Dropkick Murphy's - For The People
Helloween - Giants & Monsters
Garbage
Epica - Aspiral
Silverstein - Antibloom
Machinehead - Unatoned
Agenda
19 JUL
MAF festival 2025
19 JUL
Rock Herk
03 AUG
LF: Electric Callboy
05 AUG
LF: Gojira
08 AUG
LF: The Smashing Pumpkins
10 AUG
Alcatraz 2025
10 AUG
Lokerse Feesten 2025
11 AUG
Wardruna
13 AUG
Crypta
17 AUG
Dynamo Metalfest 2025
22 AUG
The Browning
24 AUG
Pelagic Fest
27 AUG
Die Krupps
31 AUG
Drift Festival 2025
13 SEPT
Ayreon 30TH anniversary
19 SEPT
Nova Twins
21 SEPT
Primal Fear
24 SEPT
Volbeat
01 OKT
Parkway Drive
02 OKT
Fun Lovin Criminals
04 OKT
Pierce The Veil
07 OKT
Morcheeba
08 OKT
Bleed from Within
11 OKT
Y&T 2025
12 OKT
Thrash of Titans Tour 2025
15 OKT
Disturbed
15 OKT
Wind Rose
18 OKT
Helloween
19 OKT
Desertfest
24 OKT
Ad Infinitum
26 OKT
Blackbriar
26 OKT
Bruges Is Doomed
31 OKT
Leprous
31 OKT
Pro-pain
01 NOV
Turbonegro
02 NOV
Battle Beast
06 NOV
Paradise Lost
07 NOV
Janez Detd
09 NOV
Hanabie
12 NOV
Electric Callboy
13 NOV
Mono
13 NOV
Marilyn Manson
15 NOV
Helldorado
25 NOV
Coldrain
25 NOV
Girlschool
27 NOV
Perturbator
28 NOV
Gojira
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
05 DEC
Ice Nine Kills
05 DEC
LANDMVRKS 2025
06 DEC
Blast From The past 2025
16 DEC
Imminence
14 JAN
Slaughter to Prevail
18 JAN
Epica
12 FEB
Avatar
28 FEB
Motionless In White
28 MRT
Di-rect 2026

Raymond van het Groenewoud @ De Kreun

21 MRT 2015
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun

 

Raymond van het Groenewoud - De Kreun 20-03-2015

Review / fotoverslag:

 

Wat is in ons land het hotste item van de jongste maanden? Nee, niet de crisis in Oost-Europa of in het nabije Oosten. Ook niet de klimaatopwarming of de eclips die vandaag de mist in ging… De vakbonden zetten het straks weer op onze agenda: Wanneer mogen we stoppen met werken? Dus trekt de tegendraadse van het Groenewoud in 2015 door Vlaanderen met “Raymond Club 65”. want Raymond gaat niet met pensioen!

 

Hij bezingt nog altijd zijn liefde voor “Maria” ook al heeft hij dit lief al 42 jaar geleden voor het eerst bemind. Ware het door Jagger & Richards opgenomen, dan zou dit nu een wereldklassieker zijn! Maar onze Raymond kent zelf ook zijn klassiekers! Met “Comme d’habitude” van CloClo moet hij niet onderdoen voor Frank -The Voice- Sinatra. “Zoals gewoonlijk” begint met zoetgevooisde klanken  op het Hammondorgel van Pieter van Bogaert maar eindigt bitter en hard: zoals gewoonlijk de hele dag, speel ik het spel, ik doe alsof....

De meester houdt zoet en zuur perfect in balans en de ritmesectie met de gouwe ouwe Cezar Janssens en Mich Verbelen zet een reggaeritme in want ook “Haile Selassie speelt op zijn bassie”. Zo drijft het publiek met of zonder wiet mee op de tropische golven van dit rastanummer: Ze rookten 't zelfde grassie, Haile Selassie. Z'n ballen waren nasi, Gepeperd was z'n plassie. Meteen wordt er weer gerockt met peperballen in de reet “Ik doe niet mee” (°1975!)

Met “Razernij” bewijst de rocker dat Engels geen must is voor snijdende rock. Hij kondigt dit aan als een nummer uit de jaren ‘60, aangepast aan het Nederlands. Wie ook zijn klassiekers kent, weet dat Lou -de muziekgoden hebben zijn ziel- Reed hiervoor tekende. Maar razernij die door je schedel heen boort /razernij waardoor je mensen vermoordt /woede als je steeds tekort wordt gedaan /laat me razen, loop naar de maan/ slaat even goed spijkers met koppen.

