Photo report: De jeugd van tegenwoordig
Concert Review: Flotsam and Jetsam
Concert Review: Flotsam and Jetsam
Photo report :10 CC live @Zomerloos Gistel

De Ronde

“Wielrenners gooien drinkfles op de grond en de kudde koeien doet mee”

‘De Ronde Van Vlaanderen’, zo Vlaams als ‘chicongs in espe’ en de hoogdag van het wielerseizoen. Ondertussen zit de ganse familie aan tafel en laat moeder de kroketten rond gaan, terwijl de televisie 60° wordt gedraaid zodat de penishangende gezinsleden kunnen volgen hoe andere penishangende gasten (want voor de vrouwenkoers is er beduidend minder interesse) strijden voor de eer en het respect van het Vlaamse volk en onderling aan het kijken zijn wie het beste spul heeft ingespoten (maar dit gegeven gooien we ter zijde zoals mama de dag na moederdag).

Daarnet was er bij het aperitief nog een hevige discussie gaande over de brossende jeugd op donderdag (ja, nog steeds dit verhaal) en al het afval dat dit zogezegde hypocriete gespuis achterlaat op Pukkelrock en Pop Werchter. Gelukkig bezit de generatie van onze ouders het ware morele kompas. Zonder hen was alles om zeep en heerste er pure chaos!

Na de heerlijke maaltijd eindigt deze Vlaamse familietraditie met de extase van de dag: ‘den arrivee’, uiteraard met een koffie en een koekske ‘dabei’. Jammergenoeg ebt het enthousiasme snel weg: wederom geen Vlaamse/Belgische winnaar (of kleurling met Belgisch pasport, want wanneer ze winnen zijn dit natuurlijk wel altijd echte Belgen). Mij kan het echter weinig schelen, dus ga ik maar naar huis om me af te vragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat mijn kat aan zijn eigen ballen kan likken en ik niet. Jaloers!

Diezelfde avond verschijnt een traditioneel artikel met bijhorende fotoreportage op verschillende nieuwssites. We zien een ravage van achtergelaten afval op de Kwaremont (die ligt niet meer open trouwens), een opvallende gelijkenis met het jaarlijks rapport over de Pukkelpop camping. Stilaan vormen de barsten in de perceptiemuur van de “goede Vlaamse burgers” eerder kloven waar Maggie haar reet in zou passen. In tegenstelling tot onze Vlaamse modelburger die op de eerste rij stond om stenen te gooien naar de jeugd en hun afval, onthoudt onze jeugd zich van oordelen en “hoog intelligente opmerkingen”.

Hypocrisie ligt aan de basis van deze marginale bilspleet van een kloof. Hypocrisie is het begrip dat steeds naast deze brave burgers heeft gewandeld, samen met alcoholisme, racisme en nationalisme. Al deze beestjes worden ook nauw gevolgd door polarisatie, de vijand van redelijkheid. Tegen deze cocktail van stupiditeit valt niks te beginnen. Alle inspanningen om deze narcistische bevolkingsgroep tot inzichten te brengen zijn vruchteloos. Wanneer je een goed argument aanbrengt, gaan de oren onherroepelijk dicht zoals de vulva van je vrouw wanneer je de naam van haar zus scandeert tijdens het stoeien.

Hoe kunnen wij de wereld redden van stupiditeit en hypocrisie die de mensheid nog meer overheersen dan mijn wens om aan mijn eigen ballen te likken? De oplossing van dit probleem kunnen we misschien vinden in de gedachtenspinsels van de grondlegger van het absurdisme, de heer Albert Camus, namelijk collectieve suïcide. Te? Hoewel het een eerder controversiële oplossing zou zijn, kan je niet ontkennen dat het bijzonder doeltreffend zou zijn. Deze aanpak zou namelijk niet enkel dit probleem oplossen, maar tevens alle problemen die we in de laatste jaren op ons bord kregen: immigratiecrisis, gillets jaunes, milieu, … You name it. Nog steeds te radicaal? Goed dan, misschien moeten we beginnen bij het begin: praten, luisteren en verdraagzaamheid. Of met andere woorden: doe NORMAAL.

This is The Odd Man saying: jullie kunnen allemaal de pot op!

Cd review: Ultraphonix - Original Human Music

11 MAA 2019

Ultraphonix – Original Human Music

Dit is het debuut van deze uitzonderlijke band. Zanger Corey Glover (Living Color) en gitarist George Lynch (Lynch Mob, Dokken) hebben de handen in elkaar geslagen en brengen dit tot iets apart en uniek. De muziek is moeilijk onder één noemer te brengen. De hoofdnoot is rock. Metal komt er niet aan te pas. Veel harde funky stuff en stevige rock met krachtige zanglijnen in het typische stemgeluid van Corey vullen deze schijf.

Het album opent met ‘Baptism’. De song heeft  een traag ritme maar beukt er lekker op los. De stem van Corey is nog niet ‘verouderd’. Hij klinkt top. ‘Another day’ is zowaar een melodieuze popsong dat tussen uw oren blijft hangen. Catchy en prachtig gezongen. G.Lynch laat horen dat hij één van de betere snarenplukkers is.

De single ‘Walk Run Crawl’ is een perfecte mix van Lynch (Mob) stijl en Glover (L.Color). De riff grijpt je onmiddellijk bij de keel.  Met een meezinger als refrein. Sterk. ‘Counter Culture’ is heerlijk traag swingend met sterk funky drumwerk van Chris Moore, die trouwens een gegeerd studiodrummer is.

‘Heart Full of Rain’ is een traag nummer waar Corey laat horen dat hij er nog steeds staat. Dit werkje is bestemd voor een breed publiek. ‘Free’ start met trage funky riff en een diepe stem. Het meerstemmige refrein wordt ondersteund door zware gitaarakkoorden. ‘Wasteland’ is een slow-tempo song met alweer een sterk refrein. Halfweg trekt George alle registers open. Niet zoals we van hem gewoon zijn maar met geluiden en effecten. Dit schept een aparte sfeer. Jammer dat het einde van het nummer ‘uitsterft’. ‘Take a Stand’ kan zo op een Living Color-album. Heavy funky (jazzy?) song met schitterend gitaarwerk en een ritmesectie om ‘U’ tegen te zeggen. ‘Ain’t too Late’ is een rariteit en heeft ook een hoog Living Color gehalte.  ‘Soul Control’ is de speeltuin van bassist Pancho Tomaselli. Funky bas en dito drums. ‘What You Say’ herbergt twin gitaren in de achtergrond maar funkt door en door. ‘Powertrip’ is de afsluiter. Bassist Pancho voelt zich hier in zijn nopjes. Hier een knipoogje naar de song ’21 century schizoid man’ maar dan de versie van April Wine. Op het einde van de schijf schreeuwt Corey zich de longen uit het lijf. Precies kwaad dat de schijf afgelopen is.

‘Original Human Music’ is een sterke schijf vol variatie gespeeld door topmuzikanten. De co-productie was in handen van Bob Daspit (SAMMY HAGAR) en levert hier prachtwerk.