I Prevail - Violent Nature
We Came As Romans
Dropkick Murphy's - For The People
Helloween - Giants & Monsters
Garbage
Epica - Aspiral
Agenda
15 OKT
Wind Rose
18 OKT
Helloween
19 OKT
Desertfest
21 OKT
Tourist LeMC
23 OKT
Pothamus
24 OKT
Ad Infinitum
26 OKT
ADE
26 OKT
Samhain 2025
26 OKT
Blackbriar
31 OKT
Leprous
31 OKT
30 Years BP
31 OKT
Pro-pain
01 NOV
Mantah
01 NOV
Turbonegro
01 NOV
Amenra
02 NOV
Battle Beast
06 NOV
Paradise Lost
07 NOV
Janez Detd
09 NOV
Hanabie
12 NOV
Electric Callboy
12 NOV
Sam Bttens
13 NOV
Balthvs
13 NOV
Marilyn Manson
13 NOV
Mono
15 NOV
Helldorado
16 NOV
Psychonaut
25 NOV
Ramkot
25 NOV
Magnapop
25 NOV
Girlschool
25 NOV
Spineshank
25 NOV
Coldrain
27 NOV
Perturbator
28 NOV
Gojira
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
05 DEC
Ice Nine Kills
05 DEC
LANDMVRKS 2025
06 DEC
Blast From The past 2025
07 DEC
Creadle of Filth
16 DEC
Imminence
14 JAN
Slaughter to Prevail
18 JAN
Epica
24 JAN
Lionheart - Madball
24 JAN
Sister May
27 JAN
Burning Witches
01 FEB
Ashnikko
06 FEB
Lorna Shore
08 FEB
Ronker
12 FEB
Avatar
13 FEB
Buzzcocks
23 FEB
Alter Bridge
28 FEB
Motionless In White
01 MRT
The Last Dinner Party
06 MRT
The Academic
11 MRT
Suede
16 MRT
Fit For a King
25 MRT
Kreator
28 MRT
Di-rect 2026
29 MRT
Airbourne
03 APR
Infected Rain
05 APR
Samhain 2026
27 APR
Skillet
12 MEI
Lola Young
24 MEI
Beth Hart 2026
28 MEI
The Sheila Divine
07 JUN
South of Heaven
16 AUG
Dynamo Metal Fest 2026

Concert report: Fun Lovin Criminals

04 OKT 2025

 

Fun Lovin’ Criminals

 

La Madeleine, Brussel -  2 oktober 2025

 

Full Photo report here! 

 

Op donderdag 2 oktober vulden de Fun Lovin’ Criminals de Brusselse concertzaal La Madeleine met hun unieke mix van rock, funk, hiphop en jazzy grooves.

 

Vanaf de eerste noten zat de sfeer goed. De band liet zien dat ze na al die jaren nog steeds weten hoe je een zaal meesleept: Chemie en een gezonde dosis humor richting het publiek.

 

Als freaks van ‘sound’ hier bij Dump:  Het geluid was over het algemeen goed gebalanceerd, krachtige drums, een stevige bas en heldere vocalen. Toch ergens wel een belangrijk item heden ten dage, voor ons toch, dit terzijde.

 

Hoogtepunten waren er in overvloed. “Scooby Snacks” en “Loco” werden luidkeels meegezongen en brachten een golf van herkenning en euforie bij de fans. Tegelijk durfde de band ook gas terug te nemen met rustiger en verrassender materiaal, waardoor het concert geen moment eentonig werd. Het zicht was niet overal even ideaal, zeker voor wie achteraan stond, maar de energie van het publiek maakte dat meer dan goed.

 

Al met al leverden Fun Lovin’ Criminals een memorabele avond af in Brussel: een optreden dat balanceerde tussen nostalgie en frisse vitaliteit.

 

Pics: Vincent Van Wesemael

 

 

Meer lezen...

Concert report: Nova Twins

21 SEPT 2025

 

Nova Twins

 

Wintercircus, Gent – 19 september 2025

 

Support: Hotwax

 

Full photo report here! 

 

Met hun nieuwe album Parasites & Butterflies onder de arm zakten Nova Twins af naar Gent. Het Londense duo stond in het Wintercircus en bewees opnieuw dat ze geen enkele categorie nodig hebben om te overtuigen: punk, grime, hiphop en rock vloeien samen tot één explosieve performance.

 

Voorprogramma HotWax trapte de avond stevig af. Hun gruizige mix van punk en alt-rock blies het publiek meteen wakker. Geen vrijblijvende opwarming, maar pure energie die al snel de eerste moshpit op gang bracht.

