We Came As Romans
Dropkick Murphy's - For The People
Helloween - Giants & Monsters
Garbage
Epica - Aspiral
Silverstein - Antibloom
Agenda
24 AUG
Pelagic Fest
27 AUG
Die Krupps
31 AUG
Drift Festival 2025
13 SEPT
Ayreon 30TH anniversary
19 SEPT
Nova Twins
21 SEPT
Primal Fear
24 SEPT
Volbeat
01 OKT
Parkway Drive
02 OKT
Fun Lovin Criminals
04 OKT
Pierce The Veil
07 OKT
Morcheeba
08 OKT
Bleed from Within
11 OKT
Y&T 2025
12 OKT
Thrash of Titans Tour 2025
15 OKT
Wind Rose
15 OKT
Disturbed
18 OKT
Helloween
19 OKT
Desertfest
24 OKT
Ad Infinitum
26 OKT
Blackbriar
31 OKT
Leprous
31 OKT
Pro-pain
31 OKT
30 Years BP
01 NOV
Mantah
01 NOV
Amenra
01 NOV
Turbonegro
02 NOV
Battle Beast
06 NOV
Paradise Lost
07 NOV
Janez Detd
09 NOV
Hanabie
12 NOV
Electric Callboy
13 NOV
Marilyn Manson
13 NOV
Mono
15 NOV
Helldorado
25 NOV
Girlschool
25 NOV
Spineshank
25 NOV
Coldrain
27 NOV
Perturbator
28 NOV
Gojira
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
05 DEC
Ice Nine Kills
05 DEC
LANDMVRKS 2025
06 DEC
Blast From The past 2025
16 DEC
Imminence
14 JAN
Slaughter to Prevail
18 JAN
Epica
24 JAN
Lionheart - Madball
27 JAN
Burning Witches
12 FEB
Avatar
28 FEB
Motionless In White
28 MRT
Di-rect 2026

Festival report: Dynamo Metal Fest 2025

20 AUG 2025

DYNAMO METALFEST 2025

 

15, 16 en 17/08/2025, IJSSPORTCENTRUM, EINDHOVEN

 

Full photo report:

 

Dag 1 - Dag 2 - Dag 3

 

Pics: Istvan Bruggen

Rev: Joris Smeets

 

Half augustus, het weekend na Alcatraz in eigen land, is het steevast de beurt aan Dynamo Metalfest. Wij trokken met plezier weer de grens over voor dit gezellige metalfestival, in handen van poppodium Dynamo en boekingskantoor Loud Noise, in het Ijssportcentrum in Eindhoven. Dit jaar presenteerde de organisatie naar onze bescheiden mening de strafste line-up tot nu toe maar het was dan ook de tiende editie en dat jubileum mocht in stijl gevierd worden. Er waren heel wat legendes en bands die al tientallen jaren hun strepen verdiend hebben, maar ook de ‘jonge garde’ die stilaan die plaatsen aan de top komt claimen. Vooral op de eerste ‘halve’ dag op vrijdag bestond de line-up volledig uit bands die al in de jaren 90 groots waren, maar ook op zaterdag en zondag kregen we straffe prestaties te zien. Persoonlijke uitschieters waren Fear Factory, Mastodon, Opeth op vrijdag, Static-X, Obituary, Ministry en Kreator op zaterdag en Coffin Feeder, Kataklysm en Gojira op zondag.

 

Vorig jaar bouwde Dynamo Metalfest al verder op wat goed was en ondanks de wat tegenvallende opkomst dat jaar, zagen we veel goede punten die nog verbeterd werden. Voor deze editie trok de organisatie die lijn door en zagen we ook naast de line-up nog meer pluspunten dan voorgaande. Waar de eetstanden/foodtrucks de voorbije jaren nog binnen de semi-overdekte buitenbaan lagen, waren die deze keer verhuisd naar de buitenkant van de baan waar de voorbije jaren de market lag. Zo was er plaats voor veel meer en ook meer verschillende foodtrucks. De market was een beetje verder verhuisd naar een hal achter de Main Stage en dat was eigenlijk ook aangenamer en bood meer ruimte om rustig en beschut rond te snuisteren. Hierdoor bleef er aan de binnenkant veel meer ruimte voor de togen en waren er geen vervelende, lange rijen waar je de hele tijd langsheen moest slalommen. Bovendien werden er veel meer tafels en banken geplaatst zodat iedereen even kon zitten om te eten of te chillen.

 

Helaas ontkomen we er ook hier niet aan dat het leven erg duur geworden is: om tegenwoordig op een festival iets te eten, moet je een orgaan op de zwarte markt verkopen, laat staat dat je een officieel bandshirt wil meenemen. Die prijzen beginnen vanaf 40 euro en dat voelt toch aan als buitensporig. Maar we onthouden vooral wat wel goed was en de muziek blijft toch het belangrijkste. Aan het kleinere Kink Distortion Stage moest er niets veranderen, maar het podium aan de Main Stage was wel een pak groter geworden en daardoor konden we van nog grotere en straffere producties genieten. De beelden op de grote schermen aan de zijkanten van het podium werden nog verrijkt met allerlei effecten en dat was toch een meerwaarde. Wij hopen volgend jaar gewoon opnieuw van de partij te zijn!

 

Vrijdag 15/08/2025

 

Onder een brandende zon en drukkende warmte gaat Dynamo Metalfest 2025 van start. Toch lijkt er best veel volk al vroeg opgedaagd voor de 5 bands op de Main Stage vandaag en dat kunnen wij alvast begrijpen. Op Mastodon na, dat toch ook al 25 jaar bestaat, krijgen we vandaag allemaal bands die 30 á 35 jaar geleden al het mooie weer maakten toen wij als jonge snaak in het zwaardere muzikale werk terecht kwamen. Deze festivaldag doet ons dus nostalgisch en weer jong voelen.

We zagen Nailbomb een week eerder op Alcatraz en bleven toen een beetje op onze honger zitten. Max Cavalera heeft een jongere band verzameld om dit project (helaas zonder Alex Newport van Fudge Tunnel) uit 1993 naar het podium te brengen maar vandaag ervaren we het op eenzelfde manier. het is zeker niet slecht en het klinkt allemaal wel luid en agressief, maar het begin is rommelig en het geluid is niet goed afgesteld. Beide kwalen worden gaandeweg wel wat in evenwicht gebracht, maar toch ontbreekt de echte vonk om de explosieve molotovcocktail van thrash en industrial aan te steken.

