Sum 41
Francesco and The Black Swans
Meltheads - Decent Sex
Magnum - Here Comes The Rain
Five Finger Deatch Punch
Evergrey
Agenda
24 APR
Keane
26 APR
Beyond The Black
26 APR
Dyscordia
29 APR
Teddy Swims
02 MEI
Axelle red
04 MEI
Dool
04 MEI
Hellfest Warm-up Tour 2024
07 MEI
VV
09 MEI
Son Mieux
10 MEI
Teddy Swims
11 MEI
Dunkfestival 2024
17 MEI
Landmvrks
18 MEI
Miracle Metal Meeting
18 MEI
Antwerp Metal Fest
23 MEI
I Prevail
28 MEI
Bruce Dickinson
30 MEI
Pennywise
31 MEI
Kim Gordon
01 JUN
Vestrock 2024
04 JUN
Machine Head
05 JUN
Billy Talent
08 JUN
Sweden Rock Festival
09 JUN
Into the grave
10 JUN
Judas Priest
10 JUN
Hatebreed
12 JUN
Vicious Rumors
18 JUN
Live /s Live 2024
18 JUN
Sivert Hoyem
18 JUN
Tom Morello
23 JUN
Les Negresses Vertes
24 JUN
Mr. Bungle
25 JUN
Megadeth
26 JUN
Thievery Corporation
27 JUN
Rammstein 2024
29 JUN
Garbage
29 JUN
Grensrock 2024
30 JUN
Hellfest 2024
02 JUL
Bruce Springsteen
07 JUL
Sjock 2024
07 JUL
Mainsquare Festival 2024
13 JUL
Helmond Open Air
13 JUL
Les Deferlantes
14 JUL
Rock Zottegem
14 JUL
Cactusfestival 2021
19 JUL
Rock Herk
21 JUL
Beach Festival Nieuwpoort
07 AUG
Opeth
10 AUG
Massive Attack 2024
11 AUG
Lokerse feesten 2024
11 AUG
Alcatraz 2024
17 AUG
Dynamo Metal Fest 2024
21 AUG
The Amighty Affliction
25 AUG
W-Festival 2024
25 AUG
Pelagic Fest 2024
07 SEPT
Pellicu-Live 2024
10 SEPT
Schippersweekend
15 SEPT
Heilung
21 SEPT
Within Temptation (Nl)
25 SEPT
Battle Beast
29 SEPT
Our Last Night
01 OKT
Frog Leap
04 OKT
Within Temptation
06 OKT
Imminence
11 OKT
John Coffey
13 OKT
Arch Enemy - In Flames
18 OKT
FM
19 OKT
Y&T 2024
19 OKT
DI-RECT
20 OKT
Desertfest 2024
20 OKT
The Ghost Inside
22 OKT
Starset
30 OKT
Kamelot
30 OKT
Nick Cave
31 OKT
Accept 2024
01 NOV
Beartooth
01 NOV
Stake
03 NOV
Sepulfest
05 NOV
Sepultura
06 NOV
Dark Tranquility
08 NOV
Frank Boeijen
10 NOV
Hells Balls Belgium 2024
10 NOV
Hot Water Music
12 NOV
Hardcore superstar
16 NOV
Helldorado 2024
17 NOV
Smash Into Pieces
19 NOV
Wardruna
06 DEC
You Me At Six
15 DEC
Kreator - Anthrax
09 FEB
Thundermother
09 FEB
Bullet For My Valentine - Trivium
14 FEB
Motionless In White

Concert report: Mono

21 MEI 2023
Concert report: Mono

 

MONO + GGGOLDDD @ Muziekgieterij, Maastricht – 19/05/2023

 

Maandenlang stond deze datum al rond omcirkeld op de kalender en de gezellig gevulde Muziekgieterij was bewijs dat dit bij vele fans het geval was. Mono nam op zijn Europese tournee het Nederlandse GGGOLDDD mee als voorprogramma en dus wist je op voorhand dat dit een muzikale avond om in te lijsten zou worden. Maar ook eentje om je emotioneel op voor te bereiden, want dit zijn twee bands die emotioneel wel heel wat losmaken.

 

GGGOLDDD (voorheen gekend als ‘gewoon’ Gold) is een postrockband die al jaren gestaag aan de weg timmert met kwalitatieve albums. De grote doorbraak kwam er echter 2 jaar geleden, als gevolg van de Covid-pandemie. Het Roadburn-festival was in 2020 niet kunnen doorgaan en toen bleek dat het in 2021 ook niet zou lukken, werd Roadburn Redux ingevoerd: een online festival waar je enkele dagen lang naar diverse videoclips (vaak in première) en live-registraties kon kijken. Zonder twijfel een van de meest spraakmakende én meest bekeken live-sets was ‘This Shame Should Not Be Mine’ van GGGOLDDD.

 

Het was een van de zogenaamde ‘commissioned pieces’, waarbij een band gevraagd wordt nieuwe muziek te maken, speciaal voor het festival. Zangeres Eva Milena legde vanavond voor het slotnummer ook uit waar het over gaat: een persoonlijke ervaring met seksueel geweld en de schaamte en pijn en heel veel andere, vervelende zaken die daarmee gepaard gingen. Een muur waar ze tegen aan botste tijdens de pandemie en die ze probeert af te breken door het van haar af te schrijven. De muziek als therapeutisch redmiddel om de posttraumatische stress van zich af te schudden en opnieuw te beginnen dus. De live-registratie voor een lege zaal mocht GGGOLDD vorig jaar ook effectief live op Roadburn brengen, met overdonderend succes – de band en performance met uitgebreide band werd enorm warm ontvangen. Het kon dus niet anders: ‘This Shame Should Not Be Mine’ werd het nieuwe album van de band en daar lag vanavond dan ook de focus op.