 

Wanneer Amy Love en Georgia South het podium betraden, werd duidelijk dat Parasites & Butterflies live minstens even krachtig klinkt als op plaat, elke track klonk als een mokerslag.

De sound balanceerde op het randje van té luid, maar dat paste ergens ook bij de fysieke impact die een Nova Twins-show hoort te hebben. Georgia’s logge, funky baslijnen en Amy’s schurende gitaarpartijen vulden de zaal tot in de kleinste hoeken. Het was niet foutloos – sommige overgangen voelden abrupt – maar de energie maakte alles goed. Wat Nova Twins live zo sterk maakt, is de interactie. Zonder veel praatjes maar met een ontembare présence kregen ze het publiek volledig mee. Schreeuwen, dansen, springen: het voelde als een gedeelde catharsis.

 

Nova Twins bewezen in Gent opnieuw dat ze een van de spannendste livebands van het moment zijn. Parasites & Butterflies klonk rauw, urgent en compromisloos, terwijl de oudere nummers nog steeds hun volle slagkracht behielden. Een show die meer draaide om energie dan om perfectie, maar die juist daardoor des te harder binnenkwam.

 

Top!

 

Pix: Koen Timmerman

 

 

Meer lezen...

Concert report: Ayreon

17 SEPT 2025

 

AYREON - An Amazing Flight Through Time - 30th Anniversary

 

14/09/2025 - Popodium 013, Tilburg

 

Een spektakel. Een feest voor oren en ogen. En ook een subliem gekozen titel voor deze concertreeks, want dit was inderdaad een verbazingwekkende reis door 30 jaar Ayreon en nummers die je meenemen naar andere werelden en tijden. Net als twee jaar geleden, toen voor Live Beneath The Waves, werd Tilburg ook nu weer omgetoverd tot Ayreon City. Er was een algemene repetitie op donderdag, een concert op vrijdag en telkens twee concerten op zaterdag en zondag. In de hele stad was er aankleding met de herkenbare visuals, er waren cinemascreenings van de vorige concertreeks met een quiz, een speciale camping site en uiteraard ook weer de uitgebreide merchandise pop-up store in de Next-stage van 013 waar ’s morgens al intieme concerten plaatsvonden. Met ook nog een themastore in het station van Tilburg, een speciaal boekje met activiteiten en kortingen, afterparties met optredens en ook nog twee nieuwe, speciaal gebrouwen biertjes mag het duidelijk zijn dat Ayreonauts uit een recordaantal van liefst 71 (!) verschillende landen even op een andere planeet vertoefden. Eentje waarvan wij dagen later nog altijd niet helemaal teruggekeerd zijn, want het belangrijkste blijft natuurlijk de muziek. Wij mochten erbij zijn voor de laatste show op zondagavond en die was weer van een bovenaards hoog niveau!

 

De wereld van Ayreon is er eentje waar je kan rekenen op een aantal vertrouwde elementen. Een daarvan is de werkelijk fenomenale band, waar dit jaar één wijziging op te tekenen viel. Gitarist Marcel Coenen was er deze keer niet bij. Enter Ferry Duijsens (Dreadlock Pussy, Viberider, Anneke Van Giersbergen/Vuur) als ritmegitarist, waardoor Timo Somers doorschoof om de leadgitaar over te nemen. Met bassist Johan Van Stratum, drummer Ed warby en orkestmeester en toetsenist Joost van den Broek en het ensemble Jeroen Goossens (dwarsfluit), Ben Mathot (viool) en Jurriaan Westerveld (cello) kan je rekenen op allerhande perfect gespeelde en divers gekleurde nummers met een enorme waaier aan muzikale invloeden.

 

Natuurlijk zijn de zangers en zangeressen de kers op de taart. Arjen Lucassen lijkt altijd het beste in hen naar boven te halen in de studio, maar ook op het podium zijn er intussen heel wat vertrouwde gezichten in het Ayreon-universum. Marcela Bovio en Irene Jansen schitteren opnieuw en hen bestempelen als louter backing vocals zou onterecht zijn en ze mogen ook af en toe letterlijk voor de spotlights treden. Ook Anneke Van Giersbergen en onze landgenote Maggy Luyten waren er al eerder bij en ze kregen nu versterking van Heather Findlay, die meezong op het album The Human Equation maar er nu voor de eerste keer live bij was. Bij de heren zien we vertrouwde gezichten in de vorm van Mike Mills, Tommy Karevik, Wudstik (die de helaas ernstig zieke Edward Reekers kwam vervangen) en Damian Wilson, die deze keer vergezeld werden door Dino Jelusick en Robert Soeterboek, die al zo vaak samenwerkte met mastermind Arjen Lucassen. Het is zo fijn om te zien dat die zelf ook telkens meer wil zingen tijdens de live shows en uiteraard laaiend enthousiast onthaald wordt.

