Tool - Fear Inoculum
Killswitch Engage - Atonement
Russian Circles
Baroness – Gold & Grey
The National
Rammstein -Rammstein
Agenda
22 SEP
Inhaler
28 SEP
Devils Rock for an angel.
05 OKT
CVTCH NORRIS
10 OKT
Hugh Cornell
17 OKT
Gepetto & the Whales
17 OKT
ADE LIVE
22 OKT
Killswitch Engage
22 OKT
Angie Stone
24 OKT
Dez Mona
29 OKT
John Mayall
30 OKT
Stef Kamiel Carlens
02 NOV
RGMC XXL 2019
05 NOV
Sheila E
16 NOV
Nikki Lane
22 NOV
Agnostic Front
23 NOV
The bollock Brothers
23 NOV
H8000 Hardcore H8000 Book
02 DEC
Bokassa
03 DEC
Trixie Whitley
07 DEC
Max and Igor Cavalera
01 FEB
Editors
02 FEB
Sabaton
22 FEB
The Darkness
13 MAA
Morcheeba
Fotogalerij
Photo report: Buddha Bash 2016
Photo report: Buddha Bash 2016
Photo report: Vestrock 2018
Photo report: Vestrock 2018
Photo report: Tory Lanez
Photo report: Tory Lanez
Photo report: The Dead Daisies
Photo report: The Dead Daisies
Photo report: Elvis Costello
Photo report: Elvis Costello
Skunk Anansie - Koninklijk Circus
Skunk Anansie - Koninklijk Circus
Concert report: Cactus Festival - Zaterdag
Concert report: Cactus Festival - Zaterdag
Première: Lowrider @ Depot leuven
Première: Lowrider @ Depot leuven
King Hiss - Album release show
King Hiss - Album release show
Photo report: De jeugd van tegenwoordig
Photo report: De jeugd van tegenwoordig
Zillion: Relive The Vibe - Sportpaleis Antwerpen
Zillion: Relive The Vibe - Sportpaleis Antwerpen
Legacy Festival 2014
Legacy Festival 2014
Concert report: Massive Attack
Concert report: Massive Attack
Photo report: Rhea
Photo report: Rhea

The odd man

Van Black Flag naar Yellow Flag


 

 

De Festivalposter anno 2019

 

“There is a special place in hell for people who waste good festivals”

 

Er is geen ontkomen aan. Ik word ouder en dat begin ik te merken aan de evoluerende omgeving rondom mij. Eindelijk snap ik de stress der vooruitgang die mijn grootouders voelden als ze voor de eerste keer een computer zagen. Ik beleef nu hetzelfde verhaal, maar met andere personages in de hoofdrol.

 

In mijn jeugdige jaren gooide de festivalorganisatie alle frisdrankdopjes weg. Zo kon je geen drank opsparen om te kamperen op de eerste rij van de main stage. Uiteraard smokkelden we er van thuis mee naar binnen, maar zelfs daarop maakte de Pukkelpop-organisatie jacht. Het was makkelijker om wacky tabacky binnen te smokkelen dan een Fanta-dopje. Hoe absurd het ook klinkt. Maar de tijden veranderen. De focus ligt nu op vlaggen, meer bepaald op “collaboratievlaggen”. Deze heksenjacht was hét hoogtepunt van het nieuws, naast de geboorte van de aardslelijke panda-tweeling in Pairi Daiza (#cute). Nu we enkele weken later zijn en ik mijn maandelijkse mening op Dump mag uitbrengen, kan ik mij alleen maar aansluiten bij Family Guy’s Peter Griffin: “Oh My God, Who The Hell Cares?!”

 

Al dat stupide gelul en vlaggengezwaai over cultuurstrijd hier en charmeoffensief daar maakt me misselijk. We zijn allen evenzeer Belg, als West-Vlaming als inwoner van Kortrijk of Wevelgem. What’s next? Een vlagje voor de identiteit van de inwoners van ‘de Lange Munte?’ Heel deze identiteitsdrang is compleet nutteloos. Bovendien worden al deze vlaggen snel opgeborgen en vervangen door de Belgische drapeau wanneer de voetbalgekte terug uitbreekt, één van de zeldzame momenten waarop we harmonieus kunnen samenleven.

 

Hoe is dit toch mogelijk? Is dit uit verveling, onvermogen om rationeel te denken of beide? Wat zijn we toch een zielig zooitje. Ik ging naar de festivals voor de muziek, niet voor de politiek. Voor je het weet staat er volgend jaar een Politico-dome naast de main stage. “Volg alle politieke debatten in de Politico-dome, links van de Humo-tent.” Wat ben ik blij dat ik dit allemaal ontgroeid ben of kon het mijn generatie gewoon allemaal geen kersen schelen?

