Diablo Blvd. – Zero Hour (4,5/5)
Stand-upmetal
Met de nodige toeters en bellen, waarvan de geluidjes vakkundig werden nagedaan door Alex Agnew himself, werd de nieuwe plaat van Diablo Blvd. maanden vooraf aangekondigd. Zero Hour is al het vierde album dat stand-upcomedian/brulboei Agnew met zijn metalen gevolg op ons afvuurt. Het is meteen duidelijk, dit wordt de schijf van het stapje hogerop en dat met een eigen sound die niet meer te vergelijken valt met hun grote voorbeelden Danzig en Type O Negative.
Deze beestige boel wordt op gang getrokken met Animal, een oorwurm van jewelste die ons gehoorkanaal zonder enige waarschuwing komt binnen gedenderd. De grommende gitaarlijnen blijven ook bij het sublieme Sing From The Gallows aanwezig. Beide songs kunnen zo naast het betere werk van Mastodon gezet worden. Een verwarmend voorprogramma dringt zich op, Alcatraz!? Ook Life Amounts To Nothing kunnen we na drie luisterbeurten met onze beste Agnew-imitatie meekwelen. Het oerdegelijk gedrum van Kris Martens krijgt door een sublieme productie evenveel aandacht als de gouden stembanden van AA. You Are All You Love is op maat van het Sportpaleis gemaakt. Dat Diablo Blvd. de grootste concertzaal van het land zou kunnen vullen, was tot een paar jaren terug een utopie. Maar deze plaat zal nog meer deuren openen dan de bekende gelkop van Agnew ooit opende. Halverwege kan de instrumentale titeltrack 00:00 voor wat rust zorgen. Maar veel tijd wordt er niet uitgetrokken voor pauze. Bij Like Rats gieren de gitaren als voorheen. Snerpende snaren, gedegen gedrum en een klok van een stem vormen een mooi geheel. Demonize, de langste loeier van de plaat, is de glimmende kers op deze romige metaltaart. Deze machtige song is nog maar eens het bewijs dat deze band meer is dan de frontman alleen. De outro is er eentje om in te kaderen. The Future Will Do What It’s Told is een soort She Sells Sanctuary in the Temple Of Love. Op dit meest uitgesproken buitenbeentje van Zero Hour kunnen we heel duidelijk een ferme snuif Sisters Of Mercy en The Cult on speed voorbij horen waaien en daar is zeker niets mis mee. Met Summer Has Gone wordt de donkere winterperiode met een knaller ingezet en daarmee is alles gezegd.
Na een uitgebreide tour in onze buurlanden zal menig Belgisch festival in 2018 met zekerheid onveilig gemaakt worden.
(BG)