 

De show is opgedeeld in drie delen of ‘aktes’, waarbij we in het eerste deel 14 nummers voorgeschoteld krijgen die nog nooit live gespeeld werden. Deel twee was een collectie van 11 classics, waarna Arjen en Joost een lange speech gaven en nog afsloten met de bisnummers. Zowat alle Ayreon-albums komen aan bod en ook uit verschillende andere projecten krijgen we nummers te horen, zoals van Star One, Guilt Machine of de solo-albums. Mike is uiteraard de MC van dienst en een beetje de hofnar van Ayreon, die eerst voor het gordijn treedt en iedereen vraagt om de telefoons op zak te laten en gewoon te genieten. Dan zien we het podium, met een gigantisch groot scherm in het midden en nog twee schermen aan de zijkanten, die samen de indrukwekkende visuals weergeven. Die zijn van de hand van Arjen’s partner Lori en telkens aangepast aan het nummer dat gespeeld wordt, zij het futuristische en soms verontrustende, dystopische beelden van space ships, woestijnplaneten en overheersende computers, of eerder middeleeuwse banieren, ridders en kastelen, Egyptische piramiden of imposante zeeën en schepen. De muzikanten dragen een soort zwart uniform met  groene opdruk.

 

Het is een onmogelijke opdracht om elk van de 27 nummers aan bod te laten komen, maar sommige sprongen er toch echt uit. Maggy en het ensemble mochten zich uitleven in het middeleeuws aandoende ‘Sail Away to Avalon’ en Arjen zelf komt, in een stijlvol rood pak, ‘Days of the Knights’ zingen met grandioze ondersteuning van Marcela en Irene. Aan het einde van het eerste deel zingt hij ook nog ‘Carried by the Wind’. We kunnen ook altijd rekenen op Anneke om ons kippenvel te bezorgen, zeker met het rustige maar emotioneel zo zware ‘Day Six: Childhood’. Een aangename verrassing voor velen kwam in de vorm van ‘Dragon on the Sea’ waar opnieuw Marcela en Irene de sterren van de hemel zingen. Nieuwkomer Heather, gekleed als een moderne, donkere elf, neemt ons helemaal mee met haar prachtige zang in het melancholisch ‘Day Thirteen: Sign’. Onder luid applaus komt Damian, met even later hulp van Tommy en Heather, ‘Sea Of Machines’ zingen.

 

Deel 2 met de Ayreon Classics start met de heerlijke prog metal van ‘The Theory of Everything, Part 1 en 2’ waar Mike en dan Maggi veel indruk maken. Damian wordt sowieso altijd laaiend enthousiast ontvangen en dat is ook niet meer dan logisch bij het epische en verheven ‘Into the Black Hole’. Hetzelfde geldt ook voor ‘Dawn Of A Million Souls’ , inclusief gitaar- en vioolsolo, dat uitermate geschikt is voor die bluesy hardrock/heavy metal-stem van Dino. En die heerlijke zware riff, ook op synth, geraken wij nooit beu! Tussenin zorgde ‘Dreamtime’ voor kippenvel, door die melancholische klanken van fluit en akoestische gitaar, maar ook de etherische zang van Heather samen met de backings. Nog meer rechtopstaande haren bij een van onze favorieten, ‘Valley of the Queens’, waar de drie fantastische stemmen van Anneke, Marcela en Heather ook weer een volkomen terecht en daverend applaus kregen. Voor het luid meegebrulde ‘Day Sixteen: Loser’ is Mike uiteraard de geknipte man, maar het is Jeroen die hier de aandacht opeist door ook didgeridoo en tin whistle te spelen en dartel over het podium te bewegen. Ook de solo Joost van Joost is heerlijk. Met zanger Robert, in een paars pak en met cowboyhoed, keren we terug naar The Electric Castle, met eerst het dreigende, donkere maar o zo geweldige ‘The Castle Hall’ en dan het groovy, bluesy ‘Amazing Flight’, waar Arjen zijn befaamde ‘Hey dude, you’re so uncool...’ komt zingen. De solo battle tussen Timo en Joost bereidt ons voor op de zinderende finale. Want die krijgen we met het stomende ‘Everybody Dies’, waar eerst Mike, dan Tommy en Wudstik, dan Irene en Maggy en op het einde ook nog Marcela samen en door elkaar zingen!

