Epica - Aspiral
Silverstein - Antibloom
Machinehead - Unatoned
STYG - Keep planting flowers
Avantasia - Here Be Dragons
Bodycount - Merciless
Agenda
27 MEI
A Day To Remember
31 MEI
Dunk Festival 2025
01 JUN
Vestrock 2025
06 JUN
Heilung
07 JUN
Sweden Rock Festival
07 JUN
Heavy Sound Festival 2025
08 JUN
South of Heaven Fest
10 JUN
Falling in Reverse
11 JUN
King Diamond
13 JUN
Break the Dark
15 JUN
Best Kept Secret 2025
17 JUN
Lorna Shore
18 JUN
Eagles Of Death Metal
19 JUN
Skillet
24 JUN
Satchvai
25 JUN
Public Enemy
26 JUN
Santana
28 JUN
Concert at Sea
28 JUN
Grensrock
05 JUL
Hellmond Open Air
06 JUL
Pirate Metal Party
06 JUL
Main Square Festival
07 JUL
Time To Rock (Swe)
11 JUL
Sjock festival
13 JUL
Rock Zottegem
13 JUL
Massive Attack
19 JUL
MAF festival 2025
19 JUL
Rock Herk
03 AUG
LF: Electric Callboy
05 AUG
LF: Gojira
10 AUG
Alcatraz 2025
10 AUG
Lokerse Feesten 2025
11 AUG
Wardruna
13 AUG
Crypta
17 AUG
Dynamo Metalfest 2025
22 AUG
The Browning
24 AUG
Pelagic Fest
31 AUG
Drift Festival 2025
13 SEPT
Ayreon 30TH anniversary
19 SEPT
Nova Twins
21 SEPT
Primal Fear
24 SEPT
Volbeat
01 OKT
Parkway Drive
04 OKT
Pierce The Veil
07 OKT
Morcheeba
08 OKT
Bleed from Within
11 OKT
Y&T 2025
12 OKT
Thrash of Titans Tour 2025
15 OKT
Wind Rose
15 OKT
Disturbed
18 OKT
Helloween
19 OKT
Desertfest
24 OKT
Ad Infinitum
26 OKT
Blackbriar
26 OKT
Bruges Is Doomed
31 OKT
Leprous
02 NOV
Battle Beast
06 NOV
Paradise Lost
07 NOV
Janez Detd
09 NOV
Hanabie
13 NOV
Mono
13 NOV
Marilyn Manson
15 NOV
Helldorado
17 NOV
Son Mieux
25 NOV
Girlschool
25 NOV
Coldrain
27 NOV
Perturbator
29 NOV
Zornik - The Setlist
30 NOV
Nothing More
01 DEC
Lacuna Coil
02 DEC
Sabaton
05 DEC
LANDMVRKS 2025
05 DEC
Ice Nine Kills
16 DEC
Imminence
18 JAN
Epica
12 FEB
Avatar
28 FEB
Motionless In White

Obsidian Dust

 

Botanique, Brussel – 15/05/2025

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Koen Timmerman

 

Full photo report here!

 

Le Botanique organiseert al sinds 1988 jaarlijks het eigen festival ‘Les Nuits Botanique’, in 2025 zijn we al aan de 32ste editie toe. Nieuw dit jaar is dat de aftrap van het 11 dagen durende ontdekkingsfestival op 15 mei wordt gegeven door Obsidian Dust, een nieuwe telg in ons festivalland. Nu ja, het festival is nieuw maar Le Botanique sloeg hier de handen in elkaar met Metadrone en die concertorganisatie kennen we ook van het onvolprezen Desertfest Antwerp. Het hoeft niet te verbazen dat er dan meteen een zeer interessante, eclectische en heavy line-up met 9 bands over 3 podia bij elkaar gepuzzeld werd. Het komt natuurlijk goed uit dat verschillende acts beschikbaar zijn door de Desertfest-edities in Oslo, Londen en Berlijn die in deze periode plaatsvinden. Het werd een bijzonder geslaagde avond in Brussel met Zeal & Ardor als absolute uitschieter en we hopen van harte dat dit festival een blijver kan worden!

 

De hele site van Le Botanique is opengesteld voor de hele duur van het festival en dan stel je toch weer vast wat een wonderlijk mooie oase dit is in de drukke chaos van onze hoofdstad. Ongetwijfeld is deze locatie mee verantwoordelijk voor de relaxte sfeer die er de hele avond voelbaar was. Naast de indoorconcertzalen Museum en Orangerie is er in de tuin, onderaan de trappen, ook de prachtige Fountain Stage aangelegd. Rondom dat podium is er met stellingen een soort balkon gebouwd, inclusief trappen naar beneden, waardoor er zowel beneden voor het podium als ‘boven’ veel volk staat, met allemaal een goed zicht op de bands. Het zorgt voor een knusse sfeer en beleving van de bands. Ook in de zalen binnen bleef de sfeer opperbest en stond het nooit teveel op elkaar gepakt.

 

Villenoire krijgt als lokale band de eer om het startschot te geven in de Museum. We hadden de naam intussen al enkele keren zien voorbijkomen maar de band zelf nog niet kunnen checken. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we ook geen flauw idee hadden wie er in de band zat, maar vanaf de eerste noot herkennen we zanger Ioan Kaes. We waren in het verleden grote fan van Death Before Disco en ook met electric)noise(machine deed hij mooie dingen. Met deze donker klinkende posthardcore band speelt hij al voor de derde keer in Le Botanique en samen met zijn (al even ervaren) kompanen brengt hij stevige hardcore met zowel melodieuze als zware metalen elementen die ons doet denken aan vooral Thrice en ook wel Cave In.

 

Op de Fountain Stage, het hoofdpodium zeg maar, is het de beurt aan Elder. Het is dit jaar de 10e verjaardag van het fenomenale album ‘Lore’ en ter ere daarvan spelen ze het volledige album op deze tour. Dat album was toch een scharnierpunt, want de groovende stoner rock werd vanaf dan verrijkt met muzikale elementen uit psychedelische, space en krautrock maar ook sludge, doom en progressieve metal. Het viertal is muzikaal erg onderlegd en tovert met heerlijke grooves, ronkende riffs en technisch gitaarwerk en veel dynamiek. Ze verstaan de kunst om af te wisselen maar ook om verder te bouwen op een riff en dat toch interessant te houden zodat het uur speeltijd zo was omgevlogen!

We haasten ons naar LLNN (Orangerie), want we zagen de band twee keer eerder aan het werk. Het viertal maakte toen een enorme indruk op ons en we omschrijven de sound graag als ‘het muzikale equivalent van een stomp in de maag’. Muzikaal beweegt de band zich tussen hardcore, metal, sludge en industrial of je zou het ook kunnen omschrijven als Converge meets Cult Of Luna meets Godflesh. Maar helaas valt het vandaag… helemaal plat. De slopende, dystopische, intense, bijtende muziek van de Denen komt gewoon niet binnen en dat ligt volgens ons niet aan de band zelf maar aan de slechte sound, die heel dof klinkt, geen bas laat horen en overall power mist.

 

De een zijn dood is de ander zijn brood, want hierdoor schuiven we snel door naar Rickshaw Billie's Burger Patrol (Museum) die op hetzelfde moment spelen. Hier horen wel meteen een lekker stevige, zompige sound vol fuzz! Op de backdrop lezen we ‘Rickshaw Billie's Burger whatever the fuck’ en dat vat het wel samen: dit Texaanse trio heeft overal schijt aan en doet gewoon lekker zijn eigen ding. De ‘unique selling proposition’ is hier de achtsnarige gitaar van de zanger, wiens zang mogelijk niet voor iedereen weggelegd is. Die klinkt namelijk wat hoger en scherper dan we in dit genre gewoon zijn en doet ons wel wat denken aan Les Claypool (Primus) en dat is gelukkig een van onze favorieten. De combinatie met de lagere, ruwere backing vocals van de bassist werkt echt wel. Big riffs, low end grooves and lots of rumble met een heel aanstekelijke energie: denk aan een mix van Melvins, Dinosaur Jr. en Red Fang.

 

Het voelt een beetje vreemd aan om al zo vroeg de eigenlijk headliner op de affiche te vinden, maar Zeal & Ardor (Fountain Stage) stijgt in hun 75 minuten speeltijd wel degelijk torenhoog uit boven alles wat er voor en na hen komt vandaag. Manuel Gagneux maakt zijn band al enkele jaren furore met een mix van black/dark metal met ‘zwarte muziek’ zoals blues, negro-spirituals en field hollers, die met elke plaat nog een beetje verfijnd werd. Op het vorig jaar uitgebrachte ‘Greif’ werden er nog enkele alternatieve, grungy en elektro/industrial elementen toegevoegd aan de sound. En ook live staat de zeskoppige band als een huis, want Zeal & Ardor maakte al elke keer een grootse indruk op ons maar vandaag benaderen ze duivelse perfectie. Vanaf opener ‘The Bird, the Lion and the Wildkin’ tot afsluiter ‘Clawing Out’ krijgen we intensiteit, muzikale variatie, onweerstaanbare vocals en meezingmomenten voor het publiek, een strakke band en een grote schare toehoorders die helemaal uit de hand van de band eet. Met vlak na de opener ‘Wake of a Nation’ en ‘Götterdämmerung’, met die fantastische riff, voel je dat Manuel en de zijnen hier iets heel uitzonderlijk neerzetten. Vele kelen brullen mee met en verliezen zich in de donkere, bluesy gospel van onder andere ‘Ship on Fire’,  ‘Gravedigger’s Chant’ en uiteraard het duivelse ‘Blood in the River’ en ‘Devil Is Fine’. Er zijn eigenlijk alleen maar uitschieters, maar toch nog een speciale vermelding voor ‘Run’ en ‘Death To The Holy’ !

 

We moeten eigenlijk toch even bekomen van zoveel klasse, maar haasten ons toch naar Green Milk from the Planet Orange om de laatste 25 minuten van hun set nog mee te pikken. We misten deze Japanners namelijk vorig jaar op Desertfest en er werd ons duidelijk gemaakt dat we daar toch echt iets gemist hadden en dat nu moesten rechtzetten. Wanneer we binnenkomen, is het trio net aan een rustige, sfeervolle, bluesy passage toe en voelt het contrast toch wat te groot. Even later versnellen de groene melkmannen van de oranje planeet wel en ze scheuren langs de muzikale planeten van psych rock, prog rock, classic rock, indie rock, punk en jazz. Ze gaan met momenten lekker hard en we moeten daarbij zelfs al eens denken aan bands als Slift en Karkara, maar ook referenties als King Crimson, Miles Davis en Acid Mothers Temple vallen vaak. Knap.

 

Hoewel we absoluut geen fan van black metal zijn, was het toch het plan om Liturgy (Orangerie) even te checken. Nog voor we daar geraakten, bereikte ons van diverse kanten dat het absoluut geen hoogvlieger was en het echt voor geen meter klonk.

 

Dus spaarden we ons nog maar even op voor Wiegedood (Museum) dat vandaag voor een heuse krachttoer gaat: ze zullen een kleine 2 uur spelen en daarbij hun volledige trilogie ‘De Doden Hebben Het Goed’ brengen. Onze landgenoten spelen hun ijskoude, razende black metal werkelijk super strak, maar gelukkig is er ook een hele verstilde passage die voor een adempauze zorgt. Het trio is live altijd indrukwekkend en dat is vandaag absoluut niet anders, maar na een kwartier is het toch niet meer aan ons besteed. 

