MSG - Universal
All I Know - Vanity Kills
Oh Hiroshima – Myriad.
Ernst - Sad Seasons - Winter
King Buffalo - Acheron
Monolord - Your Time To Shine
Agenda
03 JUL
Ieper Hardcore Fest
09 JUL
Mad Cool Festival (ES)
09 JUL
Bos Festival 2022
10 JUL
Cactus Festival
10 JUL
Rock Zottegem 2022
10 JUL
Bospop 2022
10 JUL
Sjock 2022
11 JUL
The Rolling Stones
21 JUL
Toto
03 AUG
Rammstein (BE)
06 AUG
Coldplay
07 AUG
Lokerse feesten - Metalday
07 AUG
Dranouter 2022
14 AUG
Cirque Magique 2022
14 AUG
Alcatraz Open Air 2022
27 AUG
Roadrock 2022
28 AUG
W-fest 2022
03 SEPT
Epica
05 SEPT
Factory of Sweetness
12 SEPT
Arcade Fire
14 OKT
Godsmack
17 OKT
Sting
23 OKT
Kansas
30 OKT
Fleddy Melculy
02 NOV
Blue Oyster Cult
10 DEC
BFTP 2
11 DEC
WMD 2022

The odd man

The Final Rant


 

 

“Lees deze laatste wijze woorden... ’

 

De meeste wijven in mijn omgeving hebben altijd beweerd dat de tijd zo snel gaat eens je kinderen hebt. En dat blijkt dus nog f*cking te kloppen ook. Ik ben dus genoodzaakt de drie à vier losers die dit lezen teleur te stellen. Deze column, die meer weg heeft van een zelftherapeutische ‘rant’ dan van een hoogwaardige literaire prestatie, kent hier zijn eindstation. Om dit hoofdstuk af te sluiten vroeg mijn hoofdredacteur of ik nog een laatste universele column uit mijn aars kon persen. Dus voor de laatste keer ‘all aboard the poopoo train!’ Na lang (half geïnteresseerd) na te denken over deze moeilijke opgave, werd het thema in mijn schoot geworpen door niemand anders dan die covid A-hole himself.

 

Sinds woensdag is de Belgische covid-tracking app, ‘Coronalert’ (how cleaver) online. Tot niemands verbazing heeft slechts een fractie van de Belgische bevolking deze reeds geïnstalleerd. Dus ofwel wil niemand deze app gebruiken, ofwel zijn er meer ‘bapple oogphones’ in omloop dan dat er schaamluizen in Hot Marijke haar kelderbos zitten. Na een uitvoerige bespreking met al mijn vrienden, zijn we alle drie tot de conclusie gekomen dat het de eerste optie moet zijn.

 

Als je dan eens gaat rondvragen waarom men de app niet wil gebruiken krijg je meestal hetzelfde debiele standaard antwoord: “Ik moet niet weten dat Vaderke Staat weet wat ik zoal doe. Ik hou van mijn privacy.” Een standpunt dat ik enigszins begrijp. Je kan dan de discussie voeren of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Misschien kan deze app de versoepelingen van onze “competente” (ex-)regering uitbalanceren? De echte absurditeit van dit verhaal komt echter naar boven wanneer je gaat doorvragen naar die zogezegde privacy. De regering mag niet aan mijn gewaardeerde privacy zitten hoor, maar internetgiganten mogen uw privacy wel volproppen met Rohipnol en lekker verkrachten. Say wutt?! Ik verduidelijk even.

 

Het blijkt dat de meeste mensen ‘Google’ als standaard search engine gebruiken. De ruwe versie dan nog, waarvan ze de privacy-gegevens van hun account nog nooit bekeken, laat staan gewijzigd hebben. Met andere woorden: Google mag alle verkregen informatie van zaken als ‘Google Maps’, zoekopdrachten, internetgedrag, ... morgen doorverkopen aan derden. Bovendien worden de opnames van hun ‘Google-assistant’ die ze in huis hebben, naar echte mensen geoutsourcet om te analyseren. En laten we het dan zeker nog eens hebben over Suckerberg en zijn Smoelboek, die niet alleen hetzelfde doet, maar nog zoveel meer. Zoals bijvoorbeeld video-opnames en foto’s naar derden (meestal in lage loonlanden) sturen om ze te laten analyseren. Dankzij Face-fuck en Insta-kak zit er dus ergens in Somalië een gozer naar jouw vakantiefoto’s te gluren, zodat Facebook nog beter informatie kan verzamelen over jou, zodat ze “hun producten nog beter kunnen maken”. But, who cares wanneer je veel likes kan halen, hé... Maar dat Big Brother jou zou kunnen volgen in tijden van een pandemie, “No way, José”.

