Megadeth - Megadeth
I Prevail - Violent Nature
We Came As Romans
Dropkick Murphy's - For The People
Helloween - Giants & Monsters
Garbage
Agenda
25 NOV
Magnapop
25 NOV
Ramkot
25 NOV
Coldrain
25 NOV
Spineshank
25 NOV
Girlschool
27 NOV
Perturbator
28 NOV
Gojira
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
03 DEC
Crimson Call
05 DEC
LANDMVRKS 2025
05 DEC
Ice Nine Kills
06 DEC
Blast From The past 2025
07 DEC
Creadle of Filth
16 DEC
Imminence
14 JAN
Slaughter to Prevail
18 JAN
Epica
24 JAN
Jinjer
24 JAN
Lionheart - Madball
24 JAN
Sister May
27 JAN
Burning Witches
29 JAN
All Time Low
01 FEB
Ashnikko
04 FEB
Beyond The Black
06 FEB
Lorna Shore
06 FEB
Hot Milk
08 FEB
Ronker
12 FEB
Avatar
13 FEB
Buzzcocks
13 FEB
Visions of Atlantis
16 FEB
Sleep Theory
21 FEB
Kim Dracula
23 FEB
Alter Bridge
28 FEB
Reverze 2026
28 FEB
Motionless In White
01 MRT
The Last Dinner Party
03 MRT
MGK
06 MRT
The Academic
07 MRT
Prong
11 MRT
Suede
16 MRT
Fit For a King
25 MRT
Kreator
28 MRT
Di-rect 2026
29 MRT
Airbourne
03 APR
Infected Rain
05 APR
Samhain 2026
18 APR
Tom Smith (Editors)
27 APR
Skillet
29 APR
Smash Into Pieces
12 MEI
Lola Young
17 MEI
Obsidian Dust 2026
24 MEI
Beth Hart 2026
28 MEI
The Sheila Divine
07 JUN
South of Heaven
16 AUG
Dynamo Metal Fest 2026
18 NOV
Interpol and Bloc Party

DVZ: BRLRSS (The Breelers)

15 JUN 2020
DVZ: BRLRSS (The Breelers)

 

Dump's Veske Zever #16

 

BRLRS (The Breelers)  3.5/5

 

 

Briel (zn. m. Geen meerv) Rommel - ouderwets” uit Vlaamswoordenboek.be

 

Gezien we van El Marcus geen corona mochten verspreiden, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om toe te geven aan mijn luiheid en dus ook geen muzikale mening te verspreiden. Maar nu alles ontwaakt uit lockdown voel ik me verplicht dit ook te doen. En maar goed ook! Na een hele eind DVZ’s te selecteren zat er vooral nog veel briel in de pot, maar door deze nu even te laten rusten, is er terug wat kwaliteit in komen huisvesten. En wat kies ik dan als eerste post-corona DVZ? Uiteraard BRLRS (The Breelers). Perfect.

 

Deze knapen zijn gestationeerd in Eastend. Voor wie dacht dat hun bandnaam dus naar het West-hoekige dorpje ‘Brielen’ verwijst, zit er dus lelijk naast. Ze hebben zich voor hun bandnaam waarschijnlijk laten inspireren door mijn vroegere schoolprestaties. Maar is de muziek briel? Dat is de hamvraag. I kid you not, het is vet! Met invloeden als ‘Rage Against The Machine’ en ‘The Hives’ ben je natuurlijk al goed op weg. Terwijl iedere fakker dezer dagen ‘stoner’ is, spelen deze mannen zandpunk, een naam die ze van een collega-reviewer hebben gekregen en dan ook gretig hebben aanvaard.

 

Zo’n twee jaar geleden strandde deze formatie in het Oostendse zand. Voor de opnames van hun eerste (self-titled) plaat moesten ze dan ook niet ver kruipen, want deze werd in de Oostendse Oceanside Studio van master ‘Ace Zec’ opgenomen. De introductie start met een handjevol zand die ze met ‘Sonic Boom’ in je poepenholleke rammen. Het doet pijn, veel pijn, but I like it! Een duidelijke ‘RATM’- vibe met een raspende en krachtige stem waarop de lyrics zijn verder gebouwd. Het nummer ‘Watchmen’ is een bevestiging van deze analyse. ‘The Lynx’ is dan de rustige korrel in de zandstorm. Hier komt de woede en ruwe brul van zanger Olivier echt tot zijn recht. Met ingetogen, soms gecontroleerd losgelaten muzikale ondersteuning van de band, zorgen ze er voor dat dit effect optimaal gerealiseerd wordt. De overige nummers zijn ook goed, maar worden overschaduwd door hierboven vermelde. Topplaat, maar kunnen ze dit nog eens herhalen?

 

Ja hoor, hun follow-up EP, ‘Aspirin’ is zeker in dit opzet geslaagd. Deze drie nummers tellende EP heeft de ruwe woede ingeruild voor een leiband, waardoor hun nummers nog doordachter overkomen. Een echte grown-up plaat, waarin ze hun sound nog verder hebben gedefinieerd, zonder af te dwalen van de roots. De chaos is perfect gebalanceerd in deze drie dynamische en erg toegankelijke nummers. De finesse en techniek van de muzikanten komen in deze plaat ook meer tot hun recht. Dit kan je het best horen in de single ‘The Door’. By far the best song en erg radio-friendly. Deze plaat is trouwens in samenwerking met Jeff Claeys (The Van Jets, Millionaire) en zijn El Studio. Het gebruik van samples geeft de plaat een kwalitatiever gevoel, alsook de onconventionele manier van opnemen. Vocals in een waskot recorden bijvoorbeeld. Me like that weird-ass stuff! Goede keuze dus om met deze gast in zee te gaan (ede em, Oostende - zee). Net zoals de keuze van Olivier om de plannen van een stonerband te laten varen (zoveel zeemopjes zeg). Zoals ik al zei, every fucking a-hole doet stoner tegenwoordig.

 

Wel kut dus van die SARS-Cov-2 shizzle, want kort na hun EP-release show in ‘De Zwerver’ (Leffinge) was de lockdown er en verloren ze dus hun momentum van deze awesome release. Ik wil dit live zien. Op het strand. In het zand. #pogingtotpoëzie #gofuckyourself.

 

This is the odd man saying: Luister naar mij en luister hiernaar. Ik heb altijd gelijk!

 

vi.be/platform/brlrs

www.facebook.com/TheBreelers/