 

Dan is het tijd voor een emotionele, warme speech van eerst Arjen en dan Joost, waar vooral veel dankbaarheid uit spreekt naar elkaar, alle muzikanten en zangers, de hele crew maar zeker ook aan de Ayreonauts die massaal op deze zeldzame liveshows blijven afkomen. Alles samen duurt de speech ongeveer een kwartier lang en daar zou volgens ons niemand anders mee weg komen. De feelgood- en gunfactor is echter zo ongelofelijk groot dat het publiek zonder problemen ‘Sir Arjen’ roept, want ja, hij is zowaar echt geridderd! En het mooiste van al: de heren lijken de deuren al open te zetten om opnieuw een concertreeks te doen. Met bisnummers Set Your Controls’, een snelheidsduivel van Star One en gezongen door Dino en dan ook Damian, en ‘Day One: Vigil’ op tape en het fenomenale ‘Day Two: Isolation’, zo’n typisch ensemblenummer dat alleen Ayreon zo geniaal kan maken en gezongen door Tommy, Anneke, Wudstik, Maggy, Dino, Heather en uiteindelijk àlle zangers tegelijkertijd krijgen we een groots einde van een 2,5 uur durende opeenvolging van muzikale hoogtepunten. Wij knielen eerbiedig voor Sir Arjen Anthony Lucassen!

 

Rev: Joris Smeets

 

Meer lezen...

Festival report: Drift Festival

01 SEPT 2025

 

Drift Festival

 

30–31 augustus 2025, Kortrijk – Nelson Mandelaplein

 

Full photo report here: 

 

Day 1 - Day 2

 

De eerste editie van Drift Festival, georganiseerd door Busker Artist Agency, maakte meteen duidelijk dat Kortrijk er een nieuwe muzikale troef bij heeft. Het Nelson Mandelaplein bewees zich als een uitstekende festivallocatie: centraal gelegen, ruim genoeg voor een joekel van een podium en een flinke menigte, maar tegelijk intiem genoeg om een echte festivalsfeer te creëren.

 

Drift profileerde zich als een écht Belgisch festival – een ode aan muziek van eigen bodem, met een opvallende line-up van gevestigde namen én opkomend talent. Ook culinair was de link met Kortrijk voelbaar: lokale brouwerij OMER Vander Ghinste voorzag het publiek van verfrissende dranken, terwijl een reeks foodtrucks zorgde voor de gebruikelijke – maar o zo smakelijke – festivallekkernijen.

 

Zaterdag werd ongetwijfeld gedomineerd door GOOSE, dat met een explosieve mix van elektronica en rock een thuiswedstrijd speelde voor een enthousiast publiek. Eefje de Visser bracht een sfeervol tegengewicht met een dromerige set vol kippenvelmomenten. Jong talent zoals Chibi Ichigo, Aili en Borokov Borokov zorgde voor een frisse, speelse energie. Drift bewees hier al dat het de juiste balans vindt tussen grote namen en beloftevol nieuw bloed.

 

Ook op zondag werd die lijn knap doorgetrokken. Artiesten als Ão, BLUAI en Noonzy verrasten met hun authenticiteit en lieten zien dat de Belgische muziekscene springlevend is. Whispering Sons dompelde het publiek onder in een donkere, strakke post-punktrip die moeiteloos bleef boeien. J. Bernardt sloeg op zijn beurt de brug tussen de jonge acts en de rocklegende van de avond: dEUS.

 

Die laatste sloot Drift in stijl af met een integrale uitvoering van hun album ‘Worst Case Scenario’, een baanbrekend en invloedrijk debuut dat volgens ons toch wel wordt beschouwd als één van de belangrijkste albums in de Belgische rockgeschiedenis.  “Suds & Soda” liet het plein ontploffen, terwijl “Hotellounge” voor een collectief orgasme zorgde. Dit optreden was meer dan nostalgie: dEUS bevestigde opnieuw waarom het een monument van de Belgische rock is – pure klasse van eigen bodem.

 

Als gloednieuw festival zette Drift een bijzonder sterke eerste stap. Met een doordachte line-up, een warme, toegankelijke sfeer en vooral indrukwekkende geluidskwaliteit, zette het zich meteen stevig op de kaart.

 

Indien de organisatie deze lijn weet aan te houden – en hier en daar nog kan verfijnen – dan heeft Kortrijk er een vaste waarde bij als één van de afsluiters van de Belgische festivalzomer.

 

Pics: Steven Tjoen

Words: Tom V.

 

Meer lezen...

