BEAR – Propaganda
Loathe – I Let It in and It Took Everything
Elder - Omens
Nightwish - Human. :II: Nature.
Rawdriguez - Asylum Of The Arcane
Novelists Fr
Agenda
12 JUL
Hellgium Festival 2020
17 JUL
Brutus
09 AUG
Festival Dranouter 2020
08 SEP
Elton John
18 SEP
Rock Beats Cancer
26 SEP
Devils Rock For An Angel 2020
19 OKT
Peter Hook
29 OKT
Kensington
29 MEI
Waregemse Metal Day
15 AUG
Alcatraz 2021

The odd man

United States of achterlijkheid


 

 

“M-merika ... fuck yeah”

 

Er bestaan vele soorten blokken: legoblokken, oostblokken, Maggie De Blocken, ... Nu ik een dochter heb, besef ik ook dat er zoiets bestaat als cockblocken en voor het eerst kreeg ik deze maand ook de writer’s block op mijn schoot geworpen. Gezien ik mijn dyslexie als sinds het lager als excuus gebruik en dus deze leugen in leven moet houden, heb ik altijd mijn bevallige echtgenote nodig om te voorkomen dat deze berg stront van een column geen uitgesmeerde poep wordt. Zonder haar zou ik namelijk een tekst produceren die Henri Poincaré zou kunnen gebruiken om zijn chaostheorie te staven. Helaas was mijn vrouwmens het strontmoe om coronacolumns te verbeteren, dus moest ik elders inspiratie zoeken.

 

Even dacht ik om te schrijven over onze eigenste Belgische Trump Junior, het broekventje Van Langenhove, die er terug in geslaagd is half Vlaanderen te verontwaardigen door een 19-jarig meisje te body-shamen. Aan de andere kant is het misschien ook diezelfde helft van Vlaanderen die gretig een filmpje deelt op sociale media van Stef Wauters die Maggie De Block in het VTM-nieuws ‘het zwaargewicht van Open-VLD’ noemt. Ik moet toegeven, ik moest toch ook wel even gniffelen... Dat vond ik wat hypocriet, dus dat idee heb ik dan maar van tafel gegooid.

 

Gelukkig kan je er nog altijd op vertrouwen dat ‘the big dog’ señor Donald Trump himself, weer een stoot uit haalt. Hij maakte namelijk bekend dat hij uit het WHO stapt en de bijhorende 450 miljoen dollar elders zal besteden (aan de opstart van Trump-care eventueel?). Volgens ‘The Donald’ staat het WHO te veel onder invloed van China en is het dus hun schuld dat er meer dan 100.000 Amerikaanse burgers overleden zijn aan Covid-19. De gradatie waarin hij zijn verantwoordelijkheid weg wuift en de rollen tracht om te keren, zorgt er zelfs voor dat Zach ‘Fuckboy Airlines’ van Temptation Island onder de indruk is.

 

Waar ik vroeger opkeek naar het almachtige Amerika, is mijn perceptie van het land, mede door wat maturiteit bij te kweken, maar ook door Trump aan het werk te zien, de laatste jaren sterk veranderd. Als je kijkt naar de gradatie van armoede en de hoeveelheid mensen in de rij van de voedselbanken, beginnen er al wat belletjes te rinkelen. Één dag beademing op de Intensive Care kost een Amerikaan net iets meer dan 10.000 dollar. Zelfs de gaatjes vullen in hun tanden zit er voor de meeste Amerikanen niet in, terwijl dit bij ons grotendeels wordt terugbetaald. Laat ons vooral ook niet de watercrisis van Flint (Michigan) vergeten, waarbij een volledige (voornamelijk gekleurde) stad loodvergiftiging opliep. Dat was nog in Obama-tijden, je kan dus niet alles op arme Donald afschuiven, maar je kan er toch echt niet omheen dat Amerika op een derdewereldland begint te lijken... Toch kijken nog steeds heel veel mensen op naar deze ‘failed state’.

 

Niet enkel op vlak van volksgezondheid en politiek is deze natie een farce. Acht op de tien Amerikanen gelooft in engelen en Darwins evolutietheorie staat nog steeds ter discussie. De reden waarom ze het metrische systeem niet gebruiken is zelfs religieus getint. Lobbyisten hadden de regering namelijk gezegd dat het metrische systeem door Franse atheïsten werd bedacht. Need I say more? Begint het grote Amerika wat te stinken? Wacht, het wordt alleen maar erger als je weet dat naast Somalië en Zuid-Soedan, de VS het derde land is die het internationale Verdrag van de Rechten van het Kind niet heeft ondertekent. Ga naar Walmart en je zal naast het knutselgerief munitie kunnen kopen. Een vuurwapen van ‘Hello Kitty’ voor de kids? No problemo!

 

Het begint stilaan door te dringen dat de zogezegde Amerikaanse droom meer weg heeft van een nachtmerrie. Taferelen als in ‘The Handsmaid Tale’ zouden wel eens waar kunnen worden. Als ik Mexico was, zou ik betalen voor die muur...

 

This is The Odd Man saying: Dan hebben we het nog niet gehad over die Dettol

Meer lezen...