 

Het is allemaal gewoon niet relevant, want tijdens al deze heisa rond een stom vlagske, staan ook de F*CKING longen van de F*CKING wereld in brand. Niemand zal lullen over welke vlag dan ook, wanneer we stikken in onze eigen atmosfeer. (Je weet natuurlijk nooit, er lopen nu éénmaal veel debielen rond dezer dagen. Je zal wel zien wanneer Trump wordt herverkozen). I know, I know, er zijn zogezegd minder bosbranden dan andere jaren, maar het ontbossingsbeleid van de Trump van de Tropen is bijzonder alarmerend. Als we nog eens tien procent van het Amazonewoud verliezen brengt dit een onomkeerbare kettingreactie teweeg, die het Amazonegebied zou omtoveren tot een savanne. Maar first things first: laten we eerst onze tijd verspillen aan het voeren van een compleet nutteloze en van de pot gerukte discussie over een stomme vlag...

 

Voor ik het vergeet: Anuna, jammer dat zoiets infantiels is gebeurd, maar je hebt jezelf in de spotlight gezet. Wat had je verwacht? En aan de hoogbegaafde flesplassers: zijn jullie gewoon dom of is dit de maximale capaciteit van ontwikkeling waar jullie thuis van genoten hebben?

 

This is The Odd Man Saying: Wat is er gebeurd met de intelligente gematigdheid.

Meer lezen...

Concert report: Saxon

22 SEP 2018
Concert report: Saxon


 

Saxon,  AB - Brussel, 19/09/18 

 

Brief aan Biff

 

Beste Biff

 

Ik zag u voor het eerst in 2017 op de tiende editie van een feestelijk Alcatraz. U speelde de hele line-up vol kleppers met de metalhorns in de neus naar huis. Uw Britse jovialiteit zorgde ook afgelopen woensdag voor een gezellige sfeer in de mooiste concertzaal van het land. Ongedwongen reeg u oud en nieuw materiaal aan elkaar.

 

Met uw 67 lentes op de teller bent u nog lang niet uitgeteld en uw trouwe achterhoede, ongezien in het genre, allerminst. Iedere song wordt met een korte maar krachtige bindtekst ingeleid, telkens duidelijk voorzien van jaartal en album. U stelt zich in tegenstelling tot heel wat landgenoten uit dezelfde business allerminst arrogant op. Uw verwijzing met vette knipoog naar één van de vele comebackalbums uit de jaren negentig is daar een prachtig voorbeeld van. U weet namelijk als geen ander dat zelfrelativering het begin van succes is.

 

U hebt lyrics neergepend over corrupte coppers nog voor het hip was en er sprake was van het fenomeen gangstarap. Ook uw favoriete textiel wordt zonder verpinken treffend bezongen in Denim & Leather. Iets voor echte heren van fatsoen. U koos ooit tijdens een creatieve dip om Ride Like The Wind van Christopher Cross, één van de mooiste heartlandrock hits ooit, een heavy metal bewerking te geven. Het is tot op heden één van de beste covers die we mochten aanhoren

 

U vulde met verve grotendeels de leemte op die na de dood van Lemmy ontstond en gaf uw overleden vriend, bijna drie jaar na dato, ook in de AB een passend eerbetoon. Dit deed u niet door een Motörhead-klassieker in een Saxon-jeansjasje te steken, maar wel door een eigen song aan de besnorde held op te dragen. Iets wat de whisky nippende Lemmy al grijnzend van onder zijn hoed dankbaar zou aanschouwen.

 

Dat u niet altijd historisch correct bent en zoals in Crusader soms een loopje neemt met de geschiedkundige werkelijkheid zien we, in tegenstelling tot enkele haatdragende met vlaggen zwaaiende organisaties, door de vingers alleen al omdat het opzwepend karakter van deze songs ruimschoots zege viert. ‘Fight the good fight, believe what’s right’.

 

Dat Thunderbolt uw beste verkochte album is sinds Solid Ball Of Rock (1991) is nog maar eens het bewijs dat uw populariteit in de laatste jaren terecht terug aan het boomen is. Er staan natuurlijk ook heel wat stevige tracks met body op de laatste worp die het ongetwijfeld één van de platen van het jaar maakt. Terwijl we terugdenken aan uw wapperende grijze haren leggen we nog eens Heavy Metal Thunder op, het lied dat de Ancienne Belgique finaal op haar knieën kreeg.

 

Power & glory to den Biff!

 

 

Rev: Bram Gheysen

Pics: Nathan Dobbelaere

 

 

 

Concert report: Saxon
Concert report: Saxon
Concert report: Saxon
Concert report: Saxon