 

Muzikaal evolueerde de band de voorbije jaren al sterk naar een andere sound waar elektronica steeds prominenter op de voorgrond treden. Die evolutie is doorgetrokken en liet de band toe om vandaag in een afgeslankte samenstelling met 4 evenveel indruk te maken. Denk naast post rock/metal ook aan alternatieve rock, triphop, avantgarde, new wave en veel synths, verstilde momenten die naar adem doen happen en op tijd en stond felle gitaaruitbarstingen. Uiteraard trekt vooral frontvrouw Milena de aandacht en dat wil nochtans wat zeggen met de straffe muzikale omlijsting. Haar gevarieerde, intense zang en bijhorende, bezwerende bewegingen zuigen je in haar wereld, je voelt vanaf opener ‘Beat By Beat’ de pijnlijke ervaringen die ze op tafel legt.

 

‘Strawberry Supper’ is een van onze favorieten, bij de start duidelijk refererend naar Portishead maar daarna dreigend en losbarstend. ‘Spring’ blijft hangen in die dreigende sfeer die de elektronica oproepen terwijl ‘I Won’t Let You Down’ start met dream pop en shoegaze met erg hoge zang, om daarna weer te ontplooien met donkere, dreunende en overstuurde elektronica. Met ‘I Let My Hair Grow’ komt ook de gloednieuwe single voorbij en die trekt de lijn van het vorige album perfect door.  Het iets oudere nummer ‘Old Habits’ springt er uit met het hardere, hypnotiserende ritme van de elektronische drums. In de intense, ongemakkelijke afsluiter ‘On You’, met een schaarse muzikale ondersteuning en veel effect op de stem, spreekt Milena haar belager rechtstreeks aan en dat snijdt elke keer in ons vel. Daarmee komt na 45 minuten een einde aan deze indrukwekkende set en maken wij een diepe buiging voor zoveel intensiteit en schoonheid.  



Mono uit Japan bestaat intussen bijna 25 jaar en mag zich tot de absoute top van de postrock rekenen. Beetje ironisch, omdat de bandleden zelf dit label (en alle andere labels) verwerpen en zeggen dat muziek dit net overstijgt en ze niet in muzikale hokjes denken. Ze laten zich inspireren door zowel experimentele, avant-garde als klassieke muziek. Dat kunnen we alleen maar toejuichen en beamen, maar anderzijds is het soms toch wel handig om een beetje richting te geven. In het begin van hun carrière werd Mono dan ook in één adem genoemd met bijvoorbeeld Explosions In The Sky, Godspeed You! Black Emperor en Mogwai. En net als die bands geven ze fantastische, intense, emotionele live shows en is er geen sprake van zang. Die is ook absoluut niet nodig want het classy en moeiteloos coole viertal slaagt erin om anderhalf uur lang probleemloos de aandacht vast te houden met de solide ritmesectie van bassiste Tamaki en drummer Dahm en het inventieve, complexe gitaarwerk dat Taka en Hideki uit hun instrumenten en uitgebreide boards vol effectenpedalen weten te toveren.

 

De band heeft intussen al tientallen releases uitgebracht, zowel full albums, (split) EP’s, soundtracks als live albums en heeft nog geen enkele keer ontgoocheld. Mono beheerst immers de kunst van de dynamische aanpak en charmeert in de rustige, betoverende passages maar maakt ook indruk met golven van gitaren. Zonder woorden weten ze zo toch zowel positieve gevoelens van vreugde als negatieve emoties van verdriet op te roepen. De nadruk ligt deze Europese tournee op de twee meest recente albums, met 3 nummers uit ‘Pilgrimage Of The Soul’ en 2 uit ‘Nowhere, Now Here’ maar ook enkele oudere kleppers. 

‘Riptide’ kent een zeer rustig, bijna pastoraal begin maar barst dan meteen open met luide gitaren. ‘Imperfect Things’ bouwt enkele minuten lang rustig op, tot de ronkende bas, swingende drums en  specifieke gitaarsound (die zowel sferisch als scherp klinkt) de hemel openscheuren. Ook het lang uitgesponnen ‘Nowhere, Now Here’ leunt op een rustige start en klaterende gitaarlijnen waarin je toch hoort dat alle postrock schatplichtig is aan Pink Floyd. Het nummer plooit telkens verder open en blijft de spanning opbouwen en opdrijven, zowel qua tempo als volume door de knallende drums en een machtige gitaarmuur. Ook ‘Innocence’ toont aan dat Mono niet alleen de kunstjes van het genre beheerst maar gewoon meegeschreven heeft aan het rulebook: een typische opbouw tot een stevige uitbarsting, waarbij roffelende drums voor dynamiek zorgen. ‘Sorrow’ is zo’n nummer dat met zijn filmische sound beelden oproept van hoog vliegende adelaars over weidse toendra en bergtoppen. Met ‘Halcyon (Beautiful Days)’ en ‘Ashes in the Snow’ krijgen we oudere publieksfavorieten voorgeschoteld. ‘Ashes’ begint met klanken die aan een muziekdoos doen denken maar bouwt weer heerlijk op, temporiseert en barst dan nog sneller en harder open om af te sluiten met een slag tegen een gigantische gong. Als bisnummer zijn we uitermate gelukkig met ‘Com(?)’, dat nog eens alle elementen van de bandsound laat zien en heerlijk knalt, om ons uiteindelijk uitgeleide te doen met een heerlijke bak feedback en noise.

 

Absolute topklasse!

 

Full photo report: Mono + GGGOLDDD

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Istvan Bruggen

 

Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono
Concert report: Mono