All I Know - Vanity Kills
Oh Hiroshima – Myriad.
Ernst - Sad Seasons - Winter
King Buffalo - Acheron
Monolord - Your Time To Shine
Mooneye - Big Enough
Agenda
28 MEI
GMF 2022
29 MEI
Moen Feest 2022
05 JUN
Vestrock 2022
06 JUN
Kiss
12 JUN
Eric Clapton
19 JUN
Live Is Live
25 JUN
Grensrock 2022
26 JUN
Hellfest 2022
03 JUL
Ieper Hardcore Fest
05 JUL
Rammstein (Nl)
09 JUL
Mad Cool Festival (ES)
10 JUL
Sjock 2022
10 JUL
Bospop 2022
11 JUL
The Rolling Stones
21 JUL
Toto
03 AUG
Rammstein (BE)
06 AUG
Coldplay
14 AUG
Alcatraz Open Air 2022
14 AUG
Cirque Magique 2022
27 AUG
Roadrock 2022
28 AUG
W-fest 2022
03 SEPT
Epica
05 SEPT
Factory of Sweetness
12 SEPT
Arcade Fire
14 OKT
Godsmack
23 OKT
Kansas
30 OKT
Fleddy Melculy
02 NOV
Blue Oyster Cult
10 DEC
BFTP 2
11 DEC
WMD 2022

The odd man

The Final Rant


 

 

“Lees deze laatste wijze woorden... ’

 

De meeste wijven in mijn omgeving hebben altijd beweerd dat de tijd zo snel gaat eens je kinderen hebt. En dat blijkt dus nog f*cking te kloppen ook. Ik ben dus genoodzaakt de drie à vier losers die dit lezen teleur te stellen. Deze column, die meer weg heeft van een zelftherapeutische ‘rant’ dan van een hoogwaardige literaire prestatie, kent hier zijn eindstation. Om dit hoofdstuk af te sluiten vroeg mijn hoofdredacteur of ik nog een laatste universele column uit mijn aars kon persen. Dus voor de laatste keer ‘all aboard the poopoo train!’ Na lang (half geïnteresseerd) na te denken over deze moeilijke opgave, werd het thema in mijn schoot geworpen door niemand anders dan die covid A-hole himself.

 

Sinds woensdag is de Belgische covid-tracking app, ‘Coronalert’ (how cleaver) online. Tot niemands verbazing heeft slechts een fractie van de Belgische bevolking deze reeds geïnstalleerd. Dus ofwel wil niemand deze app gebruiken, ofwel zijn er meer ‘bapple oogphones’ in omloop dan dat er schaamluizen in Hot Marijke haar kelderbos zitten. Na een uitvoerige bespreking met al mijn vrienden, zijn we alle drie tot de conclusie gekomen dat het de eerste optie moet zijn.

 

Als je dan eens gaat rondvragen waarom men de app niet wil gebruiken krijg je meestal hetzelfde debiele standaard antwoord: “Ik moet niet weten dat Vaderke Staat weet wat ik zoal doe. Ik hou van mijn privacy.” Een standpunt dat ik enigszins begrijp. Je kan dan de discussie voeren of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Misschien kan deze app de versoepelingen van onze “competente” (ex-)regering uitbalanceren? De echte absurditeit van dit verhaal komt echter naar boven wanneer je gaat doorvragen naar die zogezegde privacy. De regering mag niet aan mijn gewaardeerde privacy zitten hoor, maar internetgiganten mogen uw privacy wel volproppen met Rohipnol en lekker verkrachten. Say wutt?! Ik verduidelijk even.

 

Het blijkt dat de meeste mensen ‘Google’ als standaard search engine gebruiken. De ruwe versie dan nog, waarvan ze de privacy-gegevens van hun account nog nooit bekeken, laat staan gewijzigd hebben. Met andere woorden: Google mag alle verkregen informatie van zaken als ‘Google Maps’, zoekopdrachten, internetgedrag, ... morgen doorverkopen aan derden. Bovendien worden de opnames van hun ‘Google-assistant’ die ze in huis hebben, naar echte mensen geoutsourcet om te analyseren. En laten we het dan zeker nog eens hebben over Suckerberg en zijn Smoelboek, die niet alleen hetzelfde doet, maar nog zoveel meer. Zoals bijvoorbeeld video-opnames en foto’s naar derden (meestal in lage loonlanden) sturen om ze te laten analyseren. Dankzij Face-fuck en Insta-kak zit er dus ergens in Somalië een gozer naar jouw vakantiefoto’s te gluren, zodat Facebook nog beter informatie kan verzamelen over jou, zodat ze “hun producten nog beter kunnen maken”. But, who cares wanneer je veel likes kan halen, hé... Maar dat Big Brother jou zou kunnen volgen in tijden van een pandemie, “No way, José”.

