Helloween - Giants & Monsters
Garbage
Epica - Aspiral
Silverstein - Antibloom
Machinehead - Unatoned
STYG - Keep planting flowers
Agenda
25 JUN
Public Enemy
26 JUN
Santana
28 JUN
Grensrock
28 JUN
Concert at Sea
06 JUL
Pirate Metal Party
06 JUL
Main Square Festival
07 JUL
Time To Rock (Swe)
11 JUL
Sjock festival
13 JUL
Massive Attack
13 JUL
Rock Zottegem
19 JUL
Rock Herk
19 JUL
MAF festival 2025
03 AUG
LF: Electric Callboy
05 AUG
LF: Gojira
08 AUG
LF: The Smashing Pumpkins
10 AUG
Lokerse Feesten 2025
10 AUG
Alcatraz 2025
11 AUG
Wardruna
13 AUG
Crypta
17 AUG
Dynamo Metalfest 2025
22 AUG
The Browning
24 AUG
Pelagic Fest
31 AUG
Drift Festival 2025
13 SEPT
Ayreon 30TH anniversary
19 SEPT
Nova Twins
21 SEPT
Primal Fear
24 SEPT
Volbeat
01 OKT
Parkway Drive
02 OKT
Fun Lovin Criminals
04 OKT
Pierce The Veil
07 OKT
Morcheeba
08 OKT
Bleed from Within
11 OKT
Y&T 2025
12 OKT
Thrash of Titans Tour 2025
15 OKT
Wind Rose
15 OKT
Disturbed
18 OKT
Helloween
19 OKT
Desertfest
24 OKT
Ad Infinitum
26 OKT
Blackbriar
26 OKT
Bruges Is Doomed
31 OKT
Leprous
02 NOV
Battle Beast
06 NOV
Paradise Lost
07 NOV
Janez Detd
09 NOV
Hanabie
12 NOV
Electric Callboy
13 NOV
Mono
13 NOV
Marilyn Manson
15 NOV
Helldorado
17 NOV
Son Mieux
25 NOV
Coldrain
25 NOV
Girlschool
27 NOV
Perturbator
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
05 DEC
Ice Nine Kills
05 DEC
LANDMVRKS 2025
06 DEC
Blast From The past 2025
16 DEC
Imminence
14 JAN
Slaughter to Prevail
18 JAN
Epica
12 FEB
Avatar
28 FEB
Motionless In White
28 MRT
Di-rect 2026

Concert report: Heilung

07 JUN 2025
Concert report: Heilung

SOUTH OF HEAVEN – HEILUNG ‘Anda Farda’

 

Gashouder, Maastricht  - vrijdag 06/06/2025

 

Pics: Istvan Bruggen

Rev: Joris Smeets

 

Full photo report here!

 

 

Vele zwarte en groene kleuren, tunieken, viking outfits en duivelshoorns, opmerkelijke kapsels en allerhande mantels en waarschijnlijk ook echte drinkhoorns: dit alles kleurt de eerste dag van het South Of Heaven-festival waar alles draait rond ‘Anda Farda’, oftewel het ‘einde van een reis’ van Heilung. Eigenlijk is het een soort preparty, een uniek evenement dat toegevoegd werd aan het echte festival: het is namelijk voorlopig de laatste keer dat we het mysterieuze collectief aan het werk kunnen zien, mogelijk voor langere tijd. Sowulo, Nini, Alcest en The Hu werden mee uitgenodigd om te zorgen voor een dag vol authentieke, soms bijna ritualistische muziek die steeds verder teruggrijpt naar het verleden. Ergens tussen 4500 en 5000 devote bezoekers nemen daarom de wei voor de iconische Gashouder in Maastricht in om zich helemaal te laten onderdompelen. 

 

Misschien is Alcest vandaag nog wel de meest ‘normale’ band op de affiche. Het Franse duo (live een viertal) draait al lang mee en kent het klappen van de zweep. Hun romantische blackgaze, een doorgaans melodieuze en sfeervolle mengeling  van shoegaze, postrock en black metal klinkt prima. Ook de beelden van pelikanen die het podium inkleden passen er mooi bij. Ze bewijzen dat je met een klassieke combinatie van drum, bas, 2 gitaren en melodieuze (samen)zang en een goede sound genoeg kan hebben om een goede show neer te zetten. Toch moeten we eerlijk zeggen, ondanks de stevige eindspurt, dat deze muziek in deze setting van open lucht en in het daglicht niet echt binnenkomt.