Concert report: Rammstein

11 JUL 2019
Concert report: Rammstein


 

Rammstein

 

Koning Boudewijnstadion Brussel, 10/07/2019

 

 

Dat Rammstein zich de grootste Metalband van het moment mag noemen (toch in Europa) is zeker. Nog voor het eerste deel van de tour afgelopen is, kondigde Rammstein aan dat ze in 2020 opnieuw door de Europese stadia zullen trekken en ook deze concerten zijn zo goed als allemaal uitverkocht. Op 10 juni 2020 passeren ze opnieuw in België waar ze Oostende aandoen. En toch is het soms verwonderlijk dat de band zo'n grote massa volk op de been krijgt. De riffs zijn simpel, de songteksten eveneens. Maar laat dit nu net de kracht zijn van de band. Of zou het misschien toch het feit zijn dat de band gekend staat voor hun choquerend kantje? Dat ze best wat theater kunnen spelen, bewezen ze nog maar eens in het Koning Boudewijnstadion.

 

Zodra men het stadion binnen wandelde kreeg je Rammstein te horen en te zien. Voor de show en tussen het voorprogramma in, werden de videoclips van de band getoond op het scherm van het stadion. Dit was zelfs niet de enige vorm van narcisme. Opener van de avond was Duo Jatekok die Rammstein nummers in een pianoversie "quatre mains" speelde op het B-podium boven de PA. Echt boeien deed het jammer genoeg niet.

 

Meer dan een dikke vijf minuten vroeger begon de band aan hun set. Eerst een enorm luide knal. Daarna de bandleden die één voor één uit een gat in het midden van het podium stapten om naast elkaar te gaan staan. Als het de beurt is aan frontman Till, schijnen grote lichten uit het gat om hem aan te kondigen. Als Till plots opduikt links achteraan het podium en zo komisch de bühne opwandelt, dan weet je genoeg: "Dit wordt een typische Rammstein show".

 

"Was ich liebe" klinkt wanneer gitzwarte rook het stadion vult. Het eerste nummer van de acht die ze speelden uit hun laatste release.” Links 2 3 4” werd vergezeld van grote rode doeken met het logo van de band op. (Benieuwd of ze bij De Standaard hier ook de symboliek van gaan onderzoeken) Vanaf hier kwam de Rammstein trein gezapig op gang. Het marcherende tempo, typerend voor hun muziek werd harder (en luider) naarmate de avond vorderde.

 

Dat Rammstein ook niet bang is om wat theater te spelen is gekend. Zo ontbrak geen enkel element die op de vorige tournees ook al aanwezig waren: keyboard speler Flake die verbrand wordt in een kookpot op "Mein Teil", om even later nog eens geroosterd te worden door een gigantische vlammenwerper, krankzinnig veel vuur op "Sonne", vlammen op de rug van Till op het einde van de set, etc … En toch waren ook nieuwe elementen terug te vinden in de set. Zo werd tijdens "Puppe" een uit de kluiten gewassen kinderwagen het podium opgerold die in brand werd gestoken en de pop in de wagen volledig tot as herleide.

 

Het vreemdste moment van de set was halverwege terug te vinden. Na "Diamant" steeg gitarist Richard Z. Kruspe in het indrukwekkende podium naar boven waar hij een halve DJ set begon te draaien. Zijn remix van "Deutschland" knalde door de boxen en we waanden ons even op De Schorre in Boom. Tot groot jolijt van de fans die maar al te graag een dansje placeerden. Tot overmaat van hilariteit sprongen de overige bandleden, gehuld  in lichtgevende ledpakjes  het podium op, waarop ze samen een originele choreografie uitvoerden. We weten nog steeds niet wat we hiervan moeten denken…

 

Wat wel duidelijk was, is de populariteit van het origineel nummer. Rammstein mag dan wel enkel gedraaid worden op StuBru, het nummer werd luid meegezongen door de 55.000 aanwezigen in het stadion. Ook” Radio” kon op een enorm sterke ontvangst rekenen.

 

Hoe later het werd, hoe krachtiger de show ook tot zijn recht kwam. Het podium was prachtig verlicht en de fantastische pyrotechnics die de band gebruikte maakten het spektakel af. De nummers mogen dan wel enorm voorspelbaar zijn, het beukende tempo zorgde ervoor dat het publiek zich op het einde van de set in een ware extase bevond.  Moshpits bleven dan ook niet uit.

 

Als Belgen kunnen we ook een beetje trots zijn, want de versie van "Engel" op deze tour is die van Scala & Kolacny Brothers. Voor de gelegenheid werd deze gespeeld op het B-podium en werden de bandleden vergezeld door de twee dames van Duo Jatekok.. Vijf van de zes bandleden varen terug in rubberbootjes over het publiek naar het hoofdpodium, waar Till hun staat op te wachten.  Hoe deze zo snel ongemerkt terug op het podium geraakt is, is ons nog steeds een raadsel. "Wilkommen", lezen we op het bordje dat hij de lucht inhoudt. Een ferme sneer naar de vluchtelingenpolitiek in hun moederland en het perfect bruggetje naar het nummer "Ausländer".

 

"Pussy" wordt naar goede gewoonte weer vergezeld van een gigantisch schuimkanon dat er verdacht veel uitziet als een gigantische dildo. Als er dan nog eens wit schuim uitgespoten wordt over het publiek, terwijl de tekst "You've got a pussy. I have a dick" weerklinkt, weten we genoeg. Vulgair zijn kunnen ze ook. "Rammstein" wordt vergezeld van een enorme hoeveelheid vuur en afsluiter "Ich Will" moet hier zeker niet voor onderdoen.

 

Twee uur waanzinnig spektakel. De band bewees alweer waarom ze zich bij de groten der aarden mogen rekenen op vlak van muziek en theater. Imposant, luguber en vulgair. Maar vooral warm. Enorm warm.

 

Een band die je zeker één keer in je leven live moet gezien hebben. We kijken alvast al uit naar Rammstein in Oostende. 

 

 

(Nathan Dobbelaere) (TV)

 

Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein
Concert report: Rammstein