 

Een groot contrast is er met Pallbearer (Orangerie) en de lang uitgesponnen, melodieuze doom metal nummers. We zijn niet zeker of het 4 of 5 nummers waren in 50 minuten speeltijd, maar feit is dat de band het even goed deed als de vorige keren dat we hen aan het werk zagen. De 4 heren spelen en zingen de nummers uitstekend en sfeervol en deze keer is de sound wel helemaal in orde. Gelukkig maar, want dat is toch wel een must voor deze band. Tegelijkertijd overvalt ons wel opnieuw een beetje het gevoel dat het niet echt onze volle aandacht kan vasthouden, we genieten doorgaans meer en langer van Pallbearer als we thuis in onze zetel zitten. Dat neemt niet weg dat de Amerikaanse band zowel heavy en sludgy als melodieus en proggy blijft klinken en een zeer sterke show neerzet.

 

 

Meer lezen...

BLOOD INCANTATION

 

02/02/2025 - TRIX, Antwerpen

 

Pics: Istvan Bruggen

Rev: Joris Smeets

 

Full photo report here!

 

Het is een warme dag geweest en het belooft nog heter te worden in Trix. Vanavond loopt het kot namelijk helemaal vol voor de uitverkochte show van Blood Incantation en support Minami Deutsch in de Zaal, de gratis toegevoegde show van Concrete Winds en Black Curse in het Café en dan ook nog de Noisesome Release Night in de Club. Blood Incantation bracht in oktober vorig jaar een nieuw album uit en dat stond volgens ons in élke eindejaarslijst in de heavy scene maar ook bij eerder indie-gerichte platformen kregen ze bakken lof voor dat meesterwerk. Het sprak voor zich dat wij er absoluut bij moesten zijn wanneer ze de plaat live kwamen voorstellen op de ‘Absolute Elsewhere European Tour 2025’. Laat het duidelijk zijn dat de torenhoge verwachtingen moeiteloos ingelost werden door een band die op een indrukwekkend hoog stond te musiceren. Het was een absolute topperformance!

 

Oorspronkelijk waren er twee aparte shows, Blood Incantation in Trix enerzijds en Black Curse en Concrete Winds in Het Bos anderzijds. Ook die laatste twee gooiden vorig jaar hoge ogen met nieuwe releases. Voor de fans van het zwaardere werk een quasi onmogelijke keuze en dus werd er een hele mooie oplossing gevonden door de twee shows samen te voegen. Fijn dat het in deze tijden ook zo kan! Concrete Winds en Black Curse werden toegevoegd als gratis (after)show in Trix maar ondergetekende liet deze twee bands in het Café wel aan zich voorbij gaan. De razende death/grind en rauwe black/death van respectievelijk CW en BC is niet aan ons besteed. 

 

Het voorprogramma op deze tour is Minami Deutsch. We leerden de Japanse band jaren geleden hier in Trix kennen op Desertfest en we waren helemaal mee in hun muzikale trip. We vonden het meteen erg fascinerend dat deze 4 heren pure krautrock brachten, dat hadden we niet direct verwacht van een band uit het land van de rijzende zon. Deze band heeft het genre helemaal in de vingers en weet onze aandacht vast te houden met de typerende ritmes en sound, zowel psychedelisch als hypnotiserend. Het is niet bepaald een ‘harde’ band, maar rockt wel op zijn eigen manier. We horen er ook 60’s en 70’s pyschedelische rock en kosmische, bedwelmende klanken in terug. Op het eerste zicht kan het een vreemde keuze voor het voorprogramma lijken en helaas stond er ook niet veel volk voor Minami Deutsch. Het progressieve en hypnotiserende effect hebben ze alleszins gemeen met de headliners.



De podiumsetup van Blood Incantation is niet overdreven. Een grote backdrop met de afbeelding van de albumhoes van Absolute Elsewhere en aan de twee zijden van het podium een zuil met oplichtende, mysterieuze symbolen: meer heeft het vijftal niet nodig. De nadruk zal namelijk niet liggen op visueel spektakel maar op ongelofelijk knappe, complexe en technisch hoogstaande muziek die toch altijd meeslepend blijft klinken. Muzikaal laat deze band uit Denver, Colorado zich niet beperken of in een hokje stoppen: alles kan en alles mag, zo lijkt het wel.

 

Dat uit zich al door intro ‘Pocket Calculator’ van Kraftwerk en outro ‘Winds Of Change’ van Scorpions, maar daartussen vooral in de ongrijpbare, progressieve death metal met diverse invloeden van het album ‘Absolute Elsewhere’. Dat innovatieve meesterwerk wordt van begin tot einde gespeeld, al bestaat het maar uit 2 nummers, die elk uit 3 delen (‘tablets’) bestaan. Nadat het ruim 20 minuten durend ‘The Stargate’ gespeeld is, vraagt frontman Paul Riedl aan iemand op de voorste rij om dan ook figuurlijk ‘de plaat om te draaien zodat we de B-kant kunnen spelen’. Dat is dan ‘The Message’, dat ruim 23 minuten lang is. In die 2 epische nummers leiden de 5 muzikanten ons via heavy riffs en brute grunts langs  proggy psychedelica naar ambient klanken en opwindende elektronica en synths via rustig kabbelende of zelfs space passages via de typische krautrock ritmes en terug. Ergens middenin het muzikale universum tussen Pink Floyd, Opeth, Rush, Mastodon, Death en Tangerine Dream zou je Blood Incantation kunnen tegenkomen. Als we Absolute Elsewhere dan in het geheel gehoord hebben, speelt de band nog 2 oudere bisnummers omdat ze naar eigen zeggen al zo lang niet meer hier gespeeld hebben. Ons hoor je alvast niet klagen dat we de kosmische death metal van ‘Inner Paths (to Outer Space) en ’Obliquity of the Ecliptic’ ook nog geserveerd kregen op een bedje van muzikale genialiteit! Nu al één van de topconcerten van het jaar.




 

 

Meer lezen...

 

thrown

 

20/04/2025 - Trix

 

(support: Crystal Lake + Unity-TX + Graphic Nature)

 

Avocado Booking - Live Nation Belgium

 

Pics: Koen Polfliet

 

 

thrown is een Zweedse metalband die sinds 2021 de wereld stormenderhand veroverd heeft met hun onmiskenbare blend van brute kracht en intense energie. Met meer dan 105 miljoen streams wereldwijd, hebben ze zich snel bewezen als een van de meest opwindende nieuwe acts in de scene. Hun EP 'EXTENDED PAIN' (2022) stond bijna een jaar in Spotify’s Global Metal Chart.

 

Knaller in den trix!

 

Full photo report here!

Meer lezen...

 

Hell on Sphinx

 

Muziekgieterij, Maastricht – 12/04/2025

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Istvan Bruggen

 

Maastricht en hardcore, dat is al heel lang een geslaagd huwelijk. De Muziekgieterij zwaait trots de vlag van het genre en doet er alles aan om kansen te geven aan jonge en minder jonge bands. Eén van die niet meer zo piepjonge bands is natuurlijk Backfire!, onlosmakelijk verbonden met Maastricht maar zeker ook met deze concertzaal. Die ligt namelijk officieel aan het Richie Backfireplein. De voorbije jaren konden we hier al terecht voor de Among The Angels-festivals en de Rebellion-tours van Madball, maar intussen is er Hèll On Sphinx. Onder die noemer organiseert de Muziekgieterij regelmatig concertavonden met een viertal bands uit de hardcore scene of aanverwante muziekgenres. Het mooiste is: die avonden zijn gratis en lokken steeds meer volk van alle leeftijden. Op deze zonnige zaterdag is er echter het ruim op voorhand uitverkochte Hell On Sphinx Festival, dat volledig in het teken staat van het allerlaatste optreden van zanger Pat van Backfire!.

 

We kunnen ons weinig betere plekken bedenken dan de Muziekgieterij op deze lentedag: een kaart met meer dan 50 bieren om te proeven, hartelijke medewerkers en fantastisch lekker eten, ongeacht of je veggie, vegan of vlees eet. Het zonnige binnenplein nodigde uit om lekker te chillen en socializen tussen de bands door, met een heel gemoedelijke sfeer als gevolg. Met 8 bands die muzikaal toch wel wat verschillen en korte maar krachtige sets (de eerste 5 bands spelen maximum 30 minuten), bouwt de energie en beweging voor het podium op. De logica wordt dus gerespecteerd dat de bands hoog op de affiche het kot helemaal in de fik zetten, maar er was geen enkele band die uit de toon viel vandaag. Een groot compliment voor de organisatie/booking, want dat is toch minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Nog een pluim op de hoed van de organisatie: op elk moment bleef er genoeg adem- en bewegingsruimte, zodat er plaats was voor degenen die enthousiast de pit indoken maar ook voor degenen die liever uit het strijdgewoel blijven.

 

Sales Belges uit Luik kreeg de eer om te openen. We horen echo’s van 90’s East Coast hardcore, met een metallic laagje, thrashy riffs en wisselende ritmes. Deze heren maken zeker geen slechte beurt!

 

Met afstand de jongste band op het podium vandaag is No Way. Bevlogen jongens, die qua leeftijd ergens tussen 15 en 17 jaar oud lijken te zijn. We zijn zelf nooit echt fan geweest van Youth Crew maar kunnen alleen maar toejuichen dat deze jongemannen teruggrijpen naar een muziekgenre uit de jaren 80 en de levensstijl die daar bij hoort. Muzikaal krijgen we dus korte, snelle hardcore punknummers met een positieve vibe, die hier en daar misschien een klein steekje laat vallen maar dat is helemaal niet erg. Groeimarge en potentieel is zeker aanwezig, hou ze in de gaten.

De vreemde bijt in de muzikale bijt is vandaag Invictus. De Belgen hebben een stevige achtergrond in hardcore en draaien al jaren mee in allerhande bands, maar dit is straight edge metal. Death metal om precies te zijn, van de melodieuze Zweedse variant (shirts van At The Gates geven al meteen een hint), maar soms ook met meer groove of een zwartgeblakerd randje. Het tempo ligt meestal hoog maar er zit genoeg variatie in om het boeiend te houden. De zanger, met zijn stevige baard en lange dreads, doet soms denken aan een mix van Max Cavalera, Chris Barnes en een bezeten metalprofeet, maar beschikt ook over een coole doch verstaanbare grunt. Uitstekend.



Haywire vertegenwoordigt de Duitse scene en doet dat met verve. Maar dat is niet het enige waardoor ze verschillen van de Nederlandse en Belgische collega’s op de affiche vandaag: frontvrouw Manon laat zich zeker opmerken. Ze beschikt over een stevige strot die helemaal past bij de groovy metalcore met forse breakdowns die haar 4 kompanen uitstrooien. Zeer geschikt voor spinkicks en moshpits!
 

Met Trenchwar bestijgt een geroutineerde band het podium. De heren hebben een verleden bij bands als Born From Pain, Backfire!, No Turning Back en Herder en die ervaring spreekt ook. Vanaf de eerste noot hoor je dat alles precies is zoals het moet zijn, de stevige hardcore met een metalen saus
zit prima in elkaar en swingt en groovet heerlijk. De band omschrijft het zelf als ‘relentlessly heavy, brutal metal-infused hardcore’. Zanger Ché weet het publiek natuurlijk op te jutten wanneer nodig, maar maakt ook wat grappige opmerkingen over ‘Heerlen vs. Maastricht’ om duidelijk te maken dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt: iedereen is familie in de hardcore scene! Toch legt hij ook de vinger op wonde, door te vragen wie zich in welke leeftijdsgroep bevindt. De meerderheid van het publiek blijkt tussen 40 en 50 jaar, en er zijn er ook veel tussen 30 en 40 jaar. Maar er blijken zelfs meer bezoekers ouder dan 50 aanwezig te zijn dan jongeren onder 20. Hij haalt terecht aan dat die jongeren wel de toekomst zijn voor de scene en dat we ons moeten afvragen hoe we dit moeten omkeren en ervoor zorgen dat die blijft bestaan. Harde set!