 

Het nadeel van zo’n straffe line-up, is dat Paradise Lost al in de late namiddag/vooravond het podium op moet. Het voelt bijna oneerbiedig dat deze gothic/death/doom-metallegende al zo vroeg op de dag en in het daglicht speelt. De heren zijn natuurlijk allemaal volledig in het zwart gekleed en dit zal natuurlijk nooit de meest energieke of sympathiek overkomende liveband zijn, maar zet wel een goede show neer. We krijgen een uitgekiende setlist van redelijk wat oudere nummers en recenter werk. We worden aan het begin verwend met ‘Enchantment’ en ‘Pity The Sadness’. Met onder andere ‘Faith Divides Us…’, ‘No Hope In Sight’ en ‘Ghosts’ komen latere albums aan bod, terwijl ‘As I Die’, ‘The Last Time’ en ‘Say Just Words’ na al die jaren nog altijd luid meegebruld worden.  

 

Het verhaal van Fear Factory liep niet bepaald over een effen pad de voorbije jaren. Alleen de supersympathieke gitarist Dino Cazares is nog de enige overlever en spil van de band. Dit jaar en deze tour staan in het teken van 30 jaar ‘Demanufacture’, een klassieker in het metalgenre. De groovende, industrial metal maakt vandaag veel meer indruk dan een week eerder en de hele band komt zeer energiek en vriendelijk over. Waar we op Alcatraz nog bijna alle nummers van ‘Demanufacture’ te horen kregen, bevat de setlist vandaag meer variatie. We krijgen het titelnummer als opener en achtereenvolgens ‘Self Bias Resistor’, ‘New Breed’ en ‘Flashpoint’ aan het begin en ‘Replica’ als afsluiter van de reguliere set. Ook het fantastische album ‘Soul Of A New Machine’ komt met 5 nummers evenredig aan bod, we horen o.a. ‘Self Immolation’ en ‘Scapegoat’. Als bisronde krijgen we nog het beste uit de andere albums: ‘Shock’, ‘Edgecrusher’ en ‘Linchpin’. No, you can't take me apart!

 

Net als op Alcatraz zijn we zeer aangenaam verrast door Mastodon. Dit is een van onze absolute favoriete bands maar in het verleden kwamen de heren vaak niet goed uit de verf op een festivalpodium in open lucht. Nu klinkt de band strak, zit het geluid goed en lijkt er een nieuwe, positieve wind door de band te waaien – getuige ook de vele dankbetuigingen aan de organisaties en fans en het benadrukken hoe blij ze zijn om hier te staan op het legendarische Dynamo. Wij zijn geneigd te denken dat dit iets te maken heeft met het vertrek van gitarist Brent ‘Dirty B’ Hinds eerder dit jaar, die enkele dagen eerder nog hard had uitgehaald naar zijn voormalige kompanen. Nick Johnston is de naam van de nieuwe leadgitarist en de man straalt een rustige ‘cool’ uit en kan uiteraard een stukje spelen, de synergie met de rest van de band is duidelijk. De setlist zou voor ons meer mogen putten uit de oudere albums, want van de 14 nummers komen er maar 1 van ‘Remission’ (‘Mother Puncher’), 2 van ‘Leviathan’ (‘Megalodon’ en uiteraard het meegebrulde ‘Blood And Thunder’) en 1 van ‘Blood Mountain’ (‘Crystal Skull’) voorbij. Gelukkig bevatten latere albums ook nog parels, zoals ‘Black Tongue’, ‘All The Heavy Lifting’ en ‘Steambreather’. Van ‘Once More Round The Sun’ komen er 3 nummers aan bod, maar die hadden we met plezier geruild voor andere. Het valt op dat drummer Brann erg veel zingt en vooral bij de afsluitende Black Sabbath-cover ‘Supernaut’ komt hij akelig dicht in de buurt van de jonge Ozzy, die verder nog geëerd werd met ‘Crazy Train’ als intro en ’Shot In The Dark’ als outro.

 

Er zijn mensen die Opeth heel graag horen maar er niet warm voor lopen als live-band. Muzikaal is deze band uiteraard zeer interessant maar we begrijpen ook dat sommigen het technische meesterschap een beetje saai vinden en liever thuis de plaat opleggen. Toch zitten wij duidelijk in het andere kamp: de Zweedse band is altijd weer ijzersterk in onze ogen, met een heavy maar toch zuivere sound. Bovendien is frontman/zanger/gitarist/songwriter Mikael Åkerfeldt, met opvallende cowboyhoed, een genot om te aanhoren, zeker met zijn heerlijke grunts maar ook en vooral met zijn prachtige, diepe en warme zangstem. En uiteraard blijkt de man steeds weer heerlijk droge mopjes en opmerkingen te maken tussen de nummers door. Ook de knappe visuals zorgen ervoor dat er altijd iets te zien valt. Met ‘§1’, ‘§7’ en ‘§3’ ligt de nadruk op het vorig jaar uitgekomen, sterke album ‘The Last Will and Testament’. Verder kunnen we niet klagen over de setlist, die uiteraard afgesloten wordt met het ijzersterke duo ‘Ghost Of Perdition’ en ‘Deliverance’. Klasse.

 

Zaterdag 16/08/2025

 

Vanaf dag 2 gaan we weer naar de afwisseling tussen de ‘grote’ Main Stage en de ‘kleine’ Kink Distortion Stage, met telkens 5 minuten tussenpauze om van de ene kant naar de andere kant te wandelen. Gelukkig dus dat de zon achter de wolken verscholen bleef. Onze dag start met Hanabie (Main), die hier 2 jaar geleden nog op het andere podium mochten openen. Net als toen genoten we best wel van de passage van deze 4 Japanse punk/hardcore/metaldames, die één voor één het  podium opgelopen komen, onder knallende harde beats. Entertainende show, door de variatie, de opvallende outfits en het afwisselend lieflijke schoolmeisjesstemmetje en stevige screams en grunts. Maar echt blijven hangen, nee, dat doet het niet.

 

Onze landgenoten van Bark (Kink) weten hoe ze een muzikale oorveeg moeten uitdelen en dat mocht Eindhoven ook ondervinden. De groovende mix van wat death en veel thrash metal met wat hardcore en veel rock’n’roll blaast en tiert alsof hondsdolheid nooit onder controle kwame. Gelukkig is er af en toe toch een iets ander ritme om de eenvormigheid te vermijden en daarna des te harder opnieuw toe te slaan.

 

Dat Charlotte Wessels (Main) een geweldige zangeres is, heeft ze natuurlijk jarenlang bewezen als frontvrouw van de symfonische metalband Delain. Sinds enkele jaren timmert ze solo aan de weg. Nu ja, haar zeer sterke band The Obsession, genoemd naar haar album, is eigenlijk zowat dezelfde band als toen ze daar vertrok. Muzikaal horen we natuurlijk de echo’s van symfonische metal, maar er is meer variatie. We denken meer dan eens aan ‘Kate Bush goes metal’, bijvoorbeeld bij ‘Ode To The West Wind’. Charlotte zelf blijft natuurlijk de blikvanger, visueel dankzij haar charmante, witte jurkje en hoge laarzen, maar vooral door haar zangcapriolen. ‘Dopamine’ is een heerlijke stamper en ‘The Crying Room’ legt een diepere connectie met haar publiek.  

