MSG - Universal
All I Know - Vanity Kills
Oh Hiroshima – Myriad.
Ernst - Sad Seasons - Winter
King Buffalo - Acheron
Monolord - Your Time To Shine
Agenda
03 JUL
Ieper Hardcore Fest
09 JUL
Mad Cool Festival (ES)
09 JUL
Bos Festival 2022
10 JUL
Cactus Festival
10 JUL
Rock Zottegem 2022
10 JUL
Bospop 2022
10 JUL
Sjock 2022
11 JUL
The Rolling Stones
21 JUL
Toto
03 AUG
Rammstein (BE)
06 AUG
Coldplay
07 AUG
Lokerse feesten - Metalday
07 AUG
Dranouter 2022
14 AUG
Cirque Magique 2022
14 AUG
Alcatraz Open Air 2022
27 AUG
Roadrock 2022
28 AUG
W-fest 2022
03 SEPT
Epica
05 SEPT
Factory of Sweetness
12 SEPT
Arcade Fire
14 OKT
Godsmack
17 OKT
Sting
23 OKT
Kansas
30 OKT
Fleddy Melculy
02 NOV
Blue Oyster Cult
10 DEC
BFTP 2
11 DEC
WMD 2022

The odd man

The Final Rant


 

 

“Lees deze laatste wijze woorden... ’

 

De meeste wijven in mijn omgeving hebben altijd beweerd dat de tijd zo snel gaat eens je kinderen hebt. En dat blijkt dus nog f*cking te kloppen ook. Ik ben dus genoodzaakt de drie à vier losers die dit lezen teleur te stellen. Deze column, die meer weg heeft van een zelftherapeutische ‘rant’ dan van een hoogwaardige literaire prestatie, kent hier zijn eindstation. Om dit hoofdstuk af te sluiten vroeg mijn hoofdredacteur of ik nog een laatste universele column uit mijn aars kon persen. Dus voor de laatste keer ‘all aboard the poopoo train!’ Na lang (half geïnteresseerd) na te denken over deze moeilijke opgave, werd het thema in mijn schoot geworpen door niemand anders dan die covid A-hole himself.

 

Sinds woensdag is de Belgische covid-tracking app, ‘Coronalert’ (how cleaver) online. Tot niemands verbazing heeft slechts een fractie van de Belgische bevolking deze reeds geïnstalleerd. Dus ofwel wil niemand deze app gebruiken, ofwel zijn er meer ‘bapple oogphones’ in omloop dan dat er schaamluizen in Hot Marijke haar kelderbos zitten. Na een uitvoerige bespreking met al mijn vrienden, zijn we alle drie tot de conclusie gekomen dat het de eerste optie moet zijn.

 

Als je dan eens gaat rondvragen waarom men de app niet wil gebruiken krijg je meestal hetzelfde debiele standaard antwoord: “Ik moet niet weten dat Vaderke Staat weet wat ik zoal doe. Ik hou van mijn privacy.” Een standpunt dat ik enigszins begrijp. Je kan dan de discussie voeren of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Misschien kan deze app de versoepelingen van onze “competente” (ex-)regering uitbalanceren? De echte absurditeit van dit verhaal komt echter naar boven wanneer je gaat doorvragen naar die zogezegde privacy. De regering mag niet aan mijn gewaardeerde privacy zitten hoor, maar internetgiganten mogen uw privacy wel volproppen met Rohipnol en lekker verkrachten. Say wutt?! Ik verduidelijk even.

 

Het blijkt dat de meeste mensen ‘Google’ als standaard search engine gebruiken. De ruwe versie dan nog, waarvan ze de privacy-gegevens van hun account nog nooit bekeken, laat staan gewijzigd hebben. Met andere woorden: Google mag alle verkregen informatie van zaken als ‘Google Maps’, zoekopdrachten, internetgedrag, ... morgen doorverkopen aan derden. Bovendien worden de opnames van hun ‘Google-assistant’ die ze in huis hebben, naar echte mensen geoutsourcet om te analyseren. En laten we het dan zeker nog eens hebben over Suckerberg en zijn Smoelboek, die niet alleen hetzelfde doet, maar nog zoveel meer. Zoals bijvoorbeeld video-opnames en foto’s naar derden (meestal in lage loonlanden) sturen om ze te laten analyseren. Dankzij Face-fuck en Insta-kak zit er dus ergens in Somalië een gozer naar jouw vakantiefoto’s te gluren, zodat Facebook nog beter informatie kan verzamelen over jou, zodat ze “hun producten nog beter kunnen maken”. But, who cares wanneer je veel likes kan halen, hé... Maar dat Big Brother jou zou kunnen volgen in tijden van een pandemie, “No way, José”.