 

Please, curb your narcissism! We zijn ruw geschat met zo’n 11,5 miljoen belgen. In de begroting is er nog geen plaats voor essentiële zaken. Denk je dan dat ze geld en middelen over hebben om 11 miljoen Belgen te begluren? Denk je nu echt dat JIJ, uitgesproken JIJ, zooooooo belangrijk bent voor de staat dat ze per sé jouw doen en laten willen volgen? De meesten onder ons zijn grijze muizen en val jij vandaag dood, kan dat de staat geen zier schelen. En moest je nu toch zo stout zijn, dat je toch wel een beetje interessant bent voor de regering, hebben ze heus geen Covid-app nodig om jou te volgen. Dus opnieuw: curb your narcissism. Jij bent niemand en totaal niet relevant of speciaal. Een ‘niemand’ zijn kan trouwens nog zijn voordelen hebben. Denk maar aan het verhaal van Odyseus en de cycloop: “Niemand heeft mijn oog uitgestoken en is ontsnapt!”. Stop dus met janken bende Calimero’s en installeer die app. De staat is niet geïnteresseerd in een niemand zoals jij. Het kan alleen maar het collectief ten goede komen.

 

Mijn eindboodschap zou dus eigenlijk moeten zijn: wees rationeel als mens (en gebruik uw richtingsaanwijzers). Maar ik mag ook niet teveel verwachten van onze maatschappelijke evolutie. Het heeft ons ruw geschat zo’n 150.000 jaar gekost om deftig onze handen te leren wassen. Laat staan mens te worden.

 

This is The Odd Man saying: bye bye sletjes. Bye bye. X

 

 

Meer lezen...

Saxon - Carpe Diem

20 FEB 2022
Saxon - Carpe Diem


 

SAXON – Carpe Diem

 

De new wave of British heavy metal heeft al die jaren met verve alle muzikale concurrentie aangekund. Mede dankzij gevestigde waarden als Judas Priest, Iron Maiden en dit machtige Saxon. Dit is het drieëntwintigste studio-album van deze metalheads, verzamelalbums NIET meegeteld.

De enige originele leden in de band, die in 1976 (!) werd opgericht, zijn Biff Byford (zang) en Paul Quinn (gitaar). Hun muziek is nog steeds zo herkenbaar. De typische riffs en het stemgeluid van Biff staan er nog altijd. Biff is hier zeer goed bij stem. Zijn toonbereik blijft verrassend hoog. Met alle respect maar als 71-jarige is dit niet evident.

 

De plaat dan. ‘Carpe Diem’ start met de titelsong. Na een rustige intro van zestig seconden wordt in heavymetalstijl gestart aan hoge snelheid met een hakkende riff zoals het hoort. Een typische Saxon-opener. Biff zing de pannen van het dak. Een refrein dat meer een slogan is nestelt zich vast in de bovenkamer. Live zal dit mokerslag geven. De snelheid wordt aangehouden bij ‘Age of Steam’ . Het refrein heeft een Priest-stempel.

 

The Pilgrimage’ is een vette knipoog naar Hells Bells van AC/DC. Het ritme en de getokkelde akkoorden zijn de basis. Het is vollen bak bij ‘Dambusters’ . Na ieder refrein vliegen de gitaarsolo’s rond de oren. ‘Remember the Fallen’ heeft opnieuw zo’n Saxon-riff. (waar blijven ze die halen?)

Het gaspedaal blijft ingedrukt bij ‘Super Nova’ . Een clichésong. Snel nummer met de nodige vertragingen die ingekleurd worden door melodieuze gitaarsolo’s.

 

‘Lady in Grey’ is een trage song met een hakkende riff. De zang van Biff wordt constant gedubd.

‘All for One’ is Saxon ten voeten uit. Gitaren zijn de hoofdnoot: riffs en solo’s. Het is smullen.

Headbangen geblazen bij ‘Black is the Night’. Wel in een trager ritme met opnieuw een ballade-achtige gitaarsolo halfweg om er dan opnieuw in te vliegen. Bij afsluiter ‘Living on the Limit’ worden nog eens alle registers opengegooid. Snelle song die duidelijk bestemd is voor het podium.

 

SAXON bevestigt met ‘Carpe Diem’ dat de band nog stevig in de schoenen staat. Ze blijven trouw aan hun sound zoals zij dat enkel kunnen. En dat is mooi. Zanger Biff Byford legt de lat zeer hoog voor zichzelf. Als hij dàt niveau op een live optreden kan aanhouden dan beschikt hij over uitzonderlijke kwaliteiten. De plaat staat bol van riffs, solo’s en tweestemmige zang. Nostalgie voor de ene, een ontdekking voor de andere.

 

Guido Grymonprez.