 

Van op afstand horen we Celestial Sanctuary (Kink) hele zware, meedogenloze death metal over het terrein uitrollen. De old school-invloeden van bands als Dying Fetus, Bolt Thrower, Cannibal Corpse en Carcass worden bijna altijd aangehaald, maar tegelijk proberen de heren daar toch een iets nieuwer geluid aan te geven. 

 

Een van de verrassende, absolute uitblinkers op Alcatraz was Static-X (Main). Als afsluiter in een van de tenten daar hadden ze meer tijd en kwam alles nog net wat cooler over. Maar de coole visuals, de showelementen (bubbels en grote, gemaskerde figuren op het podium of surfend in een rubber bootje over het publiek), de strakke industrial (nu) metal en de bijna angstaanjagende gelijkenis van frontman ‘Xer0’ met zijn illustere voorganger Wayne Static (zowel door het masker als door de stem) katapulteert ook de show van vandaag helemaal naar de top. Met liefst 8 nummers, waaronder de eerste 4, staat de set in het teken van debuutalbum ‘Wisconsin Death Trip. Vanaf opener ‘Bled For Days’ tot afsluiters ‘I’m with Stupid’ ‘Push It’ bewijzen de stampende ritmes, de elektronische elementen en de laaggestemde gitaren dat de verrijzenis van deze band helemaal geen goedkope gimmick is. Ook uit het tweede album ‘Machine’ krijgen we met ‘Black and White’, ‘Cold’ en ‘Get To The Gone’ het beste geserveerd. Evil disco for the win!

 

Bij Wraith (Kink) lezen we vaak vergelijkingen met bands als Hellripper, Toxic Holocaust en Midnight: een nieuwe generatie van bands die teruggrijpen op de invloeden en sound van Venom, Celtic Frost, Sodom en, Possessed. Het is dus vooral heel luid en snel, thrash die in de vorm van black en speed metal de duivelse spirit van een chihuahua geïnjecteerd heeft gekregen.

 

Obituary (Main) is nog een band die op Alcatraz opnieuw op grootse wijze bewees dat ze de headliner-status in een van de tenten waard zijn. Vandaag staan de death metal-veteranen al in late namiddag geprogrammeerd, maar ook daar draaien ze hun hand niet voor om. Turn up, plug in and crush, of zoiets! Dit is gewoon Old.School.Death.Metal, zoals dat hoort. Dit jaar vieren ze dat het 35 jaar geleden is dat het album ‘Cause Of Death’ uitkwam en dus hoor je niemand klagen dat we daarvan heel wat nummers rond de oren krijgen. Uiteraard sluiten de mannen uit Florida af met ‘Slowly We Rot’.

 

We kunnen eigenlijk weinig verkeerd zeggen over Conjurer (Kink). Op papier zijn wij grote fan van postmetal bands die buiten de lijntjes durven kleuren en diverse invloeden laten doorschemeren. De eerste keer dat we ze live aan het werk zagen, waren we toch niet mee, maar we besloten om de band een tweede kans te geven. De intense postmetal met een zwart geblakerd randje, heftige tempowisselingen en versnellingen en felle screams kan ons helaas opnieuw niet echt vastgrijpen. Het lijkt nog teveel alle kanten op te gaan, alsof de band nog altijd niet goed weet waar ze naartoe willen.

 

Nog veteranen die op Alcatraz iedereen met verstomming sloegen? Ja hoor, met Ministry (Main) krijgen we er vandaag nog eentje! Een van de slechtste shows die wij ooit zagen, was van Al Jourgensen met zijn kornuiten op dit eigenste festival een aantal jaren geleden en dus had hij wel iets goed te maken. Nu zou het in 2025-2026 eindelijk écht de laatste keer zijn dat Ministry de wereld rond trekt en er dan de brui aangeeft en gelukkig wisten we dus al dat het méér dan de moeite zou zijn. Alleen al het feit dat oudgediende Paul Barker terug is op bas, is een pluspunt, maar de strakheid, bitterheid, gedrevenheid en brutaliteit van de band grenst aan het onwaarschijnlijke. Ome Al lijkt redelijk scherp, zelfs qua stem, al is dat moeilijk te zeggen met de effecten en samples die meelopen. Met een hoge berenmuts op, loopt voortdurend het hele podium rond. Uiteraard wordt de show begeleid met kenmerkende visuals, die je vooral willen wakker schudden en de ogen openen voor de wereld om ons heen en de realiteit dat politici ons bedotten waar we bij staan. Met opener ‘Thieves’, ‘The Missing’ en ‘Deity’ krijgen we als old school fan meteen een keihard trio op ons afgevuurd. ‘Rio Grande Blood’ en ‘LiesLiesLies’ waren dan wel geïnspireerd door president Bush, maar ze zijn vandaag helaas nog altijd relevant. Ook oudje ‘Stigmata’ knalde er in. Met de recentere nummers ‘Alert Level’ en ‘Goddamn White Thrash’ zorgen voor een klein dipje, vooral het onsterfelijke trio ‘N.W.O.’, ‘Just One Fix’ en ‘Jesus Built My Hotrod’ alles platwalst! Persoonlijk zouden we afsluiter ‘So What’, met wel een hoofdrol voor de bas van Barker, van plaats wisselen met ‘Hotrod’ voor die gigantische climax, maar wat een show kregen we hier zeg! 

 

Het volledig in het zwart uitgedoste viertal dat door het leven gaat als Thrown (Kink) weet wat het wil: loodzware metalcore, met breakdowns ‘to bring the mosh’. Rechttoe, rechtaan, en daar is helemaal niks mee.

 

Het enige minpunt dat we over de show van Kreator (Main) kunnen zeggen, is dat het geluid – zeker in het begin allesbehalve optimaal was. We misten vooral de gitaren en die zijn toch essentieel bij de meesters van de Teutoonse thrash. De podium setup was indrukwekkend, met een gigantische backdrop, grote demonische hoofden en gespieste en opgehangen lichamen en vlammenwerpers en een vuurzee vooraan het podium. Met ‘Violent Revolution’ krijgen we een stevig begin, alleen jammer dat daarna de vaart meteen eruit gehaald wordt met wat men al eens publieksparticipatie durft noemen. ‘Hail To The Hordes’ wordt driftig meegezongen. Met ‘Flag Of Hate’ en snelheidsduivel ‘Pressure To Kill’ krijgen we een heerlijk heftig einde. 