Festival report: Pelagic Fest 2025

27 AUG 2025

 

PELAGIC FEST 2025

 

23/24-08-2025, Muziekgieterij, Maastricht

 

Vorig jaar was de eerste editie van het Pelagic Fest in de Muziekgieterij ons absolute hoogtepunt van het jaar. Dat we er dit jaar opnieuw bij wilde zijn, was dus een absolute zekerheid! Wat maakte het dan zo speciaal? Laten we er even een checklist bij halen. Maastricht is een charmante, historische stad met internationale faam en goed gelegen tussen de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De Muziekgieterij is een prachtige concertlocatie met 2 mooie zalen met topinfrastructuur en een uitermate vriendelijke crew, zowel de professionele als de vrijwillige medewerkers. En de programmatoren kennen het klappen van de zweep en pakken regelmatig uit met interessante shows en festivals.

 

We zijn er namelijk zeker van dat een label als Pelagic niet zomaar eender waar neerstrijkt met zijn rijke, gevarieerde line-up aan bands die vooral één label gemeenschappelijk hebben als je hen muzikaal wel omschrijven: ‘post’, rock, metal, hardcore enzovoort. Daar kwam opnieuw een gevarieerd, internationaal publiek op af – al leek er net wat minder volk dan vorig jaar te zijn. Toch was de sfeer opnieuw uitermate gezellig, ontspannen en vriendelijk, met een kennerspubliek dat alle bands een kans gaf en de muziek over zich heen liet komen. De merch area was wat anders ingedeeld dan vorig jaar maar zoemde evengoed weer het hele weekend van activiteit en we denken en hopen dat elke band veel minder vinyl, cd’s, shirt en andere spullen over had toen ze vertrokken.

 

De nieuwe indeling was nodig om ruimte te maken voor een extra foodstand en dat was inderdaad wel nodig. Het aanbod was volledig vegan en daar hoorden we hier en daar wel al eens over morren, maar de vleeseters zullen het vast wel overleven om eens een weekendje aan te passen. Er werd bovendien een oplossing geboden voor een groot probleem van vorig jaar: er waren teveel goede bands en te lange wachttijden voor het eten, zodat er dit jaar op beide dagen gewoon een food break werd ingelast en er geen band speelde.

 

Het draait tenslotte allemaal om de muziek en die was weer van de hoogste kwaliteit! De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het vorig jaar misschien nog een tikje vaker en constanter overweldigend was, maar dat is en blijft een kwestie van smaak. Vorig jaar was The Ocean uiteindelijk zelfs 2 maal headliner door het afzeggen van Ihsahn maar dat was dit jaar niet het geval. Het is nog niet helemaal duidelijk wat er gaat gebeuren met de band van labelbaas Robin Staps (wiens bijna 80-jarige vader het hele festival overal opdook, wat een held!), maar intussen had het festival zeker voldoende parels in de line-up en enkele speciale sets. Het festival was ook een showcase voor de talenten van Johan G. Winther, die er stond met zijn bands Blessings en Barrens, een soloset mocht spelen en wiens artwork (in zijn eigen, coole stijl) prominent opgehangen was in de Foyer.

 

Dit jaar was er geen livestream om thuis mee te genieten van al het moois, dus de afwezigen zullen het moeten doen met onze impressie. Wij zagen in ieder geval weer fantastische shows en genoten het meest van Hemelbestormer, Bruit =, Pyschonaut en God Is An Astronaut op zaterdag en The Gorge, Pothamus, Hypno5e en opnieuw Bruit = op zondag. Vooralsnog zagen we nog geen aankondiging dat het festival volgend jaar opnieuw doorgaat, maar we hopen vurig van wel!

 

Zaterdag 23/08/2025

 

Blessings (Kleine Zaal) krijgt de eer om dit jaar het festival op gang te zwieren en we spitsen meteen onze oren. Het viertal brengt een mix van posthardcore, metal, indierock, punk en noise. Vooral de ritmesectie zorgt voor een pompende hartslag in hun sound, waar de gitaar soms in mee gaat maar soms ook sferische, melodieuze klanken bovenop legt. Tegelijk durven de heren ook het tempo helemaal laten terugvallen en plaats te geven aan ronkende bas en melodieuze vocalen om dan open te breken. 