 

Onze landgenoten van Mindwar draaien intussen ook al even mee en lijken gestaag verder te groeien. We zagen hen al vaker aan het werk en hoewel de vijf heren muzikaal niet voor vernieuwing zorgen, blijft hun mix van rechttoe, rechtaan hardcore met veel groove en metalriffs gewoon heel lekker en effectief. Er zit genoeg variatie in de riffs waar je af en toe wat andere muzikale invloeden in hoort terugkomen en alles wordt van begin tot einde met heel veel energie gebracht. We blijven genieten van de zanger, die we niet anders kunnen omschrijven als een mix tussen ‘Jerommeke’ en een blok beton, of een bouwvakker die het kot komt verbouwen. De pit wordt telkens wat heftiger.  
 

De band tussen Angel Crew en Backfire! is altijd hecht geweest, met verschillende gedeelde leden bij de oprichting en verdere geschiedenis van beide bands. Dus is het ook maar passend dat deze Brusselse legende er vandaag bij is voor de laatste performance van Pat Coenen, die immers ook ooit deel uitmaakte van Angel Crew.  De intro van Hank Williams III is meteen toepasselijk: rebel country, want ook Angel Crew doet gewoon zijn eigen, rebelse ding. Vandaag uit zich dat in het feit dat er naast de drummer, bassist en twee gitaristen maar liefst 3 (!) zangers op het podium staan voor een old school-set. In de moshpit gaat het er vanaf het eerste moment stevig aan toe, met singalongs en fingerpoint in overvloed. De heftige mix van old school hardcore en brute, metalcore met af en toe meeslepende en melodieuze elementen zweept iedereen serieus op. Pat komt ook een nummer meebrullen en ook gitarist Ross neemt de lead vocals in een ander nummer voor zijn rekening. Met de Blitz-cover ‘Warriors’ en ‘Steal Your Crown’ dele ze nog een paar stevige klappen uit!


Natuurlijk staat alles in het teken van Pat Coenen zijn laatste optreden met Backfire! en dat is ook duidelijk te merken in het publiek. De energie en emotie zijn voelbaar, vanaf intro ‘Hurt’ van Johnny Cash. Still Dedicated, dat is absoluut van toepassing op Backfire! en vandaag zeker ook op Pat, die op ons een frisse, energieke indruk maakt. Het wordt een ouderwets feestje, met tonnen energie, intense en zotte moves in de pit en songs die uit volle borst meegebruld worden. Zangers duiken uit alle hoeken op om mee te zingen: ze kruipen vanuit het publiek het podium op of springen vanuit de coulissen in het geval van de heren van Angel Crew. Voor één nummer geeft Pat de microfoon ook door aan Marco (ex-Violation Of Trust, Payback), die de voorbije periode al voor hem ingevallen is. Pat draagt ook nog een nummer op aan zijn dochter en aan ‘muzikale mentors’ Warzone. Als aan het einde van de show ‘Patje, bedankt!’ gezongen wordt en we de muzikanten knuffels zien uitdelen, moeten zelfs wij even slikken. Veel mooier dan dit kan je niet afscheid nemen. Backfire! speelt dit jaar nog enkele shows met Marco vooraleer het doek definitief valt voor de band. Last chance to dance!

Meer lezen...

 

P.O.D

 

13/04/2025 - Poppodium 013 – Tilburg

 

Al meer dan 30 jaar is P.O.D. een vaste waarde in de rockscene, en nog altijd even gedreven. Begin jaren 2000 groeide P.O.D. uit tot een van de meest iconische nu-metalbands, samen met acts als Linkin Park, Korn, Limp Bizkit, Slipknot en Deftones. Hun doorbraakalbum Satellite uit 2001 knalde uit menig discman met energieke rap metal, opbeurende en krachtige teksten.

 

Tot op de dag van vandaag blijft P.O.D. relevant. In 2023 brachten ze hun 11e studioalbum Veritas uit, waarop ze opnieuw laten horen waarom ze al tientallen jaren bestaan. Met een mix van spetterende nu-metal, door reggae beïnvloede alt-metal en loden grooves bewijzen ze dat hun vuur nog lang niet gedoofd is.

 

Full photo report here!

 

Pics: Koen Polfliet

Meer lezen...

 

The Last Internationale

 

02/04/2025 - Poppodium Volt, Sittard

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Istvan Bruggen Photography

 

In 2015 maakte ik kennis met The Last Internationale toen de band op het grote podium van Pukkelpop mocht aantreden. De New Yorkers waren ons nog volledig onbekend, maar het feit dat Rage Against The Machine-drummer Brad Wilk destijds deel uitmaakte van de line-up prikkelde natuurlijk meteen onze nieuwsgierigheid. De band maakte indruk met heel energieke, bluesy en groovy rock ‘n’ roll met een boodschap en veel ‘heart and soul’. Toch waren wij de band wat uit het oog verloren. Niet omdat de band op plaat niet goed is, maar omdat ze pas écht tot hun recht komen op het podium, de dynamiek en connectie met het publiek is essentieel. En dat bewezen ze vanavond opnieuw met verve!

 

De kern van de band bestaat uit het koppel Edgey Pires (gitaar) en de fenomenale frontvrouw Delila Paz (zang, akoestische gitaar, piano) en dat is nog altijd niet veranderd. The Last Internationale kende in zijn bestaan al hoogtes en laagtes, van major platenlabels over grote festivals tot voorprogramma’s van grote bands maar ook periodes zonder label en steun. Gelukkig blijft de band met ongebreidelde energie doorzetten en zo kregen we de kans om hen dicht bij huis in een intiemere setting opnieuw aan het werk te zien. Onze eerste kennismaking met Poppodium Volt is meteen een voltreffer. Iedereen is heel vriendelijk en relaxed, het geluid is uitstekend en de muziek die tussendoor wordt gedraaid is een heerlijke mix van allerhande rootsy folk, country en singer-songwriter. De kleine maar gezellige zaal is mooi volgelopen, al blijft er gelukkig toch nog net genoeg adem- en bewegingsruimte.

 

De support act van vanavond is Anouk Gerritsen, die voor ons eerlijk gezegd een nobele onbekende is. De jonge zangeres is een lokaal talent die haar plekje vanavond op een uitzonderlijke manier heeft te pakken gekregen. Blijkbaar heeft ze ooit op Pinkpop met een doekje gezwaaid met de vraag aan Delila of ze mocht meezingen en die wens kwam in vervulling! Het contact is gebleven, zodat ze nu enkele shows het voorprogramma mag verzorgen met haar band. Het is een viertal in een ‘klassieke’ line-up met drum, gitaar, bas met enkele 'foute' kapsels uit de jaren ‘80 en ‘90 die tegenwoordig weer in zijn en ook enkele opvallende vestimentaire keuzes.

 

Anouk blijkt een goede zangeres en ook muzikaal klinkt de groovy rock niet verkeerd maar toch springt het er aanvankelijk niet echt uit. Na enkele nummers zingt ze solo op akoestische gitaar haar eerste single, die meer in het straatje van de breekbare country pop ligt. Het is in het begin niet altijd even stabiel gezongen maar ze groeit wel in het nummer, toch is de song nog niet goed genoeg om te  blijven hangen. Ook de traditional ‘House Of The Rising Sun’ brengt ze solo en dat doet ze absoluut zeer sterk: het is dan ook een ijzersterke, tijdloze song en de zangeres komt beter uit de verf als ze wat meer kan uithalen met haar stem. Ook het volgende nummer bevalt ons beter, een swingend nummer met veel energie en de voetjes gaan al eens mee stampen, maar 'Girl With Fire' kan toch weer minder bekoren. Het laatste nummer leunt op een lekker groovende baslijn en een funky disco beat, al blijkt de zang ook hier niet altijd even stabiel. Talent is er zeker maar het moet nog wat bijgeschaafd worden.

 

Het was duidelijk dat de meeste aanwezigen echt wel voor The Last Internationale gekomen waren en ook bekend zijn met het repertoire en de opstandige, politiek links georiënteerde (de invloed van folk) en verhalende teksten van de gewone mensen, de werkende klasse (blues- en countryinvloeden) en de rechten van minderheden maar ook de boodschappen van gemeenschap en verbondenheid. CCR’s ‘Run Through The Jungle’ weerklinkt als intro, waarna het soulvolle ‘Berta, Berta’ de aftrap vormt. Het eerste deel zingt Delila a capella en haar straffe vocalen schitteren nog meer dan haar glitterpak. Ze blijft sowieso dé blikvanger en bestrijkt het hele podium en legt connectie met het publiek. Met punkklassieker ‘Kick Out The Jams’ krijgen we meteen een tweede cover op rij, waarbij ook de drummer en gitarist Edgey, met zijn bijna ‘typische’ New York-stijl (denk Ramones: jeans, leren jasje en t-shirt met het opschrift ‘More women on stage’) het gaspedaal meteen mogen induwen. Toch ook een apart woordje voor bassiste Alice Atkins, die met haar glittertruitje en zilveren sterren op haar schoenen met hoge hakken een sexy cool uitstraalt maar vooral met haar energieke spel een essentieel onderdeel van de afwisselend rauwe rock en meer ingetogen momenten vormt. Het is intussen fijn om te zien dat alle leeftijden present zijn en zangeres Delila wijst ook enkele kinderen aan die met hun ouders zorgeloos vooraan kunnen staan. De energie van het publiek blijft wel nog even uit, het is pas later in de set dat het ‘meest beleefde publiek ooit’, aldus de frontvrouw, loskomt.
Met nummers als ‘Life, Liberty, and the Pursuit of Indian Blood’, ‘Killing Fields’, ‘Mind Ain't Free’ en ‘Crawlin’ Queen Snake’ rockt de set lekker verder, met occasioneel scheurende gitaren en solo's.

 

Bij het inzetten van ‘1984’ vraagt Delila vraagt iedereen om te headbangen en die lekkere tragere, RATM-achtige riff leent zich daar uitstekend toe. Bij ‘Hero’ schiet TLI weer veel energie de zaal in en ook de bassiste gaat enthousiast aan het headbangen. De zangeres toont nog eens aan wat voor een powerhouse van een zangeres ze is, met zowel power als soul als de hele hoge noten die ze haalt. Het akoestische ‘Freedom Town’ is een ode aan Bruce Springsteen, een van de helden van de band, en aan hun hometown New York. Het gaat over ‘hope through dark times’, waarbij de zangeres de akoestische gitaar ter hand neemt en zelfs een stuk zonder micro zingt en even indrukwekkend en pakkend blijft klinken. Kippenvelmomentje. Met het op piano gespeelde ‘Running For A Dream’ blijven we bij rustigere maar evenzeer aangrijpende momenten: het wordt opgedragen aan de slachtoffers in Gaza, waar zoveel onschuldige levens verloren gaan en de mensen geen dromen en geen wereld meer hebben om in te leven. Nog zo’n emotionele, diepgravende song is ‘Soul on Fire’, ook met piano en een tribute aan onder andere Nina Simone, waarbij de andermaal subliem zingende Delila zelfs even het publiek in gaat.

 

Dan is het terug tijd om te rocken met het groovy, catchy, soulvolle ‘Wanted Man’ dat wel wat doet denken aan Blues Pills en zelfs Tina Turner qua zang. Ook ‘Hard Times’ grossiert weer in bluesy hard rock, waar de riff echo’s van Black Sabbath oproept. Bij ‘1968’ is de slagzin ‘The more I make revolution, the more i feel like making love’, een ode aan ‘true rock 'n' roll, where you don't give a damn about what everybody thinks’. Ondanks het feit dat Delila jammer genoeg haar voet heeft omgeslagen, gaat ze opnieuw het publiek in en doet ze iedereen hurken en opspringen op haar commando. Ze nodigt ook een tiental mensen mee op het podium en die mogen daar ook blijven staan voor de zinderende, uitgesponnen finale in de vorm van ‘Hit 'em With Your Blues’ en ‘Battleground’, die een einde maken aan een heerlijke set van dik anderhalf uur. Ga deze band zeker checken als ze nog eens in jouw buurt komt!  
 