 

Sirenia (Kink) draait al jaren mee, maar toch is het onze eerste kennismaking. Het viertal klinkt verrassend stevig voor de gothic metal die we verwachtten. We zien een drummer en twee gitaristen, maar de rest loopt helaas mee op tape. Je kan dit zeker beschrijven als catchy, dramatisch en bombastisch, maar het is een kwestie van smaak of je het dan zelf kan smaken. Dat is voor ons niet echt het geval. We kunnen wel alleen maar positief zijn over de uitstekend zingende Emmanuelle Zoldan in haar prachtig zwart kleed, die gelukkig de opera-uithalen beperkt. De cover van ‘Voyage Voyage’ kunnen we wel nog smaken.

 

We zagen Within Temptation (Main) al toen ze zich nog aan het klaarstomen waren voor hun huidige tour. Het hoeft geen verdere uitleg dat de show volledig op punt staat, zowel op muzikaal vlak als qua productie. We zien coole visuals op het grote scherm achteraan, grote zuilen en bogen en een paar niveaus voor de muzikanten op het podium en zangeres Sharon uiteraard als blikvanger. De sound is stevig, laag ronkend en modern. Van opener ‘We Go To War’ over ‘Stand My Ground’ en ‘Faster’ tot ‘Ice Queen’ en ‘Mother Earth’ aan het einde: deze thuismatch konden ze echt niet verliezen!

 

Zondag 17/08/2025

 

Terrifier (Kink) is duidelijk opgegroeid met thrash bij het ontbijt, het middag- en het avondeten. Slayer in het bijzonder, lijkt het. En dus krijgen we hoge tempo’s, scheurende gitaren en felle riffs, een bijtende zanger en ratelende drums. Headbangwaardig.

 

Fleshgod Apocalypse (Main) is het antwoord op de vraag ‘Wat krijg je als een brute, blackened death metalband plots meespeelt in een opera?’ Ze starten met pianoklanken en vrouwelijke operazang, dan komen de bandleden op,  waarbij de standaard overdadige opmaak is vervangen door corpse paint. Afhankelijk van hoe je de tegelijk felle maar ook dramatische en bombastische muziek kan smaken, kan je dat cool of een beetje onnozel vinden. Wij kunnen erkennen dat deze band zéker een unieke sound en look heeft, ook al is het niet ons ding. Helaas verspelen ze bijna alle krediet door te eindigen met hun versie van ‘Blue (Da Ba Dee)’ want dat slaat helemaal nergens op.

 

Mawiza (Kink) uit Chili gaat verder op het pad dat Sepultura in de jaren 90 opende: dat waar metal vermengd wordt met tribal ritmes en etnische geluiden. Zie daarna ook bands als Soulfly, Alien Weaponry, Bollywood, The Hu enzovoort. Dit viertal mixt ook metal met veel groove met instrumenten en zang van hun voorouders. We krijgen eerst een soort rituele inwijding van het podium, met tribal gezang en tromgeroffel en we zijn meteen mee. Bij het tweede nummer klinkt het ons meteen minder in de oren: de rare, veel te scherpe en schelle geluiden die de leadgitarist hier en ook bij enkele andere nummers uit zijn instrument haalt, halen ons helemaal uit de groove. Toch zijn er nog meerdere coole passages en nummers met speciale, bezwerende klanken. Toch maar in de gaten houden.  

 

Was je nog op zoek naar een progressieve metalband die wat snuifjes death en black metal gebruikt maar ook invloeden uit jazz en klassieke muziek toelaat? Komt dat even goed uit, want Ne Obliviscaris (Main) zorgt voor een hele aparte sound. De Australische band wint al enkele jaren gestaag zieltjes en dat begrijpen we na vandaag wel. Tegelijk is het geen eenvoudig gegeven om live helemaal mee te gaan in de maalstroom als je de muziek nog nooit gehoord, want er gebeurt heel wat. Er zijn twee zangers, de ene met een hele coole grunt en de andere met een mooie melodieuze, gedragen zangstem die ook nog eens viool speelt. Het is allemaal erg technisch en het zit complex in elkaar, met bovendien soms indrukwekkend snelle passages maar ook rustigere momenten. Dit is zeker niet voor iedereen weggelegd.

 

Onze landgenoten van Coffin Feeder (Kink) kan je werkelijk overal droppen en ze zullen nog een stevige set neerzetten. Deze ervaren, technische onderlegde muzikanten kennen het klappen van de zweep en brengen stevige deathcore met een jaren 80 en 90 actiefilmthema. Ze zwepen het publiek helemaal op zodat er even later een gigantische stofwolk boven de moshpit hangt. Vandaag was ongetwijfeld de beste show die we al van het vijftal zagen.

 

De Canadese deathmetalgiganten Kataklysm (Main) spelen meedogenloos en niet aflatend. We zijn eigenlijk niet bekend met hun oeuvre maar herinnerden ons van een vorige liveshow dat deze heren van wanten weten. Dat is ook nu zeker het geval, al is dat nog een understatement: keihard, geen melodieuze uitstapjes maar brute kracht. Ze zetten een absoluut uitstekende show neer en krijgen terecht een groot deel van het publiek mee!

 

Zou er werkelijk veel volk zitten te wachten op een band die nogal goed op Slipknot lijkt maar waar de scherpe kantjes van afgesneden werden door middel van een zaag die klinkt als Five Finger Deatch Punch? Dat is namelijk de samenvatting van Dymytry Paradox (Kink). Door de maskers en de wit-zwarte overalls denk je natuurlijk meteen aan bands als Slipknot en Mushroomhead, zeker met gitaarriffs die erg bekend klinken. De zanger zingt vooral melodieus en hij doet dat zeker niet slecht, maar de zanglijnen zijn allemaal te generisch en plat, zeker als je dan nog vervalt in clichés als ‘everything is fucked’. Nee, dit is echt niet goed.

 

Wat moeten we over Kerry King (Main) nog vertellen dat niet iedereen al weet? De Slayer-gitarist heeft een band van doorgewinterde muzikanten rond zich verzameld, die weten hoe je thrash moet spelen: Paul Bostaph op drum (Slayer, Forbidden, Exodus, Testament), Kyle Sanders op bas (Hellyeah, Skrew, Bloodsimple, broer van Mastodon-bassist Troy), gitarist Phil Demmel (Vio-Lence, Machine Head, Testament, Lamb Of God) en zanger Mark Osegueda (Death Angel). Je krijgt dan ook exact wat je mag verwachten, al moeten we toch zeggen dat de meeste Kerry King-nummers wat magie ontbreken. Uiteraard mogen ook enkele Slayer-nummers niet ontbreken: o.a. ‘Repentless’ en ‘Disciple’ maar vooral ‘Raining Blood’ wordt met het meest gejuich en headbangen onthaald.