 

Please, curb your narcissism! We zijn ruw geschat met zo’n 11,5 miljoen belgen. In de begroting is er nog geen plaats voor essentiële zaken. Denk je dan dat ze geld en middelen over hebben om 11 miljoen Belgen te begluren? Denk je nu echt dat JIJ, uitgesproken JIJ, zooooooo belangrijk bent voor de staat dat ze per sé jouw doen en laten willen volgen? De meesten onder ons zijn grijze muizen en val jij vandaag dood, kan dat de staat geen zier schelen. En moest je nu toch zo stout zijn, dat je toch wel een beetje interessant bent voor de regering, hebben ze heus geen Covid-app nodig om jou te volgen. Dus opnieuw: curb your narcissism. Jij bent niemand en totaal niet relevant of speciaal. Een ‘niemand’ zijn kan trouwens nog zijn voordelen hebben. Denk maar aan het verhaal van Odyseus en de cycloop: “Niemand heeft mijn oog uitgestoken en is ontsnapt!”. Stop dus met janken bende Calimero’s en installeer die app. De staat is niet geïnteresseerd in een niemand zoals jij. Het kan alleen maar het collectief ten goede komen.

 

Mijn eindboodschap zou dus eigenlijk moeten zijn: wees rationeel als mens (en gebruik uw richtingsaanwijzers). Maar ik mag ook niet teveel verwachten van onze maatschappelijke evolutie. Het heeft ons ruw geschat zo’n 150.000 jaar gekost om deftig onze handen te leren wassen. Laat staan mens te worden.

 

This is The Odd Man saying: bye bye sletjes. Bye bye. X

 

 

Meer lezen...

Cult corner: Kloot per W wordt 60

22 OKT 2015
Cult corner: Kloot per W wordt 60


 

Kloot Per W Wordt 60 jaar.  

 

(Door Kloot per W)

 

De naam Kloot Per W zal naar alle waarschijnlijkheid maar een piepklein belletje in sommige oren laten klinken, voor  de meerderheid echter enkel een rare naam. Ik weet zelf niet echt hoe dat komt; ik probeer al 45 jaar in de A-lijst te komen door bvb Humo's Rockrally te winnen, platen te maken met Isabelle A, bij De Kreuners te gaan spelen, of het plaatje 'De Ideale Penis’ van De Lama's  naar de nr 1 'spot' in de afrekening van Studio Brussel te schoppen of voor diezelfde zender het programma Metalopolis te maken, en dat zonder verdere marketing ondersteuning van de VRT zelf de Pop Poll van Humo in te spuwen en daarvoor internationaal erkend  te worden.

 

 Ik ken geen andere muzieksamenstellers die drie bladzijden interview in muziekkrant OOR kregen omdat ze een radioprogramma samenstelden, U wel? Of door bijvoorbeeld samen met een tiental andere Belpop oudgedienden zoals Bea Vandermaat, Paul Despiegelaere (+,Machines.),Wim Punk (Wolfbanes),Luckas Vander Taelen (Lavvi Ebbel), Guy Swinnen (Scabs), Alain Tant (Luna Twist), Hans Stevens (Paranoiacs) e.a.,een 'eigen covers eerst' band The Belpop Bastards op te richten en dat 10 jaar en 206 optredens vol te houden.

 

Nu vierde ik mijn 60e verjaardag en vond geen enkel media instrument het nodig om daar ook maar enige melding van te maken, er zijn er die voor mindere scheten breed uitgebreid in de media uitgesmeerd worden, na 45 jaar wordt die onverschilligdheid echt vervelend. Heeft dit de pret op het FEEST kunnen drukken? Neen, niks daarvan. Al wie er niet was had ’tord’. Het was Fan-Tas-Tisch. Ik weet dat ik in mijn leven in de show bizz dingen bereikt heb op momenten waarop niemand anders erop dacht of aan toe was, zo was mijn eerste serieuze bandje The Misters aanvankelijk een echte chou chou van den Humo want ze kwamen ons interviewen alvorens we een plaat hadden en we stonden met een foto ter grote van een postzegel in dat toen nog populaire blad. Postzegelformaat was toch groot genoeg om talrijke groepen ten tijde van de allereerste Rock Rally te bewegen tot het schrijven van klachtbrieven aan het adres van de redactie met de vraag of The Misters zich uit de wedstrijd wilden terugtrekken want er werd een vermoeden tot vooropgezet spel gesuggereerd.

