Cd-review: Von Detta – Exit Grand Piano (4/5)
Gent, stonerhoofdstad van België
Mocht Josh Homme een Belg zijn dan was hij woonachtig te Gent. De West-Vlaamse enclave werpt zich meer en meer op als dé uitvalsbasis voor bands die grossieren in stonerrock en alles dat er rond zwerft. Na Wallace Vanborn – die een dikke tien jaar geleden het grindpad effende – en Fire Down Below – die ons vorig jaar nog een schop in de radijzen verkocht die nazinderde tot achter de oren – is er nu ook Von Detta. De vijfkoppige formatie levert met Exit Grand Piano een oerdegelijk debuut af ,bestaande uit vijf rake klappen.
Gemixt en geproducet door Ian Clement (Wallace Vanborn), debuterend achter de knoppen en huppelende parameters, is Exit Grand Piano een stevige plaat geworden met een rauwe gitaarsound als kapstok. Motormusic in Mechelen werd gekozen als opnamestudio. Als een bloeddorstige roedel wolven vlamt Von Detta wraakzuchtig uit de startblokken. Opener Get Better (At Lying) is onvervalste stoner met een refrein dat moeiteloos een Gravensteen met de grond gelijk kan maken. Zanger Tom Claus schreeuwt bij momenten de hele buurt bijeen, wat waarschijnlijk live al echt gebeurd is. Ook City Of Glass en Spaz & Grip zijn vlijmscherp en laten geen moment vrij om de aandacht te doen verslappen. De verschillende gitaar- en baslijnen worden naadloos in elkaar verweven, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is. Nighthawk lijkt iets langzamer dan de rest zijn vleugels te ontplooien om uiteindelijk genadeloos toe te slaan. Wij fantaseren hier al een streepje animatiefilm bij van een onverbiddelijke havik die met zijn puntige klauwen een prooi naar keuze tot moes knijpt. Wrong Headed rondt de boel met een berekende mokerslag à la vintage Kyuss af. Het artwork mag er ook wezen, het valt op en spreekt aan om vast genomen te worden bij de platenboer. Niet onbelangrijk voor de verkoopcijfers.
Er werd geen spaander heel gelaten en zo hoort het.
(BG)