 

‘Better bad sax than no sax’, zo luidt het gezegde. Dus begeven wij ons met een nieuwegierig gemoed naar Rivers Of Nihil (Kink), dat wordt omschreven als ‘technische death metal met een saxofoon’. Aan welke bands moeten we dan denken,, technische death metal? Is dat dan Death, Morbid Angel, Opeth, Blood Incantation? En die saxofoon, dan komen we toch eerder op het terrein van progressieve bands? We kunnen er geen omvattend antwoord op geven en eerlijk gezegd zijn we er zelf nog niet uit of we deze band toch eens grondig moeten checken. Er is veel variatie, zowel eenvoudigere midtempo-passages als snellere nummers met tempoversnellingen. Drie van de 5 bandleden nemen zang voor hun rekening en er is zowel melodieuze zang als grunts. De ‘sexy’ saxofoonklanken lijken soms echt niet in het geheel te passen. Sommige dingen werken, anderen niet, maar we beschouwen het als een goed teken dat we toch tot einde zijn gebleven.

 

Een van die jongere metalcorebands die stilaan hoog op affiches komen te staan, is I Prevail (Main). Het is onze eerste kennismaking met het Amerikaanse vijftal dus zijn we erg benieuwd. Het podium ziet er opvallend uit, met synths en drum op een opvallend hoog podium achteraan en met overal ijzeren hekken rond, zoals je in Amerikaanse films en series wel eens ziet in van die gruizige cafés waar bands in een kooi moeten spelen zodat ze geen glazen en flessen tegen hun hoofd krijgen. Vanaf opener ‘Bow Down’ hebben ze het publiek wel mee met hun sound met veel low-end en een sound die schatplichtig aan nu metal lijkt, ook al omdat ze soms met 2 bassisten spelen. De man achter de synths switcht namelijk vlot naar gitaar en bas. Er zijn enkele nummers die eigenlijk klinken alsof er gewoon enkele breakdowns aan elkaar gelast zijn en die maken weinig indruk. Veel beter klinken de snellere, meer gevarieerde nummers en wanneer er ook ruimte komt voor de melodieuze zang. De band brak door met hun cover van Taylor Swifts ‘Blank Space’ en die springt er als nummer wel echt uit, het is de best geschreven song tot dan, inclusief de loodzware breakdown in het midden. De sing-a-long van ‘Bad Things’ en ‘Rain’ kunnen ons wel bekoren, maar dat kunnen we niet zeggen van hun cover-medley. Van bands als Deftones (‘My Own Summer’), Alice In Chains (‘Them Bones’) en System Of A Down (‘Chop Suey’) houden de heren hun vingers beter af. Gelukkig zorgen daarna ‘Choke’ en de luid meegebrulde afsluiter ‘Gasoline’ toch voor een sterk einde.  

 

Een van de grootste nieuwere bands in de hardcorescene is Kublai Khan TX (Kink). De band brengt dus metallic hardcore die aan de jaren 90 doet denken, met referenties naar Integrity, Earth Crisis, All Out War en ook een Hatebreed, wiens troon ze misschien wel willen bestijgen. Aanvankelijk horen we vooral midtempo en zelfs relatief trage, maar wel heel zware hardcore met zeer laag gestemde gitaren en veel breakdowns. Af en toe is er ook plaats voor snellere stukken en dat is wel nodig voor de dynamiek. Op zich klinkt het heel competent maar niet uitzonderlijk. Wij hebben het vooral moeilijk met de pro-Trump/MAGA-standpunten van de band en het feit dat ze zich niet uitspreken tegen nazi’s, waar dan ook wel wat controverse over is.

 

Dé absolute headliner van dit jaar is natuurlijk Gojira (Main) dat naar ongekende hoogten van populariteit is gestegen na hun passage op de openingsceremonie van de Olympische Spelen in eigen land. Het Franse viertal stijgt al jarenlang telkens een trapje op de metalen ladder en dat is volkomen terecht. We zagen de band al eerder op deze tour op de Lokerse Feesten en bleven toen sprakeloos achter na zoveel klasse. De podium set-up bestaat eigenlijk uit 2 niveaus op het podium, met daarachter een boogconstructie als derde niveau. De gitaristen en bassist zijn vrij om overal te lopen en te springen, terwijl drummer Mario op het tweede niveau zit. Die boogconstructie zit vol lichten en zorgt tijdens de set voor coole effecten en op een bepaald moment staat frontman Joe er ook bovenop gitaar te spelen en te zingen. Daarnaast krijgt elk nummer coole, bijpassende visuals op de grote schermen. Nummers als ‘Stranded’ en ‘Flying Whales’ worden enthousiast onthaald. Ergens halverwege de show zorgt drummer Mario steevast voor een grappig moment wanneer hij ineens met enkele bordjes met teksten verschijnt: ‘Eindhoven de gekste! Zijn jullie klaar voor die dubbel pedaal? Wat dachten jullie van 5 minuten non stop? Ehje, houdoe en bedankt!’ Met nog kleppers als ‘Silvera’ ‘Mea Culpa’ en afsluiter ‘The Gift Of Guilt’ is de overwinning compleet, dit is onze headliner voor de komende jaren!

 

org: Loud noise productions

Meer lezen...

Festival report: Alcatraz 2025

13 AUG 2025

 

Alcatraz Open Air 2025

 

7-10/08/2025, Lange Munte - Kortrijk

 

Full photo report: 

 

- Dag 1Dag 2Dag 3

 

- Inside the prison: The Inmates

 

Pics: Steven T'joen

Rev: Tom V.

 

 

Het plezantste ‘gevang’ van het land.

 

Alcatraz is op praktisch vlak een zeer goed georganiseerd festival en scoort op inhoudelijk vlak met een gevarieerd aanbod en veel aandacht voor Belgische bands. De sfeer was ook het hele weekend uitermate gezellig met nochtans een recordaantal bezoekers, er waren minstens 60.000 bezoekers over het hele weekend. Dat hoeven er niet méér te worden, want dan zal de gezelligheid verdwijnen. Nu al was het op zondag soms wat vol, duurde het lang om van de ene kant naar de andere te geraken en moest men zich bij momenten tussen de mensen door wurmen. Niet onbegrijpelijk bij een uitverkocht festival en voor mij persoonlijk met toch wel de strafste line-up in het Alcatraz verhaal.

 

Met 4 podia, het beste Café van het land: El Presidio en daar tussenin allerhande randanimatie en foodtrucks die allemaal niet te ver uit elkaar liggen, blijft alles goed bereikbaar zonder kilometers af te moeten leggen. Méér podia zijn wel uit den boze, dat zou teveel voor het terrein zijn (nog los van het feit dat er dan teveel keuzes gemaakt en bands gemist moeten worden). De post-apocalyptische aankleding met metalen constructies, de nieuwe gevangenistoren (met merch voor 4 seizoenen ver), vuurspektakel en vooral het publiek zorgden voor een Mad Max meets Burning Man-festival sfeer. s Avonds was het terrein trouwens ook zeer sfeervol verlicht en vuur was wel een weerkerend thema.