 

Het gaat goed met onze landgenoten van Hemelbestormer (Grote Zaal), dat nog maar enkele weken geleden zijn nieuwe album ‘The Radiant Veil’ uitbracht, het eerste voor Pelagic. De commentaren en recensies zijn bijna unaniem zeer lovend en dat ik volkomen terecht als je het ons vraagt. Het viertal maakt elk album nog een gestage evolutie door, waar de sound nog een beetje beter kristalliseert, het muzikale palet nog wat breder is en de nummers nog wat beter zijn. Maar korter worden die nummers gelukkig niet, al betekent dat ook dat er in 45 minuten ‘maar’ plaats is voor 5 nummers. De nadruk ligt met 3 nummers logischerwijze op het nieuwe album, al hoor je ons daar niet over klagen. Zelfs zonder de kenmerkende visuals blijft het verhalende aspect van de instrumentale postmetal moeiteloos overeind en worden verzwolgen in hun ‘portal to the universe’ waar donkere klanken en zware, sludgy en doomy passages in contrast staan met rustigere momenten, uitwaaierende postrockgitaren en uitgekiende samples voor extra’s zorgen. Het publiek liet het allemaal op zich in werken en reageerde extra enthousiast bij de moddervette beats naar het einde van afsluiter ‘Satre’, naar onze bescheiden mening het beste nummer van de band tot nu toe. Groots!

 

Nog een instrumentale band, maar van een hele andere orde is Astrosaur (Kleine Zaal). Het trio gooit stoner en psychedelische rock, postrock en postmetal op een hoop en kruidt dat met coole riffs en ritmes en soms lang uitgesponnen riffs en solo's. Zeer sympathieke band en aangename sound.  

 

Zonder twijfel een van de bands waar het meest naar uitgekeken werd, is Bruit = (Grote Zaal). De band zal het naar het einde van de set zelf meegegeven: het is de allereerste liveshow van het Franse viertal in drie jaar tijd, doorgebracht in repetieruimte en studio om te werken aan het nieuwe album. Ze zijn dus nerveus, emotioneel en dankbaar dat ze hier mogen staan en dat er zoveel mensen oprechte aandacht aan hen willen besteden. Dat dwingen ze nochtans zelf af, door het nieuwste album ‘The Age of Ephemerality’ in zijn geheel te brengen. Het recept is ten gronde niet veranderd: cinematische postrock met cello, viool, keyboards, drum, gitaar en bas, die opbouwt naar grootse, en soms verrassend harde uitbarstingen, maar ook verstilde momenten, onverwachte breaks en spoken word samples. Bruit = zou intussen door iedere liefhebber van het genre en zeker een band als Mono gekend moeten zijn. Dit ging recht naar het hart! 

Telepathy (Kleine Zaal) is opnieuw een instrumentale band, ergens tussen postrock en postmetal in. We horen ook samples, onder andere met heel vervormde spoken word-passages. Wanneer de laptop en samples naar het einde toe niet meer mee willen werken, besluit de band gewoon ‘old school’ verder te gaan. Met drum, bas en 2 gitaren klonk dat zeker nog even goed. De plaat gaat mee in de tas.

 

 

Wat kunnen we nog over Psychonaut (Grote Zaal) zeggen dat niet al verteld is? Vorig jaar moest de band helaas afzeggen voor Pelagic door persoonlijke omstandigheden en het werd er niet beter op; de frontmannen van de band moesten helaas afscheid nemen van hun vaders. De pijn en emoties van dat drama hebben ze in hun nieuwe, binnenkort te verschijnen album ‘World Maker’ gestort en opener ‘Endless Currents’ en ‘Stargazer’ doen absoluut het beste verhopen daarvoor, met muzikale verbreding! Zelfs als de stroom even uitvalt en we zonder muziek vallen – een euvel dat gelukkig snel verholpen is – laat het trio zich niet uit het lood slaan. We horen groovende, technische maar ook spiritueel klinkende postmetal van de bovenste plank, met het typische en herkenbare gitaarwerk van Stefan en de afwisselende zang met bassist Thomas. Afsluiter is uiteraard het monumentale ‘The Fall Of Consciousness’!

 

De tweede van drie shows voor Johan G. Winther vandaag, is met Barrens (Kleine Zaal). Opnieuw een viertal in een ‘klassieke postrock-samenstelling’: drum, bas, gitaar en gitaar/keyboards. We horen hier dus meer de typische klanken, van stille gitaaraanslagen, heldere melodieën en steeds weer opbouwen naar een climax. Vinden wij dat erg? Neen, postrock die goed in elkaar steekt en goed gebracht wordt, daar mag je ons altijd voor uitnodigen.

 

Een van de grotere namen vandaag is zonder twijfel God Is An Astronaut (Grote Zaal), dat intussen ook al 23 jaar meedraait. Dat betekent dat sommige ‘veteranen’ misschien minder enthousiast zijn om de band voor de tiende keer aan het werk te zien, maar toch zijn er ook velen die de Ierse band nog niet aan het werk zagen en dus erg benieuwd zijn. Wij wisten op voorhand al dat ze niet ontgoocheld zouden zijn: de broers Niels en Torsten Kinsella, die samen bas, gitaar, electronica en vocalen voor hun rekening nemen, brengen met drummer Lloyd al jaren prachtige, veelal rustige en sfeervolle postrock met gevoelig gitaarspel. De nadruk lag vooral op het meest recente album ‘Embers’ maar GIAA speelde een topshow om bij weg te dromen.