En dan wordt het weer tijd voor een meezinger: “Je veux de l’amour”. Zo worden we heen weer geslingerd tussen rock en chanson, tussen woede en geluk: “Gelukkig zijn”, solo aan de piano. We kunnen er bij Raymond niet omheen: dit kon dan weer perfect een compositie van Mc Cartney geweest zijn. Gespeend van elke elementaire theatraliteit kondigde hij “Moment” aan als een nummer waarin toevallig een arrangement voor dwarsfluit geslopen is. O ja, de groep is aangevuld met een dwarsfluitiste: Ansje. Een echte aanwinst en een verrijking van het klankenpalet. “Volgens de wetten van het uitdijende heelal groeit de bezetting verder aan” doceerde de vijfenzestigjarige en jawel hoor: daar verscheen de uit de kluiten gewassen trompettist Carlo op het podium. “Met een trompet speel je altijd vrolijke muziek” ging de docent verder: Toen volgde met “Chachacha” inderdaad één van zijn levendige deuntjes uit de vroege jaren ‘80. Maar het zou Raymond niet zijn als hij dit niet prompt tegensprak met een nummer in mineur waarbij de trompet nog veel beter uit de verf kwam dan met de drie noten van de Chachacha. Vreemd hoe een zelfde instrument toch een totaal verschillende sfeer kan oproepen...Het evenwicht werd in het oog gehouden en met een knotsgekke smurfenversie van “Intimiteit” werd de spanning weer gebroken. De bedrieglijke eenvoud van “Moedertaal” geeft de “nepamerikanen” uit de muziekbusiness wel een venijninge slag onder de gordel: “Zingen in uw moedertaal, ge zou denken ‘t is logisch…” 

We wisten al wat er ging komen toen hij een nummer aankondigde over een ex-voetballer en ex-trainer die nu het tv-scherm als laatste toevluchtsoord heeft gevonden: “Het verschil met mijn vriend Jan” (Laat ons hopen dat Jan er zelf ook wel om kan lachen.)

Toppunt van zelfrelativering was wel het nummer “Bonestaak”. “Ik spreek geen Engels, ik spreek geen Frans, ik dans gewoon maar de bonestaakdans”. Als een harlekijn deed Raymond dit dansje in slobberbroek en een te grote T-shirt met zijn houterige lijf waar nog altijd geen grammetje overtollig vet aan hangt  De gist in het deeg van dit luchtige nummer was opnieuw de dwarsfluit. Die gouden klanken zorgden voor een krokant korstje op deze bonenragout! Ook “Jouw liefde” kreeg een extra dimensie met het metalen instrument uit de familie van de houtblazers.

Het moet zalig zijn om je op het podium als een vis in het water te voelen  (of een garnaal tussen walvissen en haaien) als je de (in 2015 toch nog) pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt. Raymond kon in geen geval op een leugen betrapt worden als hij zingt dat hij “Schandalig content” is. Zoon Leander bespeelde de piano terwijl vader de luchtpiano speelde. Een mens kan niet anders dan content zijn als je met je zoon je ding kan doen! Ook hier deed de trompet de trommelvliezen trillen!

Moet nog gezegd dat de meeste nummers tijdloos geworden zijn? “L’etranger c’est on ami” is in 2015 actueler dan ooit en met “Meisjes”, charmeerde de ouwe rocker het vrouwelijke geslacht want na een jaar of 40 zijn de scherpste kantjes er al afgevijld. Of zijn de lange tenen van toen intussen ingetrokken?

Kent u dat? De tijd lijkt stil te staan en plots is de avond en het optreden voorbij… Spijt bekruipt je en je wou dat het kon herbeginnen… Wel, daarvoor zijn nu de bisnummers uitgevonden. Uit het publiek riep iemand (die ooit zelf een meisje geweest is) “Twee meisjes!” en terwijl een “stille” gsm toch zijn signalen door de boxen stuurde, begon de gevraagde intro. Daarom moeten gsm’s dus niet ‘stil’ gezet worden, maar “uit”. Want u wil tijdens zo’n optreden toch niet gestoord worden? En al helemaal niet als het tweede bisnummer “Brussels by night” heet. Het begon met een improvisatie op trompet die ook in “L’étranger” zou passen want even lijkt het de muezzin die ons oproept vanuit de minaret. Dan verliet de trompet de minaret en ondergetekende vertoefde weer even in “de rue Riveline” ten tijde van het ontstaan van dit nummer. Als er een vijfenzestigjarige op het podium staat, is een trip down memory lane.wel gepermitteerd zeker? Met het nummer “maanlicht” begeleidde opa Raymond ons zachtjes naar de bedstee. Hij begint aan de herfst van zijn leven maar vandaag kon de lente niet beter beginnen. 

 

(FG)

Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun
Raymond van het Groenewoud @ De Kreun