 

Complimenten delen we ook uit voor de gevarieerde keuze aan eten en drinken. Naast uiteraard de Belgische friet (al dan niet met extra’s), diverse hamburgers, de pizza en pasta, waren er ook zeer drukbezochte foodtrucks voor koffie, vegetarische / veganistische opties, specialere keuzes en cocktails. Buitengewoon aangenaam was dat er veel zitplaatsen voorzien waren als je rustig wilde eten en drinken, niet alleen in de tent met tafels en banken maar ook rondom waren er verschillende fijne zitplekken gemaakt om even te verpozen. 

 

Het gevarieerd aanbod slaat ook op de muzikale line-up. Hier en daar zijn er stemmen die zeggen dat Alcatraz weinig echte grote namen als headliners had, persoonlijk vond ik de headliners meer dan ok en dit wordt ook beaamd door de vele bezoekers die naar de Lange Munte trokken. Er is een uitgebreid aanbod en we zagen in vele subgenres echte toppers uitblinken en moesten zelfs enkele keren met pijn in het hart bands overslaan, men kan nu eenmaal niet overal tegelijk zijn. De variatie en bands die misschien (nog) niet de grootste naam (meer) zijn, maken het net interessant, vind ik. De mensen worden misschien ook teveel gewoon of worden teveel verwend op festivalvlak. Alcatraz is ook geen Graspop. Gelukkig maar!

 

Die variatie zag je ook terug in het publiek waar old skool metalheads met jassen vol patches en pins, punkers met hanenkam, vrolijke fransen met Hawaï-hemden of gevangenisplunjes, hardcoreliefhebbers en schijnbaar zelfs ‘Kamping Kitschers die misschien van datum gemist hadden’ broederlijk met elkaar omgaan. Mijn maat -totaal geen tot weinig feeling met het hardere werk- van om de hoek was donderdag aanwezig op de ‘7 euro - light versie’ van Alcatraz voor bewoners van Courtrai en die wist mij dit ook vol lof te beamen.

 

Een uitgebreid muzikaal verslag van Alcatraz 2025 gaan we hier niet opdienen. De fotoreportages spreken hopelijk boekdelen, met een fijne balans tussen sfeerbeelden en bands. Het was alleszins, zoals hierboven al vermeld, opnieuw een zeer geslaagd weekend met een waarlijk buffet aan opties in zowat alle hardere genres. Je kan bijna geen ‘heavy’ genre bedenken of je kon het checken op een van de 4 podia. Classic, hard, glam of stoner rock, heavy, power, thrash, death, doom, black, prog, symfonische, nu, folk of post metal, sludge, grindcore, punk, punkrock, hardcore, metalcore of deathcore en mogelijke varianten of combinaties daarvan.

 

Alcatraz, in onze thuisstad, het blijft ‘een specialleke’!

 

 

 

 

 

 

Meer lezen...

Festival report: Sziget 2025

12 AUG 2025

 

Sziget

 

6 – 11/08/2025, Óbuda-eiland, Boedapest

 

Full photo report here! 

 

Het Sziget festival in Boedapest vierde een succesvolle editie, waarbij de vernieuwingen en veranderingen duidelijk voelbaar waren op het hele eiland. Zes onvergetelijke dagen verwelkomde het festival in totaal 416.000 bezoekers, waaronder 10% Belgische en Nederlandse festivalgangers, die de vernieuwde ervaring omarmden en vierden.

 

De organisatoren van Sziget hebben afgelopen jaar grote veranderingen en een frisse, nieuwe uitstraling voor dit jaar beloofd – en die belofte waargemaakt. “We wilden een nieuwe stap zetten en zichtbare vernieuwingen doorvoeren.” aldus Tamás Kádár, de hoofdorganisator van het festival. “Ik ben blij te kunnen melden dat iedereen het erover eens is: de verfrissende verandering heeft Sziget goed gedaan.”

 

Dit jaar introduceerde het festival verschillende districten, zoals Szoho – een area waar verschillende grote podia stonden, maar waar ook straatcultuur, workshops en comedy een plek kregen – en Paradox, gewijd aan performance kunst, circus en illusie. Het nachtleven van Sziget kreeg een flinke impuls met de introductie van het Delta District, de nieuwe plek voor alle vormen van elektronische muziek, wat leidde tot een stijging van de verkoop van nachttickets.

 

Iedere avond konden bezoekers genieten van een show van het ZENIT Aerial Ballet, opgevoerd pal naast de vernieuwde Revolut Stage. Dat podium bood optredens van onder anderen Justice, Caribou, Empire of the Sun en Zaho de Sagazan. De terugkerende dagelijkse shows in de Magic Mirror en Cirque du Sziget bleken enorm populair; mond-tot-mondreclame zorgde er voor dat elke show helemaal vol zat.

 

Dit jaar viel er op Sziget genoeg te tellen: 416.000 bezoekers, de komst van de 11 miljoenste Szitizen – een 14-jarige die levenslange toegang tot het festival kreeg – 1.073 optredens en ontelbare omhelzingen die het publiek met elkaar deelde.

 

Feest!

Meer lezen...

Festival report: Lokerse Feesten 2025

06 AUG 2025

 

Lokerse Feesten - 50 Years! 

 

Lees hier onze festival reports: 

 

- 03/08/2025

- 05/08/2025

- 06/08/2025

- 08/08/2025

 

Meer lezen...

Festival report: Rock Herk 2025

21 JUL 2025

 

ROCK HERK

 

Herk-de-Stad – 18+19.07.2025

 

Pics: Istvan Bruggen

Rev: Joris Smeets

 

Full photo report here!

 

Rock Herk, dat is gezellige Limburgse festival waar wij elk jaar van de partij zijn en dat een steeds stevigere reputatie opbouwt. Zowel artiesten, crew als bezoekers dragen het een warm hart toe. En elk jaar voegen ze iets toe qua sfeer en vormgeving en management van het terrein. Dit jaar kwam er onder andere de chill-out zone met hangmatten in het prachtige Olmenhof, die heel populair bleek. Na het modderfiasco van vorig jaar werden er ook maatregelen genomen om dat te voorkomen en waren er poncho’s beschikbaar, die gelukkig alleen op dag 2 even nodig waren. De affiche werd over het algemeen als net iets minder sterk dan de voorbije jaren beschouwd en in tegenstelling tot de vorige jaren, was het festival niet op voorhand uitverkocht.

 

Toch mocht in de loop van vrijdag het bordje ‘sold out’ bovengehaald worden. Terecht, want er viel nog altijd een hele batterij aan straffe artiesten van eigen bodem en ver daarbuiten te bewonderen. Op dag één leek alles en iedereen last te hebben van de ongenadig brandende zon en zagen we niet zoveel echte uitschieters, maar dag twee had er dan weer in overvloed. We waren op vrijdag het meest onder de indruk van Pothamus, Maria Iskariot, Knives en Equal Idiots. Op zaterdag waren het Divided, Landrose, opnieuw Equal Idiots, La Dispute, Noordkaap en Death From Above 1979.