 

Het is dan even brutaal terug wakker worden met Lo! (Kleine Zaal). De band uit Australië kan op plaats onze goedkeuring absoluut wegdragen en dus zijn we razend benieuwd om hen eindelijk live aan het werk te zien. Ligt het aan het contrast? Aan ons? Aan de sound? Feit is dat de zwartgeblakerde sludge door de geluidsbrij niet echt tot zijn recht komt. De hevige, rasperige stem ligt dan ook nog eens erg ‘bovenop’ de sound en die black metalgetinte klanken zijn al niet onze favorieten. De zanger varieert zijn aanpak wel, met ook nog fluisterende en dramatisch, declamerende klanken, maar toch kan het geheel onze aandacht helaas niet vasthouden ondanks het stevige beukwerk.

Johan G. Winther (Foyer) mocht een derde keer aantreden voor een soloset. Wij hoopten nog op een set met akoestische gitaar, maar het was een volledig elektronisch gegeven. De mix van pianoklanken, ambient en loops klinkt over het algemeen nogal ijl en dat was niet zo ons kopje thee.  

 

De grote headliner van deze eerste dag is uiteraard This Will Destroy You (Grote Zaal). Deze veteranen uit Texas spelen postrock volgens het boekje, maar dat is zeker geen verwijt: zij hebben samen met bands als pakweg Explosions In The Sky dat boekje ook geschreven! Instrumentale rock met klaterende melodieën en uitwaaierende gitaren, met een langzame opbouw en (vooral op het einde van de set) stevige uitbarstingen die door de contrasten ook grote impact hebben. Elektronische en glitchy geluiden vormen prikkelende extra’s. We horen prachtige, uitgesponnen nummers, waarbij vooral ‘Happiness: We’re All in It Together’ en ‘There Are Some Remedies Worse Than the Disease’ op luid gejuich onthaald worden.

 

We waren niet van plan om nog te blijven hangen, maar Sierra Veins (Foyer) zorgt ervoor dat we toch nog een half uur geboeid blijven luisteren. De kleine, Franse jongedame zorgt met harde en donkere beats, geïnspireerd op synthwave, EBM en darkwave, dat er toch nog enkele tientallen toeschouwers de laatste beetjes energie uit hun benen schudden.

 

Zondag 24/08/2025

 

Törzs (Kleine Zaal) bracht typische, maar hele mooie postrock uit Hongarije. Dit is typisch zo’n band die je hier zelf niet snel zou ontdekken maar dankzij Pelagic zich toch in de kijker wist te spelen. Het trio speelt gloedvolle muziek om van weg te dromen en wordt dan ook enthousiast ontvangen door het publiek dat er toch al zo vroeg bij was. Met een steviger einde leggen we dan ook de link naar This Will Destroy You de vorige avond.

 

Bij You, Infinite (Grote Zaal) is die link naar TWDY nog veel duidelijker: dit project herenigt Jeremy Galindo met Raymond Brown, die de band jaren geleden verliet maar tijdens de Covid-pandemie terug contact zocht met zijn voormalige bandgenoot. Dat er gelijkenissen zijn met TWDY is dus niet verwonderlijk, al lijkt er hier een iets meer elektronisch tintje aanwezig te zijn. Dromerig en sferisch dus maar af en toe ook stevig rockend. Fijne set.  

 

Met zijn mix van technische metalcore en progressieve elementen onderscheidt The Gorge (Kleine Zaal) zich van alle andere bands in de line-up tot nu toe. De snelle, technische onderlegde riffs vliegen ons rond de oren bij de vier heren uit Missouri en er gebeurt veel, héél veel. Maar vooral veel goeds: zware, djent-achtige riffs, proggy elementen, ritmewissels en de energie van de vroege metalcore. Regelmatig worden we verrast maar dan op een hele fijne manier. We durven deze uitermate coole band aanraden aan fans van uiteenlopende bands als Intronaut, Baroness, Mastodon, Botch, Converge en Every Time I Die. Coole show!