 

 

 

 

Meer lezen...

 

Hooverphonic

 

The Magnificent Tree - The 25th Anniversary

 

25-03-2025 De Casino Concertzaal

 

Full photo report here!

 

Pics: Kim Tukker

Meer lezen...

Sloper & Jen

 

20/03/2025, De Casino Concertzaal

 

Sloper, met Mario Goossens (Triggerfinger) en Cesar Zuiderwijk (Golden Earring) beide op drums!

Heerlijke Classic Rock

 

Full photo report here! 

 

Pics: Kim Tukker

Meer lezen...

 

Airbourne

 

12/03/2025 - Kunstencentrum VIERNULVIER / DEMOCRAZY

 

Pics: Steven T'joen

 

Een uitverkochte Vooruit voor de Australische energiebom Airbourne!

 

Iedereen moet intussen weten dat deze snaken al jarenlang eer betonen aan de harde, in alcohol gedrenkte pubrock van grote voorbeelden en landgenoten Rose Tattoo en vooral AC/DC – en laten we daar Motörhead nog maar bijnemen.

 

Ze bewijzen nu al lang dat rock ‘n’ roll allesbehalve op sterven ligt maar integendeel springlevend is en harde klappen uitdeelt. Wie het viertal nog nooit live aan het werk zag, heeft wat gemist: ze brengen smerige, voortdenderende hardrock zoals die klonk in de jaren ’70 en ‘80 maar dan met de energie van Tasmaanse duivels!

 

Eigenlijk kan je deze show kort samenvatten: ‘high octane rock’ met de gekende fratsen van de frontman en een clusterbom die songs uitgooit die eigenlijk allemaal klinken als een rock-klassieker.

 

Indrukwekkend.

 

Full photo report here! 

 

Meer lezen...

 

Silverstein

 

04/03/2025 - AB - Ancienne Belgique

 

Support: Bloom - Callous Daoboys - Thursday

 

Full photo report here!

 

Pure nostalgie dinsdagavond in de AB, iets waar Silverstein mooi op inspeelde door hun set te starten met een filmpje waarmee we ineens een dikke 20 jaar terug in de tijd gingen. De toon was direct gezet en hun set vol (oudere) hits stelde dan ook niet teleur!

 

Pics: Lise Lynen Photography

 

Meer lezen...

 

Funeral Dress - Belgian Asociality - Luna En De Maanstenen

 

14/02/2025 - Trix Antwerpen

 

Pics: Lise lynen

 

Full photo report here!

Meer lezen...

 

Trivium - Bullet for My Valentine - Orbit Culture

 

08/02/2025, Lotto Arena  - Antwerpen

 

Full photo report here! 

 

FKP Scorpio Belgium

 

Pics: Istvan Bruggen

 

 
 
 
 

 

Meer lezen...

KNTXT

 

B2B Charlotte de Witte & Amelie Lens

 

08/02/2025 - Flanders Expo, Gent

 

Full photo report here!

 

Pics: Jonathan Verschuere - Graphix Media

 

Meer lezen...

 

Ramones Alive NL - Astro Zombies AD

 

24/01/2025 - Muziekgieterij Maastricht

 

Bestaat er een beter manier dan een regelrecht punkrockfeest om op vrijdagavond meteen de knop na de werkweek om te draaien? Als je moet oordelen aan de glimlach op de gezichten van de aanwezigen in de uitverkochte Muziekgieterij, moet je toch al met hele straffe kost afkomen om dit te overtroeven. De hele avond zien we een smile van het ene oor tot het andere bij punkrockers van werkelijk alle leeftijden bij het aanhoren van tributes aan twee van de allerbeste bands in de geschiedenis van het genre: The Misfits en Ramones! Een heerlijke show met veel sing-a-longs en (al dan niet dronken) dansjes in de pit.

 

ASTRO ZOMBIES A.D. mag vandaag de kelen en de benen opwarmen met een tribute aan The Misfits. Het is een bijzondere avond voor gitarist Maurice, want hij mag op zijn verjaardag het podium betreden met zijn Limburgse kompanen Niena (drums) en Boris (bas) en de Rotterdamse zanger Michiel, wat al eens voor een grapje over onderlinge verstaanbaarheid zorgt. Twee jaar geleden kwam deze band na 20 jaar stilte nog eens terug uit hun crypte gekropen. Sindsdien hebben ze toch enkele leuke shows kunnen spelen, ook al grapt Michiel ‘dat ze een mooie banner hebben voor die twee shows per jaar’. Omdat wij er stilaan aan twijfelen of The Original Misfits, zoals die tegenwoordig door het leven gaan, nog eens de oversteek naar Europa zullen maken, troosten we ons graag met een half uurtje horror punk rock van de bovenste plank.

 

Tijdens de set van 14 nummers zal de band regelmatig vragen om de lichten te doven, deze muziek vraagt natuurlijk eerder om donkere schaduwen dan felle lichten. Vanaf opener ‘Skulls’, die naadloos overgaat in het volgende nummer, zit de sfeer er in. Via ‘Teenagers From Mars’ (‘and we don’t care’) gaan we over naar de coole ritmes van ‘Angelfuck’ en het voortjakkerende ‘Martian’. Uiteraard mag ook ‘Die, Die My Darling’, populair geworden door de Metallica-cover, niet ontbreken. Er wordt een gratis shirt beloofd aan de eerste stagediver en een dame gaat meteen die uitdaging aan zodra ‘We Bite’ uit de speakers knalt. ‘Kinda Hate’ is zo’n supercatchy nummer en ‘138’ is pure, classic punkrock. Het ‘titelnummer’ van de band, ‘Astro Zombies’, moet er natuurlijk ook bij. We krijgen een zinderende finale met een bijtend ‘Bullet’, het luid meegebrulde ‘I ain't no goddamn son of a bitch’ bij ‘Where Eagles Dare’ en uiteraard afsluiter ‘Last Caress’: ‘I got something to say’ en wel dat dit genieten was!

 

Het was in 2024 alweer 50 jaar geleden dat de invloedrijke Ramones opgericht werden én dat Marco Roelofs geboren werd. Helaas eindigde het verhaal van de legendarische New Yorkse band al in 1996 en is intussen niemand van de originele leden nog in leven. Het feit dat hun muziek naar zijn mening veel te weinig live te horen is, inspireerde Marco om, naar eigen zeggen, de arrogantie te hebben om onder de noemer ‘RAMONES ALIVE: Ode To 50 Years Ramones’ een tribute te brengen. Het was de band die zijn leven veranderde toen hij 13 jaar was, met dank aan bassist Harold Gielen (vooral bekend van Legion Of The Damned) die hem een cassettebandje bezorgde. Marco Roelofs moeten we normaal niet meer voorstellen, want naast presentator en schrijver is hij vooral bekend als zanger van Heideroosjes. Samen met het geroutineerde drumbeest Bart Nederhand (Peter Pan Speedrock) en gitarist Oeds Beydals (The Devil’s Blood, Death Alley en nu Iron Jinn) vormen ze een gevarieerd en aanstekelijk viertal in strakke jeans, basketsloefkes en leren jasjes.

 

Uiteraard krijgen we het theme van ‘The Good, the Bad and the Ugly’ als intro, om meteen over te gaan in ‘Rockaway Beach’ en ‘Teenage Lobotomy’, waar meteen de rol van de heerlijke ronkende bas in de sound opvalt. ‘Blitzkrieg Bop’ volgt dan al als derde nummer, op de hielen gevolgd door ‘Psycho Therapy’. Wat een openingssalvo! Marco grapt tussendoor bij zijn verhaal over het cassettebandje dat als er nog mensen zijn die dat kennen, dat die dan ongeveer van zijn leeftijd moeten zijn…jonge mensen van begin 20 dus! Wat later volgt er met ‘Sheena Is A Punk Rocker’, de Chris Montez-cover ‘Let’s Dance’ en ‘Poison Heart’ weer een straf trio. Die laatste werd trouwens aangekondigd als ‘een van die perfecte popsongs die de Ramones geschreven hebben’ en zo zaten er nog een aantal in de set en die boden gitarist Oeds de kans om te tonen dat hij ook heerlijk gevoelig kan spelen. De hits blijven dan gewoon eindeloos stromen: ‘Gimme Gimme Shock Treatment’, ‘Rock 'n' Roll High School’, ’I Wanna Be Sedated’ (dat echt voor een feestje zorgt), ‘The KKK Took My Baby Away’, ‘Pet Sematary’, ‘Do You Wanna Dance?’ en persoonlijke favoriet ‘Beat on the Brat’. Marco stelt tussendoor de band nog voor en geeft een shout-out naar het publiek, want het is de laatste van de 13 Ramones Alive-shows in België en Nederland. Met ‘Now I Wanna Sniff Some Glue’ en ‘Pinhead’ (‘We're a happy family, gabba gabba hey!)’ komen we aan het einde van de reguliere set.

 

Michiel van Astro Zombies had nog gegrapt dat hij de setlist gezien had en dat er 68 nummers op de setlist stonden. Dat spreekt Marco bij de bisronde tegen: ‘We spelen geen 68 nummers maar 328! We gaan door tot morgenmiddag en dan krijgen we allemaal spek en eieren of iets anders voor de vegans’! Van ons mocht het, maar het blijft beperkt tot ‘amper’ 6 bisnummers en dat zijn zeker niet van de minsten: ‘Cretin Hop’, ‘Judy Is a Punk’, ‘I Wanna Live’ (nog een van die perfecte popsongs), ‘Bonzo Goes to Bitburg’, de Joe Jones-cover ‘California Sun’ en als klap op de vuurpijl ‘Surfin' Bird’ van The Trashmen: ‘Everybody knows that the bird is the word’! 

 

 

Full Photo report here!

 

rev: Joris Smeets

pics: Istvan Bruggen

Meer lezen...

 

Stick To our Guns

 

26/01/2025, AB - Ancienne Belgique

 

Terwijl de support bands Bodysnatcher en Elwood Stray nog wat moesten oproepen voor meer crowdsurfers en beweging in de pit, was het bij Stick To Your Guns direct prijs vanaf het eerste nummer en dit ging zo door tot de allerlaatste noot.

 

Wat een energie, wat een show!

 

Full photo report here

 

Pics: Lise Lynen Photography

 

KINDA

Meer lezen...

 

DOOL - Habitants

 

12/12/2024 - Muziekgieterij Maastricht

 

Op een gure donderdagavond moet je al met goede argumenten komen om mensen uit hun kot te laten komen. De gezellige Muziekgieterij is wat ons betreft altijd al een troef en als je daar dan nog twee parels van eigen Nederlandse bodem op het podium aan toevoegt, dan overwinnen we toch graag die drempel om uit onze knusse zetel te komen. Dool trapt hier een reeks Nederlandse concerten af ter ondersteuning van het nieuwe album ‘The Shape Of Fluidity’ en deed dat uitstekend, ondanks naar verluidt toch wel wat zenuwen. Ook al was de ticketverkoop vanavond misschien net iets minder dan de avonden die zullen volgen, toch was de zaal gezellig volgelopen en het publiek wist het optreden duidelijk te smaken: het was misschien niet wild of uitgelaten, maar er werd aandachtig geluisterd en hoofden knikten goedkeurend mee. Met de geweldige opener Habitants leerden we op de valreep nog een van onze nieuwe favoriete bands kennen en dus was het een zeer hoogstaande avond.