 

Please, curb your narcissism! We zijn ruw geschat met zo’n 11,5 miljoen belgen. In de begroting is er nog geen plaats voor essentiële zaken. Denk je dan dat ze geld en middelen over hebben om 11 miljoen Belgen te begluren? Denk je nu echt dat JIJ, uitgesproken JIJ, zooooooo belangrijk bent voor de staat dat ze per sé jouw doen en laten willen volgen? De meesten onder ons zijn grijze muizen en val jij vandaag dood, kan dat de staat geen zier schelen. En moest je nu toch zo stout zijn, dat je toch wel een beetje interessant bent voor de regering, hebben ze heus geen Covid-app nodig om jou te volgen. Dus opnieuw: curb your narcissism. Jij bent niemand en totaal niet relevant of speciaal. Een ‘niemand’ zijn kan trouwens nog zijn voordelen hebben. Denk maar aan het verhaal van Odyseus en de cycloop: “Niemand heeft mijn oog uitgestoken en is ontsnapt!”. Stop dus met janken bende Calimero’s en installeer die app. De staat is niet geïnteresseerd in een niemand zoals jij. Het kan alleen maar het collectief ten goede komen.

 

Mijn eindboodschap zou dus eigenlijk moeten zijn: wees rationeel als mens (en gebruik uw richtingsaanwijzers). Maar ik mag ook niet teveel verwachten van onze maatschappelijke evolutie. Het heeft ons ruw geschat zo’n 150.000 jaar gekost om deftig onze handen te leren wassen. Laat staan mens te worden.

 

This is The Odd Man saying: bye bye sletjes. Bye bye. X

 

 

Meer lezen...

GENTJAZZ 2015 Dag 5

19 JUL 2015
GENTJAZZ 2015 Dag 5


 

Gentjazz: dag 5

 

Dag van de gitaar.

 

16/07/2015

 

Na de vrouwendag is het nu gitaardag en alweer loopt het terrein vol voor onder meer  het wonder Gary Clark Jr en het buitenaardse duo Rodrigo Y Gabriela.

 

Laura Mvula zou niet misstaan hebben op de vrouwendag. Ze is mooi om naar te kijken en naar te luisteren. Twee jaar geleden getipt door BBC en  moeiteloos doorgebroken met Sing To The Moon, met haar eigen unieke orkestrale popsound, een klassieke mix van klassieke pop, jazz, gospel en soul. Met een cello, harp, viool,toets, drum en vooral de contrabas als sterkhouder  brengt het natuurtalent met haar warme stem heel gelaagde en warme nummers. Ze betrekt ook met graagte het publiek bij haar optreden door het te doen meezingen op ‘is anybody out there. Met haar eerste song ooit ‘She’ krijgt ze makkelijk het publiek mee en tevens zorgt ze voor een meezingertje ‘Human Nature’ in een ode aan een of andere dode Michael Jackson. Why? De geschoren toekomstige wereldster maakt het wel goed met She Lion Woman.

 

GARY CLARK JR. Gary Clark Jr. (gitaar, zang), Johnny Bradley (bas), King Zapata (gitaar), Johny Radelat (drums).

 

De tot vervelens toe en zelfs door Obama bewierookte en als nieuwe Hendrix bestempelde Gary Clark junior droeg dus een loodzwaar juk en had onmenselijk veel verwachtingen in te lossen. Het bleek deze prille dertiger niet te deren en pootte met zijn stampende blues een concert neer om u tegen te zeggen.  Gary begint er alleen aan op zijn SG en toont meteen zijn kunsten.  Met Bright Lights komt de trein goed op gang en wordt hij geassisteerd door een zowaar even capabele gitarist Zapata op Fender Strat, met poncho en cowboyhoed. Dus een heel klassieke opstelling. Get it up now en My Train Pulls me in staan garant voor classic blues standards met de obligate solo’s. En dan lekker freaken . Mensen die houden van ellenlange gitaarsolo’s en jamsessies komen ruimschoots aan hun trekken. Het  gitaarwonder brengt tussendoor ook nog even een ode aan BB King met 3 Clock Blues. Deze zogenaamde nieuwe Jimi zal het wel langer trekken dan zijn 27ste, wat hij al bewezen heeft door er 31 te zijn. Een ding weten we zeker. Gary maakt bluesrock onsterfelijk, en hij is niet alleen.

 

RODRIGO Y GABRIELA. Rodrigo Sanchez (gitaar), Gabriela Quintero (gitaar)

 

Enkele jaren terug (2009) waren Rodrigo y Gabriela reeds te gast op Gent Jazz Festival, vergezeld door een Cubaans orkest. Covers van onder andere Tool, Led Zeppelin, Metallica, Jimi Hendrix, en metal invloeden, komen nog steeds geregeld terug tijdens hun optredens. Ditmaal komen ze terug in hun bekendste bezetting: met zijn tweetjes. Gabriella y Rodrigo brachten soelaas. Slechts gewapend met 2 akoestische gitaren leverden ze muziek alsof een hele band aan het werk was. Flamenco in de beste traditie van Al di Meola en Paco de Lucia, maar dan vernieuwend, gespekt met de roots waarin de het buskende duo vroeger aan de slag ging: metal. Een gitaar heeft meer dan 6 snaren, de kast laat zich gedwee beroffelen met swingende ritmes, ja zelfs tot er technobeat op je af komt. Het publiek ging steeds mee in een set die geen seconde verveelde. Rodrigo inviteerde zowat de halve tent op het podium om het publiek op te jutten. Virtuozen in het bespelen van publiek en gitaar. Ging er in als tapas! De tent staat andermaal op zijn kop.

 

Alweer(!) een gevarieerde topdag. Om even in de herhaling te vallen: Gentjazz kan niet meer stuk.

 

 

GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5
GENTJAZZ 2015 Dag 5