 

Bezwerende geluiden kondigen het rituele samenzijn van Pothamus (Grote Zaal) aan. Een liveshow van deze drie heren uit Mechelen is altijd weer een hypnotiserende trip waarin je meegenomen wordt, met tribal elementen en repetitieve riffs en hele zachte en melodieuze passages die opbouwen naar heftige postmetal uitbarstingen. Het is telkens weer een ervaring wanneer je helemaal meegezogen wordt in hun eigen, mystieke wereld die het moment zelf overstijgt. De release van hun fantastische tweede album ‘Abur’ eerder dit jaar heeft nog heel wat meer ogen en oren doen opengaan voor Pothamus en dat is volkomen terecht.

 

Had The Gorge als vorige band nog het geluk om af te wijken van de andere bands dit weekend, had onze eigen Bear (Kleine Zaal) relatief pech dat ze meer in dezelfde hoek zitten en er vlak na moesten komen. Maar wie dit gevaarlijke klauwende viertal al eens aan het werk zag, weet dat deze veteranen van de metal/hardcorescene zich altijd helemaal geven, met gevaar voor eigen lijf en leden (en soms dat van toeschouwers). Nog zotter, harder en chaotischer dan The Gorge en misschien nog iets meer invloeden van djent, Converge en en The Dillinger Escape Plan: deze beer is een razende furie! De vier moeten het niet hebben van een sympathieke uitstraling, maar wel een echte ‘in your face’ attitude, tonnen energie, een hoop teringlawaai én een fantastische zanger. 

 

Eindelijk konden we ook Hypno5e (Grote Zaal) aan het werk zien en we werden zeker niet ontgoocheld. De Franse band grossiert in postmetal, met zware gitaren, snellere black metalachtige versnellingen en scream vocals. Het viertal bedient zich van postrockklanken, zware en progressieve metalriffs en samples met een enorme intensiteit. Hypno5e gaat vaak echt wel hard en dat kunnen we zeker smaken!  

 

A Burial At Sea moest helaas enkele dagen voor het festival afhaken. De vervanging kwam uit Frankrijk in de vorm van Lizzard (Kleine Zaal). Bij het trio horen we diverse invloeden maar denken we toch vooral aan de sound van de jaren 90, met alternatieve, stoner, grunge, prog en noise rock en bands als Helmet, Monster Magnet, Smashing Pumpkins, Mudhoney en Tool (bij een uitgesponnen, instrumentaal nummer). Hoewel de band zeker niet de zwaarste band dit weekend is, spelen ze wel opvallend luid! Enkele keren dachten we ‘hoe kan het dat een band met zoveel coole invloeden en hooks en diverse elementen niet megagroot is?’. Maar misschien hebben ze die verschillende elementen nog niet echt tot één eigen stijl en onmiskenbaar geluid kunnen samenbrengen en ontbreekt het ook aan een echte hit. Maar stiekem vinden we dat niet eens zo erg, want in onze underground schatten we zeker naar waarde.

 

Na de grote triomf met hun nieuwe album op dag 1, mag Bruit = (Grote Zaal) vandaag opnieuw aantreden. Deze keer komen de vorige releases aan bod, o.a.  ‘The machine is burning and now everyone knows it could happen again’. Jachtige drums, cello, viool, gitaareffecten en synths zorgen voor een beklemmende sfeer, tot de luide uitbarsting met volop gitaar en bas (i.p.v. viool). Ook spoken word samples die ons een geweten schoppen en elektronische geluiden hebben hun plaats. Grootse golven van geluid zorgen voor veel eb en vloed, van spanning opbouwen naar een explosie van instrumenten. Het is de eerste keer in 3 jaar dat de oude nummers gespeeld worden, maar de band geeft aan dat het toch meteen vertrouwd aanvoelde. Samenzijn, samen deze muziek ondergaan, dat gaat over hoop en dat hebben we nodig. Deze Franse band is toch echt een klasse apart.

 

Wie nog wel zin had in iets aparts, kon nog terecht bij Gösta Berlings Saga (Kleine Zaal). Vijf heren in een witte overall, die met drum, percussie, keyboards, bas en gitaar een vreemde band vormen. En hun sound is al even opvallend en uniek. Er zitten heel coole elementen in maar de hoge, schelle klanken waar ze regelmatig voor kiezen, zijn wel een afknapper voor ons. Het is werkelijk all over the place, we horen krautrock, progrock, spacerock en soms hele coole riffs of country/surf-achtige gitaarlijntjes met veel ‘twang’ maar het geheel kan onze aandacht niet vasthouden.

 

Headliner Ihsahn laten we aan ons voorbij gaan, want zelfs met veel progressieve invloeden zijn wij geen fan van black metal, en daarmee zetten we een punt achter dit fantastische festival.

 

Rev: Joris Smeets

Meer lezen...
Page 1 of 143
Goto page: 1, 2, 3 ...