 

We hadden de groepsnaam HABITANTS nog maar één keer eerder zien voorbijkomen maar hadden het nog nooit gecheckt. Dat is een grote fout van onze kant en we hebben duidelijk wat gemist, want het vijftal zoog ons ons helemaal mee in hun wereld. De band werd opgericht door gitarist René Rutten, die met The Gathering natuurlijk al enorm veel bewezen heeft. Je hoort ook bij Habitants die alternatieve, progressieve rockinvloeden maar ook  trip hop, ’80 en new wave-invloeden maar dan wel met een warm gevoel, dream pop, uitwaaierende postrock en shoegaze. De band rockt met momenten, maar echt hard of stevig wordt het nooit. Meeslepend, melodieus, diepgravend en sfeervol is het des te meer. Voor de ritmesectie en de gitaristen niets dan lof, maar de blikvanger is natuurlijk de prachtige en betoverende stem van de ranke en elegante zangeres Anne van den Hoogen, die ons soms zelfs aan Portishead doet denken! De band blijkt eerder dit jaar met ‘Alma’ een tweede album te hebben uitgebracht en de vinylversie daarvan ging, net als die van debuut ‘One Self’ uit 2018, meteen mee naar huis.

 

Een kleine maand geleden zagen we DOOL nog sterk uitpakken op Helldorado. Ze zetten er zonder twijfel een van de sterkste shows van de dag neer, waardoor we nog meer uitkeken naar deze clubshow. De band rond de charismatische zangeres/gitariste Raven van Dorst grossiert in donkere, mysterieuze en emotionele muziek. Het is zeker niet alleen doom and gloom, maar het is moeilijk om ze in één hokje te steken – ongrijpbaar, precies zoals wij het graag hebben. We horen occulte rock, new wave, doom metal, post punk en nog allerlei alternatieve genres in de mix. Ronkende bas, inventief drumwerk en 3 gitaren wisselen mooi af en vullen elkaar aan in de uitgesponnen nummers en we denken al eens aan uiteenlopende bands als The Cult, Wolvennest, Crippled Black Phoenix, Blue Öyster Cult en The Devil’s Blood. Laten we het gewoon catalogeren als meeslepende en psychedelische dark rock. Die kwam al sterk naar voren op de albums ‘Here Now, There Then’ en ‘Summerland’ waar ook nog enkele nummers uit gespeeld werden, maar we zijn nog meer onder de indruk van het nieuwe ‘The Shape Of Fluidity’. Bijna alle nummers van die fonkelnieuwe plaat kwamen dan ook aan bod. De finale, ‘zonder die flauwekul van weggaan en terugkomen voor bisnummers’, is ijzersterk:  ‘Hermagorgon’, de heavy eerste single van het nieuwe abum, wordt gevolgd door de eigenzinnige, smeulende versie van de Killing Joke-klassieker ‘Love Like Blood’ en ‘Oweynagat’ als afsluiter. Straffe kost.

 

Full photo report here!

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Istvan Bruggen

Meer lezen...

DI-RECT - The Indien

 

14/12/2024 - Trix, Antwerpen

 

 

Pics: Kim Tukker

 

Full photo report here!

 

Meer lezen...

 

Future Palace - Our Promise - Seven Blood

 

06/12/2024 - Trix, Antwerpen

 

Full Photo Report here!

 

Pics: Eline Dresselaerts

 

 

Meer lezen...

 

Revolution Calling Festival

 

Europe's loudest indoor hardcore & punk festival.

 

22/11/2024 - Klokgebouw – Eindhoven

 

Full photo report here! 

 

Biohazard - Bulldoze - Comeback Kid - Murphy's Law - No Turning Back – Unbroken

 

Pics: CINDY FREY

Meer lezen...

 

Yellowcard - Story Of The Year

 

Trix Antwerpen - 20/11/2024

 

Full Photo Report here!

 

Pics: Lise Lynen

Meer lezen...

 

HELLDORADO 2024

 

16/11/2024 @ KLOKGEBOUW, EINDHOVEN

 

Pics: Istvan Bruggen

Rev: Joris Smeets

 

Full photo report here!

 

El Dorado is een mythisch goudland dat zou zijn gelegen in Zuid-Amerika, maar Helldorado is het beloofde land voor liefhebbers van blinkende gitaren en drums, parelende zweetdruppels op hoofden van muzikanten die alles geven en vloeibaar goud dat stroomt uit een tapkraan. Vorig jaar waren we te gast op dit heerlijke festival en we waren maar wat blij dat we opnieuw uitgenodigd werden voor deze 5e editie. Het werd een goed gevulde dag met veel muzikale variatie over de drie podia, in stijgende grootte: de Tarantula, Cobra en Lion Stage. Dat zorgde opnieuw voor een nagenoeg uitverkocht festival. Rock ‘n’ roll is zeker hét codewoord voor dit festival, maar dan niet puur in de muzikale zin maar vooral in de attitude van de bands. De beste en sterkste voorbeelden daarvan waren voor ons The Baboon Show, Dool, Baroness en Frank Carter & the Rattlesnakes.

 

Van de openers op de drie podia pikken we telkens een stukje mee. Lokale band FROM THE CRYPT (Lion Stage) brengt old school death metal, die lomp en bruut klinkt zoals het hoort, maar ook een lekkere groove en af en toe midtempo-passages heeft.

 

Nomen est omen, zo luid het Latijnse spreekwoord en dat geldt ook voor BAKLAWAI (Tarantula Stage). Deze lawaaimakers uit Eindhoven spelen een thuiswedstrijd en wij horen bij het trio vooral de typische speedrock, weliswaar met wat classic rock gitaarwerk en stoner grooves die af en toe de kop opsteken. 



De BURNOUT BOYS (Cobra Stage) kunnen rekenen op de bekende tv-presentator Dennis Weening als zanger. Dat zorgt misschien voor iets meer aandacht, want op basis van de degelijke punkrock zien we dit vijftal niet echt boven het maaiveld geraken. Het klinkt wel degelijk maar nooit uitzonderlijk of memorabel.  



Het zijn onze landgenoten van COBRA THE IMPALER (Lion Stage) die een eerste keer echt het vuur aan de lont steken. Het is de derde keer op enkele maanden tijd dat we het Gentse vijftal aan het werk zien en telkens was het er knal op. Dé invloed die het duidelijkst aan te wijzen valt, is Mastodon met daarnaast ook bands als Red Fang of Baroness. Technisch onderlegde sludgy, stoner post metal, met complexe en afwisselende ritmes, coole hakkende, gitaarriffs en catchy melodieuze passages en daar bovenop uitstekende, gevarieerde zang. Ze trekken best veel toehoorders mee in hun maalstroom en dat is toch een serieus compliment. 

 

Een Helldorado zonder organisator Peter van Elderen, dat kan natuurlijk niet. Je kan er dus zeker van zijn dat Peter Pan Speedrock of Tankzilla deel uitmaken van de line-up en dit jaar was het zelfs dubbel prijs! Gaan we daar over klagen? Van zijn leven niet, want TANKZILLA (Tarantula Stage) speelt altijd een heerlijke, dampende set die reist door de brede geschiedenis van rock ‘n’ roll. Lekker vuil, bluesy, groovend, soulvol, ronkend en vintage maar toch ook hedendaags en relevant omdat het duo er altijd hard voor gaat en het tempo hoog houdt.



Een ons volledig onbekende band was THE BABOON SHOW (Cobra Stage) maar na hun heerlijke set zullen we hen zeker niet meer vergeten! De band uit Zweden bevindt zich op het kruispunt waar punk rock en garage ‘sold their soul for rock ‘n’ roll’. Visueel is de band ook al zo’n mengelmoes, met een drummer die eruit ziet alsof hij in een 80’s metalband speelt, een lieflijke maar ook punky bassiste, een gitarist met zijn haar in vlechten en een petje en de zangeres die in haar luipaardpakje voortdurend danst en springt over het podium en alles wat daarop staat, soms als een krolse kat en dan weer als een roofdier dat haar prooi besluipt. Het rammelt, het rockt, het heeft attitude, het klinkt heel catchy en de energieke frontvrouw bespeelt het publiek. Niet moeilijk doen en gewoon gas geven! De sfeer zit er goed in en de band heeft duidelijk ook veel vrouwen naar het podium gelokt en we zien ook de hoofdknikkende goedkeuring van vele mensen in Turbojugend jasjes. We zingen allemaal 'Oh no, you got a problem without knowing it', met een stukje ‘Run To The Hills’ mee. Het laatste nummer, waarbij de zangeres gaat crowdsurfen, gaat naadloos over in de outro 'Simply The Best’ en het is die cheeky arrogantie die ervoor zorgt dat we die smile niet van onze smoel te krijgen. Volgend jaar op Sjock, graag! 



Een groter contrast met de treurwilgenmuziek van PALLBEARER (Lion Stage) is nauwelijks denkbaar. Begrijp ons niet verkeerd, dat bedoelen we absoluut niet als een belediging want het is de perfecte soundtrack bij donkere herfst- en wintermaanden. Deze Amerikaanse band staat al enkele jaren in de top van het melodieuze doom-genre en het klinkt meeslepend en met momenten melancholisch mooi maar het is niet voor iedereen weggelegd.
 


DOOL (Cobra Stage) wint de voorbije jaren heel wat fans en dat is volledig terecht. Eerder dit jaar bracht de band rond Raven Van Dorst het nieuwe, erg goed ontvangen nieuwe album ‘The Shape Of Fluidity’ uit. Vandaag behoort het vijftal tot de absolute uitblinkers met een uitstekende, meeslepende set vol dark rock en daar is een bomvolle zaal getuige van. Muzikale invloeden uit occulte rock, post punk en new wave smelten samen tot uitgesponnen, sombere en psychedelische songs met bezwerende kwaliteiten. Veel gelijkaardige bands kunnen we niet snel opnoemen, al denken we al eens aan onze onvolprezen landgenoten van Wolvennest. We willen ook nog even de bassist in de kijker zetten, want die presteert het om met ronkende baslijnen een prominente rol op te eisen in een band met liefst 3 gitaristen!

 

Helldorado zonder pyschobilly, dat kan natuurlijk niet. Enter THE KOFFIN KATS (Tarantula Stage). Het trio met hanenkammen legt het tempo erg hoog en de zanger speelt contrabas, zoals het hoort, en zwaait er regelmatig mee boven zijn hoofd. Scheuren maar! De gitarist en bassist wisselen nog even van instrumenten en halen nog een circuskunstje uit waarbij ze blijven doorspelen terwijl de zanger letterlijk bovenop zijn contrabas staat. Het spelplezier druipt er vanaf, met onder ander nog een geweldige punkcover van 80’s-hit 'Maneater'.



Regelrechte legendes op het podium, je kan het niet anders stellen als NAPALM DEATH (Lion Stage) daar staat. Begin jaren 80 waren ze pioniers van het grindcore genre door death metal en (crust) punk te combineren en 40 jaar later zit er nog altijd geen sleet op de formule of de band. De slungelige maar sympathieke frontman Barney, met zijn t-shirt in de broek en bretellen en kenmerkende bewegingen, wisselt droge humor met ernstige boodschappen af, over dankbaarheid dat ze dit nog altijd mogen doen maar ook om zich uit te spreken tegen seksisme, homofobie en transfobie.  De band plukt uit de rijke muzikale geschiedenis waarbij het prille begin met ‘Scum’ nooit vergeten wordt. Uiteraard is Dead Kennedys cover ‘Nazi Punks Fuck Off’ ook weer van de partij.



Bij het viertal van ZEKE (Tarantula Stage) wordt het gashendel meteen volledig opengedraaid en die topsnelheid wordt niet meer verlaten! De keihard rockende hardcore punk kunnen we nog het best omschrijven als Motörhead meets Black Flag op speed. Het lijkt soms alsof iemand op de ‘fast forward’ knop heeft gedrukt, jongens wat gaat dit lekker hard!



De heren van JOHN COFFEY (Cobra Stage) zijn terug en daar wilde een volgepakte zaal duidelijk ook bij zijn. Dat is zeker begrijpelijk want de catchy muzikale mix van hardcore, alternative, punkrock en rock 'n' roll gaat er vlot in en zorgt voor wilde toestanden in de pit.

