Avantasia - Here Be Dragons
Bodycount - Merciless
The Cure - Songs of a lost World
Coldplay - Moon Music
The Amity Affliction
Kingdom of Giants -Bleeding star
Agenda
15 DEC
Kreator - Anthrax
10 JAN
Infected Rain
28 JAN
Novastar
03 FEB
Papa Roach
04 FEB
Rise Against
09 FEB
Snow Patrol
09 FEB
Bullet For My Valentine - Trivium
09 FEB
Thundermother
10 FEB
Pantera
14 FEB
Motionless In White
15 FEB
Reverze 2025
16 FEB
Spiritbox
02 MRT
Napalm Death
02 MRT
Saxon
07 MRT
Rebellion Tour XI
12 MRT
Airbourne
14 MRT
God is an Astronaut
16 MRT
Zakk Sabbath
21 MRT
Legends Of Rock 2025
21 MRT
Temperance
26 MRT
Lenny Kravitz
26 MRT
Avantasia 2025
28 MRT
Metal Molly
30 MRT
Samhain 2025
13 APR
Behemoth
14 APR
Rotting Christ
18 APR
Paaspop 2025
25 APR
Tyler The Creator
26 APR
Pixies
26 APR
Sylvie Kreusch
28 APR
Stereophonics
02 MEI
Motorpsycho
10 MEI
Joe Bonamassa
24 MEI
Wildfest
31 MEI
Dunk Festival 2025
08 JUN
South of Heaven Fest
18 JUN
Eagles Of Death Metal
26 JUN
Santana
11 JUL
Sjock festival
05 AUG
Gojira
10 AUG
Alcatraz 2025
17 AUG
Dynamo Metalfest 2025
31 AUG
Deus - Goose
10 OKT
Parkway Drive
18 OKT
Helloween
21 NOV
Larkin Poe
29 NOV
Zornik - The Setlist
02 DEC
Sabaton

DVZ: A Boy With A Beard

16 SEPT 2019
DVZ: A Boy With A Beard

 

Dump's Veske Zever #9

 

A boy with a Beard (4/5)

 

“De Brusselse Kiekenfretters gaan voor de hipster-baard”

 

Toen ik nog een jongen was, dacht ik dat ik al een baard had. Trots en met rechte schouders wandelde ik de klas binnen met mijn volle “manbaard”. Maar door al het gegniffel op de achtergrond, kom je jammergenoeg tot het besef dat je daar trots staat te zwaaien met drie weken oud donshaar, alsof je een paaskuikentje bent. Op de Brusselse jongens die deze maand werden geselecteerd voor Dump’s Veske Zjever zal je zeker geen dons vinden. ‘A Boy With A Beard’ (het alter-ego van zanger-gitarist Sherban Vidick) heeft een volle dos aan hipsterbaard waar zelfs ‘Hans Langseth’ van onder de indruk zou zijn. En naast al dit esthetische gedoe, maken deze mannen ook nog eens verdomd goede muziek.

 

Hun verhaal begint bij zanger Sherban, die een vijftal zomers geleden een soloproject op poten zette. Na de opnames van een demo voelde hij echter dat zijn baard wat meer vulling nodig had en liet die aandikken met een gitarist en ritme sectie. Stilaan evolueerde de band dan ook van voornamelijk instrumentaal gerichte songs naar volwaardige nummers met diepe teksten en een gewichtige groove. Nu kan je spreken van volwaardige gezichtsbeharing die klaar is om ons muzikaal te veroveren met hun melancholische muziek. Ze noemen het zelf pop-noire; een passende naam voor iedereen die het zal aanhoren.

 

Je kan de melancholische wind duidelijk horen waaien wanneer je luistert naar één van hun topnummers, ‘With The Moon’, van hun self-titled EP van 2018. Het nummer start met een subtiele knipoog naar één van mijn muzikale liefdes ‘Modest Mouse’, om daarna een kusje te gooien naar ‘Venus Infers’ (neem ‘Goodbye Horses’ als voorbeeld). De zang is het enige wat zich differentieert van deze vergelijking. Deze boys geven in de Engelstalige lyrics trouwens niks prijs van hun Franstalige roots. Geen accentje te bespeuren (wat ik eigenlijk wel stiekem een beetje sexy vond bij Audrey Tautou in ‘The Da Vinci Code’). 

 

Ook andere nummers op de plaat zijn zeker het beluisteren waard. ‘Shade/Shape bijvoorbeeld is een funky en dromerig nummer, waarvan het refrein blijft plakken. ‘The Devil Is Coming’, met een ‘Imagine Dragon’-like intro die dan door middel van gitaar en zang overgaat naar een eigenwijze light-versie van een ‘National’ nummer, is dan weer iets compleet anders. Wanneer je denkt dat je het verhaal begint te vatten, komt een banjo aandraven die er verassend genoeg perfect bij past. Het nummer ‘Bursting My Bubble Up In Flames’ heeft in theorie dan weer veel weg van ‘Pumped Up Kicks’ van ‘Foster The People’. Een leuk melodietje, maar als je naar de tekst luistert is dit eigenlijk geen vrolijk verhaaltje. Er zit heel veel woede in dit nummer, dat gaat over een nare gebeurtenis met iemand die hun erg nauw aan het hart lag. Sherban vertelde hierbij geïnspireerd te zijn door ‘The War On Drugs’.

 

Je vraagt je dan als reviewer af waar je deze band nog meer mee kan vergelijken. Eigenlijk staat ‘A Boy With A Beard’ op zichzelf, zonder te zuigen aan de muzikale moedertieten van grotere bands en brengt hierbij een grote variatie aan nummers zonder af te dwalen van de kern, waardoor de EP niet gaat vervelen. Bovendien gebruiken deze vrienden de nummers om een persoonlijk verhaal kwijt te geraken.

 

Deze melancholische Brusselse band met een uniek sound heeft alvast een plaatsje in mijn hart én mijn best of Spotify lijst weten te veroveren. De meer dan 300 andere Spotify-luisteraars denken hier blijkbaar hetzelfde over.

 

This is The Odd Man saying (thanks to Google Translate): Vous ne pouvez pas discuter des goûts et des couleurs. Sauf pour ça... parce que je le dis.