 

VRIJDAG 18.07.2025

 

Helaas missen we de stevig rockende Wixcakes, dus is het aan de stevig rammelende punk van Gull House om ons wakker te schudden. We horen het rauwe van garage en soms de gitaarlijnen van post-punk. Nice!  

 

Als je Nederlandstalige punk(rock) zegt, dan denken we automatisch aan Heideroosjes. Voortaan mag daar ook Hang Youth bij. De Amsterdammers zijn zowel humoristisch als politiek en activistisch. We waarderen de diverse muzikale invloeden die ze integreren in hun sound, maar de korte nummers blijven ons niet boeien. 

 

Cedric Maes van Sha-la-lees moet wel het record hebben van artiesten die het vaakst op een festival gespeeld hebben, alleszins is hij een vaste gast op Rock Herk. Dat vinden wij absoluut niet erg, integendeel. Vanaf opener ‘Rumble’ (de Link Wray-klassieker) en ‘Born To Lose’ jagen de Limburgse gitaarheld, zijn straffe ritmesectie en mondharmonicaspeler zich door een heerlijke set ruige, bluesy garage en classic rock. Door technische problemen kunnen ze helaas niet rekenen op een goed geluid, waardoor ze helaas wat impact verliezen.

 

In de rijke post-metal scene die ons land rijk is, kunnen we niet meer om Pothamus heen. Hun laatste album wordt overal jubelend onthaald en live zorgen voor een zowel transcendente, meditatieve en  bezwerende sfeer, tribal drums, afwisselend bijna sacrale zang en brute vocale, waarbij de spanning en sfeer meesterlijk opbouwt tot enorme uitbarstingen. Grote klasse.

 

Een van de absolute topconcerten komt van Maria Iskariot op de Street Stage. Het publiek staat rondom volgepakt en staat zowat letterlijk op de tenen van de dames en heer, om nog te zwijgen van de volgepakte tribunes en daarrond. Wij waren net te laat en zagen dus niets, maar gelukkig schoot onze fotograaf absolute topplaatjes van de gekte die de Rock Rally-winnaars van vorig jaar ontketenden! Hun Nederlandstalige punk zweepte de massa op en de band zet absoluut een van dé topprestaties van dit jaar neer.  

 

Volledig onbekend waren we met Knives, maar wat een visitekaartje levert de punkband hier af! Het Engelse vijftal wordt vooral vergeleken met Idles, maar door de hele coole en noisy riffs, speciale offbeat ritmes, ronkende bas, heerlijke grooves en afwisseling tussen zang en rap horen wij ook echo’s van Rage Against The Machine en Refused. En dan spreken we nog niet van de saxofoniste, die voor een extra toets zorgt.

 

Het is de voorbije jaren snel vooruit gegaan voor Ramkot, maar dat is volkomen verdiend. Het powertrio brengt catchy gitaarrock, die zowel de classics gebruikt om eigen ding mee te doen (enerverende riffs en solo’s) als put uit stoner rock, met een lekker fuzzy geluid en lage groove. Fans van Queens Of The Stone Age die nog niet bekend zijn met deze band, moeten zeker hun oor te luisteren leggen.

 

Bij Sprints horen we een mix van garage punk en rock met postpunk en de Ierse band situeert zich daarmee in het hoekje waar ook Fontaines D.C., The Murder Capital en Gilla Band zich bevinden. Ook Pixies, Idles en new wave horen we terug in de puntige songs met catchy melodieën, gekruid met de fijne stem en het heerlijke Dublin-accent van de zangeres/gitariste. 

 

Equal Idiots moeten we normaal niet meer voorstellen. De gekende garage rock band bewijst waarom ze zo populair zijn én een graag geziene gast op dit festival met een heerlijke, opwindende set vol goeie songs zoals ‘16’, het iets tragere ‘Toothpaste Jacky’, doorbraakhit ‘Salmon Pink’ en de luid meegezongen kleppers ‘Shoot’ en ‘Put My Head in the Ground’. De sfeer lijkt er voor de eerste keer vandaag in de Club écht goed in te zitten, met het publiek dat losgaat, stagedivet, crowdsurft, danst en springt!

 

Het gezicht van Gossip is uiteraard Beth Ditto, een uitstekende zangeres en frontvrouw. Helaas lijkt zij zowat de enige met goesting en kunde op het podium, want de rest van de band lijkt toch wat punch en scherpte te missen. De snedige mix van dance en punk/rock waarmee de band doorbrak is vooral vervangen door disco en de sound mist power, al helemaal als je buiten de tent staat. Als zelfs een kopstoot van een song als ‘Standing In The Way Of Control’ niet écht binnenkomt en een beetje loom klinkt, dan is dit toch niet goed genoeg voor een headliner.

 

Alle controverse rond Bob Vylan ten spijt, staat het punk en rap duo hier op basis van muzikale verdiensten. Ze mengen ook nog elementen van hiphop, grime, hardcore en rock in hun explosieve, muzikale cocktail. Kort door de bocht zouden we het omschrijven als Dizzee Rascal meets Rage Against The Machine of Urban Dance Squad, met de typische bravado van hiphop maar wel met tongue-in-cheek humor en politieke en activistische teksten.

 

ZATERDAG 19.07.2025

 

Van het Nederlandse Bug pikken we nog de laatste 10 minuten mee. Ze presenteren zich een eerste keer aan België en doen dat goed: we zien een DJ, gitarist en frontman, met daarnaast nog 2 performance artists die voor een bevreemdende sfeer zorgen. We horen een mix van The Prodigy en Die Antwoord.

 

Zangeres Piffy staat alleen op het podium, tenzij je de grote knuffel achter haar meetelt. De muziek staat dus helemaal op tape en die bestaat uit donkere en bijwijlen overstuurde beats en ijle synth- en keyboardgeluiden. Haar zang blijft wel aan de lichtere kant en gelukkig zit er af en toe toch een ander ritme in de nummers. Klinkt best ok maar het is voorlopig moeilijk om te blijven boeien.

 

Divided uit Kortrijk speelt sludgy en groovende post metal en sluit daarbij aan bij ‘grote broers’ Stake, maar ook fans van Brutus kunnen dit misschien wel smaken. Voor een intussen goed volgelopen tent laveren ze tussen een stevige sound met lekker veel power en rustigere postrockpassages, ze beheersen de hard/zacht-dynamiek die eigen is aan dit genre. Warm aanbevolen.

 

Andermaal blijkt de Street Stage voor zotte shows te zorgen. Enter Landrose, een Brussels project van David Temprano, die als een bezetene tekeer gaat op zijn drums en voor de rest van zijn muziek leunt op elektronica. We denken meteen terug aan Nah enkele jaren geleden hier: gooi techno, hardcore, elektro, house, drum ‘n’ bass, jungle, Nintendocore en punk in de blender en doe aan duivelsuitdrijving met de punky energie en geschifte ritmes van de drums. Hakken in de moshpit? Jazeker!