 

Eerder dit jaar zagen we GRAVEYARD (Lion Stage) nog een ijzersterke set spelen als headliner op Into The Void, ook in Eindhoven. Wat meteen opvalt is dat er ineens vijf bandleden op het podium opduiken. Frontman/zanger/gitarist Joakim werd onlangs geopereerd aan een schouder en neemt voorlopig geen risico’s en focust zich deze tour op één taak en dat is zingen (én tamboerijn spelen). Enerzijds is dat jammer, want we waarderen zijn vloeiende gitaarspel en klassieke rocksound. Anderzijds komt hij zo veel energieker en toegankelijker over én met John Hoyles hebben ze een sterke vervanger mee, want de man heeft een roemrijk verleden bij Witchcraft. Vanaf het begin weerklinkt de heerlijke, bluesy classic rock met die fuzz sound, die zo uit de jaren ’70 lijkt weggelopen en waarvoor de Zweden intussen al bijna 20 jaar bekend staan. ‘Cold Love’ is zo’n nummer dat drijft op heerlijke rock ‘n’ roll riffs, net als het door de bassist gezongen ‘From A Hole In The Wall’ waarbij het tempo de hoogte in gaat. Waar de band uit Gothenburg voor ons ook in uitblinkt, zijn die nummers die traag beginnen, spanning opbouwen en dan lekker los gaan met heerlijk gitaarwerk. Maar met ‘An Industry Of Murder’, ‘Uncomfortably Numb’, ‘Rampant Fields’ zitten er iets teveel van die nummers dicht bij elkaar, gelukkig wel met gierende energieshots in de vorm van ‘Hisingen Blues’ ‘Ain’t Fit To Live Here’ tussendoor. Afsluiter is uiteraard het meeslepende, emotionele ‘The Siren’. 



Er zijn zekerheden in ’t leven, deel 2. Naast Tankzilla mag ook PETER PAN SPEEDROCK (Cobra Stage) dit jaar opnieuw aantreden, na de herstart die ze hier vorig jaar lanceerden. We gaan echt niet teveel woorden meer vuilmaken aan een beschrijving van deze band: in hun thuishaven staat de zaal weer bomvol, is er veel beweging in de pit, strooit het trio met heerlijke, energieke bommen speedrock en komt Dikke Dennis meebrullen. Als iets perfect is, waarom zou je er dan iets aan veranderen?!

 

We zijn al van het prille begin grote fan van BARONESS (Lion Stage) en het stemt ons zeer blij dat die intussen tot de status van headliner uitgegroeid is! Nochtans is het muzikaal niet de makkelijkste band, want het is een progressieve, technisch onderlegde maar toch catchy mix van metal, hardcore, sludge, punk en alternatieve rock die barst van energie, emotie en drive. Frontman John Baizley, oprichter en spil van de band, heeft een specifieke zangstijl waar in het Engels het mooie woord ‘hollering’ voor bestaat maar waar we in het Nederlands niet verder geraken dan ‘roepen’. Na albums met titels die refereren naar de 6 basiskleuren (in volgorde: Red, Blue, Yellow & Green, Purple, Orange & Grey) was de cirkel rond en kwam ongeveer een jaar geleden het meest recente ‘Stone’ uit. Uiteraard kwam dat ruim aan bod, met ‘Last Word’, het tragere ‘Under The Wheel’ en ‘Beneath The Rose’ bij de eerste 4 nummers, met het glorieuze ‘March To The Sea’ tussendoor waarbij de podiumverlichting toepasselijk geel kleurt naar het album waar het op staat. We zien dus ook paarse lichten bij het lang uitgesponnen, progressieve ‘If You Have To Wake Up’, dat zacht begint met gitaargetokkel en melodieuze samenzang tot het openbreekt met een heerlijke groove, en de onweerstaanbare meezinger ‘Shock Me’. Ook ‘Blue Record’ komt tot onze vreugde met 2 nummers goed aan bod, zij het niet met het verwachte ‘A Horse Called Golgotha’ maar wel ‘Swollen and Halo’ en ‘The Sweetest Curse’. Dankbaar zijn ze ook, om met helden Napalm Death het podium te delen en voor de openheid van het publiek voor zoveel diverse muziek. Ze smijten er dan nog twee kleppers achteraan met ‘Isak’ en het luid meegebrulde ‘Take My Bones Away’!



Enkele weken voor hun optreden vandaag kondigde FRANK CARTER & THE RATTLESNAKES (Cobra Stage) aan dat de band na 9 jaar, 5 albums en honderden shows over de hele wereld er (voorlopig?) mee stopt, Frank gaat volgend jaar op pad met Sex Pistols. Dat maakt dat we op Helldorado voorlopig de laatste performance van de Engelse kleppers mogen meemaken. Going out with a bang, zo mogen we dat wel noemen! Al bij het 3e nummer ‘The Drugs’ staat Frank in het publiek, maant hij iedereen aan om zijn telefoon weg te steken en zet hij een grote circle pit rond hem heen op gang. Ook bij het volgende nummer ‘Kitty Sucker’ blijft hij staan en eist en krijgt hij nog een grotere pit over de hele zaal, tot achter de PA. En ook bij ‘Devil Inside Me’ staat de frontman gewoon tussen de fans, hij kan ze letterlijk voelen en organiseert ook nog even een sit-down. De onweerstaanbare, catchy mix van punk, hardcore, rock ‘n’ roll, alternatieve rock en elektronische toetsen zweept de massa in de zaal verder op. Tegelijk zien we ook een staaltje van respect en ‘rock and roll equality’, als ‘Wild Flowers’ wordt uitgeroepen tot een safe space voor de damen met een ladies only moshpit, die veeltallig gebruik maken van die gelegenheid. Uiteraard volgen er nog hoogtepunten met onder andere ‘Juggernaut’, ‘Man Of The Hour’ en ‘I Hate You’.

Meer lezen...

 

Solstafir - Oranssi Pazuzu - Hamferd

 

15/11/2024 - Muziekgieterij Maastricht

 

 

De ‘Nordic Descent Tour 2024’ is net van start gegaan, met stops in Groningen en Nijmegen vooraleer er op 15 november halt gehouden wordt in de Muziekgieterij. Een dag later komt België aan de beurt, in de Botanique om precies te zijn. Sólstafir bracht immers exact een week geleden zijn nieuwe album ‘Hin Helga Kvöl’ uit en komt dit aan de wereld presenteren. Ze brengen daarvoor Oranssi Pazuzu  en Hamferð mee, waarmee meteen duidelijk is dat de naam van de tour zeer toepasselijk is met een band uit Ijsland, Finland en de Faeroër. Toch was er geen sprake van typische Viking-toestanden, maar kregen we een fijn en gevarieerd muzikaal palet.

 

HAMFERÐ ,afkomstig uit de Faeroëreilanden, mocht de aftrap geven met een gepaste soundtrack bij deze koele herfstavond. De band bestaat sinds 2008 en vertelt verhalen uit de lokale geschiedenis en folklore en je hoort ook dat de natuur, de zee en de lange, koude winters een grote invloed zijn. De heren blijven ver weg van Viking of pagan metal maar brengen typische doom metal, die vaak heel rustig, melodieus en zelfs kwetsbaar is, maar soms ook stevig richting death metal neigt. Het zestal ziet, er op de bonkige bassist na, erg braaf en clean uit maar dat belet hen niet om indruk te maken aan het begin en einde van hun set. In het midden verslapt onze aandacht wel, dat hebben we wel vaker bij dit genre. Toch nog even in de verf zetten dat Jón Aldará een zeer straffe zanger is die veel emotie weet over te brengen.

 

Zonder twijfel de meest extreme band in deze line-up is ORANSSI PAZUZU. Deze band uit Finland is muzikaal zeer moeilijk om te omschrijven, het label ‘avant-garde’ is alvast van toepassing. Oranssi Pazuzu werd ons in het verleden al meermaals warm aanbevolen, maar het black metal-element in hun sound hield ons tegen en we besloten dat we dit live eens moesten ondergaan. Intens is het alleszins, we kunnen het alleen omschrijven als de soundtrack bij een koortsige droom waar je badend in het zweet van wakker wordt. Of de soundtrack bij een remake van de film ‘Fear And Loathing In Las Vegas’ door David Lynch. Het vijftal brengt met drum, bas, gitaren en heel wat synths en elektronica een mix van dark rock, psychedelica, krautrock en black metal die een gevoel van onbehagen, angst en dystopie oproept. En we worden helemaal meegesleept in deze muzikale waanzin, op enkele schelle synth-tonen na. Helaas hebben we het wel moeilijk om de ‘evil’ black metal-zang weg te denken, waardoor wij dit thuis toch niet zullen opleggen. Wie dat geen bezwaar vindt en graag iets hoort dat wringt en schuurt, moet deze band absoluut checken.  

 

Van SÓLSTAFIR zagen wij in het verleden al optredens die ons kippenvel bezorgden. Soms was het om uiteenlopende redenen ook minder, maar een optreden van de Ijslandse, atmosferische post-metalmeesters blijft altijd de moeite. Ook vandaag was dat het geval, het was een goede show – niet meer, niet minder. De echte ‘magic dust’ bleef wel uit en een speeltijd van 1u45 is toch wat aan de lange kant maar de sound zat goed en de setlist van 11 nummers was mooi uitgebalanceerd. Geen uitgebreide show of projecties, maar gewoon een (h)echte band die live speelt voor dezelfde backdrop, met de gekende western look van de onderkoelde gitarist Pjúddi, de energie, het hoedje en de herkenbare tattoo op de borstkast van bassist Svabbi en de emotionele zang van frontman Addi.

 

Met de intro op tape en opener ‘78 Days in the Desert‘ alleen is het eerste kwartier al bijna gevuld en met ‘Silfur-Refur’ krijgen we meteen de typische, weids klinkende sound waar Sólstafir voor gekend is, met ook nog een rock ‘n’ roll groove. Het nieuwe album komt natuurlijk aan bod in de vorm van de drie vooruitgeschoven singles: eerst ‘Blakkrakki’, waar de black metal roots en punkinvloeden naar voren komen, ‘Hún andar’ waar we zelfs postpunk en new wave invloeden ontwaren en het titelnummer ‘Hin Helga Kvöl’ waar opnieuw black metal-elementen opsteken en dat aan het einde even klinkt als Slayer! Addi grapt dat ‘ze het fijn vinden om in Nederland te zijn omdat er tenminste iets te zien is want in Ijsland is er alleen maar zwart zand, dus hebben we daar maar een album over geschreven’. Dat was een groot succes en we krijgen daar dan ook het sterke titelnummer ‘Svartir sandar’ en ‘Ljós í stormi’ met ronkende bas uit en even later uiteraard ook nog het bloedmooie, emotionele ‘Fjara’ dat voor de grote doorbraak zorgde. Met het lang uitgesponnen ‘Ritual of Fire’ met een grootse postrock sound en het beklijvende ‘Ótta’ eindigt de reguliere set, waarna de traditionele afsluiter ‘Goddess of the Ages’ als bisnummer wordt gespeeld.

 

Full photo report here!

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Istvan Bruggen

 

Meer lezen...

 

HOT WATER MUSIC + QUICKSAND + AS FRIENDS RUST

 

10/11/2024 - TRIX, Antwerpen

 

Hot Water Music viert dit jaar zijn 30-jarige bestaan! De band uit Florida doet tijdens de feestelijkheden in Europa ook de Trix aan. Met eregasten als As Friends Rust en het legendarische Quicksand mochten we daar uiteraard niet ontbreken. Een zondagavond, net voor een feestdag dankzij Wapenstilstand, met drie bands uit de jaren 90? Dat leverde al snel een uitverkocht concert op en een zaal vol oudere jongeren die voor zo’n sterke line-up nog eens met krakende knieën uit hun zetel gekomen zijn. En alle drie de bands bewezen dat de oude knarren nog lang niet afgedaan hebben, al moeten we toch zeggen dat Quicksand deze avond duidelijk de grootste publiekstrekker was. Tijdens hun set stond letterlijk zowat iedereen in de zaal, terwijl de foyer en toog duidelijk meer volk lokten bij de opener en de eigenlijke headliner.