 

Onze professionele houding en vestimentaire code werd toen in kleinkunst en kneuterigheid minnend Vlaanderen  niet echt gesmaakt, er is in al die tijd niet veel veranderd, Vlaanderen is nog steeds Kleinkunst minded en kneuterig, scouts rule: ik ben nooit bij de scouts geweest, ik zat in donkere keldertjes Rock-’n’-Roll te spelen .Toen ik aan de Rock Rally mocht deelnemen werd ik al door De Morgen bij de preselecties als gedoodverfd winnaar naar voren geschoven tot ergernis van Humo zelf, die een redelijk concurrentiele relatie met De Morgen had.

 

Daardoor kon ik enkel de prijs van de beste song winnen en werd ik verder met de fijne airbrush uit de analen van Humo verwijderd. In al die jaren heb ik maar één keer een serieus interview mogen doen en dat had meer te maken met een panel verschijning in het TV programma Jan Publiek. Ik was waarschijnlijk één van de eersten ter wereld die live optredens met tapes op een geloofwaardige rock-’n’-roll manier wist te brengen.

Tijdens de wedstrijd was ik de publieksfavoriet en plots de hipste mens van Vlaanderen, mijn eerste cassette's werden voor deze wedstrijd reeds als volwaardige lp’s besproken en bejubeld en haalde daarmee het stukje over België in de belangrijke muziekkrant Oor’s Pop encyclopedie, voor menig pre internet rockliefhebber de echte Holy Grail. Ik dacht,  ik doe de moeite niet meer om een band samen te stellen, de ronde van platenfirma’s te doen , je muziek laten horen aan mensen die er eigenlijk niks van kennen. Ik doe alles zelf van muziek tot artwork tot distributie, ik ken niemand die dit voor mij deed...  

 

Een beetje daarna begon ik met rock gitaarlessen en workshops , gitaarlessen zonder notenleer. Op een bepaald moment was ik op tien plaatsen tegelijk bezig met zo’n cursus en er was niemand anders die dit deed. Met Polyphonic Size (Franstalige electro band die werd geproduceert door JJ Burnell van The Stranglers.) werd ons door Virgin Records Frankrijk een vet contract aangeboden. Vele TV verschijningen in Frankrijk en toernee’s door Frankrijk, Zwitserland, Oosterijk en Duitsland en videoclips met buitenlandse regisseurs volgden. Passages bij The Employees, Sam Cooke Singers, De Kreuners, De Lama’s, Red Zebra, Lavvi Ebbel doen ons in 2015 belanden waar ik met Mauro Pawlowski aan een nieuw "meesterwerk :-)" bezig ben, een nieuwe Rock band The Electric Thunder Syndicate naar de podia wil katapulteren, een lp uitbreng met Beatles geïnspireerde Psychedelica onder de naam The Claudio Serpentino, een hele lp van Franse Electro Punkers Sandie Trash van composities, gitaar en bass voorzien heb.

 

En dan heb ik nog niks verteld over mijn schaduw carriere als Stuckist en Pop Art schilder, twee canvascollectie nominaties en meer dan 50 expo’s in binnen en buitenland maar geen letter in de pers. Mauro Pawlowsky wist me bij één van onze eerste ontmoetingen al kernachtig te schetsen: “Kloot jij bent te intens voor de meeste mensen in de media, jij bent hen voor, ze zijn daarom bang van U, ze zijn bang van mensen die nadenken.”

 

En nadenken ja dat doe ik, mijn kop staat niet stil. Wat ik het liefst doe is mensen van diverse pluimage samenbrengen en die iets laten maken of dat nu een dubbele tribute cd met 50 groepen van overal ter wereld die evenveel Ramones covers brengen. De Clone cd’s waar ik niet vanzelfsprekende zelf uitgevoerde covers linkte aan bekende Belgische zangstemmen zoals Eva De Roovere, Elisa Waut, Sara Ferry, Patrick Riguelle e.a., The Belpop Bastards of dit KPW60 feest, mensen iets laten creëren dat nog niet bestond of mensen die elkaar niet kenden zoals nu bvb. William Souffreau en Jean Marie Aerts iets tesamen laten doen, daar beste lezer geniet ik trippel van.

 

Om op één affiche zowel The Claudio Serpentino of Phlitman and Kang als The Romans en Lavvi Ebbel te hebben en dit alles zonder sponsoring of dikke persondersteuning geeft mij een kick en een reden om verder te doen.

 

U was een zeer fijne lezer. KPW 20-10-2015.

 

https://www.facebook.com/klootperwgrafikal

 

 

Tekst: Kloot per W

Foto's: Nin Fonténai

 

Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60
Cult corner: Kloot per W wordt 60