18 JAN
Dyscordia
24 JAN
Danko Jones

Maar één op tien poogt de wereld te redden

“BMW 3-bedrijfswagens voor allen in de zorgsector! #maakzelfuwbegroting”

Om aan geestelijke zelfbescherming te doen, volg ik de actualiteit zo weinig mogelijk en toch kan ik elke maand een volledige pagina vullen met mijn, misschien niet altijd even gewenste, mening over de debielen van onze samenleving. Ook deze maand botste ik terug op een figuurlijk vrachtschip aan stupiditeit. Om te beginnen was dit politiek vrachtschip zwaar geladen met de nieuwe begroting/besparing op cultuur. In iedere sector moet bespaard worden, punt. Maar het effect van alle BV’s op straat is blijkbaar groter dan 5000 overwerkte verpleegkundigen. Soit, zolang Klara maar kan opstaan en we een Monet-prentje aan de muur van het ziekenhuis hebben hangen, kunnen we de wachttijden van ‘het belletje’ beter trotseren hé? Waar de debiliteit echter astronomische proporties begint aan te nemen, is wanneer Jan Jambon de cultuursector dan maar zelf hun begroting laat opmaken. Tha Fack? Als het zo zit, wil ik dat ook wel voor mijn eigen sector! Trek dat door voor alle sectoren en voor je het weet heeft iedereen van de groendienst een iPhone 11. Stefaan Degand zwaffelde in ‘De Afspraak’ de piemel recht tegen de kaak als het over de vertrekpremies van de volksvertegenwoordigers gaat: “Geef die pot eens door!” Voor wie vindt dat ik hier niet moet over kakken, grijp ik terug naar een quote van dezelfde Stefaan: “Aj moe kakken moej kakken!”

Voor wie er nog niet genoeg van heeft, geef ik de laatste “warme” stunt van het Vlaams Belang nog mee. Zij willen met de verkoop van Vlaamse identiteitskaarten de VZW ‘Boven De Wolken’ steunen. Los van het feit dat ik denk dat het vervaardigen en verspreiden van valse identiteitskaarten een klein beetje illegaal is, zijn de andere partijen toch iets subtieler in het verwerven van politiek gewin verborgen als “giften” voor het goede doel (de sluwerds). Of is dit nu net de bedoeling van het Vlaams Belang? Bad publicity is publicity! De Pano-uitzending over ‘Schild & Vrienden’ heeft Dries Van Langenhove immers ook geen windeieren gelegd. Any-whore, goed dat ‘Boven De wolken’ de opbrengst van deze actie zal weigeren, of ze konden hun naam wijzigen naar “Uber Dieser Wolke Auf Der Rechten Seite”.

Ten slotte wil ik het nog hebben over het promoten van elektrische broodroosters met een servostuur, waarvan het produceren van de batterijen een piek van kinderarbeid teweegbrengt in de derde wereldlanden. Daarbovenop zou het verwerken van een gigantische hoeveelheid gebruikte batterijen een ramp betekenen voor onze planeet. Lekker groen, he? Gelukkig bestaan er nog enkele slimme koppen zoals Dr. L. Sileghem die meer toekomst ziet in haalbare en groenere opties zoals waterstof en Jupiler. Geïnteresseerden moeten maar eens het fleet.be-artikel ‘Rijden op alcohol’ lezen. Dank aan de één op de tien chauffeurs die tijden de week geïntoxiceerd achter het stuur kruipen! #groeneridders #koplopers

This is The Odd Man saying: mijn tijdloze is Steak Number Eight - The Sea Is Dying, Gorki - De Olifant Is Grijs en Cyndi Lauper - Time After Time. Happy New Year Fakkers!

Cd review: Your Highness

04 NOV 2019
Cd review: Your Highness

Your Highness – Your Highness

Dit is een Belgische metal-sludgeband uit regio Antwerpen. De band werd opgericht in 2011. Ze toerden reeds door Europa en deden bij ons verschillende festivals aan zoals Groezrock, Pukkelpop en Graspop. Deze schijf start met ‘Devil’s Delight’. Een aanstekelijke riff waarbij de drums invallen met geroffel en de song verder zet met een snel ritme. De brulboei met dienst laat zich opmerken. Het snelle ritme wordt in de refreinen onderbroken door het drumgeroffel. De song heeft een korte gitaarsolo die best meevalt. De roffeldrum gaat over in mokerslagen naar het einde toe. Heavy stuff!

The flood’ is een mid-temponummer waarbij in de tussenstukken melodieuzer gitaarwerk aan te pas komt. De gitaarsolo heeft een mooi wah-wah effect. Na dit alles volgt een passage met cleane gitaar voor opnieuw alle registers worden opengezet. ‘Born Anew’ start met geroffel op de rand van de snare-drum bijgestaan door cleane gitaar. Wanneer de rest van de band invalt volgt er een gedreven ritme. De song heeft een mooi solootje met twin-gitaareffect. ‘Black Fever’ heeft een trage start met een cleane gitaar die regelmatig opduikt verder in de song. Na vijf minuten gaat de storm wat liggen maar na twee minuten valt alles opnieuw in. ‘To Wood and Stone’ is eigenlijk een mix van de voorgaande nummers. Alle ingrediënten zijn aanwezig.

Na ongeveer drie minuten valt alles wat stil om na één minuut ondersteund te worden door de zang. ‘Little to Relate’ heeft een start met bas en drum maar na vijftien seconden valt alles in. Deze song heeft een gedreven tempo. Mooi melodieus gitaarwerk. ‘Rope as a Gift’ start op volle snelheid. De song heeft een sterke gitaarsolo van ongeveer anderhalve minuut. Daarna wordt de snelheid naar het einde toe nog wat opgedreven. Afsluiter ‘Kin’s Blood’ is het langste nummer van de schijf. (14’14”) Deze song start als een soort filmmuziek voor een western. Na vijf minuten volgt er een stille, trage passage met geluiden en onregelmatig ritme. Na tien minuten krijgt de muziek opnieuw de bovenhand. Er wordt ferm gehakt op de snaren om naar het einde toe over te gaan naar akoestisch gitaargetokkel.

Deze schijf staat vol loodzware metal-sludge toestanden met een brulboei van een zanger die in ieder nummer zijn stempel drukt. De gitaarklanken hebben een seventiesgeluidje ondersteund door ferme distortionpedaal. De schijf is goed opgenomen.

Voor de liefhebbers.

Guido G.