 

Door grote verkeersdrukte en vertraging op weg naar Trix, omdat een zekere Regi voor de elfendertigste keer het Sportpaleis uitverkocht, misten we helaas het eerste deel van As Friends Rust. Dat vonden we wel jammer, op basis van wat we wel nog konden meepikken van de melodieuze hardcore band met satirische songtitels en teksten met – uiteraard – een boodschap. De geschiedenis van deze band is een start-stop verhaal met ontelbare personeelswissels maar de laatste jaren lijkt de line-up toch behoorlijk stabiel. We zien absoluut enthousiasme bij het vijftal, al is het niet de allergrootste energiebom op het podium. Maar eigenlijk stoort dat niet, want de kracht van deze heren uit Florida lag altijd bij de sterke, dynamische songs waar het tempo ook af en toe wat minder hoog mag zijn en catchy zang- en gitaarlijnen zich onweerstaanbaar vasthaken. We zijn maar wat blij dat we onze favorieten ‘More Than Music, It’s A Hairstyle’ (what happened to the good old days), ‘Perfect Stranglers’ (I'm sure it's cold inside your room) en uiteraard afsluiter ‘Coffee Black’ nog allemaal konden meepikken.



Het was duidelijk dat een groot deel van de bezoekers vooral voor Quicksand aanwezig was. Dat is niet vreemd, want de legendarische New Yorkse band bracht al in respectievelijk 1993 en 1995 de klassieke albums ‘Slip’ en ‘Manic Compression’ uit op een major label. De grootse verwachtingen konden op commercieel vlak helaas niet waargemaakt worden, wat er voor zorgde dat de band al in de jaren 90 implodeerde. Toch was hun geluid van grote invloed op alles wat na hen kwam. Muzikaal omschrijf je hen best als groovy post-hardcore, maar je kan ook wijzen naar alt-metal en indie rock en bands als Helmet en Fugazi, met vooral uitstekende songs. Sinds de reünie in 2012 gaat het erg goed met de band en ze brachten intussen ook twee nieuwe, gewaardeerde albums uit. Vorig jaar zagen we hen ook al hier in de Trix een fantastische set spelen tijdens Desertfest! Stephen Brodsky (o.a. Cave In) was er deze keer helaas niet bij, de band was zelfs herleid tot een trio waardoor frontman Walter Schreiffels alle gitaren voor zijn rekening moest nemen. Eventuele zorgen daarover werden door de fantastische bassist Sergio Vega (ex-Deftones) echter snel weggewimpeld: de typerende 90’s sound klinkt lekker vol, de songs zijn ijzersterk en de band ronkt en groovet met zichtbaar plezier van begin tot einde! De eerste twee albums komen met 5 en 3 songs ruim aan bod, maar ook het laatste album ‘Distant Populations’ wordt vertegenwoordigd door 4 songs. Absolute uitschieters blijven voor ons ‘Fazer’, ‘Dine Alone’, ‘Thorn In My Side’ en ‘Landmine Spring’.

 

De heren van Hot Water Music gaan ook na 30 jaar bestaan (met weliswaar enkele pauzes tussendoor) nog stevig door in plaats van te rentenieren zoals zovele oudjes in hun thuisstaat Florida. Eerder dit jaar bracht het viertal nog een nieuw album uit en op deze tour met hun generatiegenoten kunnen ze natuurlijk niet achterblijven. Muzikaal vonden wij de omschrijving ‘punk rock’ altijd net iets te nauw om hun sound te omschrijven, je kan evenzeer melodieuze post-hardcore en indie rock erbij betrekken. En door de heerlijke rasperige, schurende stem van Chuck Ragan zweeft ook de invloed van folk, singer-songwriter en alt-country altijd rond. De band staat met veel goesting te spelen en plukt voor deze jubileumtour uit vele van hun albums. Onder andere doorbraakalbums ‘Caution’ (van opener ‘Remedy’ tot afsluiter ‘Trusty Chords’) en ‘No Division’ (o.a. ‘Free Radio Gainesville’) komen met elk 3 nummers aan bod, maar dat geldt ook voor het meest recente ‘Vows’. Hot Water Music zet een sterk concert neer, waarbij de enige kritiek is dat de show eerder aan de korte kant leek.


Full photo report here! 

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Koen Polfliet

 

Meer lezen...

 

American rock uit Las Vegas: Palaye Royale

 

 Support: I See Stars - hot milk

 

Poppodium 013 Tilburg - 07/11/2024

 

Full photo report here!

 

 

Pics: Eline Dresselaerts

Meer lezen...

 

03/11/2024 - Trix Antwerpen

 

Chelsea Wolfe

 

Support: Mary Jane Dunphe - CHVE

 

Rev: Joris Smeets

Pics: Istvan Bruggen

 

Full Photo Report here!

 

Halloween en Allerheiligen mochten dan wel net voorbij zijn, Chelsea Wolfe zorgde ervoor dat de duisternis en desolate schoonheid nog even langer in ons land bleven hangen. Amper iets meer dan vier maanden geleden, net voor de zomer, stond deze unieke artieste al voor een volgelopen AB Box. Toch was de Trix mooi gevuld op deze ijskoude en mistige avond, waarbij er gelukkig toch nog wat bewegings- en ademruimte was in de zaal. We zagen zelfs een bekend gezicht in de vorm van zangeres Milena Eva van GGGOLDDD, de Nederlandse band die muzikaal ook verwantschap met de headliner vanavond vertoont. De support artists konden ons - en bij uitbreiding de meeste andere aanwezigen - deze avond helaas minder boeien maar dat werd ruimschoots goed gemaakt door Chelsea Wolfe zelve die ons weer veelvuldig kippenveld bezorgde!

 

CHVE is misschien niet bij iedereen bekend, maar als we erbij vertellen dat het hier gaat over het solowerk van Colin H. van Eeckhout dan gaat er waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. Wie echter iets in de lijn van het magistrale Amenra of bij uitbreiding het collectief Church of Ra verwacht, is er aan voor de moeite. Colin zit alleen op een stoel op het podium, met donkere kleding en een muts op, het lijkt wel alsof hij zichzelf zo onzichtbaar mogelijk wil maken. Zijn muziek leunt op de enerzijds dreunende maar anderzijds meditatieve klanken van de draailier, zijn inleving in de zang en het gevoel van een duistere zielenreis, een intense ervaring, een meeslepend ritueel. De muziek is repetitief, met af en toe hardere en scherpere klanken. Alleen…de setting leent er zich niet toe om ten volle te genieten van deze muziek en meegenomen te worden in het spirituele, muzikale gebeuren. We ervaren dit graag nog eens in een intiemere setting.

 

Van Mary Jane Dunphe hadden we nog nooit gehoord voor vandaag, maar online vonden we omschrijvingen als ‘ice cool goth electro’ en ‘synth art-pop’ en op de website van Trix lazen we ‘een veelzijdige artiest die zich bezighoudt met poëzie, songwriting, zang, performance en video-art’. Dat prikkelde de nieuwsgierigheid wel, maar de realiteit viel jammer genoeg tegen. We maakten nog niet vaak mee dat we een artiest als ‘experimenteel maar tegelijk cliché’ moesten omschrijven maar dat was hier wel ons gevoel. Het is jammer dat de muziek allemaal op tape staat (een artieste als Karon Park speelt bijvoorbeeld haar muziek wel live) maar Mary Jane is vooral een danseres die haar emoties uit via extravagante bewegingen en danspassen. Daarbij moesten we al eens aan Christine and the Queens denken. Een grootse zangeres is ze helemaal niet, haar emotionele vocalen klinken huilerig, schreeuwerig en af en toe op het randje van vals en doen ons sowieso afhaken. Ook al horen we hier en daar we coole (break) beats en ijle synths, als geheel ontbreekt er teveel om te blijven boeien.

 

Gelukkig was er nog de ‘Queen of Doom Folk’, al is die term iets te eng en zeker sinds haar meest recente album. Sinds 2010 oogst Chelsea Wolfe terecht lof met een eigen muzikaal palet dat bestaat uit elementen van folk, goth, singer-songwriter, doom, elektronica, metal, blues, new wave, post-punk en ambient, waarbij sommige van haar albums harder leunen op een specifieke muzikale stijl. Referenties kan je vinden bij uiteenlopende artiesten als Nick Cave, Jarboe, Nine Inch Nails, Emma Ruth Rundle, Townes Van Zandt, PJ Harvey, Depeche Mode en Julie Christmas. Met haar etherische stem, beklijvende songs en donkere sfeer zorgt ze voor een sfeer die soms verstikkend intens en soms bloedmooi is. Begin dit jaar bracht Chelsea Wolfe het fantastische ‘She Reaches Out To She Reaches Out To She’ uit, sowieso een van de beste albums van 2024, waarmee ze trip-hop in de stijl van Tricky, Archive en vooral Portishead toevoegt aan haar sonische universum. Het is dan ook de logica zelve dat vanavond de nadruk op dat nieuwe album lag, waarbij elk van de 10 nummers gespeeld werd.

 

Pianoklanken klinken als intro en de 3 muzikanten komen stilaan op: Ben Chisholm op synths, piano en (bas)gitaar, Bryan Tulao op gitaar en Jess Gowrie op drums en elektronica. Noise gaat over in een zware trip hop beat en dan komt Chelsea Wolfe op in een prachtig zwart kleed. Het blijft het hele concert voornamelijk lekker donker, met schaarse projecties en belichting die er wel fantastisch uitziet. Opener ‘Whispers in the Echo Chamber’, ook de eerste track op het nieuwe album, zorgt meteen voor kippenvel en dat mindert zeker niet met de gitaaruitbarsting aan het einde. ‘Everything Turns Blue’ is trage, slepende trip-hop met betoverende, hoge zang. Het drijft op een coole beat die gestaag voortgaat in een dreigend tempo en helemaal openbarst. Helemaal anders is dat bij ‘House of Self-Undoing’ met een snelle, gejaagde drumbeat en lage gitaarlijn, waarbij Chelsea over het podium beweegt met bezwerende gebaren en ons helemaal in haar greep houdt met haar kenmerkende, beklijvende zang. Het eerste boeketje uit het nieuwe album wordt afgesloten met het mid-tempo ‘Tunnel Light’ met zware, vervormde trip-hop beats en ijle zang waar de geest van Portishead in rond waart. Het stukje ‘Zombie’ van Cranberries dat er prachtig in verwerkt wordt, is de kers op de taart.

 

Chelsea hangt zelf de gitaar om te duiken in een aantal oudere nummers, te beginnen met ‘16 Psyche’. Alle haren op onze armen en rug staan weer omhoog bij het meeslepende ‘After the Fall’. Die knetterende beats, de typische zang, die gitaareruptie! Het ideale moment voor een eerste interactie met het publiek, waarbij de zangeres iedereen bedankt om hier te zijn en zegt dat het altijd voelde alsof ons land een van de eerste was dat haar hartelijk omarmd heeft. Een mooi intro voor het het bloedmooie en beklijvende ‘The Culling’!  Ook de dark folk van het akoestische ‘The Mother Road’, dat langzaam opbouwt, maakt indruk, net als ‘Flatlands’ dat die lijn doortrekt. In ‘Feral Love’ horen we onheilspellende noise, vette beats en knersende blieps waarbij de zangeres met haar handen bezwerend in de lucht hogere, duistere machten lijkt aan te roepen!  

