I Prevail - Violent Nature
We Came As Romans
Dropkick Murphy's - For The People
Helloween - Giants & Monsters
Garbage
Epica - Aspiral
Agenda
09 NOV
Hanabie
12 NOV
Sam Bttens
12 NOV
Electric Callboy
13 NOV
Balthvs
13 NOV
Marilyn Manson
13 NOV
Mono
15 NOV
Helldorado
16 NOV
Psychonaut
25 NOV
Magnapop
25 NOV
Ramkot
25 NOV
Spineshank
25 NOV
Girlschool
25 NOV
Coldrain
27 NOV
Perturbator
28 NOV
Gojira
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
03 DEC
Crimson Call
05 DEC
LANDMVRKS 2025
05 DEC
Ice Nine Kills
06 DEC
Blast From The past 2025
07 DEC
Creadle of Filth
16 DEC
Imminence
14 JAN
Slaughter to Prevail
18 JAN
Epica
24 JAN
Jinjer
24 JAN
Lionheart - Madball
24 JAN
Sister May
27 JAN
Burning Witches
29 JAN
All Time Low
01 FEB
Ashnikko
04 FEB
Beyond The Black
06 FEB
Hot Milk
06 FEB
Lorna Shore
08 FEB
Ronker
12 FEB
Avatar
13 FEB
Buzzcocks
13 FEB
Visions of Atlantis
16 FEB
Sleep Theory
21 FEB
Kim Dracula
23 FEB
Alter Bridge
28 FEB
Motionless In White
28 FEB
Reverze 2026
01 MRT
The Last Dinner Party
03 MRT
MGK
06 MRT
The Academic
07 MRT
Prong
11 MRT
Suede
16 MRT
Fit For a King
25 MRT
Kreator
28 MRT
Di-rect 2026
29 MRT
Airbourne
03 APR
Infected Rain
05 APR
Samhain 2026
27 APR
Skillet
29 APR
Smash Into Pieces
12 MEI
Lola Young
17 MEI
Obsidian Dust 2026
24 MEI
Beth Hart 2026
28 MEI
The Sheila Divine
07 JUN
South of Heaven
16 AUG
Dynamo Metal Fest 2026
18 NOV
Interpol and Bloc Party

Cd-review: Tribulation – Where The Gloom Becomes Sound

01 FEB 2021
Cd-review: Tribulation – Where The Gloom Becomes Sound

 

Tribulation – Where The Gloom Becomes Sound (4/5)

 

Het geluid van hoop in sombere dagen

 

De titel van de kersverse worp van Tribulation is een hele mond vol. Hij zal dan ook de komende maanden, naar ons aanvoelen, gewillig over de tongen gaan. Dit viertal weet als geen ander een sombere sfeer om te zetten in een hoopgevend geluid. Where The Gloom Becomes Sound is een fakkel die ons in deze donkere wintermaanden uit de donkere covid-tunnel zal leiden.

 

Eind annus horribilis 2020 nam Tribulation nog afscheid van founding father Jonathan Hultèn die het solo wil proberen. Het gemis van Hultèns metier hangt allesbehalve als een dreigende schaduw boven deze dijk van een plaat. Er wordt onheilspellend uit de startblokken gevlogen met In Remembrance. Het toegankelijke geluid benadert dat van hun landgenoten van Ghost. Zonder een hitmachine van Papa Emeritus te willen imiteren weet men een breedvoerige prelude neer te zetten en de eerste strofe in de moedertaal zet de aandacht op scherp. Hour Of The Wolf zet het niveau vastberaden verder. Een opgewekte gitaarlijn staat hier in een schril contrast met de zwartgallige lyrics. Deze song blijft zoals het gros van zijn gevolg meteen hangen. Ook bij Leviathans huppelen de hoopgevende riedels en de grommende uithalen van frontman Johannes Anderson hand in hand. Halverwege krijgen we een licht verteerbaar streepje piano waar wij direct enkele beelden bij fantaseren van een bevrijdingsfeest post-covid. In ‘deel 2’ scheren Daughter of The Djinn en Funeral Pyre de hoogste toppen. Vooral de laatste is recht voor de raap en valt op een kort intermezzo na geen seconde stil. We horen nu al hoe deze rauwe homp oculte metal meegekweeld wordt op één van de vele verlossingsfestiviteiten.

 

Zweden fabriceert, naast zelfbouwpakketten van IKEA, ook heel wat selfmade metalbands. Langharige formaties die vikinggewijs hun posities in de maatschappij der edelmetalen op eigen kracht verwerven zonder platgestampte paden te be-raiden. Tribulation is daar één van.

(BG)