoor er zowel beneden voor het podium als ‘boven’ veel volk staat, met allemaal een goed zicht op de bands. Het zorgt voor een knusse sfeer en beleving van de bands. Ook in de zalen binnen bleef de sfeer opperbest en stond het nooit teveel op elkaar gepakt.

 

Villenoire krijgt als lokale band de eer om het startschot te geven in de Museum. We hadden de naam intussen al enkele keren zien voorbijkomen maar de band zelf nog niet kunnen checken. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we ook geen flauw idee hadden wie er in de band zat, maar vanaf de eerste noot herkennen we zanger Ioan Kaes. We waren in het verleden grote fan van Death Before Disco en ook met electric)noise(machine deed hij mooie dingen. Met deze donker klinkende posthardcore band speelt hij al voor de derde keer in Le Botanique en samen met zijn (al even ervaren) kompanen brengt hij stevige hardcore met zowel melodieuze als zware metalen elementen die ons doet denken aan vooral Thrice en ook wel Cave In.

 

Op de Fountain Stage, het hoofdpodium zeg maar, is het de beurt aan Elder. Het is dit jaar de 10e verjaardag van het fenomenale album ‘Lore’ en ter ere daarvan spelen ze het volledige album op deze tour. Dat album was toch een scharnierpunt, want de groovende stoner rock werd vanaf dan verrijkt met muzikale elementen uit psychedelische, space en krautrock maar ook sludge, doom en progressieve metal. Het viertal is muzikaal erg onderlegd en tovert met heerlijke grooves, ronkende riffs en technisch gitaarwerk en veel dynamiek. Ze verstaan de kunst om af te wisselen maar ook om verder te bouwen op een riff en dat toch interessant te houden zodat het uur speeltijd zo was omgevlogen!

We haasten ons naar LLNN (Orangerie), want we zagen de band twee keer eerder aan het werk. Het viertal maakte toen een enorme indruk op ons en we omschrijven de sound graag als ‘het muzikale equivalent van een stomp in de maag’. Muzikaal beweegt de band zich tussen hardcore, metal, sludge en industrial of je zou het ook kunnen omschrijven als Converge meets Cult Of Luna meets Godflesh. Maar helaas valt het vandaag… helemaal plat. De slopende, dystopische, intense, bijtende muziek van de Denen komt gewoon niet binnen en dat ligt volgens ons niet aan de band zelf maar aan de slechte sound, die heel dof klinkt, geen bas laat horen en overall power mist.

 

De een zijn dood is de ander zijn brood, want hierdoor schuiven we snel door naar Rickshaw Billie's Burger Patrol (Museum) die op hetzelfde moment spelen. Hier horen wel meteen een lekker stevige, zompige sound vol fuzz! Op de backdrop lezen we ‘Rickshaw Billie's Burger whatever the fuck’ en dat vat het wel samen: dit Texaanse trio heeft overal schijt aan en doet gewoon lekker zijn eigen ding. De ‘unique selling proposition’ is hier de achtsnarige gitaar van de zanger, wiens zang mogelijk niet voor iedereen weggelegd is. Die klinkt namelijk wat hoger en scherper dan we in dit genre gewoon zijn en doet ons wel wat denken aan Les Claypool (Primus) en dat is gelukkig een van onze favorieten. De combinatie met de lagere, ruwere backing vocals van de bassist werkt echt wel. Big riffs, low end grooves and lots of rumble met een heel aanstekelijke energie: denk aan een mix van Melvins, Dinosaur Jr. en Red Fang.

