Mad Cool 2023
Rammstein 2023
Alcatraz 2023

Onze ouwe op stap: Alcatraz

Alcatraz Festival 2022 – Vrijdag 12 augustus

Motsus

Het Belgische MOTSUS mocht aftrappen in de La Morgue . Het trio brengt instrumentale psychedelische stoner/sludge. De songs hebben een riffbasis en de basgitaar/drum motor draait op volle toeren. Er wordt strak gespeeld. De ene song heeft wat meer avontuur in zich dan de andere. De band geniet van hun spel en dat is positief. MOTSUS is ook visueel zeer genietbaar.

HANGMAN’S CHAIR

Deze doomband gooit sludge en stoner mee in hun blender. Het resultaat dat dit Franse viertal op het podium van de Helldorado neerzet is werkelijk verbluffend. Neem daarbij het fantastische stemgeluid van gitarist Cedric Toufouti en je krijgt een product dat af is. Hangman’s Chair kan het publiek volledig meeslepen in hun uitstekende songs. Het is een plezier om die mannen aan het werk te zien. Hangman’s Chair blijkt achteraf een hoogtepunt van de dag te worden. Uitstekende band.

ULI JON ROTH

Deze oude rot brengt een verrassende Scorpions set op de Prison stage. Lef heeft ie wel. Hij trapt af met The Sails of Charon wat bij zijn eerdere optredens eigenlijk de afsluiter was. Verder passeren o.m. In Trance, Pictured Life, We’ll Burn The Sky, Catch Your Train en Bob Dylan’s All Along The Watchtower, uiteraard in de versie van Jimi Hendrix, wordt uitstekend gebracht. De muzikanten rondom Roth zijn van topniveau. De bassist/zanger (!!) neemt de lead voor zijn rekening gesteund door de toetsenman die  eveneens over een zeer goede stem beschikt. Roth’s tweede gitarist (!!) speelt de pannen van het dak. Alle harmonieën klinken super. ULI JON ROTH verkeert in topvorm. Het publiek reageert zeer enthousiast.

COWBOY’S and ALIENS

Monolord cancelled. Alweer. Gelukkig viel deze afgelasting goed mee want we kregen niemand minder dan onze Belgische stonertrots COWBOYS and ALIENS voorgeschoteld. Zoals altijd hadden de heren er zin in en werd de Heldorado ingepakt. Het publiek vergat gewoon de extreme temperaturen. Hun opzwepende swingende stoner had de bovenhand. Frontman Henk liet de menigte uit zijn hand eten. Het werd opnieuw duidelijk gemaakt: COWBOYS and ALIENS stelt nooit teleur. Nooit.

VANDENBERG

Grote namen in de rockwereld laten zich altijd omringen door steengoede muzikanten. Bij VANDENBERG staat een frontman die de uitstekende zanger Mats Levén blijkt te zijn. Wat de songs betreft hoor je onmiddellijk waar VDB de mosterd vandaan haalt. Zeer opvallend was de gelijkenis met Zeppelin’s ‘Kashmir’. Nostalgie werkt. Reactie in het publiek bij ‘Burning Heart’ en ‘Here I Go Again’ (Whitesnake) . Verder klinkt VDB wat oubollig en passé. Uiteraard alles goed gebracht. Dat wel.

PENTAGRAM

Deze Amerikaanse band bestaat al sinds 1971. Een non-actief periode van drie jaar meegerekend. Hun mix van doom en heavy metal is gedateerd maar kan toch rekenen op een talrijk publiek in Helldorado. De frontman BOBBY LIEBLING is een attractie. Zijn oogballen imponeren iedereen. Dat heeft ook de cameraman die de videoschermen bedient gezien. De close-ups zijn niet te tellen. De leadzang van Bobby is echter van mindere kwaliteit. Van de hoofdnoten van de songs trekt hij zich niet aan. Dit is geen meerwaarde naar de nummers toe. Maar het stoort blijkbaar het publiek niet. Mij wel.

DOZER

Het was lang stil rond dit Zweeds gezelschap maar kijk. DOZER staat op Alcatraz en dat zullen we geweten hebben. De band is een pletwals. Hun stoner staat als een huis. Ze kunnen putten uit vijf full albums en tal van EP’s. Er wordt strak gespeeld. De La Morgue staat op zijn kop. Dit is een feest. Het headbangende publiek wordt verwend met een sterke set. Opvallend: veel muzikanten in het publiek. Van een voltreffer gesproken. Een hoogtepunt.