 

Dan is het tijd voor de zes resterende nummers van het nieuwe album, waarbij de dissonante blieps en beats in ‘Eyes Like Nightshade’ zelfs neigen naar breakcore en pakweg Aphex Twin. ‘Place In The Sun’ kruipt vanaf het etherische begin met zang en piano helemaal onder ons vel. Ook het trage, gestage ritme van ‘Dusk’ en de ‘ooh ooh’ zanglijntjes die terugkomen in de synthlijnen maken weer indruk, zeker bij de stevige uitbarsting. Met het zachte, betoverende ‘The Liminal’ op akoestische gitaar krijgt Chelsea Wolfe de hele zaal nog een laatste keer stil waarna ook een extra luid applaus volgt. Als bisnummer kan het donkere maar geweldige ‘Carrion Flowers’ met die smerige beats niet ontbreken, om met een luide knal een uitroepteken te plaatsen achter een weeral fantastisch concert. Long live the Queen!
 

 

Meer lezen...

STAKE

 

1/11/2024 – LandMarck - Kortrijk

 

Support: Maria Iskariot / The Guru Guru

 

Full photo report here!

 

Pics : Steven T'joen

Meer lezen...

 

Beartooth - Landmvrks - Polaris,

 

01-11-2024 Poppodium 013 Tilburg

 

Full photo report here!

 

Pics: Dorien Goetschalckx

Meer lezen...

 

50th Anniversary Tour, 19-10/2024, De kreun – Kortrijk

 

Op een kille zaterdagavond verzamelde een enthousiaste menigte zich in een uitverkochte Kreun in Kortrijk, waar de Amerikaanse hardrockband Y&T op het podium stond. Ondanks het triestig weer was er niets dat de sfeer binnen kon dempen. De zaal was gevuld met fans van alle leeftijden die klaar waren voor een avond pure rock-'n-roll. Y&T is inmiddels een icoon in de rockscene en staat bekend om hun energieke liveshows en dit concert stelde zeker niet teleur.

 

Voor de show begon, hing er een sfeer van opwinding en nostalgie in de lucht. Precies een flashback naar de jaren '80, toen Y&T naam maakte in de hardrockscene.

 

Zodra de band het podium betrad, barstte de zaal los in gejuich. Frontman Dave Meniketti, die al eeuwig het gezicht en de stem van Y&T is, zag er ontspannen en energiek uit. Met een krachtige inzet openden ze met "Hurricane", een uptempo nummer dat meteen de toon zette voor de rest van de avond. De gitaren klonken strak en de drums dreunden door de ruimte – precies wat je verwacht van een klassieke rockband die nog steeds vol vuur speelt.

 

Hoewel Y&T vooral bekend is om hun hits uit de jaren '80, was er ook ruimte voor nieuwer werk. Ze speelden ook een paar nummers van hun meest recente albums. Hoewel deze nummers niet dezelfde reactie opriepen als hun oudere werk, wist de band ze met dezelfde passie te brengen.

 

Het hoogtepunt van de avond kwam toen ze hun grootste hits speelden. “Rescue Me” en “Mean Streak” klonken even fris en krachtig als toen ze voor het eerst werden uitgebracht. De solo van Meniketti tijdens “Forever” als bisnummer was ronduit indrukwekkend. Hij weet nog altijd de perfecte balans te vinden tussen technische beheersing en emotie.

 

Meniketti, altijd al een charismatische frontman, had ook regelmatig interactie met het publiek. Hij deelde anekdotes uit de glorietijd van de band en sprak zijn waardering uit voor de fans, die hen door dik en dun blijven steunen. Deze persoonlijke momenten gaven het concert een intieme sfeer, zelfs in een uitverkochte zaal.

 

Pics: Steven T'joen

 

 

Full photo report here! 

 

Meer lezen...

RISING FROM THE NORTH: ARCH ENEMY

 

+ IN FLAMES + SOILWORK

 

13/10/2024 @ MAINSTAGE, DEN BOSCH

 

Pics: Istvan Bruggen

Rev: Joris Smeets

 

Full photo report here

 

Zweden heeft ons op muzikaal vlak al heel wat moois geleverd doorheen de jaren. Als grootheden uit hun melodieuze death metalscene de handen in elkaar slaan en Europa komen veroveren met de straffe ‘Rising From The North’ tour, dan is dat een no-brainer: daar moeten we bij zijn! Arch Enemy, In Flames en Soilwork doen liefst 25 steden en podia op deze tour maar daar zat geen datum op Belgische bodem bij. Dus trekken we in noordelijke richting de grens over voor de tourhalte in de Mainstage in Den Bosch. Het is onze eerste kennismaking met deze locatie en het is meteen duidelijk dat we hier niet meer over een zaal spreken maar wel over een mooie, grote hal met een tribune achteraan, een groot podium en een goed geluid. Zo goed als alle 6000 tickets waren verkocht voor een zeer sterke avond met dit stel Zweedse veteranen, die een tiental dagen na de start van de tour duidelijk warmgedraaid waren.  
 

Met Arch Enemy en In Flames kan je eigenlijk spreken van twee headliners die het klappen van de zweep kennen. Wie zet je daar dan bij als headliner? Een stelletje jonge wolven die zich willen bewijzen? Nee, er werd gekozen voor de al even ervaren collega’s van Soilwork, die intussen toch ook al zo’n 25 jaar meedraaien en muzikaal veel raakvlakken hebben. Een keuze die ons op voorhand al verheugde en de band bevestigde de hoge verwachtingen.
Klokslag 19 uur weerklinken pianoklanken als intro voor Soilwork. Het zestal, met drummer en toetsenist op een verhoog achteraan het podium en twee gitaristen, de bassist en zanger Bjorn Strid die de voorkant van het podium bestrijken, toont zich de ideale opener. Vanaf het begin met 'Stabbing The Drama' zien en horen we een hele gave prestatie. Recentere nummers als ‘Arrival’, de gloednieuwe single ‘Spirit Of No Return’ en afsluiter ‘Stålfågel’ komen wat meer symfonisch en melodieus uit de hoek. Toch ging onze voorkeur uit naar iets oudere nummers als ‘Exile’, ‘Distortion Sleep’ met die lagere, groovende riff en pompend ritme en het meer midtempo, catchy en afwisselende ‘Death Diviner’. We zien vele kopjes goedkeurend meeknikken.

 

Het zegt wat over de immense status van Arch Enemy dat een band met het palmares en aanzien van In Flames geen headliner is op deze tour. De band bestaat zelfs 5 jaar langer dan de collega’s en mag zich samen met At The Gates en Dark Tranquility de peetvaders van de Gothenburg sound noemen, de melodieuze variant van death metal die begin jaren ’90 furore maakte. De band rond zanger Anders Fridén en gitarist Björn Gelotte leverde eerst een hoop klassiekers in dat genre af om dan aan de start van het nieuwe millennium meer groove, ronkende bas en nu metal-elementen in hun sound te verwerken. Dat werd niet op gejuich onthaald bij de puristen maar zorgde er wel voor dat de band populairder dan ooit werd, ook in de States. In recentere jaren werd de beweging richting de roots terug ingezet, zodat de band nu het beste van beide werelden verenigt. Dat blijkt ook uit hun fenomenale live shows, die de hele carrière van de band vertegenwoordigen. Opvallend is dat de band intussen voor de helft uit Amerikaanse muzikanten bestaat, met Tanner Wayne (drums, ex-Chiodos/Underoath), Chris Broderick (gitaar, ex-Megadeth) en de fantastische Liam Wilson (bassist, ex-The Dillinger Escape Plan).

 

Eén voor één komen de muzikanten het podium op met een spotlight op hen gericht terwijl de intro loopt. Ook hier vinden we weer de drummer en toetsenist op een platform achteraan, maar ook zanger Andres bevindt zich af en toe tussen die twee in. Het zestal klinkt vanaf het openingssalvo met ‘Cloud Connected’ en ‘Take This Life’, beiden uit de eerste helft van de nillies, meteen erg gedreven. De sound is uitstekend, gebalanceerd tussen power, groove en veel melodie. Deze geroutineerde band haalt altijd een hoog niveau maar speelt zeker nooit routineus: de energie en goesting zijn overduidelijk aanwezig. Regelmatig moeten ze het publiek een beetje oppeppen, want het zondagavondgevoel is er wel – of ligt het gewoon aan het feit dat het zo’n grote zaal is? Vanaf ‘Paralyzed’ komt de eindeloze gang crowdsurfers wel op gang, meteen gevolgd door de lekker groovende riff  en soulvolle melodie van het recente ‘In The Dark’ en het luid meegezongen ‘Voices’. Met droge humor in de mededeling dat ‘als je met deze setlist niet tevreden naar huis gaat, dan is er iets mis met jou’ krijgen de old school liefhebbers ‘Food for the Gods’, ‘Coerced Coexistence’ en het heerlijk pompende ‘Only For The Weak’ voor de kiezen, waarop vele hoofden onweerstaanbaar meebewegen! Eigenlijk zijn er alleen maar topnummers in deze set, met nog een grote circle pit bij ‘The Mirror’s Truth’, het luid meegezongen ‘I Am Above’ en afsluiter ‘My Sweet Shadow’.



We zagen Arch Enemy vorig jaar nog een licht fantastische show weggeven in de 013 in Tilburg en de verwachtingen waren dus hooggespannen. Dat komt ook omdat de ervaren band rondom oprichter/gitarist Michael Amott, drummer Daniel Erlandsson en bassist Sharlee D'Angelo sinds het toetreden van de blauwharige zangeres Alissa White-Gluz 10 jaar geleden alleen maar sterker en populairder lijkt te worden. Zelfs het vertrek van Jeff Loomis (ex-Nevermore) werd weer vlot opgevangen met Joey Concepcion, die in het verleden de band al eens tijdelijk uit de nood hielp en met Amott in Armageddon speelde. Het recept is gekend: ‘Ace Of Spades’ als intro en dan een stevige set knallende death metal overgoten met melodie van de hand van de ervaren rotten, met de opmerkelijke verschijning en stevige grunts van de Amerikaanse frontvrouw Alissa. Ze draagt vandaag weer haar opvallende, strakke witte podiumoutfit maar helaas voor de fotografen: ze blijft opvallend achteraan het podium en op de verhoogde delen zolang er foto’s genomen worden, pas daarna komt ze naar voren om het contact te zoeken met de fans.

 

Opener ‘Deceiver, Deceiver’ duwt meteen het gaspedaal in, het geluid is prima en de zangeres is goed bij stem: alle elementen zijn aanwezig voor een topshow. ‘The World Is Yours’ blijft gas geven en kan rekenen op twin gitaarlijnen en dat is niet voor het laatst vanavond. Bij het iets meer groovende ‘My Apocalypse’ doen de rookkanonnen hun werk en steekt iedereen een aansteker of lampje van de gsm in de hoogte op vraag van de zangeres. De band kondigde onlangs een nieuw album aan voor volgend jaar en ‘Dream Stealer’ (met erg coole vocalen) en ‘Liars & Thieves’ (met een beklijvende, melodieuze gitaarlijn aan het begin, een stevig ritme, epische cleane zang en diepe grunts) beloven alvast veel goeds. ‘War Eternal’ schudt het publiek nog eens écht goed wakker en ook ‘The Eagle Flies Alone’ wordt vanaf de eerste nooit op luid applaus onthaald. Met het indrukwekkende trio ‘No Gods, No Masters’, ‘Nemesis’ en ‘Fields of Desolation’ maakt Arch Enemy het weer helemaal af! Weer een uitstekende show, al roepen wij In Flames vanavond toch nipt als winnaar op punten uit.


Joris Smeets

Meer lezen...

 

Powerwolf

 

Support: Hammerfall - Windrose 

 

06-10-2024 - Lotto Arena Antwerpen

 

Pics: Eline Dresselaerts

 

Full Photo Report here!

 

Live Naton Belgium - Biebob Concerts

 

Meer lezen...
Page 1 of 17
Goto page: 1, 2, 3 ...