 

Het voelt een beetje vreemd aan om al zo vroeg de eigenlijk headliner op de affiche te vinden, maar Zeal & Ardor (Fountain Stage) stijgt in hun 75 minuten speeltijd wel degelijk torenhoog uit boven alles wat er voor en na hen komt vandaag. Manuel Gagneux maakt zijn band al enkele jaren furore met een mix van black/dark metal met ‘zwarte muziek’ zoals blues, negro-spirituals en field hollers, die met elke plaat nog een beetje verfijnd werd. Op het vorig jaar uitgebrachte ‘Greif’ werden er nog enkele alternatieve, grungy en elektro/industrial elementen toegevoegd aan de sound. En ook live staat de zeskoppige band als een huis, want Zeal & Ardor maakte al elke keer een grootse indruk op ons maar vandaag benaderen ze duivelse perfectie. Vanaf opener ‘The Bird, the Lion and the Wildkin’ tot afsluiter ‘Clawing Out’ krijgen we intensiteit, muzikale variatie, onweerstaanbare vocals en meezingmomenten voor het publiek, een strakke band en een grote schare toehoorders die helemaal uit de hand van de band eet. Met vlak na de opener ‘Wake of a Nation’ en ‘Götterdämmerung’, met die fantastische riff, voel je dat Manuel en de zijnen hier iets heel uitzonderlijk neerzetten. Vele kelen brullen mee met en verliezen zich in de donkere, bluesy gospel van onder andere ‘Ship on Fire’,  ‘Gravedigger’s Chant’ en uiteraard het duivelse ‘Blood in the River’ en ‘Devil Is Fine’. Er zijn eigenlijk alleen maar uitschieters, maar toch nog een speciale vermelding voor ‘Run’ en ‘Death To The Holy’ !

 

We moeten eigenlijk toch even bekomen van zoveel klasse, maar haasten ons toch naar Green Milk from the Planet Orange om de laatste 25 minuten van hun set nog mee te pikken. We misten deze Japanners namelijk vorig jaar op Desertfest en er werd ons duidelijk gemaakt dat we daar toch echt iets gemist hadden en dat nu moesten rechtzetten. Wanneer we binnenkomen, is het trio net aan een rustige, sfeervolle, bluesy passage toe en voelt het contrast toch wat te groot. Even later versnellen de groene melkmannen van de oranje planeet wel en ze scheuren langs de muzikale planeten van psych rock, prog rock, classic rock, indie rock, punk en jazz. Ze gaan met momenten lekker hard en we moeten daarbij zelfs al eens denken aan bands als Slift en Karkara, maar ook referenties als King Crimson, Miles Davis en Acid Mothers Temple vallen vaak. Knap.

 

Hoewel we absoluut geen fan van black metal zijn, was het toch het plan om Liturgy (Orangerie) even te checken. Nog voor we daar geraakten, bereikte ons van diverse kanten dat het absoluut geen hoogvlieger was en het echt voor geen meter klonk.

 

Dus spaarden we ons nog maar even op voor Wiegedood (Museum) dat vandaag voor een heuse krachttoer gaat: ze zullen een kleine 2 uur spelen en daarbij hun volledige trilogie ‘De Doden Hebben Het Goed’ brengen. Onze landgenoten spelen hun ijskoude, razende black metal werkelijk super strak, maar gelukkig is er ook een hele verstilde passage die voor een adempauze zorgt. Het trio is live altijd indrukwekkend en dat is vandaag absoluut niet anders, maar na een kwartier is het toch niet meer aan ons besteed. 

 

Een groot contrast is er met Pallbearer (Orangerie) en de lang uitgesponnen, melodieuze doom metal nummers. We zijn niet zeker of het 4 of 5 nummers waren in 50 minuten speeltijd, maar feit is dat de band het even goed deed als de vorige keren dat we hen aan het werk zagen. De 4 heren spelen en zingen de nummers uitstekend en sfeervol en deze keer is de sound wel helemaal in orde. Gelukkig maar, want dat is toch wel een must voor deze band. Tegelijkertijd overvalt ons wel opnieuw een beetje het gevoel dat het niet echt onze volle aandacht kan vasthouden, we genieten doorgaans meer en langer van Pallbearer als we thuis in onze zetel zitten. Dat neemt niet weg dat de Amerikaanse band zowel heavy en sludgy als melodieus en proggy blijft klinken en een zeer sterke show neerzet.

 

 

Meer lezen...