 

Zangeres Alice Mae brengt stevige alternatieve rock, met 70’s, 80’s en 90’s invloeden en we denken regelmatig aan Foo Fighters. Deze mooie verschijning heeft présence, een ongedwongen vibe en een coole, krachtige stem. Die was wel niet altijd even vast, maar goed, bij dit genre gaat het niet om technische juistheid maar om het gevoel. We gunnen het haar dat ‘Some Girls’ een zomeranthem wordt want we kunnen het opzwepende nummer smaken, net als hitje ‘Better Ways’.

Het is geen wonder dat Equal Idiots fan zijn van Crackups, want er is zeker muzikale verwantschap. We horen een strakke mix van garagerock, punk en rock ‘n’ roll en korte, puntige nummers die nooit te lang duren. Snelle drums, pompende bas, scheurende gitaren: wij zijn tevreden.

 

Er leek een beetje hype te zijn rond Kaboutertje Putlucht en met zo’n naam zijn we natuurlijk ook benieuwd. De sfeer zit er van in het begin goed in, vanaf de eerste noot zien we crowdsurfers. Het is vooral Nederlandstalig gabber/hardcore house en wij horen er niet veel origineels of uitzonderlijks in, maar er is duidelijk een publiek voor.

 

Doodseskader bevalt ons beter dan de vorige keer dat we hen op Rock Herk aan het werk zagen. Het blijft schurend en verontrustend maar dat is niet verwonderlijk voor deze Church Of Ra-band met ex-Amenra-lid Tim De Gieter. Hij kiest resoluut voor een originele mix van post metal, grunge en hiphop. Geen easy listening, wel erg intens.

 

Op de affiche stond een Secret show ingepland. Dat bleek gewoon een tweede set van Equal Idiots te zijn, die zeer dankbaar waren dat ze van Rock Herk ook eens op de Street mochten spelen. Ze deden hun kunstje van een dag eerder gewoon over: vanaf de eerste noot staat het kot in brand en op simpel verzoek zien we crowdsurfers vertrekken van bovenaan de tribune. De setlist bevat een aantal andere nummers dan een dag eerder, maar de hits komen natuurlijk terug. Als outro klinkt opnieuw Oasis’ ‘Don't Look Back In Anger’ dat weer massaal en luidkeels meegezongen wordt.

 

Het trio Wiegedood stond hier ook al eerder en zet opnieuw een strakke, ijzige set blackmetal neer. Deze band doet dat altijd even goed, maar muzikaal is het gewoon niet ons ding.

 

Blonde Redhead draait ook al heel lang mee en is een beetje een cultband. Het experimentele trio brengt nummers die doorgaans nogal minimalistisch zijn, ook al klinkt dat vreemd voor een band die put uit diverse genres als shoegaze, alt rock, noiserock, pop en zelfs wat jazz. Referenties kan je vinden bij My Bloody Valentine, Fugazi en Sonic Youth maar zelfs dan weet je nog niet echt hoe het klinkt. Je moet wel van de stemmen van de gitarist en de bassiste houden.

 

We keken waarschijnlijk het meest uit naar La Dispute, dat uitgegroeid is tot een van de meest compromisloze en experimentele post-hardcore/screamo bands. Het vijftal gaat niet voor pure power of agressie maar wel voor emotie, passie, poëzie en melodie. We horen gelaagde nummers, waarbij de coole baslijnen en melodieuze en gloedvolle gitaren invloeden uit punkrock, alternative rock en emo laten doorschijnen. Zanger Jordan Dreyer bestrijkt het hele podium met energieke bewegingen en met zijn intense maar toch toegankelijke stemklank geeft hij elk nummer een emotionele lading. De sing-a-longs bereiken een hoogtepunt bij de luid meegebrulde afsluiter ‘King Park’!

 

Deze spot heel wat hoger op de affiche dan de vorige keer zegt veel over de groei van The Haunted Youth de afgelopen jaren. Deze lokale helden blijven gestaag verder timmeren aan de weg en het is al snel duidelijk waarom ze deze spot verdienen: deze set rockt lekker weg, met de kenmerkende ijle synths erbovenop. Omdat die zó prominent aanwezig zijn, klinken de nummers op den duur wat eenvormig en verslapt onze aandacht wel een beetje. Toch een prima prestatie.

 

Meltheads, die doen inderdaad koppen smelten met hun stomende post-punk. De pompende ritmesectie met noisy gitaren en coole synths en/of percussie en intense zang doen helemaal wat ze moeten doen: knallen. We horen onder andere een sterk ‘Arbeid’ maar het is en blijft toch hun dikke hit ‘Naïef’ die echt uitblinkt, ook al is het een eerder atypisch nummer in hun repertoire.

 

Dat is meteen de perfecte overgang naar Noordkaap, grootmeesters van de Nederlandstalige rock in ons land. Het tragere maar heel mooi gespeelde ‘Het komt voor in de beste families’ is een verrassende keuze als opener, al is frontman Stijn Meuris meteen zijn hyperkinetische en intense zelf. Met een korf vol hits toont deze Limburgse trots zich een waardige headliner, want ‘Panamarenko’, ‘Hoopvol’ en ‘Pretentious Moi’, met pompende post-punk baslijn, komen ook al snel voorbij. Ook ‘Satelliet Suzy’ en ’Gigant’ worden enthousiast onthaald en meegezongen. Hun versie van Monza’s ‘Van God Los’ kon ons iets minder bekoren, maar met persoonlijke favorieten ‘Arme Joe’, ‘Wat is kunst’ en ‘Druk In Leuven’ stampen we lekker door. Tussendoor zorgde ‘Het zou niet mogen zijn’, met een hoofdrol voor de heerlijke Hammond, voor een rustpunt en het brandend actuele ‘Een heel klein beetje oorlog’ vormt de afsluiter. Met ook nog bisnummers ‘De belofte jong te sterven’ en nationale hymne ‘Ik hou van u’ zetten deze routiniers een topprestatie neer.

 

De schaars gevulde tent maakt duidelijk dat Death From Above 1979 misschien niet de grootste naam is als headliner voor de Club, maar wat een steengoede band heeft de organisatie hier toch weer weten te strikken. Het drum en bas duo (niet het genre) maakt heerlijk lawaai in de vorm van smerige punk en rock, met hier en daar behulp van wat elektronica. De drummer klopt ongenadig hard op zijn trommels, tovert vaak verschillende en interessante ritmes tevoorschijn terwijl hij ook nog eens heel knap en intens zingt, terwijl zijn kompaan de lekkerste, scherpe, groovende basriffs bovenhaalt waardoor je nooit gitaren mist. Een stevig uitroepteken voor ons achter deze editie van Rock Herk.

Meer lezen...