 

Een heel ander verhaal is dat bij The Hu. De Mongoolse folkmetal-eenheid verovert de wereld in de beste traditie van de grote krijgsheer Attila The Hun. Met maar liefst 8 muzikanten staan ze op het podium: drum, ‘traditionele’ grote troms en percussie, bas, 2 gitaren, 2 inheemse snaarinstrumenten bespeeld met strijkstok en een zanger. Achter hen staat een prachtig, gigantisch standbeeld van een oorlogsheer. Traditionele muziek uit Mongolië wordt gemengd met hardrock en metal en dat klinkt opzwepend! We horen zeker invloeden van bands als AC/DC maar ook regelmatig Metallica (Black Album-era) en door de tribal elementen ook bands als Sepultura en Soulfly. Het klinkt catchy, zeker door de samenzang en de sowieso al speciale, typerende keelzang. Er is geen sprake van complexe structuren of technische hoogstandjes, maar de rechttoe rechtaan-stijl is simpel en effectief. Door de Mongolische instrumenten, waaronder ook een mondharp, blijft het boeiend klinken. We krijgen naast ‘Black Thunder’ ook nog de Iron Maiden-cover ‘The Trooper’. Uiteraard mocht ook de doorbraakhit ‘Yuve Yuve Hu’ niet ontbreken, om dan af te sluiten met ‘This Is Mongol’. Als de band afsluit met een dankwoord en ‘We are The Hu’ wordt dat meteen beantwoord met ‘hu hu hu’ chants en dat toont de grote waardering van het publiek. 

 

Toch is het duidelijk dat het merendeel van de bezoekers hier echt wel is voor Heilung, het mysterieuze Noors/Deens/Duitse 'enigmatic ritual collective'. Alcest put inspiratie uit de romantiek van de 18e en 19e eeuw, terwijl het Mongolië van The Hu tussen de 5e en 13e eeuw op zijn hoogtepunt was. Heilung, dat in het Duits ‘heling’ betekent, duikt in nog oudere, mystieke tradities van sjamanisme, die al duizenden jaren oud zijn. ‘Farda Anda’ betekent zoveel als ‘the end of a journey’ want na dit concert zal de band zich voor onbepaalde tijd terugtrekken om terug één te worden met de natuur en hun geest en kracht terug op te laden. Dit is ‘folk music’ in de originele zin van het woord, gebaseerd op de geschiedenis van de Germaanse en Scandinavische volkeren. Een concert van deze bende bijwonen voelt alsof je deel uitmaakt van een oud, heidens ritueel waarbij het podium een soort heiligdom vormt. Daarvoor lijkt er wel een half bos aangesleept te zijn, vergezeld door een paar grote zuilen in de achtergrond.

 

Vogelzang klinkt en een horde muzikanten komt het podium op voor de openingsceremonie. De figuren zijn zwart geschilderd, als een stam die ten strijde trekt en de zangers dragen een gewei op het hoofd. Gezamenlijk chanten ze een ‘ode aan de eerste God’. We horen onheilspellende, bulderende trommels (‘drums from the deep’) en ander slagwerk en diepe, grommende keelzang van ceremonieleider Kai Uwe Franz die recht vanuit de aarde lijkt omhoog te kruipen. De samenzang klinkt bezwerend en roept een trance op, geholpen door doordringende hoge banshee-kreten en zang en extatische, rituele dansen en bewegingen. Krijgers met speren kloppen op schilden, stampen met de voeten in een jachtig ritme en voeren dansen en rituelen uit, terwijl we een soort ‘call and response’ krijgen waarbij groepszang de ‘voorzanger’ herhaalt.

 

Hoewel het instrumentarium beperkt is tot allerhande trommels en percussie, aanvullende, sfeervolle keyboards en verschillende soorten zang en alles daardoor eenvormig kan gaan klinken, zorgt Heilung toch voor wat reliëf door de opzwepende nummers af te wisselen door rustigere momenten, met melodieuze duo-vocalen en een dans met handgeklap of ook mooie, folky, engelachtige samenzang met de 3 zangeressen. Deze muzikale ervaring roept echt een oergevoel op, waar je volledig in op moet gaan om je mee te laten voeren in de trance. Ook in het publiek zien we heel wat mensen aan het dansen gaan alsof ze gehypnotiseerd zijn. Aan het einde van het concert volgt een zuiverend ritueel met brandende salie en een finale, gezamenlijke kreet. Het was een diepe, betekenisvolle ervaring en eentje die we iedereen van harte aanraden wanneer Heilung terug uit zijn sluimer zal ontwaken.  

 

Na de bands op het grote podium, gaan de festiviteiten verder in de Muziekgieterij die op korte afstand ligt. Helaas lukte het niet meer om daar de afsluiters mee te pikken: Sowulo, een Nederlands pagan/neofolk-project, en NiNi, de band rond de Taiwanese supergitariste Nini die verschillende traditionele Chinese volksinstrumenten beheerst en dat combineert met metal en elektronica. Naar verluidt waren beide bands nog dik de moeite.

 

Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung
Concert report: Heilung