MY SLEEPING KARMA

Deze Duitse band heeft een eigen stijl. Meestal ietwat tragere songs met eenvoudig klinkende gitaarmelodieën. MSK zijn meesters in het bewerken van hun eenvoudigheid. Spacey klanken en allerhande snufjes maken de band uitzonderlijk. En als je die songs op de juiste manier kan overbrengen naar het publiek is het af. Daar had de band geen moeite mee in de La Morgue. De bandleden leven zich in in hun set en dat straalt van het podium. Na iedere song wordt het publiek uitzinnig. Wat een band. Wat een performance. Alweer een hoogtepunt.

KING BUFFALO

Na Desertfest 2021 is dit de tweede maal dat ik de band live aan het werk zie. Het trio uit New York zijn harde werkers. Drie albums uitbrengen in anderhalf jaar én toeren in Amerika en Europa. Je moet het maar doen. De band speelt een andere set dan op Desertfest. We mogen genieten van o.m. ‘Longing to be the Mountain’, ‘Hebetation’, The Knocks’, Eta Carinae’, Silverfish, Cerberus en Centurion. Tot grote verwondering van gitarist/zanger Sean MacVay wordt er voor het podium gecrowdsurfd dat het een lieve lust is.  Het geluid is zeer goed. De band speelt strak en gecontroleerd. Het gaat snel voor KB. Ze krijgen meer en meer aanhang. En dat is goed. En ja..alweer een hoogtepunt.

Alcatraz blijft ruimte creëren voor alle genres in het hard-rock en heavy metal gebeuren. Dat lukt de organisatie aardig en dat siert hen.

The Odd Man,

Movie review: The Dark Crystal: Age of Resistance

16 SEPT 2019

The Dark Crystal: Age of Resistance (4/5)

“No spoilers! Alsook een abstinentie van vunzige zever. Geen vulgariteit in deze nerd-review!”

The Dark Chrystal, Age Of Resistance is de Netflix prequel-serie van het originele meesterwerk van Jim Henson (bekend van ‘The Muppets’) en Frank Oz uit 1982. Voor wie de originele film niet kent, even het verhaal in een notendop. Het verhaal speelt zich af in de wereld van Thra. In deze fictieve wereld bestaat een magisch kristal die al het levende met elkaar verbindt. Maar wanneer het kristal door de Urskeks gemanipuleerd en beschadigd wordt, verandert de kristal in een duistere kristal. De Urskeks splitsen zich hierdoor op in de vredige Mystics en de kwaadwillige Skeksis, die de wereld verzuren en al het leven eruit te zuigen om zo onsterfelijk te worden. Volgens de legende zijn de laatste overlevende Gelflingen de enige hoop om het kristal te herstellen en zo de eeuwige duisternis te laten uitblijven. Het goed versus kwaad-verhaal heeft overeenkomsten met andere klassiekers als ‘Dr Jekyll and Mr. Hyde’ en ‘In De Ban Van De Ring’.

De film werd volledig gemaakt met poppen en in een origineel en eigen jasje gegoten. Tot de dag van vandaag kan je spreken van een visueel meesterwerk met een nostalgische look, die nog even relevant en mooi oogt als de originele Star Wars-trilogie. De fictieve wereld (gecreëerd door illustrator Brian Froud) is gewoonweg adembenemend.

Ik zat dus met een dubbel gevoel wanneer ik te horen kreeg dat Netflix een prequel-serie zou maken. Al mijn angsten bleken echter ongegrond te zijn. Netflix heeft Brian Froud er terug bijgehaald om de wereld van het kristal verder te creëren en de hele productie werd ook onder supervisie van Hensons dochter gemaakt. Er werd ook opnieuw gebruik gemaakt van poppen die meesterlijk bestuurd zijn. Dit alles hebben ze vloeiend gecombineerd met subtiele CGI; een perfecte balans die nauwelijks te merken is. Dit geeft je het gevoel naar een verfijndere versie van de oude film te kijken. Alle puzzelstukken zijn aanwezig en de theorie vertaalt vlekkeloos naar de praktijk. Ook het verhaal is terug fenomenaal. Een goed uitgewerkte verkenning van alle gebeurtenissen die aanleiding gaven tot de originele film, zorgen voor een verdieping van deze al rijkelijk gecreëerde wereld, die zoveel mensen waarderen en liefhebben. Hierdoor is deze 10 afleveringen tellende serie zowel visueel als inhoudelijk een meesterwerk dat je perfect naast het originele kan leggen.

‘The Dark Crystal, Age Of Resistance’ is een must-watch voor alle fantasy-geeks. Het is ook één van de weinige series waarbij ik totaal geen angsten heb voor het al of niet falen van een tweede seizoen, dat gelukkig al in de maak is. En voor degene die de originele film nog niet hebben gezien: geen nood! Hij staat ook op Netflix!

This is The Odd Man saying: Soms helpt Netflix mij eraan te herinneren waarom ik nog steeds een abonnement heb.